ruokahaluttomuus - Terveys ja hyvä olo

Jessy

Mikähän on vikana kun minulle ei ole maistunut ruoka pitkään aikaan. Useimmiten jo ruoan haju alkaa oksettaa, etenkin jos se on lihaa. Olen kyllä lihan syöjä, mutta en ole pystynyt syömään sitä pitkään aikaan. Jos sitten syön jotain, niin hetken päästä tulee sellainen oksennusrefleksi. Oikeastaan alas menee vain hedelmät ja jogurtti. Ravintola-ann oksistakin jää aina pulet syömättä, ennen niin ei käynyt. En ole raskaana, enkä ole myöskään laihtunut, karkkiakaan en yleensä syö.

Kommentit (13)

marimma
Jessy
Mikähän on vikana kun minulle ei ole maistunut ruoka pitkään aikaan. Useimmiten jo ruoan haju alkaa oksettaa, etenkin jos se on lihaa. Olen kyllä lihan syöjä, mutta en ole pystynyt syömään sitä pitkään aikaan. Jos sitten syön jotain, niin hetken päästä tulee sellainen oksennusrefleksi. Oikeastaan alas menee vain hedelmät ja jogurtti. Ravintola-ann oksistakin jää aina pulet syömättä, ennen niin ei käynyt. En ole raskaana, enkä ole myöskään laihtunut, karkkiakaan en yleensä syö.

samaa esiintyy täällä. Mutta en pidä sitä vakavana. Kesällä vain ei maistu samalla tavalla kuin talvella. Toiseksi menkka kiertokin näkyy vaikuttavan suuresti ruokahaluun. mm. Liikkuminen ja työnteko, stressit jne.

Jzzu

Mulla kans on välillä kausia ettei ruoka maistu, vastaavasti on myös kausia että ruoka maistuu vähän liiankin hyvin.
Stressi on isona vaikuttajana mulla ja masennuskaudetkin näkyy syömisessä, kesällä tulee muutenkin syötyä vähemmän: joskus jo ajatuskin syömisestä ällöttää kun on muutenkin kuuma ja tuskainen olo.
En usko että kyseessä sen kummempaa on mutta kannattaa kuitenkin tarkkailla tilannetta.

figaro

Olen monesti miettinyt, että tämä kausittainen syömättömyys ja syöppöily voisivat olla jotain syömishäiriötä.. :roll: Lieneekö moiselle nimitystä?

Onko alkuperäisellä sitten välillä ruokahalu liiankin hyvä?

Minulla ainakin helteet sun muut vaikuttaa syömiseen. Toisaalta myös mielen ailahtelut, sydänsurut jne. voivat vaikuttaa ihan tiedostamattakin :(

Lania

Ei kai kaikelle tarvi aina jotain sairautta tai häiriöö keksiä. Varmaan jokainen ihminen syö kausittain liian vähän tai liian paljon.

Täydellinen syömättömyys tai sairas ahmiminen on sitten tietysti eri, mutta ainakin käsitin että tässä ei taida olla kyse sellasesta.

Ihan samoin mulla, tossa joku aika sitten himoitsin kalaa joka päivä, oli vaan pakko saada. Ennen inhosin oliiveja yli kaiken, nyt hetki sitten tungin niitä joka ruokaan hirveen kasan. Liharuuat ällötti vaikka lihaa syönkin. Nyt taas kala oksettaa, ei tuu syötyä juurikaan mitään. Veikkaisin että melko normaalia.

figaro

Lanialla samanlaisia himotuksia kuin minulla :D Minulla yhdellä aikaa oli oliiveja joka paikassa. Viimeisin oli nektariinit... :o

Näissä ei olekaan mitään erityistä. Kausiluontoista.

Minä lähinnä mietin juuri näitä mainitsemiasi ääripäitä. Syömättä ja sitten yhtäkkiä ahmii itsensä ähkyyn. Suorastaan kipeäksi :roll:

Kunhan pohdiskelin.

Jzzu

Niinno kyllä mulla joskus menee ihan ääripäästä toiseen mut en mie sitä mitenkään erityisen sairaana pidä kun joskus syön ihan normistikin eikä nuo syömis/syömättömyysjaksot niin kovin pitkiä ole.

PinkPanther

Eiköhän tää oo samalla alilla normaalia ja kausiluontoista kun raskaana olevilla naisilla.. ku myö naaraspuoliset ollaan vähän erikoisia noiden hormoniemme takia muutenkin, ni kyllä se jonkun verran heijastuu ruokahaluun. Itellä ainakin ruokahalu kulkee käsi kädessä kierron kanssa.. Menkkojen jälkeen ahmin normaalia perusruokaa kuin hevonen, sit kierron puolivälissä panostan erityisesti terveellisempään ja kevyempään, ja syön sitä melko hillitysti, ja menkkojen aikana menee alas kaikkein parhaiten makea, leivokset, karkit, suklaa, jäätelö... Että näin täällä. Välillä on myös kausia ettei tekisi mieli syödä mitään..

Lania
PinkPanther
Menkkojen jälkeen ahmin normaalia perusruokaa kuin hevonen, sit kierron puolivälissä panostan erityisesti terveellisempään ja kevyempään, ja syön sitä melko hillitysti, ja menkkojen aikana menee alas kaikkein parhaiten makea, leivokset, karkit, suklaa, jäätelö... Että näin täällä. Välillä on myös kausia ettei tekisi mieli syödä mitään..

Taitaa foorumilla olla useempiki oikein malliesimerkki "näin kannattaa syödä järkevästi" :lol:

Mut ite ainakin käytän esim just menkkoja ihan huoletta (teko)syynä kun tulee mässäyskausi. "Ei mun oikeesti tee koko ajan mieli syödä mut ne on noi menkat niin siks vaan, ei tää johdu musta vaan mun menkoista..." :D

Lania
figaro
Milloin on menkat tulossa ja milloin ne on päällä ja ja ... :D

Aivan :D joko menkat on tulossa, ne on käynnissä, ne on just loppunu ja sit jo ovulaatio lähestyy ja sehän tietty vaikuttaa kans ja sit on se ja ovulaation jälkeen on taas yks kausi ja sit taas menkat tekee tuloaan... :lol: ;) kätsyä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat