Kaunko alkoholi/lääkkeet näkyvät maksa-arvoissa? - Terveys ja hyvä olo

Jzzu

Täällä on vissiin käytäntönä että noi maksa-arvot otetaan oisko ollu kuukaus tai jotain sen jälkeen kun pillerit on aloitettu.

Kommentit (10)

Kepatäti

Eikun ihan oma gyne silloin kun pillerireseptin hain. Ei olisi antanut ellen olisi testeihin lupautunut menemään ja varmistaakseen, että sinne menen sain reseptin vain puolelle vuodelle. Puolen vuoden jälkeen (tai no viimesellä kuulla) kävin testeissä ja maksa-arvot olivat reilusti koholla. Sain kuitenkin vielä puolen vuoden jatkoreseptin, jolla kokeillaan, josko elimistö pitemmän päälle sopeutuisi. Nyt sitten näkee. Jännittää kyllä hirmusti.

Kepatäti

Sitä mäkin vähän ihmettelen, kun moni sanoo samaa. En sitten tiedä, mistä tämäkin johtuu. Sen kuitenkin tiedän, että noitten pillereitten syönti voi aiheuttaa pysyvän maksa-vaurion, jos ne tosiaan aiheuttaa jotain häikkää maksassa. Mutta sen verran huojennan, että se on aika pieni marginaaliryhmä, joille nuo lääkkeet eivät sovi.

Kepatäti

Nope. Lääkäri sanoi, että maksa-arvot pitäisi tarkastaa JOKAISELTA, joka aloittaa pillereitä syömään. Tämä johtuen siitä, että on joitain ihmisiä, joiden maksa ei vaan syystä tai toisesta kestä pitkäaikaista kuormitusta, jonka lääkkeet aiheuttavat.

Tässä vaan sitten ihmettelin sitä, että kun toisille on lääkärit sanonut juuri noin kuin minullekin ja juuri muutama kuukausi sitten lääkäri sanoi eräällä ystävälleni, kun tämä erikseen sanoi noista testeistä, että ei niille ole tarvetta kun on terve ihminen kyseessä. Mutta eipä ole minullakaan mitään terveysongelmia ollut ennen tätä.

Kepatäti

Noku oon menossa jo toista kertaa kontrolliin pillereiden takia, kun ne nosti mun maksa-arvoja ja se on ihan mun oman harkinnan alaista, että milloin sinne meen. Alkoholiin en tietenkään koske (ei sillä että ois mitään tarvettakaan) mutta noita särkylääkkeitä mietin. Enhä mä niitä nyt karkkina popsi, mutta ois se nyt kuitenkin ihan jees ees jotain helpotusta uskaltaa ottaa. Tänään kyllä turhaudun neljän päivän kipuihin ja vetäsin ibumaxin. Onhan tässä vielä viikko aikaa.

Kepatäti

Tässä mietiskelin, että kun olen viikon päästä menossa verikokeisiin, joista sitten tutkitaan noita maksa-arvoja, niin pitäiskös niihin valmistautua jotenkin? Tai siis, että kun lääkäri ei mitään ole sanonut, mutta mietin vain, että kuinkas kauan esim. alkoholi näkyy maksa-arvoissa. Heti palamisen jälkeen katoaa vai jääkö esim. muutamaksi päiväksi koholle? Entäs särkylääkkeiden kanssa? Näkyykö niiden käyttö vielä vaikka seuraavana päivänä?

Lähinnä noista lääkkeistä olisi kiva saada tietoa, kun tässä ollaan kipeänä enkä oikeen meinaa viittiä sitten syödä mitään helpottavaa, jos ne noihin maksa-arvoihin vielä ensikin viikolla vaikuttavat?

SunLion

kysy terveyskeskuksen neuvonnasta.

Ei kannata testejä mennä tunaroimaan. Kyl mä luulen että ainakin muutama päivä pitäis olla ilman noita em.

Lania

Eikös nää normit buranat sun muut oo kuitenkin suht lieviä sen suhteen, että en kyllä uskois että yks edellisenä päivänäkään otettu särkylääke mitenkään arvoihin vaikuttais? Lääkäriltä tietty kannattaa varmistaa, ettei tuu fiboja.

Kepatäti

No minulta ei olla otettu, fiksua olisi mielestäni ottaa. Voihan se olla että mulla on vaan niin paskat elämäntavat että ne on koholla :D en kyllä ymmärrä, että miksi olisi, kun en alkoholiakaan käytä kuin harvoin vähissä erin. Olisi silti ollut mielestäni hyvä sulkea mahdollisuus muista syistä johtuvista arvojen kohoamisista etukäteen.

Jzzu

Miusta ne arvot otettiin ekan kerran sillon kun kävi niitä pillereitä ekaa kertaa kysymässä ja muutenkin tutkittavana ja sit uudestaan kuukauden päästä.
Voin muistaa kyllä väärinkin sillä siitä on jo aikaa. 8-[

Kepatäti

Musta on omituista, että ennen aloitusta ei oteta maksa-arvoja. Eikö pitäisi olla joku mihin verrata? Tosin tiettyhän niiden pitäisi olla varmaan jossain tietyissä arvoissa, jos ei mitään häikkää pitäisi olla muuten.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat