Vatsahaavan oireet? - Terveys ja hyvä olo

Sicela

Eli te joilla on/on ollut vatsahaava, kertokaas siitä. Oireita, kehittyminen, syyt... Ihan kaikkea!

Sivut

Kommentit (20)

Maruchka

Pahoinvointi, oksentelu, vatsan möyryäminen, närästys... Nuo tulevat ensimmäisinä mieleen oireita miettiessä.
Itselläni ei ole todettu vatsahaavaa, mutta äidilläni on ja meidän oireet ovat aivan samanlaiset. Olen kärsinyt tästä jo about kaksi vuotta aloitettuani e-pillerit. Pillerien vaihto helpotti kyllä hieman, mutta nyt oireet tekevät taas tuloaan. Vatsahaava taitaa kehittyä niin, että vatsakalvo ärtyy esimerkiksi ruokailutottumuksista, väsymyksestä tai stressistä ja "repeytyy". Ennen se oli hyvinkin vakava sairaus, mutta nykyään ei enää vaadi leikkausta. Kehitetty hyviä lääkkeitä. Itse olen käyttänyt Alsucral-nimisiä lääkkeitä (ilmeisesti reseptillä saatavia, en tosin ole varma), jotka ovat kyllä helpottaneet oloa paljonkin. Myös nämä kaupan Gefilus-tehojuomat auttavat neutralisoimaan vatsahappoja. Nämä ovat siis ehkäiseviä eivätkä auta itse vatsahaavaan. Siihen saa lääkäriltä tehokkaat pillerit!

figaro

Itselläni ei ole ollut vatsahaavaa, mutta pari kertaa vatsalaukuntulehdus. Tämä oireili närästyksenä ja vatsakipuna eli koko ajan huono olo.

Myöhemmin todettiin sitten myös ärtynyt paksusuoli, joka voi oireilla samalla tavalla kuin vatsalaukuntulehdus.

Sannika
Maruchka
Itselläni ei ole todettu vatsahaavaa, mutta äidilläni on ja meidän oireet ovat aivan samanlaiset. Olen kärsinyt tästä jo about kaksi vuotta aloitettuani e-pillerit.

Epäiletkö niiden oireiden alkaneen samalla kun aloit pillerit? Minulla katosivat vastaavat kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn. Pillerithän tuhoaa mm. suolen limakalvoa, mikseivät siis myös heikentäisi mahan herkkiä limakalvoja.

Maruchka
Sannika
Maruchka
Itselläni ei ole todettu vatsahaavaa, mutta äidilläni on ja meidän oireet ovat aivan samanlaiset. Olen kärsinyt tästä jo about kaksi vuotta aloitettuani e-pillerit.

Epäiletkö niiden oireiden alkaneen samalla kun aloit pillerit? Minulla katosivat vastaavat kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn. Pillerithän tuhoaa mm. suolen limakalvoa, mikseivät siis myös heikentäisi mahan herkkiä limakalvoja.

Kyllä vain muistelisin vaivan alkaneen pilsujen aloituksen yhteydessä. Ja niin, nehän tosiaan ainakin horjuttavat vatsan omaa ph-arvoa ja näin altistavat vatsakalvon.
Olisi kyllä mukava päästä tästä vaivasta eroon!

Maruchka
Dubyamoa
Kullallani närästää kokoajan, mutta hän kävi asian tiimoilta vatsatähystyksessä eikä ilmeisesti ollut mistään vakavammasta kyse. Kuitenkin ihmetyttää miten voi aina närästää, vaikka ollaan yritetty välttää sellaisia ruokia jotka närästystä eniten aiheuttavat. Sitten vaan tappokalliita lääkkeitä naamaan koko loppuelämä?

Pelkkä kuurikin saattaa auttaa. Esimerkiksi noita mainitsemiani Alsucraleja. Ne olemme me ainakin todenneet tehokkaimmiksi. Varsinkin, jos käyttää myös tehojuomia.
Ja, kun se närästys menee tarpeeksi pahaksi, niin se tuleekin syö sitten mitä tahansa tai on syömättä. Siihen ei sitten enää ruokavaliokaan auta.

Lania
Dubyamoa
Kullallani närästää kokoajan, mutta hän kävi asian tiimoilta vatsatähystyksessä eikä ilmeisesti ollut mistään vakavammasta kyse. Kuitenkin ihmetyttää miten voi aina närästää, vaikka ollaan yritetty välttää sellaisia ruokia jotka närästystä eniten aiheuttavat. Sitten vaan tappokalliita lääkkeitä naamaan koko loppuelämä?

Mun kaverilla kans närästi aina, vaikka kuinka ois välttäny kaikkee mahdollista hiilihapoista papuihin. Sillä kyllä sit todettiin jotain että joku läppä on ihan liian löysä tjsp, se pääsiki sitte leikkaukseen jossa jotenki pikkusen käännetään vatsalaukkua.

Maruchka
Dubyamoa
Mihin tuo Alsucral oli siis tarkoitettu?

Se helpottaa närästystä. Kai se tasapainottaa vatsan ph:ta tai jotain, mutta tuntuu tehoavan.

Sicela

No siis jos närästys oikein pahaksi etenee ja on ihan jatkuvaa, nii joillakin ei mitkään lääkketkään enää auta. Mutta joitain tuttujani on päässyt leikkaukseen, jossan olikohan se mahalaukun ja ruokatorven liittymää kiristettiin. Eipä ole närästänyt enää, mutta täysin ongelmatonta tämä ei ole. Sillä esim. isäni laihtui leikkauksen jälkeen yli kymmenen kiloa (ei ollut edes ylipainoinen ennen leikkausta) koska ei pystynyt yksinkertaisesti syömään juuri mitään.
Leikkauksesta on yli vuosi jo ja aina silloin tällöin tulee tollikko kesken ruokailun ja hänen pitää käydä kesken kaiken tyhjentämässä ruokatorvensa, kun ei ruoka kertakaikkiaan enää uppoa. Myöskään oksentaminen ei onnistu. Lääkärit kyllä ehdottivat että olisi tehty uusi leikkaus ja vähän löysennetty operoitua kohtaa, mutta ei isä enää antanut, ku närästyksestä oli eroon päässyt. :)

Peanut

Itselläni todettiin vatsahaava viime talvena aivokalvontulehduksen yhteydessä (jouduin sen vuoksi sairaalaan reiluksi viikoksi). Oireina oli pahoinvointi, närästys, oksentelu yms. Kävin lääkärissä aivokalvontulehduksen vuoksi ja sieltä määrättiin minulle vaan Burana 600:sta ja tulehduskipulääkkeitä. No nappailin niitä sitten viikonlopun verran ja oireet ei kun paheni. Menin sitten päivystykseen keskussairaalaan ja minut otettiin osastolle. Tekivät jo samana iltana selkäydinpunktion, josta tauti todettiin. Sairaalassa ollessa en oikeastaan pariin viikkoon pystynyt syömään mitään, kun oli niin huono olo. Viimeisenä päivänä sitten tehtiin gastroskopia jossa todettiin, että se on vatsahaava. Sain parin viikon Nexium-kuurin, jolla se saatiin kuriin.

Syksyllä jouduin syömään toisen Nexium-kuurin, kun vatsahaava ärtyi stressin vuoksi todella pahaksi. Olen nyt ollut sitten enemmän tai vähemmän oireettomana. Mutta aina kun syön jotain sopimatonta (tulista tai rasvaista), vatsahaava muistuttaa olostaan. Lisäksi syön silloin tällöin Alsucralia jos joku ruoka tai muu alkaa vatsassa oireilemaan. Mutta ainakin ruokavaliota vatsahaavani on parantanut. Ei tule enää syötyä niin tulista tai rasvaista ruokaa kuin ennen... Jotain hyvääkin siis... :lol:

Nannerl

Ja ihan yleensäkin aspiriini tai burana olisi hyvä ottaa ruoan yhteydessä. Ei rasita mahaa niin paljon. Musta on aika huolestuttavaa, että usein lääkärit määräävät tulehduskipulääkkeitä eivätkä mainitse mitään noista mahdollisista vaikutuksista mahan limakalvoon. Kaikki eivät kuitenkaan jaksa pakkausselosteita lukea.

SunLion

Kipulääkkeistä tän verran:
ibuprofeiini-valmisteet kannattaa jättää koska ne estää prostaglandiinisynteesin. Prostaglandiini synteesin vähentyessä, maahalaukkua (mahanesteen HCl:lta) suojaavan natriumvetykarbonaatin eritys täten myös vähenee...eli mahahaavan riski taas kasvaa! Jos nyt en ihan väärin muista...

Lania
SunLion

ibuprofeiini-valmisteet kannattaa jättää koska ne estää prostaglandiinisynteesin.

Mun on pakko tarttua, mut eiks se oo ibuprofeeni eikä -profeiini? Hämää ku se kirjotetaan noin :P

Ja voisin myös varmistella että se taitaa olla mahahaava eikä vatsahaava, vatsahan on koko toi homma ja maha on vaan maha :D tosin vatsahaava-nimitystäki kyllä kai käytetään.

PÄTPÄTPÄT ehehe.

[size=9]Nii ja ps ennenku alatte irvaileen takasi ni oisin ollu ärsyttävä ilman kouluaki[/size] :D

SunLion
Lania
SunLion

ibuprofeiini-valmisteet kannattaa jättää koska ne estää prostaglandiinisynteesin.

Mun on pakko tarttua, mut eiks se oo ibuprofeeni eikä -profeiini? Hämää ku se kirjotetaan noin :P

Ja voisin myös varmistella että se taitaa olla mahahaava eikä vatsahaava, vatsahan on koko toi homma ja maha on vaan maha :D tosin vatsahaava-nimitystäki kyllä kai käytetään.

PÄTPÄTPÄT ehehe.

[size=9]Nii ja ps ennenku alatte irvaileen takasi ni oisin ollu ärsyttävä ilman kouluaki[/size] :D

itse asiassa piti ihan googlata. Joku farmasian opiskelija ehkä tietää parhaiten, mutta nopealla googlauksella käytettiin molempia. En tiedä mistä johtuu. Poliklinikka.netissä ei ibuprofeiinilla löytynyt tuloksia, kun taas ibuprofeenilla löytyi. En tiedä mistä olen tuon poiminut, en taida olla ainoa. Nyt haluan tietää oonko käyttäny väärää sanaa!

http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/laakkeet/laaketeollisuus... näköjään kouluissakin käytössä tuo ibuprofeiini.

joo, mahahaavasta on varmaan kyse. Vatsa on tosiaan vähän laajempikäsite ja vatsalaukkuun käsittääkseni kohdistuu. Toisaalta en tiedä jos tuomenee suolenkin alueelle, että oisko sillon vatsahaava.

Täällä tuleeki kerrattua näitä juttuja :D

Lania
SunLion

joo, mahahaavasta on varmaan kyse. Vatsa on tosiaan vähän laajempikäsite ja vatsalaukkuun käsittääkseni kohdistuu.

Mut siis.. eiks se nimenomaan oo mahalaukku?

Perusgooglauksella tulee näemmä ibuprofeenille 18 700 tulosta, -profeiinille 3650.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat