Reiät hampaissa. - Terveys ja hyvä olo

KataTheBlondi

Jepjep... mä en ollut käynyt 6 vuoteen hammaslääkärissä ennen viime syksyä. Ja on saletti että samalle en enää ikinä mene. Niin ilkeä oli kun pelkään ihan hysteerisenä ja se vaan tiuskas mulle että ÄLÄ SINÄ ISO NAINEN PELKÄÄ! Yksi ainut reikä löytyi. Heh... ja menin sinne viisaudenhampaan sattumisen takia. :?

Sivut

Kommentit (21)

Hawana
vihollinen

Ja varsinki nyt ku mulle on tullu kaikki viisaudenhampaat, ni täytyy harjata tosi hyvin, ettei niit tarvi poistaa.. :? Ku ne joutuu poistaa heti jos tulee reikä

viisaudenhampaissa on heikompi luusto kun muissa, niihin ei välttämättä auta ees kunnon harjaus, voivat silti reikiintyä helposti. siksi ne usein poistetaan samantien kaikki.
ja niitä on vaikein harjatakin kun sijaistevat niin kinkkisesti tuolla takana. :?

Hawana
denise
Voi ku katois munki reiät ihan ittekseen! Pitäiski mennä hammaslääkäriin ku tuntuu olevan ainaki pari reikää ja sit varmaan pitäis noi viisaudenhampaatki poistaa
:roll:

rohkeesti vaan, mitä pienemmät ne ongelmat siellä suussa on, niin sitä helpompaa hoito. jos sitä vaan aina pitkittää sinne hampilääkärille menoa, niin kohta voi olla paha tilanne ja sit sattuu. :roll:

denise

Voi ku katois munki reiät ihan ittekseen! Pitäiski mennä hammaslääkäriin ku tuntuu olevan ainaki pari reikää ja sit varmaan pitäis noi viisaudenhampaatki poistaa

denise
Hawana
denise

rohkeesti vaan, mitä pienemmät ne ongelmat siellä suussa on, niin sitä helpompaa hoito. jos sitä vaan aina pitkittää sinne hampilääkärille menoa, niin kohta voi olla paha tilanne ja sit sattuu. :roll:

Thänks... :) Pakko se on vaan rohkeesti mennä, mua on vaan aina jännittäny
hammaslääkäriin meno. Mut pitäähän ne hampaat hoidattaa kuntoon.

vihollinen

Tuli mieleen semmonen asia, että kun hampaisiin tulee reiän alkuja, niin ne ilmeisesti voi kadota itsestäänkin?
Ainakin muistan käyneen niin muutamankin kerran, että hammaslääkärissä hoitaja on sanonut että muutama reiän alku on ollut, sitten seuraavalla kerralla ei ole ollutkaan enään mitään, vaikka mitään toimenpiteitä ei ole tehty? Onko mahdollista? Tuntuu vaan jotenkin oudolta..
Voiko sitten ihan reiätkin kadota iteksee?

Abby

Heh.. :D Kuulostipas hassulta ajatukselta että reiät voisivat itsekseen katoilla ilman paikkausta.. Itselläni ei oo kokemusta vastaavasta enkä oo ikinä kuullutkaan. Mutta kai se on mahdollista jos jollekulle on niin käynyt tai ehkä sitä reikää ei oo koskaan ollutkaan vaikka onkin luultu. Sehän voi olla jokin muukin.. Ainakin noin periaatteessa. Ehkä joku viisaampi osaa antaa vastauksen. :D

jessi

Joo samaa sanottu mulle..Ja olikohan se kaveri ku sano että jos on vähän reiän alkuu eli tuntuu vähä et hammas kipee ni ku sitä harjaa hyvin pari päivää ni saattaa parantuu..Ja mulla kyllä ollu joskus vähä hammas kipee mut lähteny pois paris päiväs. Oon muuten melkein 20v. eikä koskaan ollu reikii :P

ivoire

Vihollinen, kyllä toi on mahdollista. Jos sulla on alkava reikä, joka on hyvin pieni, se voi vielä lähteä pois, kunhan vaan harjaat huolellisesti ja vältät makeaa. Näin mulle kerran hammaslääkärissä sanottiin ja mulla on muutama alkava reikä kadonnut, kun olen harjannut hampaani tavallista huolellisemmin.

EDIT. Mutta siis sellaset isot "kunnon" reiät ei katoa mihinkään.

Hawana
jessi
Ja olikohan se kaveri ku sano että jos on vähän reiän alkuu eli tuntuu vähä et hammas kipee ni ku sitä harjaa hyvin pari päivää ni saattaa parantuu..Ja mulla kyllä ollu joskus vähä hammas kipee mut lähteny pois paris päiväs.

ei kyllä parissa päivässä mikään reiän alku lähde. se on ihan varma homma. tottahan se vaatii pidemmän ajan, eihän ne reiät ihan hetkessä tulekaan!
luultavasti hammaskipusi on johtunut jostain muusta, jos on lähtenyt pois parissa päivässä.

ja pakko vielä sanoa, että varmaankin jos hammasta oikein särkee, niin sillon kyseessä pitäis olla jo niin iso reikä, että se ois paikattava.

ivoire
Hawana
ja pakko vielä sanoa, että varmaankin jos hammasta oikein särkee, niin sillon kyseessä pitäis olla jo niin iso reikä, että se ois paikattava.

Oot ihan oikeessa. Ne alkavat reiät on yleensä niin pieniä, ettei niitä vielä särje, mutta jos hammasta alkaa särkeä, ei siihen auta enää harjaus.

vihollinen

Ok :D No sitten :)

Täytynee siis alkaa panostaan entistäkin enemmän hampaiden harjaukseen, jotta ei tuu reikiä tai että mahdolliset alut katoaa :D
Ja varsinki nyt ku mulle on tullu kaikki viisaudenhampaat, ni täytyy harjata tosi hyvin, ettei niit tarvi poistaa.. :? Ku ne joutuu poistaa heti jos tulee reikä

*Sandy*
denise
Pakko se on vaan rohkeesti mennä, mua on vaan aina jännittäny
hammaslääkäriin meno. Mut pitäähän ne hampaat hoidattaa kuntoon.

Sama täällä. Vihaan ja pelkään hammaslääkärille menoo. Oon kuitenki ottanu itteeni niskasta kiinni ja varannu taas ajan tarkastukseen. Viimeksi olin tarkastuksessa viime kesänä, ja oli kyllä sen verran reikiä että hyvä että menin! Nyt olen sit vannonu että pidän parempaa huolta hampaistani!

vihollinen
Hawana
vihollinen

viisaudenhampaissa on heikompi luusto kun muissa, niihin ei välttämättä auta ees kunnon harjaus, voivat silti reikiintyä helposti. siksi ne usein poistetaan samantien kaikki.
ja niitä on vaikein harjatakin kun sijaistevat niin kinkkisesti tuolla takana. :?

Toi on totta. Mut senpä takia just yritänki harjata niitä superhyvin. Mulla ne ei oo mitenkä erikoisen takana, koska mulla on muutenkin "viallinen" hammaskalusto, eli multa puuttuu yhdet hampaat sekä ylhäältä ja alhaalta, eli siis 4 hammasta yhteensä. Siis ne ei ole koskaan kasvanutkaan, sen takia että mulla on kai niin ahdas leukaluu ollut, tms.. en tiedä.. Niin nyt on sit viisaudenhampaat siinä kohtaa missä muilla on viimeiset hampaat :D joten on helpompi harjata.
Mulle sanottii just hammaslääkäris, että kannattaa vaa harjata hyvin, että ei niitä poisteta ellei tuu reikiä, koska ei niistä mitää vaivaa oo.

Muru1

Hampaitten "reiät" ei oo varsinaisia reikiä, mielikuva hampaitten "rei`istä" on väärä. Jos hampaassa on alkava "reikä" eikä sitä seuraavalla tarkastus kerralla enää löydykkään, tarkoittaa se sitä että olosuhteet suussa on olleet suosiolliset eivätkä altistaneet alkavaa reikää kasvamaan isommaksi vaan reikä on arpeutunut.
Käyttämällä fluoripitoista hammastahnaa edesauttaa se alkavia reikiä arpeutumaan.

Näin sanoi yksityinen hammaslääkärini!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat