Kutinaa alapäässä kuukautisten aikaan. - Terveys ja hyvä olo

Abby

En löytänyt haulla keskustelua vastaavasta joten laitan uuden aloituksen..

Minulla on nyt parin viimeisimmän kierron aikana ilmennyt kummallista ja erittäin epämiellyttävää kutinaa alapäässä kuukautisten aikaan. Mitäköhän se mahtaa olla? En osaa yhdistää sitä hiivaan joka on minullekin tuttu kiusa.. Sitä ei esiinny koko ajan vaan ainoastaan aika ajoittain ja tosiaan vain kuukautisten aikaan. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ja olisikohan aihetta käydä näyttämässä itseään lääkärissä vai saisiko apteekista jotain reseptivapaata lääkettä millä helpottaa vaivaa?

Kommentit (14)

~tulitikkutyttö~

Käytätkö sidettä tai pikkuhousunsuojia, jotka ärsyttäisivät? Tai oletko vaihtanut niiden merkkiä? Jos uudessa merkissä olisi jotain jolle olet herkkä tai allerginen?

Abby

Siteitä käytän mutta en ole merkkiä vaihtanut. Pikkuhousunsuojien käyttöä jouduin vähentämään koska se ilmeisesti altisti minut hiivalle aika tehokkaasti..

Kutina on siis tuossa ulkopuolella ihan emättimen suulla tai siinä vieressä. Onpas vaikea selittää.. :?

Voisiko se siis johtua ihan siteiden käytöstä? Olen käyttänyt siteitä koko kuukautisurani ajan ja koskaan ei ole suuria ongelmia ilmennyt mutta voisiko se kuitenkin johtua niistä.. Pitäisiköhän kokeilla jotain muuta suojaa kuukautisten aikaan..

Miffy

Se voi todellakin johtua niistä siteistä! Mieti nyt, pimpsa hautoo muovin ja ties minkä toppauksen sisällä ;) Lisäksi jotkut valmistajat lisäilevät suojiin joitain kemikaaleja joista ei edes ilmoiteta pakkauskessa.

Kokeile suojaksi kuukuppia. Siitä on täälläkin keskusteluja. Itekin käytän sitä enkä ikinäikinä vaihtais takas hautoviin siteisiin :) Tai sitten kestositeitä; nekin on alapäälle paljon parempia kuin kertakäyttöiset.

Abby

Onhan ne siteet tosi hautovia.. Kesällä varsinkin. Mä oon tuota kuukuppia harkinnut mutta se on vaan jotenkin jäänyt. Ehkä mä käväisen tutustumassa mitä tällä palstalla niistä on kirjoitettu ja otan asiakseni ja kokeilen miltä se tuntuisi. Tää kutina on kyllä aika kammottavaa! Eilenkin illalla Euroviisuja katsoessa mä kiemurtelin paikoillani ja kiroilin naiseuttani miesystävälleni. :)

Miffy

Joo, mä kyllä suosittelen! Ja sitten vain toivomaan että se kutina johtuu just siteistä. Mä en kyllä keksi mistä muustakaan se voisi johtua, jos se ilmenee just menkkojen aikaan...

figaro

Välttämättä ei johdu edes siteistä. Minulla hiiva nostaa päätään aina kuukautisten ollessa lähellä :? Toisilla keho reagoi niin. Suosittelisin käymään gynellä ja puhumaan asiasta. Tähän on olemassa "estolääkitys", joka otetaan suun kautta ennen oletettua oireilua.

Miffy

Niin joo tosiaan ehkä hyvä ottaa puheeksi gynekologin kanssa... Mutta mä kyllä suosittelen mieluummin toisenlaiseen suojaan siirtymistä kuin lääkitystä (olettaen et ongelma on niissä siteissä).

Abby

Mulle on tuo hiiva kyllä tuttu riesa mutta tämä "oire" on jotenkin niin erilainen kuin minulla hiivassa yleensä. Siis toki hiivassakin on kutinaa mutta se on erilaista ja eri paikassa kuin nyt.. Mutta en toki sulje hiivan mahdollisuutta poiskaan ainakaan ennen kuin olen testannut toisenlaisen suojan. Mikäli sekään ei auta niin sitten tarttee kyllä soittaa gynelle linja kuumana. :)

Amalia

Mä taidan olla samoilla linjoilla Miffyn kanssa ja veikata, että siteistä tuo johtuu. Ainakin Alwaysit hautoo ihan törkeesti, koska tuntuu olevan vaan pelkkää muovia :? .

Mulla on menkat yleensä ohi parissa päivässä ja sillonkin pärjää useimmiten pelkällä pikkuhousunsuojalla. Siinä ei oikein ehdi vielä hikoilemaan kovasti :D.

DemonOfTheDay

elimistön bakteerikanta yms. "hommelit ( :roll: ) siellä alapäässä muuttaa muotoaan kuukautisten aikana..näin mulle gyne sano...eli siis saattaa olla jotain tollasta..mut tosiaan alwaysit on kauheen hautovia, inhottavaa :x

Tuuli-Alesxandra

Hei mietin mull on tää ihan sama ongelma oon käyttäny aina always siteitä lu ne on parhait mulle ku runsas vuoto ja ne on pitkii varsinki ne yö siteet ja nyt 4kertaa tullu kutinaa mull on kyll sisält kutinaa jonkun verran ollu hiiva tulehduksii mut en tiiä onko saman laist kutinaa voin vaa sanoo et ei oo kivaa töis ku oon töis et hei voinks köydä vessas ja ku pääse vessaan ihana helpltus ku pääsee helpottaa itteän mut ehk mun pitää kokeilla jotain siteit ku tampplonit ja kuukuppi melkei smi mun hermot ni ei ollu mun juttu ni oli helpottavaa kuulla et jolkain muulla on sama ongelma 😣🤔😶

Vierailija

Moi, minulla oli ennen menkaat alkamista kirvelyä emätimesessä ja epämiellyttävää alapäässä kuukautisen aikana mitähön se mahtaa olla??? Onko kenellekään kokemusta vastaavasta???

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat