aurinkoihottuma...?! - Terveys ja hyvä olo

figaro

Voiko aurinkoihottuma tulla vain yhteen kohtaan? Ja tuleeko noista näpyistä jotain mähnää sisältä?

Itselleni iski viikonloppuna oikeaan olkapäähän näppylöitä, joista osa pieniä ja osa isoja. Isommista tulee jotain p*skaa sisältä...

Kommentit (15)

vihollinen

Otin tossa eilen aurinkoa n. 30min, jonka jälkeen ihoni on mennyt rintakehästä ja olkapäistä ihan punaiseksi, ja niissä on semmosta pientä näppylää, eli ilmeisestikkin aurinkoihottumaa..
En tiedä, koska en ole koskaan enne saanut tämmöistä vaikka kuinka olisin aurinkoa ottanut...

Haluaisinkin nyt tietää keinoja, millä saisi näin äkkiseltään kutinan loppumaan...?! Kutisee ja kirvelee ihan kamalasti ja tekisi mieli raapia, mutta pelkään että menee iho rikki. Olen laittanut kortisoni voidetta, mutta ei auttanut.

greencorbie

Pese itsesi hajusteettomalla/apteekin saippualla ja viimeiseksi kylmällä vedellä. Kuivaa puhtaalla pyyhkeellä ja levitä kovettuneisiin/kipeimpiin kohtiin kortisonivoidetta.
Kun joudut seuraavan kerran menemään aurinkoon, laita aurinkovoidetta hyvissä ajoin iholle, koska muuten aurinko polttaa sen kiinni. Älä laita rasvaa iholle juuri ennen ulosmenoa, jos olet allerginen jollekin esim. koivulle tai vastaavalle joka kukkii nyt, koska muuten siitepöly tarttuu ihoosi ja palaa kiinni -> pahempia oireita.

Siedätys saattaa auttaa, sisareltani hävisivät oireet ~5 vuotta sitten. Illalla pese iho ja huuhtele kylmällä. Myös kylmägeeli saattaa auttaa.

vihollinen

Kiitoksia :)

Kylmävoidettä minäkin mietin, että voisiko laittaa, mutta ajattelin, että se saattaisi kirvellä tai muuta jos on iho rikki.

maaruli

Mulla tulee myös tollasta ihottumaa ihan hetkessä. Ja on se aika tuskallista. Lisäks mulla vielä tulehtuu silmät tuolla ulkona auringon takia... Jonkin näköinen aurinkoallergia siis. Mutta tällä viikolla pääsen onneks ostamaan itelleni vahvuukselliset aurinkolasit, jos ainakin silmäongelmaan auttais. Mutta kiitos ton ihottuman hoitovinkeistä, greencorbie. :)

jessi

Mulla vähän sama :O Mutta taitaa osaksi johtua melkein 2 viikkoa sitten saamastani mikrohionnasta..Kutisee, ja poskissa on hirveet punaset alueet, näytän ihan tautiselta...toivottavasti ei kestä hirveen montaa päivää..silmien ympäriltäki vähän kutisee. mun ei ees pitäis olla millekään allerginen..Kai tää tästä pikkuhiljaa paranee.

marru

Kannattaa muistaa kunnon suojakertoimet näin keväällä.
ja kun oma rusketus alkaa näkyä, voi siirtyä pienempiin kertoimiin.
Tyypillistähän on että iän myötä herkistyy auringolle, ellei ole nuorempana käyttänyt UV voiteita.

Sehän saattaa olla myös allerginen reaktio, eli suun kautta otettava allergialääke saattaisi auttaa.
Eli silloin olisi myös hyvä muistaa ettei kuivaa pyykkejä ulkona.
Ja kannattaa katsoa myös samalla pesuaineet, että ne on hajustamattomia, ettei ärsytä herkkää ihoa.

Kannattaa suojata ärtynyt iho hyvin auringolta.

Bebanthol on mun mielestä hyvä voide ärtyneelle iholle tai äuringonoton jälkeen muutenkin.

Kokeile googlettaa "valoihottuma"

Aurinkoista päivän jatkoa.

marru

Jessi:
Mun iho oli vuoden verran poskipäiltä ärtynyt mikrohionnan jälkeen.
Eli sitten talvella poskipäiltä nahka lähti :8 ja iho oli hirveän kuiva.

Suojaa nyt kasvosi päivittäin aurinkovoiteella ja käytä hattua tai lippalakkia.

En suosittele mikrohiontaa koko kasvoille. Poskipäät ainakin kannattaa pyytää jättää hiomatta. monilla ystävilläni on myös ollut vastaavaa ongelmaa.

Ilmoita asiasta ihmeessä myös kosmetologillesi ja kysy neuvoa mitä tehdä. Voihan hän vaikka olla pahoillaan ja antaa vaikkapa ilmaisen ihoa hellivän hoidon. Tai ainakin voit sitä yrittää.

jessi
marru
Jessi:
Mun iho oli vuoden verran poskipäiltä ärtynyt mikrohionnan jälkeen.
Eli sitten talvella poskipäiltä nahka lähti :8 ja iho oli hirveän kuiva.

Suojaa nyt kasvosi päivittäin aurinkovoiteella ja käytä hattua tai lippalakkia.

En suosittele mikrohiontaa koko kasvoille. Poskipäät ainakin kannattaa pyytää jättää hiomatta. monilla ystävilläni on myös ollut vastaavaa ongelmaa.

Ilmoita asiasta ihmeessä myös kosmetologillesi ja kysy neuvoa mitä tehdä. Voihan hän vaikka olla pahoillaan ja antaa vaikkapa ilmaisen ihoa hellivän hoidon. Tai ainakin voit sitä yrittää.

Voi herranjumala. Viikko sitten (eli muutama päivä mikrohionnan jälkeen) toisessa poskessa oli tätä ärtyneisyyttä. Se meni parissa päivässä pois eikä ollut mitään naamassa ja nyt on taas toisessa poskessa aika pahasti ja toisessa vain vähän. On kyllä parantunut jo vähän. Toivottavasti tätä ei jatku koko kesää :O Kosmetologi sanoi että 2 viikkoa pitää käyttää aurinkovoidetta, ja olenkin käyttänyt. Olen rasvaillut paljon mm. kortisonivoiteella. Tänään tajusin että bepanthenia voisi laittaa..Kai tämä tästä paranee, kunhan ei koko ajan palaa takaisin koko kesän aikana..:/

vihollinen

Mut en ymmärrä ton aurinkoihottuman kans, et mikä mulle on tullut, koska tosiaan oon tosi monta vuotta jo heti keväästä ottanut aina aurinkoa, enkä ole koskaan käyttänyt aurinkovoiteita.. Mutta en myöskään ole koskaan palanut tai saanut ennen aurinkoihottumaa, että mistä se nyt yhtäkkiä sitten ilmestyi.. :?
Ku en mä mitenkä oo elämäntapojanikaan muuttanut, et mitkä siihen olis voinu vaikuttaa tai en syö mitää lääkkeit mitkä herkistäis auringolle, jne.. :(

Maruchka
figaro
Voiko aurinkoihottuma tulla vain yhteen kohtaan? Ja tuleeko noista näpyistä jotain mähnää sisältä?

Mulla tulee olkapäihin ja rintaan, ei minnekään muualle. Eikä mulla ole ikinä mitään varsinaisia näppyjä tullut, pelkkää laikukasta ihottumaa vain.

Miffy

Aurinkoihottumaan voi tulla mihin vaan paikkaan, joka siis altistuu auringolle. Usein se tulee paikkaan, joka suht vähän altistuu auringolle eli paikkaan, joka ei yleensä kovin paljon altistu auringolle mut sit altistuukin ja se ihotuma voi tulla.

Mulla tota on ilmenny tänä kesänä vahvempana ku koskaan, olkapäillä oikeastaan ainoastaan on mulla, tai siis tossa olkavarressa. Mulla on sentyyppistä, että tulee yhtäkkisesti auringossa, on tosi kutiavaa sorttia ja saattaa hävitäkin noin vaan.

Apteekista kyselin ja ostin aurinkoallergikoille soveltuvaa Louis Wimer -aurinkorasvaa, ja ainakaan Ilosaaren reissulla ei tullu ihottumaa tosiun ei tainnu aurinko IHAN koko aikaa paistaakaan ;)

Figaro, niin onko nuo ne mitkä näinkin? Sinuna ehkä menisin lääkäriin...

figaro

Olen tässä pähkäillyt jo muutaman päivän kaikenlaisia vaihtoehtoja allergiasta ties mihin, mutta en oikein jaksa uskoa, että olisi muuta kuin aurinkoihottumaa...

Kutiseeko aurinkoihottuma? Tai on mimmoisia tuntemuksia kelläkin?

greencorbie
figaro
Kutiseeko aurinkoihottuma? Tai on mimmoisia tuntemuksia kelläkin?

Kutisee ihan saatanasti. Yöllä pitää kääriytyä oikein tiukasti peittoon ettei kutisisi. Rasvat tuntuvat vain lisäävän kutinaa ja on ihan pakko raapia. Sisarelleni tuli joskus oikein paiseita, eli hänellä oli erittäin voimakkaana tuo aurinkoihottuma. Itselläni on aina tullut vain punaisia ja kutisevia näppylöitä. Erityisesti rintojen väliin ja alle, käsivarsiin, sääriin, rintakehään, poskipäihin ja olkapäille.

Tänä kesänä ei muuten enää niin paljon oireita kuin viime kesänä! \:D/

figaro

Taitaapi sitten olla ihan samaa minullakin... kummastuttaa vain, että pelkästään toiseen olkapäähän :(

Taidan silti käydä näyttämässä huomenna, jos onkin jotain muuta :roll: :(

antsuu

Onpas tämä ketju loppunu lyhyeen :(
Mulla puhkes aurinkoihottuma viime kesänä, sitä ennen en oikeestaa rasvoja käytellu, rusketuin helposti enkä palanu koskaan. Sitten se vaan tuli ja koko kesä meni kyllä kärsiessä.. Nyt keväällä varovasti olin auringossa vähiä aikoja kerrallaan, mutt heti 10-15 min jälkeen käsivarret täysin näppylöillä ja tää on pahempi ku viime keväänä.
Kävin apteekista hakemassa jotakin Avonin (tms.) Mineral Cream-aurinkovoidetta, 50ml=20€! Eikä tuo tuntunu auttavan yhtään. Mietin, että onko siinä aurinkorasvassa vielä jotain itseruskettavaa ainetta ku oli sen väristä ja hais niin pahalta iholla. Eivät osanneet apteekissa siitä sanoa mitään. 50 oli suojakerroin siinä siis.
Onko mitään muita hyviä keinoja, esim. luonnon tuotteet ym? Itelläni on jotakin Aloe vera-suihketta esim. palaneelle iholle ja suihkutin sitä eilen käsivarsiin ja kyllä se vähän auttoi. Kaikki apukeinot tervetulleita, kärsiminen on niin *****! :lol:

Ps. Minulla on vielä ollut koko ikäni paha atooppinen ihottuma joka on rauhoittunut auringossa, mut eipä enää kun tuli aurinkoihottuma päälle! <3

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat