Auringonpistos - Terveys ja hyvä olo

ivoire

Onko jollain ollut auringonpistosta joskus? Millaisia oireita siinä esiintyy ja minkälainen "hoito" pistokseen auttaa? Entä miten auringonpistoksen vois ennaltaehkäistä? Kertokaa omia kokemuksia!

Mulla ei ole koskaan ollut auringonpistosta, vaan kyselen ihan huvikseni. Ja aihehan on nyt ajankohtainen, kun on näin lämpimiä ja ihania ilmoja. :D

Kommentit (8)

Tigerheart

No, minulle tulee yleensä herkästi auringonpistos. Minulla ainakin on tullut auringosta joskus päänsärkyä, huimausta ja huonovointisuutta. Minä ehkäisen auringonpistosta pitämällä hattua päässä, varsinkin jos olen pitemmän aikaa suoraan auringossa. Myös varjossa oleskelu helpottaa, ja päänsärkylääke. Ja voit myös kietoa kylmän pyyhkeen otsallesi. Näin keväisin ja kesäisin aurinkoa on mukava ottaa, mutta kohtuudella. :)

[color=green]Oikein hyvää alkanutta kevättä/kesää kaikille[/color]!! 8)

figaro
Tigerheart
No, minulle tulee yleensä herkästi auringonpistos. Minulla ainakin on tullut auringosta joskus päänsärkyä, huimausta ja huonovointisuutta. Minä ehkäisen auringonpistosta pitämällä hattua päässä, varsinkin jos olen pitemmän aikaa suoraan auringossa.

Tuossapa ne tulikin tärkeimmät. Hatun sijaan varmasti jelppii huivi tms. Pääasia (kirjaimellisesti), että suojaa päänsä ;)

Lizzie

Oon joskus kuullut että auringonpistos on sinällään ihan puppua, että sillä ei ole pään kanssa mitään tekemistä, vaan sen kanssa että tulee nestehukka koska auringossa hikoilee huomaamattaan paljon enemmän.

Että auringonpistoksen voisi ehkäistä vaan sillä että vetää alkoholitonta nestettä paljon ja väliin jotain pientä syötävää, en sitten tiedä..

maaruli

Kyllä mä ainakin uskon siihen että just päänsuojaaminen on se oleellinen juttu auringonpistoksen ehkäisyssä. Tietty muutenkin tulee huono olo kun paljon on auringossa juomatta... Mutta kuitenkin.

Muoks, siis päästähän ihminen eniten hikoilee, eli ehkä se hattu sitten jotenkin ehkäisisi sitä.. :roll:

leeah

Minulla oli auringonpistos tuossa joku vuosi sitten, ekana pääkipu, sit huimausta ja lopulta oksensin.. En ollut juonut enkä syönyt, joten siitä varmasti johtui. Tänään ulkotöissä loppui vesi kesken, tummat hiukset ja aurinko porotti ihan suoraa kohti.. meinas alkaa huipata:/

vihollinen

Mulla on oireina yleensä vaan päänsärky, mut sit joskus tulee huono olo muutenkin, että saattaa oksettaa, mennä maha sekaisin, tms..

Mulla alkaa kyl tosi helposti päätä särkee jos oon ilman päähinettä auringos kauan

Aimée

Miulla tuli joskus oireina huimaus, näköhaitat muutenkin ja kaiken muun hyvän lisäks viel vasen puoli kasvoista jotenkin "halvaantui", siinä sitten suupieli roikuskeli... :( Myös tätä normi oksentelua kanssa ja päänsärkyä. En tajunnutkaan että se liittyy nestehukkaan, hyvä että oon nyt sit taas vähän viisaampi!

auringonpistoksestakärsivä

Kuulostaa kyllä enemmän aivohalvaukselta :o eikai pelkässä auringonpistoksessa mitää kasvojen halvaantumista ole? kuulostaa aika pahalta.
terveyskirjasto: "Aivohalvaus syntyy yleensä äkisti. Yleisin oire on toispuoleinen toisen tai molempien raajojen toimintahäiriö. Mukana on usein puutumisia ja muita tuntohäiriöitä sekä puheentuoton vaikeutta (ks. «Afasia (aivolähtöinen puhehäiriö)»6). Riippuen infarktin paikasta voi esiintyä monenlaisia muitakin oireita, esimerkiksi roikkuva suupieli (ks. «Kasvohalvaus (Bellin pareesi)»7), näköhäiriöitä tai kaksoiskuvia, huimausta tai sekavuutta. Päänsärkyä ei yleensä ole."

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat