Päänsärky ja hartiavaivat - Terveys ja hyvä olo

PinkPanther

Täällä yksi erittäin kiukkuinen hartiasärkyinen tyttönen.. päähän on taas koskenut koko päivän, ja hartioita jumii.. salilla käyn etenkin sen takia, että saan jumituksen pidettyä kurissa. Mutta nyt ei ole päässyt pariin päivään salille, eli jumitusta tulee vaan lisää. Kirjoituksiin lukiessa koski päähän kolme viikkoa yhteen menoon, mutta kun sen luku-uraan pääsi loppuun, loppuivat hartiavaivatkin. Hierojalle pitäisi mennä, kun ei tuo mieskään aina ehdi hieromaan.. Kurja olo koko kropassá kun hartiat ja niska, sekä pää ovat kipeät..

Onko miula kohtalotovereita? Olisiko jotain erityisiä omakohtaisella kokemuksella testattuja keinoja helpottaa oloa? Olen koekillut jo vaikka mitä. Venyttely ja hartioiden pyörittely ei auta.. :(

Sivut

Kommentit (36)

Lania

Ekana lähtisin kattoon ettei sänky oo liian pehmee, tai tyyny liian korkee. Tai sitten liian kovaa ja matalaa.

Ja ryhti ylipäätään? Mukaanlukien myös pään ja hartioiden asento, ei vaan selkärangan pingotus.

PinkPanther

Sänky ja tyynyt on erittäin niskaystävälliset, tyynyt on sitä sensus-vaahtoa, jota telkussakin mainostetaan. Ne ainakin helpottavat jumitusta yön aikana. Ja ryhti miula on hyvä, ei fysioterapeuttikaan todennut mitään rakenteellisia juttuja.. tää on vähän kökköä.. salitreeni auttaa mut ei sielläkään koko aikaa voi asua. :?

Walbu

Napsitko päänsärkyysi paljon särkylääkkeitä säännöllisesti? Jos napsit, kyseessä voi olla myös särkylääkkeiden jatkuvan käytön ylläpitämä päänsärky, josta ei pääse kuin lopettamalla särkylääkkeet ja kärsimällä sen pari viikkoa pahempaa päänsärkyä kunnes nämä ns. vieroitusoireet häviävät.

Miffy

Pinkkis. kuulostaa siltä, että jos jatkuu ja jatkuu vaan niin lääkäriin. Fysioterapia vois auttaa, toki riippuen siitä, mikä kivut aiheuttaa.

SunLion

icepower-geeli..

uiminen on hyvää liikuntaa hartioille...ja uusissa uimahalleissa on näitä hierovia suihkuja (siis sellasia "putouksia"), ne tehoo tosi hyvin.

maaruli

Täällä yksi kohtalontoveri. Mulla niskajumitus aiheuttaa huimausta.. Sain lääkäriltä lähetteen fysioterapeutille ja se kyllä auttoi. Fysioterapeutti neuvoi ottamaan sellasen parin kolmen päivän särkylääkekuurin(3 päivässä) että pahin lihastulehdus menis ohi.. Ja kyllä sitten auttoikin. Sen jälkeen oon itse hoitanut itseäni lämpöpakkauksella ja onneksi kultakin on aika ahkera hieroja. :)

taizu

Minua helpottaisi se, etten olisi koneella koko päivää.. :oops: , minulla nimittäin tämä istuminen jumittaa niskat. Itseäni saan tästä jumittamisesta syyttää.

Sinsemilla

Miulla ihan sama vaiva... Tai nyt kun on ollu niin rento kevät, ettei oo tarvinnu koulussa istua joka päivä, niin kummasti on helpottanu... tai ehkä sekin on auttanu, et alotan aamun "rentoutumalla"... :)

Erilaiset venytysliikkeet autaa...joogaa suosittelen! Mut sekään ei kyllä auta, jos on jo valmiiks jumissa ja sinne menee... ;)

Koita päivän mittaan ottaa aina välillä hetki aikaa ittelles ja makaat vaan selälläs (mieluiten tasasella alustalla, ei välttis sängyssä, ja ilman tyynyä) ihan hiljaa ja keskityt rentouttamaan joka osan kehosta... Se auttaa kummasti... Varsinkin jos se ikävä päänsärky ei oo ehtiny iskeä!!

edit: ja kannattaa keskittyä semmoseen kokonaisvaltaseen ehkäisyyn sen jumituksen suhteen, eikä aina turvautua noihin tilapäistä apua tuoviin lääkkeisiis, voiteisiin ja hierontaan... Niistä kun ei kuitenkaan oo apua kun hetkellisesti ja vähän ajan päästä on taas jumitus... :(

figaro

Apuja:
* niskojen säännöllinen venyttely
* niskojen säännöllinen hierominen
* työskentely ja ergonomia
* seuraa yleensäkin niskasi asentoa kaikessa mitä teet
* makuualustat ja tyynyt (jos paljon kullan kainalossa, voi sekin jo niskoille hallaa)
* olisiko kuntosalin sijaan joku jooga tai vastaava?

ivoire

Täällä onkin jo mainittu hyviä vinkkejä kivun lievittämiseen. Yks mitä ei vielä kukaan oo maininnut on keppijumppa. :D Kuulostaa ehkä naurettavalta ja jopa nololta urheilulta, mutta ainakin mulla toi on auttanut niskasärkyihin aivan älyttömän tehokkaasti, välillä jopa yhtä hyvin kuin hieronta. Sitä voi helposti harrastaa kotona, vaikka samalla kun katsoo telkkaria tai kuuntelee musiikkia.

*Sandy*

Minun tutullani on käynyt pari kertaa niin, että niskat on ollu tosi pitkään jumissa, eikä niissä enää auta hieronta tms. Hän joutui menemään lääkäriin ottamaan kortisonipiikin, se on sitten auttanut asiaa. Mielestäni hänellä oli joku lihas tulehtunut tms.

Mutta kanattaa kokeilla edellä mainittuja juttuja ensin. Jos tuntuu ettei kivut ollenkaan hellitä, voihan sitä käydä lääkärillä tai fysioterapeutilla näyttämässä.

Mimia

Minä lui jostain että sauvakävely helpottaisi niskan jännitystä ja kipua. Onko kukaan kokeillut auttaako se?

Sauvakävely on (ainakin minusta) tyhmän näköistä, mutta harkitsen kyllä sauvojen ostamista jos siitä yhtään apua on. Voihan sitä sauvakävellä aikaisin aamusta niin ei ole paljon ihmisiä katselemassa :D

PinkPanther

Täällä on paljon ihania vinkkejä! Kiitos!

En syö särkylääkettä usein, vältän sitä kaikin mahdollisin tavoin. Silmälasit löytyy ja piilaritkin, ja ne voimakkuudet on sopivat ainakin. Aika usein pään kannattajalihakset jumivat, mutta liikunnalla ylipäänsä olen saanut helpotettua jonkun verran. Joskus ei vain auta sekään. Tuota sauvakävelyä voisi kokeilla. Tyynyt on tosiaan hyvät, ja noilla tyynyillä nukkuminen helpottaa jumia. Täytyy kokeilla noita kaikkia keinoja, mitä en vielä ole kokeillut. Lämmittävä Tiger Balm -voide oli kyllä viimksi yksi mahtava läpimurto, toimi, vaikkakin vei yöunet kun ensin viilensi ja sitten kuumensi.

Miule kun käyn niin, että jos on jumi pitkään, ni sit tulee tulehdus ja kestää muutaman päivän. Tosi kivuliasta. Sitä kun ei saa sit hieroakaan. :?

kivi

Taannoin jossain naistenlehdessä asiantuntija suositteli hartiavaivoihin joogaa, pilatesta ja potkunyrkkeilyä. Nyrkkeilyssä se lyönnin aiheuttama tärähtely resonoi hartia- ja selkälihaksiin asti rentouttaen niitä.

Mulla parhaiten auttaa lihaskuntotreeni, isoilla painoilla 8-10 toistoa (yleensä vissiin ei suositella isoja painoja hartiavaivaiselle, mutta mulle toimii). Tosin joogassakin nykyään käyn, varmaan sekin auttaa oman osansa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat