Endometrioosi - Terveys ja hyvä olo

Oona

Luotettavaa ja kattavaa tietoa löytyy osoitteesta www.endometrioosiyhdistys.fi. Siellä on myös keskustelupalsta, jossa voi jakaa ajatuksiaan muiden endopotilaiden kanssa.
On hyvin tavallista, että gynekologi vihjaa endon mahdollisuudesta ja jättää potilaan vaille enempää tietoa mahdollisesta sairaudesta.(Usein johtuu siitä, että lääkäri ei itsekään tiedä ko. sairaudesta juuri mitään) Tähän ei missään nimessä pidä tyytyä, jos kuukautiskivt haittaavat elämää. Jos kipujen kanssa pärjää ja ne eivät muutu kovemmiksi, voi diagnoosin jättää auki. Jos kipuja on, niitä voidaan lievittää erilaisin tulehduskipulääkkein,kysy reseptiä gynekologiltasi. Endometrioosi on siitä hassu tauti, että sen kanssa voi elää kivuitta tai sitten se voi aiheuttaa lukuisia ongelmia toistuvine leikkauksineen ja vahvoine hormonilääkityksineen. Endosta ei silti koskaa parane eli tauti ei häviä kokonaan. Ser voi kyllä rauhoittua niin, että fyysisiä vaivoja ei ole. Tärkein neuvo tilanteeseesi on , että ota itse selvää sairaudesta, jos oireet haittaavaat elämääsi, niin ota yhteyttä gynekologiin ja pyydä lähete naistenklinikalle.

Sivut

Kommentit (27)

Aimée

[size=9]Endometrioosi

Yleistä

Endometrioosi tarkoittaa kohdun limakalvopesäkkeiden leviämistä normaalin sijaintipaikkansa eli kohtuontelon ulkopuolelle. Endometrioosi on suurin syy naisten hedelmättömyyteen ja lantioalueen kiputiloihin. Se on luonteeltaan tulehduksellinen sairaus. Pesäkkeet ovat kohdun normaalia limakalvoa. Ne reagoivat kuten kohdun normaali limakalvo eli endometrium kuukautiskierron aikana munasarjojen hormonisäätelyyn. Tämä tarkoittaa sitä, että pesäkkeet turpoavat ennen kuukautisia ja vuotavat verta silloin, kun kohdun muukin limakalvo.

Taudin kehitys

Välittömästi kuukautisvuodon jälkeen limakalvo on ohut, 1-4 mm:n paksuinen. Estrogeenituotannon suurentuessa normaali endometrium kasvaa 7-10 mm:n paksuiseksi. Keltarauhasvaiheessa se on paksuudeltaan 8-16 mm. Todennäköisesti endometrioosi syntyy sen vuoksi, että kohdun limakalvoa on kuukautisten aikana päässyt kohtuontelon ulkopuolelle. Raskaus ja yhdistelmäehkäisypillerit vaikuttavat endometrioosilimakalvoa madaltaen ja pitäen oireita vähäisinä.

Kohdun limakalvosoluja voi kulkeutua vastavirtaan eli sisäänpäin suuntautuvan kuukautisvuodon mukana munajohtimien kautta pikkulantion alueelle. Kuukautisvuodon mukana tulevat limakalvosolut eivät kuitenkaan kiinnity vatsakalvoon. Itse asiassa kuukautisvuodon kulku vatsaonteloon on varsin yleinen ilmiö. Eri tutkimusten mukaan 76-90%:lla naisista niin tapahtuu.

Endometrioosin yleisyys on paljon vähäisempää. Melko harvoin tarkemmin selvittämättömistä syistä endometriumsolut kiinnittyvät vatsakalvoon tai muihin etäällä oleviin vatsaontelon elimiin Pesäkkeet voivat peittää pikkulantion elimiä kuten munasarjoja, munajohtimia, kohdunkaulan takapintaa, emätintä, virtsarakko ja peräsuolta. Toisinaan limakalvopesäkkeet sijaitsevat kohdun lihaksikkaassa seinämässä, jolloin tilaa kutsutaan adenomyosiitiksi.

Pesäkkeet voivat kasvaa vähitellen paikoitellen hyvinkin laajoiksi tuumoreiksi (endometriooma). Pesäke voi olla munasarjan sisällä. Tällöin veri ei pääse vuotamaan ulos, jolloin vähitellen muodostuu kystamaisia kasvaimia munasarjan sisään. Tällainen kysta voi kasvaa läpimitaltaan usean senttimetrin läpimittaiseksi. Kun se puhkeaa, veri leviää vatsaonteloon ja aiheuttaa äkillisiä kipuja.

Oireet

Endometrioosi voi olla oireeton monilla naisilla vuosien ajan, kun taas toisilla se voi aiheuttaa paljon vaivoja. Tärkein oire on kuukautiskivut. Sijaintinsa mukaisesti se voi esiintyä monessa paikassa. Se voi ilmetä kivuliaina kuukautisina, tärinäkipuja tai kipuina yhdynnän ja ulostamisen aikana. Jos endometrioosipesäke kasvaa peräsuolen läpi, peräsuolesta voi vuotaa verta lähinnä kuukautisten aikana.

Vaikeassa endometrioosissa tapahtuu kiinnikkeiden muodostusta ja munasarjat voivat osittain tai kokonaan tuhoutua, mikä selittää hedelmättömyyden. Naisen hedelmättömyyden syy 20%:ssa on endometrioosi. Jos pesäke sijaitsee epätyypillisessä paikassa, se voi aiheuttaa harvinaisia oireita kuten veriyskää, keuhkopussin tulehdusta, iskiasta, leikkausarven kipua, aristusta ja turvotusta. Kaikille näille oireille on ominaista voimakkuuden muuttuminen kuukautiskierron mukaan.

Yleisyys

Pesäkkeitä on yleensä hedelmällisessä iässä olevilla. Diagnostisoitaessa keskimääräinen ikä on 25-29 vuotta. Sitä tavataan harvoin vaihdevuosien jälkeen. Vatsaontelon tähystyksessä eli laparaskopiassa endometrioosia löytyy noin 30-40%:lla.

Diagnoosi

Gynekologisissa tutkimuksissa lääkäri saattaa tuntea aristavia kyhmyjä kohdun kaulan takana tai kohdun vieruskudoksessa. Tarkkaa diagnoosia varten tarvitaan yleensä vatsaontelon tähystys eli laparoskopia tai leikkaus. Ultraäänitutkimus on epäherkkä.

Perinteinen hoito

Endometrioosin kipuun perinteisesti määrätään tulehduskipulääkkeitä ja ehkäisypillereitä. Näistä lääkityksistä huolimatta usein kipu jatkuu. Tässä vaiheessa oikea erotusdiagnoosi on tärkeä. Vaikeimmissa tapauksissa hoitona on leikkaus ja hormonilääkitykset. Lääkehoito keltarauhashormonin eli progesteronin johdosvalmisteilla on useimmiten tehokas kivun lievittäjä. Hoidosta päättää gynekologi.

Kun hoidon tavoitteena on kivun lievitys, lääkehoito keltarauhashormonin eli progesteronin johdosvalmisteella on useimmiten tehokas. Hoidosta päättää gynekologi. Tehokas valmiste on mm medroksiprogesteroni-asetaatti (MPA). Se on synteettinen keltarauhasvalmiste. Sillä ei ole estrogeenivaikutusta eikä liioin miessukupuolihormoni- tai kortisonivaikutusta. MPA kykenee sitoutumaan solunsisäiseen keltarauhashormonin vaikutuskohtaan eli reseptoriin ja muuttaa geenien ilmentymistä. Tämän valmisteen vaikutusmekanismia ei ole täysin selvitetty. Sivuvaikutuksena voi tulla nesteen kertymistä, jonka vuoksi lääkevaikutuksia on seurattava erityisen huolellisesti epilepsiassa, migreenissä, astmassa ja sydämen toiminnanvajaustiloissa. Lukuisia muita munasarjojen toimintaa sääteleviä synteettisiä hormonivalmisteita on kehitetty. Suomessa käytetään laajalti androgeenisesti vaikuttavaa danatsolia.

Kun tavoitteena on hedelmällisyyden hoito, valitaan yleensä leikkaushoito, josta eniten hyötyvät potilaat, joiden endometrioosi on varhaisvaiheessa.[/size]

[url]http://www.antioxidant.fi/artikkelit_tulostus/endometrioosi.htm

Gloria_

Minulla on aina ennen kuukautisvuodon alkua kovat alkukivut, vaikka syön ehkäisypillereitä. Gynekologi sano, että se saattaa olla endometrioosi, joka siis saattaa vaikeuttaa raskaaksitulemista... Olisiko jollain lisää tietoa sairaudesta? Voisiko sitä testata? Itelläni sitä ei testattu, mainittiin vaan että tämmöinen mahdollisuus on. Voiko sitä hoitaa? Parantuuko siitä? Onko vakavaa? En saanut gyneltäni paljoakaan tietoa tästä, mitä kyllä ihmettelen.

mystify

Minulla on endometrioosi. Kärsin jatkuvista ja vaikeista alavatsakivuista yli 2v ennenkuin sain vihdoin lääkäriltä lähetteen eteenpäin (ultrattu oli aiemmin ja löydetty mm. kysta munasarjasta) ja viime joulukuussa oli sitten laparoskopia josta löytyi kuin löytyikin pesäkkeitä ja niitä polteltiin sitten. Kipulääkkeitä vatsakipuihin joutuu syömään ja koska hormonit ei minulle sovi laitettiin se vähemmän paha vaihtoehto eli hormonikierukka suojaamaan pesäkkeiden syntyä paikallisesti ja ehkäisyyn ja kuukautisvuodon vähentämiseen. Suosittelen kyllä sitä gynelle menoa lämpimästi.

marimma
marru
Muistan jostain lukeneeni että raskaden aikan oireet helpottuu.
Eli ei muuta kun lapsia kehiin :)

Kuukautiskipuja on kahta lajia käsittääkseni. Ne mitkä loppuu synnytykseen ja ne mitkä jatkuu koko elämän tai sitten se hiipui ihan itsestään joskus.

Oona

raskaus saattaa helpottaa endometrioosin oireita, mutta joillekin endoa sairastaville raskaus on erittäin kivulias ja vaikea sairauden takia. JOillekin käy niin että raskauden jälkeen oireet helpottavat lopullisesti, joillakin taas kivut palaavat heti synnytyksen jälkeen.

Fanni

Mä epäilen että mulla on se :( Mulla nimittäin on niin kamalat, aivan siis sietämättömät kuukautiskivut, että ne todella rajottaa mun elämää. Lääkäri ei kuitenkaan löytäny musta mitään "poikkeavaa" joten sain lähetteen ihan gynekologille. Nyt sitten odottelen ajanvarausta.. Sen tiedän että ultraäänellä ainakin tutkitaan, jos näkyy niitä pesäkkeitä.

Fanni

Mä kävin lääkärillä puhumassa tuosta ja sain lähetteen ihan gynekologille. Aika lähenee koko ajan... ne siellä kattoo just ultralla että näkyykö mitään pesäkkeitä.. toivottavasti ei, vaikka se selittäisikin nää kauheat kivut. :?

Mimia

Vanha ketju, mutta nostetaan tämäkin.

Fanni, löytyikö ultralla tuolloin mitään?

Minulle on tehty myös ultraukset ja sisätutkimukset, mutta ei noiden perusteella mitään löytynyt. Vasta laparoskopiassa todettiin että kyllähän siellä endoa on, lievää onneksi vain. Ja tuohan on ainut luotettava tapa selvittää onko kyse endosta vai ei, kun se saattaa jäädä näkymättä ultrassa.

Olen tuonne valtavat kuukautiskivut-ketjuun kirjoitellutkin. Kärsin siis todella kivuliaista kuukautisista ja ovulaatiokin nipistää ikävästi. Taas on hel*etti kohta edessä, pari päivää menkkoihin... toivottavasti pahin ehtii mennä juhannukseksi ohi. :?

Mutta onko täällä muita jotka tätä samaa ikävää tautia sairastavat?

Nyytikki

Mitä lääkitystä endosta kärsiville sitten yleensä määrätään?

Viime menkkakivut olivat viedä sairaalaan, kun mikään lääke ei auttanut, joten vaikka olen asiaa lykännyt aina vaan :oops: aion tosiaan nyt varata ajan yksityiselle, lainaan vanhemmiltani siihen rahaa. Endometrioosiepäilyn esitti lääkärini ja myöhemmin myös terveydenhoitaja työterveydessä...

Nyytikki

No niin, eipä tarvinnut yksityistä vaivata.

Laparoskopia on edessä, mutta aikaa ei ole vielä lyöty lukkoon. Jonotan myös mahdollisia peruutuspaikkoja. Valitettavaa on, että jouduin tekemään todella paljon, että pääsin näin pitkälle. Nimim. tällä viikolla 3 kertaa lääkärissä, sitä ennen ties kuinka monesti.

Tänään ollut taas sellaista tuskaa... pelkään jo menkkojen alkua, siihen on vielä n. 4 päivää... :?

Tsein

^Ihanaa kuitenkin, että tuo siunkin tilanne alkaa vähitellen selviämään ja sille tehdään jotain. Ihan persauksesta vaan tuo, että hoitoa joutuu itse vaatimaan.

Jotkut syö endoon ihan e-pillereitä. Niillä voi pitää nuo vuodot niin harvassa ettei ainakaan tarvitse kärsiä kivuista kuin muutaman kerran vuodessa. Liian paljon sekin tietysti on. Sitten voi syödä tulehduskipulääkkeitä, jotka vie kipua pois. Monesti syödään molempia.

Nyytikki

Kiitos, tosi on. Jos vaan skopiassa jotain löytyy. Niinpä.

Tai sitten niin kuin minun tapauksessani...: kolmen liuskan jälkeen ei voi enää syödä neljättä, koska poikkeuksetta on silloin tullut vuoto läpi täyspitkänä kipuineen- ja sitten niitä kipulääkkeitä ei ole mitkä auttaisivat pätkääkään. Aijoo ja kun kipuja ei ole vain tyhjennysvuodon aikaan. Yrittivät naistentautien polilla vähän miettiä jotakin uutta tänään, mutta ei. Kokeilin itseasiassa tänään uutta lääkettä, Litalginia, mutta sillä ei ollut vaikutusta... Suklaaseen päädyttiin. Se on ainakin hyvää. :P

Tsein

Haha. Suklaa hoitona endoon! Ootko netissä pyöriskelly noin muuten lueskelemassa ihmisten kokemuksia? Mie oon yleensä sellasista saanu eniten hyötyä ja vertaistukea, jos on ollu joku tällanen terveysasia mietittävänä. Täällä on niin vähäistä tämä endokeskustelu kuitenkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat