Ovulaatio - Terveys ja hyvä olo

figaro

Ihan oli pakko siirtää erikseen Walbun mainio info ovulaatiosta. Tänne siis keskustelua ovulaatiosta.

Walbu
Ovulaatioasiasta kun tässäkin keskusteltiin, niin ihan tiedoksenne: Ovulaation teoreettisen ajankohdan voi laskea ainoastaan siten, että jos nyt tänään alkaa menkat, voin olla melko varma että ovulaatio on tapahtunut noin 14 päivää AIKAISEMMIN mutta eteenpäin ei voi ennustaa!

Ovulaatiota edeltävä aika (follikulaarivaihe) vaihtelee pituudeltaan, ja juuri täman vaiheen pituuteen vaikuttaa monet mm. psyykkiset tekijät, jotka aiheuttaa menkkojen myöhästymisen. Mutta sitten kun ovulaatio tapahtuu, alkaa luteaalivaihe, joka kestää aina suunnilleen saman verran päiviä, yleensä noin 10-14 päivää, ja tämän vaiheen pituus on siis yleensä vakio, eikä psyykkiset tekijät juurikaan vaikuta.

Tähän siis perustuu se, että ovulaation voi ennustaa ainoastaan taaksepäin, ei eteenpäin! Ja tämä onnistuu vain niillä, joilla kuukautiskierto on säännöllinen.

Kommentit (6)

Jeii

Ennen e-pillereiden aloittamista ajankohdan arvioiminen olisi varmasti ollut hankalaa, tulivat ja menivät miten sattui.

Huomaatteko te milloin ovulaatio tapahtuu? Rajuja lämpötilan muutoksia, päänsärkyjä...?

Mutta toisaalta, ovulaation ajankohdalla ei minulle vielä suurempaa merkitystä ole.

Walbu

En varsinaisesti tunne, mutta aavistan lähinnä valkovuodon muutoksista. Todennäköisesti aavistan kuitenkin pieleen, koska menkat olisi tuon aavituksen mukaan pitänyt jo alkaa. Vissiin taas kierto sekasin perhana.

figaro

Monet ovat jättäneet ovulaatiotestit ja alkaneet uskoa enemmän kehon omia merkkejä (vuodon laatu, vatsan kipuilut jne.) En tiedä. Minulla oli selvästi ovulaatiokipuja ja vuotokin oli erilaista. Nyt sitten TAAS samanlaista kipuilua ja vuotoa.. (pitäisi olla jo menkat päällä, mutta taas venyy kierto). Otapa tästä selvää... :(

katjah_

Mulla tulee aina munasarjojen kohdat iha kipeiks ja välil tuntuu et koko alavatsa on turvoksis sen takia.. pillereiden myötä kyllä helpottanut :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat