Stressi maha? - Terveys ja hyvä olo

closure

Koulun terveydenhoitaja epäili mulla stressimahaa myös, mutta jotenkin tuntuu, ettei siitä voi johtua niin kovat kivut mitä mulla on nyt muutaman vuoden ollut. Pahimpia kivut on ollut viimeiset kaksi vuotta. Kipu tulee yhtäkkiä kestäen 15 minuutista moneen tuntiin mihin kellonaikaan tahansa. Oon yrittänyt kiinnittää huomiota ruokaan, että jos mulla olis vaikka keliakia tai laktoosi-intoleranssi, mutta kivut tulee niin epäsäännöllisesti etten tiedä mikä on. Ja kivut on usein siis todella kovat, en voi liikkua tai hengittää laisinkaan kun sattuu niin kovaa. Voiko olla vaan stressimaha?

Kommentit (13)

Charlotte

Itse kuulun myös samaisen vatsan omaaviin :( hyvin tympeää.. kävin pari-kolme vuotta sitten testeissä, ei ollut mitään keliakiaa, laktoosia yms.. lääkäri vaan arveli, että stressimaha sulla taitaa olla ja että kannattaa nyt kattoa mitä syö, et jos se tulee jostain erityisestä ruuasta, tai ruuan ainesosta, niin sitä voi sitten olla syömättä. itse en kyllä ole huomannut, että mistään erityisestä menisi maha sekaisin. se menee millon huvittaa, varsinkin jos jännittää, stressaa tai joskus muuten vaan. :(

totta kai pitäisi aina tehdä diagnoosit, ennen kuin alkaa väittämään mitään tommosta. et kyllä aika pätemätön lääkäri on ollut, jos on vain suoraa todennut noin.. niinkuin jo edellisetkin sen jo totesivat.

tää on ikävää tämmösen mahan kans, ko sille ei oikein voi tehdä mitään.. onhan se hyvä sanoa, että elä stressaa tai jännitä paljon, mutta minkäs teet.. ja sitten monesti kun itse en tietoisesti mitään asiaa stressaa niin silti maha huutaa hallelujaa ja minä juoksen vessaan.. ei se noin muuten välttämättä haittaa, mutta kun on yleisellä paikalla, niin onhan se aika pirun tympeää lähtä piereskellen etsimään lähintä vessaa :? :oops:

en itse kyllä ole kokeillu tota E-EPA kalaöljyä, että auttaisiko se sitten.. hinnakasta ainakin näyttää olevan 31,50€ 120 kapselia.. tai no ainakin omalle lompakolle se on iso summa näin opiskelijana.. toisaalta kai sitä pitäisi olla valmis maksamaan n. 60 € vuodessa siihen, että mahan saisi kuntoon.

elikkäs kokemuksia nyt tänne sitten jos joku on tuota E-EPA kalaöljyä kokeillut, niin tietää kannattaako siitä sitten alakaa maksamaan!! :shock:

vihollinen

Elikkä.. Mul on semmonen ongelma, et mul on nyt aika pitkään ollu oikeastaa joka päivä maha joka ilta kipeä ja sekaisin. Siihen auttaa biophilus-niminen vatsalääke, mutta en viitsisi niitä joka päivä popsia.

Kävin tästä kivusta kesällä lääkärissä, ja lääkäri vaan totesi, että mulla on stressimaha sen paremmin tutkimatta ja sanoi,että voisin mennä syksyllä koulupsykologille juttelemaan!! hän ei edes kysellyt miten elämäni sujuu, tms..

No, hyvin mahdollista,että tää on stressi mahaa, koska usein kun jännitän niin menee just maha sekasin ja tulee tällee kipeeks.. ja nyt viime aikoina on ollut poikaystävän kans ongelmia, et vois johtuu siit.

Mut onko kellää muul kokemusta tästä? Mikä tähän auttais?

Rahel

Mulla oli samaa vaivaa reilun vuoden. Jouduin syömään maitohappobakteeritabletteja melkein joka päivä. Multa otettiin kaikenlaisia testejä (mm. keliakia-, laktoosi- ja kilpirauhastestit), mutta mitään ei löytynyt. Vähän oli vatsa parempi, kun vältteli valkoisia vehnäjauhoja ja liikaa sokeria. Mun vatsa parani eron myötä, toivottavasti sulla ei sentään siihen mene.

Mutta kyllä niitten pitää lääkärillä noi testit tehdä. Onhan se aika törkeetä, että vaan tuomitaan stressivatsaks, kun syitä voi olla vaikka mitä muita. Esim. toi keliakia ei todellakaan ole mikään leikin asia, sehän tuhoaa suolistoa pysyvästi, ellei sitä diagnosoida.

Amalia

Mulla oli reilu vuosi sitten ihan järjettömiä mahakipukohtauksia, joilla ei näyttänyt olevan mitään yhteyttä esmes ruokavalioon tai muuhun. Eka lekuri ei edes ottanut vaivaa tosissaan, totes vaan tutkimatta että tollasta se on joskus, ja passitti kotiin. Toka lekuri sitten tutki tosi perusteellisesti, tuli lopulta siihen tulokseen, että stressistä se johtuu, ja määräs kipulääkkeitä varmuuden vuoksi. Hassua sinänsä, mutta sen jälkeen ei sitten oo vastaavia kohtauksia ollutkaan.

Nykyään mulla menee maha vaan lievästi sekaisin stressistä ja sillon valitettavasti pierettää koko ajan :oops: . Siihenkään vaivaan ei ilmeisesti auta muu kuin niiden stressaavien asioiden selvittäminen.

papuna

mulla on kans tosi paha stressi maha!
nytkin jätin tärskyt kamaun kanssa väliin kun jäin kotiin "istunnolle".
sain päivällä kuulla että mummu on sairaalassa :cry: jonkun tulehduksen takia...

vihollinen

Jep.. just tommosta mul on siis mitä te kuvailitte kans.
Et tulee kauheest mahaan ilmaa ja sit joutuu istuu vessas koko ajan.. :S
Todella rasittavaa..
Mutta en ymmärrä, että koska sitä ilmaantuu aina joka päivä just sillai klo18jälkeen... ei koskaan aikaisemmin..

Rahel
vihollinen
Jep.. just tommosta mul on siis mitä te kuvailitte kans.
Et tulee kauheest mahaan ilmaa ja sit joutuu istuu vessas koko ajan.. :S
Todella rasittavaa..
Mutta en ymmärrä, että koska sitä ilmaantuu aina joka päivä just sillai klo18jälkeen... ei koskaan aikaisemmin..

Mulla oli just sama juttu, illalla turvotusta ja aamulla/aamupäivällä (sen jälkeen kun oli syönyt jotain) vatsa sekaisin. Kultapiiskutee auttoi hiukan turvotukseen, mutta mulla kyllä auttoi parhaiten ne maitohappobakteeritabletit.

vihollinen

No, mul ei turvotusta juuri oo.. Taas tos hetki sit oli ok olo, mut sit yhtäkkiä tuli semmonen outo olo ja täyty lähtee vessaan. maha ihan sekasin ja tosi kipee..
Ne biophilukset taitaa kans olla jotai maitohappobakteeri juttuja..? en oo varma, mut niit apteekkkari suositteli, ku kerroin vaivani, ja ne on auttanut..
Mut tosiaan, ei ne mitää ihan ilmasia ollut ,joten ei niitä joka päivä oo kiva napsia.

Ja niin, en todellakaan haluaisi, että oireiden lopettamiseen olisi vaan keinona ero poikaystävästäni.. :S

marru

Oletteko kokeilleet tota E-EPAa?
Sanotaan auttavan myös stressiin.

Kannattaa myös todella tarkaan miettiä mitä suuhunsa laittaa.
Katso myös hiivasyndrooma keskustelu.

Avani
Charlotte

onhan se hyvä sanoa, että elä stressaa tai jännitä paljon, mutta minkäs teet.. ja sitten monesti kun itse en tietoisesti mitään asiaa stressaa niin silti maha huutaa hallelujaa

elikkäs kokemuksia nyt tänne sitten jos joku on tuota E-EPA kalaöljyä kokeillut, niin tietää kannattaako siitä sitten alakaa maksamaan!! :shock:

Minulla sama juttu, tulee vatsa kipeäksi ja vatsa menee sekaisin. Joskus niinkin, että vasta tuon kipuilun alettua huomaan, että joku mielessä ollut asia painaakin enemmän kuin luulin.

Ainakin yleiseen virkeyteen on tuo E-EPA auttanut, ja jonkin verran vatsaa helpottanut, tosin syön vain yhden kapselin päivässä, joten voi olla että se 2 per päivä on parempi vatsalle. Yksilökohtaista varmaan tämäkin.

Niin, ja tosiaan, en ole ollut pahasti sairaana tänä talvena ollenkaan, mitä nyt jotain flunssaa tms. Yleensä olen sairastellut enemmänkin talvisin.

nostars

mulla on kans sama homma. viime viikonkin olin sairaslomalla, kun ei pysyny ruoka sisässä yhtään (alakautta siis pois). mulla on ainaki vaan pahentunu tämä vaiva, pari vuotta sitten saatto kerran pari olla kuukaudessa, ja nyt se on lähinnä päivittäistä. jos muistaisin yhenki päivän jolloin ei koskis mahaan niin olisin onnellinen! laktoosihomma löyty viimeks lääkärillä, mutta ei se siitäkään enää johdu kun en laktoosillisia tuotteita käytä. ens viikolla ois taas lääkäri ja meinasin pakottaa sen pistämään mut kaikkiin tutkimuksiin. tähystys tiedossa, apua.
en sitten tiiä onko tämä oikeesti stressi maha, vai mikä lie. edellinen lääkäri puhu jostain suolen HYVÄNLAATUISESTA toiminnallisesta häiriöstä, missä maha menee ilman syytä sekaisin. se on olevinaan vaan merkki että kaikki on hyvin.ärtyvän suolen oireyhtymä tai jottai. joopa joo.. henkisesti tosi rasittavaa pelätä että millon se maha menee sekaisin. huoh.

kis22

Mulla sama juttu, eikä tähän auta mikään. Pakko kärsiä. 8) Jogurttia, viiliä tai jotain kaurapuuroa kannattaa aamulla ensimmäisenä vetästä niin se suojaa päivän mittaan niitä mahan reunoja, eipä pääse ärtymään niin äkkiä.

Mulla on myös närästys ja mahan liikahapot aiheuttanu samanlaista mahakipua.

Toi koko homma alko buranasta ja alkavasta mahahaavasta joten nyt tää ärtyy melkein kaikesta. Niin ja toi tupakkakaan ei auta asiaa.. :roll:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat