Paastoaminen - Terveys ja hyvä olo

figaro

Onkohan paaston ajankohdalla mitään merkitystä. Enoni paastoa tietämykseni mukaan aina keväisin ja en mene vannomaan onko hänellä myös vuoden toisella puolikkaalla samanlainen "sessio".

Minun on tehnyt mieli usein kokeilla. Mitä ulkoisia muutoksia voi tulla (meinaan ihomuutokset ym.)? Millainen tuo suolihuuhtelu on noin kokemuksena? Ja mistä kannattaa paastopakettia ostaa? Jotenkin tuntuu, että mieluummin joku valmis paketti kuin itse tekemät mehut. Vai?

Sivut

Kommentit (46)

Rahel

Ajattelin aloittaa ihan oman threadin paastoamisesta ja paastosta yleensäkin. Oletteko kukaan harrastanut? Ja jos niin miksi? Millaisia paastoja olette harrastaneet ja millaisia kokemuksia niistä on ollut?

Mulla on nyt neljäs nestepaasto meneillään. Olo on aika hyvä ja energinen. Tosin eilen jouduin sen verran lipsumaan, että oli ihan pakko juoda muki mustaa teetä ja muutama kulaus mustaa kahvia. Kofeiinin vierotusoireet oli sen verran kovat, kun en hölmönä rajoittanut sitä ennen paaston alkua. Juon yleensä paaston aikana n. 3 litraa nestettä päivässä: yrttiteetä, hedelmä- ja vihannesmehuja, kasvislientä (rasvatonta ja vähäsuolaista). Rooibusteen (vahvan makuinen yrttitee) oon löytänyt aika vasta ja tykkään siitä ihan hirmuisesti.

Oon aina paastonnut keväällä tai kesällä. Tätä edeltävän paaston pidin pari vuotta sitten alkukeväästä ja ajankohta oli selkeesti liian varhainen. Olin väsynyt ja viluinen, millainen yleensä ei paaston aikana ole.

Paasto on mulle tapa puhdistaa keho. Paaston jälkeen pystyn aina vähän aikaa myös syömään terveellisemmin, sitten alkaa lipsua. :) En ole koskaan paastonnut muutamaa päivää kauempaa. Vaikka olo onkin hyvä, niin tekee vaan niin hirveesti mieli syödä. :lol:

Jeii

Erilaisista paastoista olen lukenut paljon ja uskon, että ne hyödyllisiä ovat. Varmasti tulevaisuudessa tulen sellaista testaamaan (luultavammin juuri nestepaastoa) mutta tällä hetkellä tuntuu, että tahdonvoima ja itsehillintä eivät sellaiseen kykene.

Rocksanna

Olin ensimmäisellä nestepaastollani viime vuonna, seitsemän päivää. Ensimmäinen päivä meni hyvin mutta toisena ja kolmantena päivänä voin äärimmäisen pahoin. Oksentelin ja joka paikkaa särki, munuaiset joutuivat hakkaamaan tyhjää kun nesteet eivät pysyneet sisällä ja siksi selkää ja niveliä jomotti järkyttävästi. en kuitenkaan lannistunut vaan jatkoin urheasti eteen päin. Ja kyllä kannatti. Olo oli neljäntenä päivän jo oikein hyvä. Nälkä ei häirinnyt itseasiassa kertaakaan koko jakson aikana. Suurin kynnys oli ehkä alkaa taas syömään, tuntui että pienikin suupala sai olon paisuneeksi. Paastollani join vettä ja biottan mehuja veteen laimennettuna. Parina alkupäivänä otin pahaan olooni pari lusikallista luomuhunajaa saadakseni verensokerin edes hiukan tolpilleen. Ja tietysti hoidin myös asiaankuuluvat "hyi-miten-sä-pystyt" :roll: -suolihuuhtelut päivittäin. Tietäisitte mitä moskaa keho tuottaa vaikkei syö mitään!
Kaikenkaikkiaan olen täysin paastojen kannalla, sillä olo oli niin kevyt ja puhdas tuon jakson jälkeen! aiivan mieletön. ylenpalttista energiaa en ainakaan tuolla ensimmäisellä kerralla kokenut, mutta en ainakaan haukotellut koko aikaa. ajattelin aloittaa taas paaston parin viikon kuluttua. puhdistaa itseni kevätauringolle :wink: Mikäli joku harkitsee nestepaaston aloittamista, suosittelen juttelemaan ensin jonkun kokeneen paastoajan kanssa ja lukemaan paljon kirjallisuutta.

Rahel

Huh, kuulostaa aika rankalta! Jos ite oisin oksennellut ja kokenut noin rankkoja särkyjä, olisin varmasti lopettanut nopsaan... Onneks oon vaan kärsinyt lievästä päänsärystä ja viluisuudesta silloin yhdellä kerralla. Mun suurin ongelma on se, että kun maku-ja hajuaistit terävöityy, niin tekee vaan ihan kamalan paljon mieli syödä... Tuntuu, että joka puolelta tulvii ihania ruoantuoksuja... Eli itsekuri pettää aina sen neljännen päivän jälkeen. :wink:

Rahel

Figaro: Itse en ainakaan ole huomannut sen suurempia muutoksia ihossa tms., kroppa kyllä hiukan hoikistuu, mutta kilot tulee nopsaa takasinkin. :wink: Tosin oon harrastanut vaan noita lyhyempiä paastoja, että tiä sitten jos jatkais pitempään... Valmiita paastopakettejakin on, ite en tosin ole niitä käyttänyt. Ne taitavat olla aika hintavia? Oon ostellut lidlin porkkana-hedelmämehua ja Edenin ja/tai Biotanin vihannesmehuja sekä yrttiteetä (Kultapiiskua, Rooibusta, minttua).

Ja tuosta suolihuuhtelusta. Oon ite käyttänyt sellasta apteekista saatavaa pussia, johon menee noin. puolitoista litraa vettä. Nykyään kait yleisemmin käytetään sellaista Glauber-suolaa, jonka pitäis tulla paastopaketinkin mukana. Se mennee sillai, että se suola sekoitetaan veteen ja juodaan ja se sitten vaikuttaa. Ei tuo suolihuuhtelu tuon pussin kanssakaan niin inhottavaa ole kuin vois kuvitella, ihan iisisti ainakin mulla on sujunut.

Lania
Rahel

Paasto on mulle tapa puhdistaa keho.

Taisinpa just lukee noita "uusimpia tutkimuksia" (lainaukset sen takia, että toi termi on aina vaan epäuskottavampi, käytän kuitenkin), joissa juurikin sanottiin että keho ei kylläkään paaston aikana pahemmin ehdi puhdistua, siit just näissä neljän päivän-viikon paastoissa. Enemmänkin psykologinen ja henkinen vaikutus.

Ite en oo kokeillu, eikä sillä loppuviimeks vissiin paljoo oo väliä onko puhdistuminen todellista vai "vaan" henkistä, jos ihan normaalioloissa pyöritään.

Rahel
Lania
Rahel

Paasto on mulle tapa puhdistaa keho.

Taisinpa just lukee noita "uusimpia tutkimuksia" (lainaukset sen takia, että toi termi on aina vaan epäuskottavampi, käytän kuitenkin), joissa juurikin sanottiin että keho ei kylläkään paaston aikana pahemmin ehdi puhdistua, siit just näissä neljän päivän-viikon paastoissa. Enemmänkin psykologinen ja henkinen vaikutus.

Ite en oo kokeillu, eikä sillä loppuviimeks vissiin paljoo oo väliä onko puhdistuminen todellista vai "vaan" henkistä, jos ihan normaalioloissa pyöritään.

Joo, mä oon kanssa lukenut noista tutkimustuloksista. En tiä sitten onko se vaan plasebo-vaikutusta vai mitä, mutta ainakin musta tuntuu siltä, että keho puhdistuu. :D

Rocksanna
figaro
Mitä ulkoisia muutoksia voi tulla (meinaan ihomuutokset ym.)? Millainen tuo suolihuuhtelu on noin kokemuksena? Ja mistä kannattaa paastopakettia ostaa? Jotenkin tuntuu, että mieluummin joku valmis paketti kuin itse tekemät mehut. Vai?

Mä en oo myöskään ostanut ikinä mitään paastopakettia kun ne on niin hiton kalliita siihen nähden mitä ne käsittääkseni sisältää. vaan just noita luomumehuja (Biottan rypälemehu on ah niin hyvää :)) ja apteekista tuo suolihuuhtelupussi. suolihuuhtelu itsessään on tosi yksinkertaista. ekalla kerralla mua tosin vaan nauratti yksinäni jossain kylppärin lattialla maatessani :P mut sit toinen kerta sujui jo kuin vanhalta tekijältä. jos just ajattelee et nuo mehut maksaa sellasen 3-4 euroa/plo ja mulla ainakin pullo kestää pari päivää ja sit siihen lisäksi glaubersuolapussi, noin 2euroa ja suolihuuhtelupussi ehkä 3e niin viikon paaston hinnaksi ei kyllä tuu kovin paljon.

Rahel
Nykyään kait yleisemmin käytetään sellaista Glauber-suolaa, jonka pitäis tulla paastopaketinkin mukana. Se mennee sillai, että se suola sekoitetaan veteen ja juodaan ja se sitten vaikuttaa.
Mä en ole koskaan kuullut että glauber-suolaa käytettäis ihan suolihuuhtelun asemasta. Itse olen kaikista tietolähteistä kuullut (ja siis paastotessani käyttänyt vain tähän tarkoitukseen) että paaston ensimmäisenä päivänä suola sekoitetaan veteen tai oikeastaan mihin tahansa muuhun juomaan ja sehän sit saa juoksemaan vessassa niin perusteellisesti :shock: mutta et muutoin sit kyllä ihan loppuina päivinä vain sitä suolihuuhtelua harrastetaan.

ivoire

Mua ei ainakaan koskaan paastoaminen oo houkutellu ja mä jopa useesti oon miettiny, miten jotkut pystyvät/viitsivät. Mä jouduin kokemaan tollasen suolihuuhtelun ennen kuin menin mahalaukun/paksusuolen tähystykseen ja täytyy kyllä sanoa, etten enää ikinä tahdo kokea mitään sellasta. Vessassa sai juosta viiden minsan välein, mä oksentelin hurjasti ja olo oli todella heikko, eikä keho tuntunut yhtään puhtaalta.

Jollain muulla on varmasti parempia kokemuksia suolihuuhtelusta, mutta mulle tosta kokemuksesta jäi kyllä aika kurja fiilis.

Muinaiskarppi

Joidenkin kokema "puhdas" ja energinen olo paastetessa johtunee ketoosista. Ei siihen paastoa tarvita, riittää että korvaa suuremmat hiilihydraatit rasvalla. Energinen ja seesteinen olo onkin keskeisin syy minulla vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Saan pitää tuon olotilan jatkuvasti.

Mitähän nuo paastot ja huuhtelut tekevät suoliston mikrobikannalle? Onko näitä kunnolla tutkittu?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat