Pahanhajuinen hengitys - Terveys ja hyvä olo

gnirom

Haluaisin nyt kuulla teidän kokemuksia asiasta, ulkopuolisena tai itse asiasta kärsineenä. Miten ootte saaneet pahanhajuisen hengityksen taltutettua?

Itselläni on lähiaikoina alkanut henki haista. Itse en sitä edes huomaa, mutta rakas kyllä, ja se on varsin ikävää hänellekin. Pesen kyllä hampaat aamuin illoin, syön purukumia usein ja käytän suuvettäkin sekä hammaslankaa. Ikenet eivät vuoda verta tai ole kipeät, joten ainakaan akuuttia ientulehdusta ei ole. Yksi viisaudenhammas on juuri tuloillaan, olisiko tämä (osa)syynä pahanhajuisen hengityksen aiheuttajaan? Vielä ei kuitenkaan hammaslääkärin mukaan ole kannattavaa poistaa sitä, kun se ei ole kipeä ja on vasta kasvuvaiheessa. Kyselisinkin siis tapoja ehkäistä pahanhajuista hengitystä, jos sellaisia löytyy...?

Kommentit (9)

Rasberry

Onko sun ruokavalio muuttunut mitenkään lähiaikoina? Jos syöt vähän esim. hiilareita, niin siitä saattaa joillekin kehittyä ketoosi-hengitystä, eli vähän kitkerän ja pahan hajuinen hengitys.
Jos nyt muistan aivan oikein.. :-k

SunLion

rasb on ihan oikeassa..tosiaan jos verensokeri on matalalla (karpatessa tai jos muuten vaan syö liian vähän tms), rasvakudoksen rasvoja hajotetaan ja rasvahapoista syntetisoidaan ketohappoja etenkin hermokudoksen ravinnoksi....tämä saa aikaan sen epämiellyttävän hajusen hengityksen jos on kauan syömättä. Myös jossain sairauksissa, kuten diabeteksessä, samasta syystä hengitys haisee.

googlaamalla:

http://www.poliklinikka.fi/?page=0297321&id=9041187
http://www.tohtori.fi/?page=5446580&id=2794250

lily

Kokeilepa kielen ja poskien harjausta hampaitten pesun yhteydessä. Mulla tuli muutama kk takaperin sama ongelma ihan yllättäin, enkä aluksi uskonut, että se voisi olla noin pienestä asiasta kiinni, joten purskuttelin suuvedellä sun muilla jutuilla, mutta paha maku suussa pysyi. Sitten ostin jonkun hopeaioneita sisältävän hammasharjan jossa oli kielenputsari samassa ja johan toimi. Kielen harjauksesta olin kyllä kuullut, mutta toi poskijuttu oli ihan uutta tietoa ja auttoi oikeesti.

SunLion

no eihän se ole ollenkaan pieni asia...limakalvot on suussa paljon isompi osa kun hampaat...

kielen harjaaminen on kuulemma erityisen tärkeää sillä oon kuullut että jopa 80% suuontelon bakteereistä eläisi kielellä.

gnirom

kiitos vinkeistä! ruokavalio ei oo lähiaikoina juurikaan muuttunu, joten en usko että siitä on kyse. pitäisi kyllä ostaa tommonen hammasharja missä on myös kielelle putsainosa, koska sitä en oo ikinä tehnyt, ja ilmeisesti vois auttaa paljonkin!

SunLion
gnirom
kiitos vinkeistä! ruokavalio ei oo lähiaikoina juurikaan muuttunu, joten en usko että siitä on kyse. pitäisi kyllä ostaa tommonen hammasharja missä on myös kielelle putsainosa, koska sitä en oo ikinä tehnyt, ja ilmeisesti vois auttaa paljonkin!
no ollistuu se tavallisellakin harjalla harjatessa...mutta vois itekkin kyl kokeilla tota kielenputsarillista harjaa.

Laurau
gnirom
pitäisi kyllä ostaa tommonen hammasharja missä on myös kielelle putsainosa, koska sitä en oo ikinä tehnyt

hui :? kielessä ja suun sisäpinnoissa on paljonpaljonpaljon enemmän bakteereita kun hampaissa tai ikenissä. kieli ja sen putsaamattomuus (uusi sana?) on usein syynä pahanhajuiseen hengitykseen.
samoin hammasvälien puhdistus on olennainen osa syyhygieniaa.

Msuh
Laurau
hui :? kielessä ja suun sisäpinnoissa on paljonpaljonpaljon enemmän bakteereita kun hampaissa tai ikenissä. kieli ja sen putsaamattomuus (uusi sana?) on usein syynä pahanhajuiseen hengitykseen.
samoin hammasvälien puhdistus on olennainen osa syyhygieniaa.

Näin. Ja sillä hammasharjan "kielenputsausosalla" on hyvä siis hinkata poskien sisäpinnatkin, ei se ole vain kieltä varten tarkoitettu :wink:

gnirom

jep, oon nyt pari päivää harjannut hampaidenpesun yhteydessä myös kielen ja posket, ja huh kun on raikkaampi fiilis!! sen huomaa jo heti pesun jälkeenkin, eikä oo enää kultakaan valitellut. suosittelen ehottomasti siis kaikille ongelmasta kärsiville :) !

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat