Bakteerivaginoosi - Terveys ja hyvä olo

minnamaaria

Mulla on "kroonista" bakteerivaginoosia, joka kuukausi pukkaa päälle just ennen menkkoja. Muutaman hyvän pointin oon löytänyt tähän liittyen:

-karkin tai muun erittäin sokeripitoisen syöminen edellisenä päivänä aiheuttaa 99% varmuudella kirvelyä ja kutinaa seuraavana päivänä
-hyvällä ruokavaliolla ei kirvele eikä kutia - kun vielä saisi aikaiseksi syödä näin terveellisesti :roll:
-hyvä hoitokeino on soodahuuhtelu!

Soodahuuhtelu

Lämmitetään vettä sopivan lämpöiseksi (itse sekoitan keitettyä ja viileetä vettä hanasta), sekoitetaan joukkoon reilusti soodaan. Huuhdellaan alapää tällä - selvästi tilanne helpottunut eikä tulehdusta tullut aikoihin. :D

Sivut

Kommentit (28)

annika

Mulla oli joskus vuosia sitten, ihan kyllä oireili..Yksityinen määräsi muistaakseni antibioottikuurin Trikozol-nimisiä tabuja ja niillä hoitui.

figaro

Eli ihan suun kautta.. sitä minäkin muistelin. Varmaan nuo emätinpuikot sitten, jos on oikein ärhäkkänä.

Mietin nimittäin, että toistuvat hiivatulehdukset voivat olla puhtaasti tuon bakteerin aiheuttamia tulehduksia ja kun sitä vain aina ensin tuolta käsiapteekista perus hiivalääkkeitä....

dixie chick

Mulla löydettiin papassa joku tulehdus, lapussa luki jotain sekafloorasta ja parakeratoosista.. :roll: Oireina oli juuri tota kalanhajua ja lisääntynyttä valkovuotoa ja ajoittaista kutinaa.
Sain siihen Flagyl Comp-emätinpuikkoja, jotka auttoivat kolmessa päivässä.
Helpotti kyllä saada tietää että mikä mua vaivas, ja hoitokin siihen, olin ihan varma että nyt mulla on kaikki mahdolliset sukupuolitaudit ja muut... :lol:

Anska

Minulla todettiin papassa bakteerivaginoosi. Lääkäriltä ei tietoja sen kummemmin herunut, joten jos täällä on saman diagnoosin saaneita, niin kertokaahan paremmin tietävät, että onko tämä helposti uusiva ja mistähän mahtaa ylipäätään johtua?

Shandy

guuglaamalla löytyi tällänen määritelmä:

"bakteerivaginoosi = vaginosis bacterialis, bakteerivaginoosi, epäspesifinen vaginiitti

tila jossa emättimen bakteerikasvusto on muuttunut ja runsastunut, oireena usein valkovuoto"

Tarkempaa tietoa en tuosta mistään nyt tähän hätään löytänyt..Toivottavasti joku muu on viisaampi.

figaro

Emätintulehdus, jonka on aiheuttanut bakteeri. Käytännössä siis sekabakteeritulehdus.

Kannattaa lukaista http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2517&article=1... TÄMÄ

Itselläni on joskus ollut ja juuri tuon kalanhajun kera eli ihan kunnon tulehdus.

Alla lainaus yllä olevasta linkistä (YTHS):

Lainaus:
Hiivasienten aiheuttamat tulehdukset

Oireet
Hiivasieni saattaa tulehduttaa sekä ulkosynnyttimet että emättimen. Hiivatulehduksen oireina ovat kutina, ryynimäinen valkovuoto, joka voi olla niukkaakin, limakalvon punoitus ja arkuus ja usein ulkosynnytinten kirvely virtsatessa. Kaikki oireet eivät välttämättä esiinny yhtaikaa.

Epäspesifinen emätintulehdus eli mikrobin lisääntymisestä syntynyt infektio. Tällainen emätintulehdus on hyvin yleinen, sen osuus kaikista emätintulehduksista on jopa puolet. Altistavina tekijöinä pidetään yhdyntöjä ja kierukkaehkäisyä. Ehkäisypillereillä ei vaikutusta ole.

Oireet
NSV:n tärkein oire on harmahtava, kohtalaisen runsas valkovuoto, johon liittyy epämiellyttävä haju. Siihen saattaa liittyä myös ulkosynnytinten kutina. Haju on usein potilasta eniten haittaava oire. Se on tyypillinen tympeä kalan haju, joka usein havaitaan voimakkaimmin yhdynnän jälkeen.

EPÄSPESIFINEN EMÄTINTULEHDUS eli SEKABAKTEERITULEHDUS (eli Nonspecific vaginitis =NSV eli Bakteerivaginoosi =BV) Epäspesifinen emätintulehdus, josta tässä käytetään lyhennettä NSV, on usean, emättimen normaalikantaan kuuluvan mikrobin lisääntymisestä syntynyt infektio. Tällainen emätintulehdus on hyvin yleinen, sen osuus kaikista emätintulehduksista on jopa puolet. Altistavina tekijöinä pidetään yhdyntöjä ja kierukkaehkäisyä. Ehkäisypillereillä ei vaikutusta ole.

NSV:n laboratoriotutkimuksessa etsitään valkovuotonäytteestä ns. clue-soluja. Ne ovat emättimen epiteelisoluja, joihin on takertunut runsaasti pieniä bakteereita.

NSV:n hoitoon käytetyt lääkkeet ovat reseptilääkkeitä. Lääkeaineena on metronidatsoli tai klindamysiini, joita voidaan käyttää tabletteina suun kautta tai emätinpuikkoina. Metronidatsolikuurin aikana ei pidä käyttää alkoholia, sillä se voi aiheuttaa pahoinvointia.

Sivulöydöksenä todettua oireetonta NSV:tä ei tarvitse hoitaa. Miehen hoito ei yleensä ole tarpeen.

figaro

Tuli mieleen, että miten monella on ollut tämä oireettomana tai lieväoireisena ja millaiset lääkkeet olette saaneet?

Minä rassukka en enää muista mikä oli itselläni lääkitys. Muistan vain tuon kutinan ja kalanhajun... :? Kuitenkin jo 10 vuotta aikaa tuosta.

figaro

Inhottavinta tuossa on juuri se haju. Muistan aina, kun oli sellainen olo, että varmasti haistaa kanssaihmisetkin. Meinasin jäädä koulustakin (olin lukiossa) pois, kun itseä häiritsi niin paljon :(

Peikko

Olisikohan teillä neuvoja minun ongelmaani, kun hiivaa ei pitäisi olla ja papa oli ihan puhdas ja silti valkovuoto on TODELLA runsasta ja valkoista, sellasta mänkkiä mutta ei haise, ei kutia, ei kirvele eikä mitään muutakaan :? Pikkuhousun suojaa pitää käyttää joka päivä, jos ei halua mänkkiä pöksyyn. Tää on todella ärsyttävää ja jatkunut jo aika kauan. Nukun ilman pikkareita, joten ilmaa alapääni kyllä saa. Olen puhunut ehkäisyneuvolan kanssa ongelmasta mutta he eivät osaa auttaa. Olen kokeillut yhden emätinpuikon 500mg:sen. Mutta en tiedä oliko apua.. Sukupuolitautia ei pitäisi olla koska olen pissanäytteenki antanut ja oli puhdas... :-k

figaro

Oletko kokeillut maitohappobakteereita tai emättimen bakteeritasapainoa ylläpitäviä emätinpuikkoja? Saa ihan käsiapteekista ilman reseptiä.

Peikko

En haluaisi mitään emätinpuikkoja käyttää kun laittaminen tuntuu niin ikävälle.. :? Mutta maitohappobakteereja voisi kokeilla jos ei nyt yhtään helpotu. Kiitos neuvosta :)

pikku-kata
figaro
Inhottavinta tuossa on juuri se haju. Muistan aina, kun oli sellainen olo, että varmasti haistaa kanssaihmisetkin. Meinasin jäädä koulustakin (olin lukiossa) pois, kun itseä häiritsi niin paljon :(

Joo, sama homma mullakin oli. En tiedä mikä tuolla alapäässä loppujen lopuks oli, mutta just tuon hajun takia ei huvittanu sekstaillakaan, kun haisi niin pahalta ja tuntu et emätin on yhtä limanen ku joku kala... Sitten sain 7pv:n antibioottikuurin kaks kuukautta sitten, onneksi lähti! Ja välillä tosiaanki tuntu et muutkin haistaa, kerran yks miespuolinen ystävä kuunteli mun mahaa, ku juksasin et mulla on lapsi siellä niin se sitten sano et "haisi pillu"... Rupes kyl vähän hävettään :oops:

figaro

Ensi viikolla tarkistetaan kaikki. Tavan hiivasta ei ole haittaa sikiölle, mutta muista emätintulehduksista sitten jo onkin... Ei tarvinnut edes pyytää tutkimaan, kun tutkivat automaattisesti :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat