Kuukautisvuodon vaihteleminen - Terveys ja hyvä olo

SunLion

Elikkäs kyselisin näinkin intiimiä asiaa: Vaihteleeko teillä vuodon määrä huomattavasti? Esim. joskus varsin niukat ja kuukauden päästä taas jo vuotaa runsaasti? Ja voisiko tämä liittyä johonkin sairauteen/oireyhtymään vai voiko tämä liittyä epäsäännölliset menkat ilmiöön? (Ja tiedän kyllä että monet naiset käy läpi keskenmenoja tietämättään, haen siis pääasiassa muunlaisia vastauksia).

Ja sitten toisena kysymyksenä: onko erittäin harvinaista/suhteellisen yleistä että menkat ei jääkkään pois raskauden aikana/sen alkuvaiheissa?

Kommentit (10)

Lizzie

Mulla ainakin vaihtelee toi vuodon määrä, joskus on ihan kohtuulliset ja menkat menee ohi huomaamattaan ku käyttää tamponia ja sidettä kokoajan,
välillä taas tuntuu et vuotaa ku seula ja mahaan sattuu kokoajan.

Ja tuo menkkojen poisjäämättömyys on vissiin aika yleistä, tai et on tullu ajallaan menkat mutta ne on ollu huomattavastu niukemmat (kavereilta kuultua, ei omakohtaista kokemusta) :)

Huolettaako sua että oot raskaana?

figaro

Minulla kuukautiset ovat yleensä runsaat ja noin seitsemän päivää pitkät. Jostain syystä viime aikoina on alkanut olla heittoa määrän suhteen siinä missä pituuden ja kuukautiskierronkin kanssa.

Monesti menkat voi olla niukemmat kuin normaalisti (eli tulla kuitenkin), jos on raskaana. Jos epäilet olevasi, tee testi. Stressi monesti vaikuttaa menkkoihin voimakkaasti.

SunLion

joo..täytyis varmaan tehdä testi. :? Eli huomenna apteekkiin..onko suosituksia merkin kanssa?

Niin ja tosiaan omalla kohtaa on monesti heittäny toi vuodon määrä..ainakin kerran aiemminkin ovat jääneet varsin niukaks...mutta tosiaan nyt jäi noi viime menkat niukoiks.
En tiedä sitten voiko yleinen stressi+ stressaus itse menkoista vaikuttaa sillee että vuoto olis niukkaa.

Tilanne minkä takia asia vaivas, oli kun oksensin kerran 3h pillerin oton jälkeen ja ehkäsyneuvolan täti sano että kyllä ne imeytyy lyhyemmässä ajassa. Sitten meinasin että ok, noh harrastetaan nyt vielä keskeytettyä yhdyntää (Juu, ei ole varma ehkäsykeino, mutta ajattelin että pilleri oli varmasti jo kutakuinkin imeytynytkin)..eli tää oli samalla viikolla muutaman päivän päästä, ja seuraavalla kertaa kun nähtiin taukoviikon aikana ja oli kumi käytössä näillä vikoilla kerroilla.
No menkat alkovat just sillon kun yleensä alkaa (taino mulla alkaa yleensä to, pe tai la:kin :|, vaikka ed. sunnuntai on vika pilleri), eli ei ollu myöhässä ja jatkuivat maanantaille, tiistaina lopettelivat. Meinasin vaan että kesti kuitenkin niin kauan ja vuotoa tuli muistaakseni sunnuntaina aika paljonkin...että tuskin tässä mitään.

Nyt on sitten ruvennu arvelluttaan, että onhan se mahdollista että jäävät pois vasta myöhemmässä vaiheessa raskautta...Ja en haluais kokea mitään kaavintaa, joten jos pilleri keskeytyksen haluuaa, asia pitäis selvitä jo nyt.

Ja ajatuksia otetaan vastaan : )

Lizzie, oliks näillä sun kavereilla mitään "merkkejä" raskaudesta?

Luin muuten että kotitesti pitäis oikeestaan tehdä vasta kun menkat on myöhässä/jää pois...että saa varman tuloksen.

Täytyy soitella huomenna ehkäsyneuvolan tädille ja kysellä ohjeita ja varmaan parin viikon päästä meen tekeen testin..

figaro

Yleinen stressi ja stressaus itse kuukautisista varmasti vaikuttaa kuukautisten tulemiseen ajoissa.

Minä en merkkiä ole koskaan katsonut testiä ostaessani. Olen aina ottanut halvimman, koska käytännössä ne ovat samanlaisia testejä - se muovikotelo päällä vain vahtelee :) (Esim. S-marketeista saa sellaisia tikkutestejä viisi kappaletta samaan rahaan kuin apteekissa maksaa yksi, ainoa ero on se, että näissä halvemmissa ei ole muovikoteloa päällä vaan testitikku on sellaisenaan.)

Minä en usko, että olisit raskaana, mutta oman mielenrauhasi vuoksi tekisin testin mahd. pian.

SunLion

Nooh..päätin tosiaan soittaa ja kysyä neuvoja...ja jos teen testin, teen sen vasta ihan terkkarilla myöhemmin. Ei tartte sit ainakaan stressaa että oisko testi tehny virheen :lol: (joo, olen toivoton tapaus :P)

niin ja kiitoksia vain tuosta s-market neuvosta : ) ei olis tullu mieleen sieltä kattoakkaan.

Jos tällä kertaa ois ollu tavalliset/runsaat menkat oisin varmaan ollu täysin huoleti...ja toisaalta jos oikein otettujen pillereiden jälkeen ois ollu niukat, en varmaan ois pahemmin stressannu....tää tilanne nyt vaan vähän jäi mietityttään...koska mielummin hoitaisin mahdollisen abortin kemikaaleilla kun kaavinnalla, sillon kun se vielä on mahdollista (ennen 9ttä viikkoa).

taki

Mulla on kaks ekaa päivää ihan hullua vuotoa, kolmantena päivänä vähän jotain, neljäntenä ei tippaakaan ja sitten taas pari päivää jotain epämäärästä vuotoo... Hauskaa, kun aina kuvittelen 4.päivänä, jee, nyt ne loppu ja sitten vaan taas jatkuu :evil:

Lizzie

Pöh, nyt lopetat stressaamisen! Jos siis kerran oksensit pillerin, harrastit sen jälkeen kerran pari keskeytettyä yhdyntää ja taukoviikon aikana vielä kumin kanssa niin kyllä pitäs melkonen ihme olla että raskaana olisit.
Ja menkat tuli ajallaan ja kesti normaalin ajan? Nyt kuulostaa ihan turhalta skitsoilulta vaan kuule :) (itsekin siihen joskus syyllistynyt)

Walbu

Onko siitä keskeytetystä yhdynnästä jo noin pari viikkoa aikaa? Jos on niin raskaustesti näyttää aika luotettavasti, koska niitä taukoviikon aikaisia yhdyntöjähän ei tarvi ottaa huomioon ku kerran kortsua käytitte. Eli tee ihan oman mielenrauhasi vuoksi se testi vaikka heti, muista vaan tehdä aamupissasta niin luulis olevan luotettava.

Ja lupaan syödä hattuni jos se plussaa näyttää. ei tuosta raskaaksi tule!

SunLion
Lizzie
Pöh, nyt lopetat stressaamisen! Jos siis kerran oksensit pillerin, harrastit sen jälkeen kerran pari keskeytettyä yhdyntää ja taukoviikon aikana vielä kumin kanssa niin kyllä pitäs melkonen ihme olla että raskaana olisit.
Ja menkat tuli ajallaan ja kesti normaalin ajan? Nyt kuulostaa ihan turhalta skitsoilulta vaan kuule :) (itsekin siihen joskus syyllistynyt)
Ihanaa liz, kiitoksia..tää ihan sulatti mun sydämen :D : )

Ja Walbulle myös suur kiitos!! : )

(mainittakoon että mä olen muutenkin hypokondrikko...olen käynyt kuulkaas monta sairautta läpi elämäni aikana (pään sisällä tosin :D) Mitähän mahtaa käydä kun jonain päivänä lääkikseen pääsen ja siellä kuulen "ihan liikaa" asioita jotka saa mielikuvituksen yhä villimmäksi :D On kuulemma lääkisläisten keskuudessa aika paha epidemia välillä :P)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat