Hampaiden poistaminen - yksityinen vs kunnallinen - Terveys ja hyvä olo

snowshoe

Jos vaikka pitää mennä leikkuuttamaan viisaudenhampaat pois, teetkö sen mieluummin yksityisellä vai kunnallisella?

Jotkut sanovat, että yksityisillä käydessä tulee vähemmän tulehduksia ja työ tehdään todellakin kunnolla.

Itseltäni poistettiin kunnallisessa ja tulehduspa tuli. Nyt tietysti mietityttää, että mennäkkö seuraavat kaksi poistattamaan yksityiselle...

Sivut

Kommentit (25)

MiuMiu*

Mä käyn kunnallisessa, koska se on halvempaa. En usko siihen, että jommassa kummassa olisi palvelu/hoito parempaa vaan musta se riippuu kokonaan lääkäristä....
Mulla ei ole ollut valittamista eli ihan hyvin osaavat hoitaa, ainoastaan vaan se on ongelmana, että vuoroaan saa odottaa puolesta vuodesta vuoteen jos ei luokitella hätätapaukseksi :roll:

Jzzu

Miulla on poistettu viisaudenhampaat ihan kunnallisella ja koska ei parempaa tietoo (en oo ikinä yksityisellä käyny) oon ihan tyytyväinen.
Eipä mulla oikeestikaan ole valittamista: sain jonkun rauhoittavankin ennen toimenpidettä etten ois niin paniikissa ollu.

Mulla on tehty oikomishoidotkin kunnallisella eikä oo kyllä moitteensanaa vaikkei hammaslääkäri miun lempipaikkoja olekaan.
Ei ole ikinä ollu mitään komplikaatioita tai tulehduksia tai mitään ja paljon suoremmat hampaat sain mitä oli pentuna.

Ei miulla henk. koht. olis varaakaan yksityisellä käydä, onneksi ei tarvettakaan.

ivoire

Multa ei ole vielä poistettu yhtäkään viisaudenhammasta, mutta vastasin tuohon, että mieluummin yksityisellä.

Mä olen alkanut käydä yksityisellä hammaslääkärillä, koska kunnallisella olen saanut välillä todella ala-arvoista palvelua ja hoitoa. Maksaahan yksityinen maltaita, mutta saan ainakin oikeanlaista hoitoa ja hammaslääkärillä on aikaa panostaa toimenpiteisiin.

Laura

Vastasin, että yksityisellä. En ole moneen vuoteen käyttänyt muuta kun yksityistä hammaslääkäriä. Kunnalliselle puolelle en enää suostu menemään hoidattamaan purukalustoani.

Shandy

Yksityisellä olen käynyt yläasteen jälkeen aina. Tuttu lääkäri, tietää mun pelot ja osaa sit käyttäytyä sen mukaan. ;) Ei enää kunnallisen karvakäsisetää törkkimään niitä isoja käsiä mun suuhun. :shock: (jäänyt vähän traumoja tuosta kunnallisesta)

*Sandy*

Mä kävin kunnallisella poistattamassa kaksi viisaudenhammasta. Koko touhu maksoi muistaakseni noin 70 euroa. Yksityisellä jossa kävin tarkastuttamassa hampaani, sama homma olisi maksanut noin 250 euroa. Joten tämän hintaeron takia olen käynyt kunnallisella ja ihan tyytyväinen olen ollut.

EDIT mieluummiin siis kävisin yksityisellä jos vain siihen varaa olisi, pääsisi nopeammin sinne :)

Laura P

Kaikki neljä viisaudenhammastani on poistettu kunnallisessa (Helsingissä), enkä todellakaan voi yhtään valittaa, päivastoin. Olin kuullut niin kamalia kauhutarinoita itse toimenpiteestä, ja lopulta olin todella yllättynyt, kuinka kivuttomasti kaikki sujui. Kipuja toki oli jälkikäteen, mutta niihinkin auttoi burana 800. Enkä usko, että yksityinen lääkäri olisi saanut paranemista tapahtumaan yhtään sen nopeampaa).

Hinta tietenkin on toinen kunnallista puoltava tekijä. Muistaakseni maksoin noin 50€ kahden hampaan poistosta, kun tuttu maksoi yksityisellä 200€ per hammas. Kyllähän Kela tulee jonkin verran vastaan, mutta silti hintaerosta tulee aika suuri.

Luulen myös, että viisaudenhampaan poisto on hammaslääkäreille aika rutiinitoimenpide, joita varmasti tekevät useita viikossa, eli en usko, että siihen sen kummempaa spesialistia tarvitaan. Vaikea se on varmaan lähinnä vain potilaalle, silä paranemisessa kestää oma aikansa joka tapauksessa.

Lisäksi olen jokseenkin epäluuloinen yksityisten hammaslääkärien suhteen, niin monta tarinaa olen kuullut liian järeästä hoitamisesta, tyyppiä hammas pois ja tilalle silta, kun kunnallisella mahdollisesti olisi vain tehty juurihoito.

Ei vaan, menkää kaikki yksityiselle, niin saadaan julkisen jonoja vähenemään!

Amalia

Mulla on poistettu kaikki viisurit yksityisellä ja hyvin sujui. Menin aikoinaan yksityiselle, koska kotipaikkakuntani terveyskeskuslekurit ei hirveesti vakuuttaneet :roll: .

Toheloita hammaslääkäreitä on varmaan sekä yksityisellä että kunnallisella puolella, eli ei kannata leimata ketään ilman kokemusta. Ja kantsii kysellä kavereiltä hyviä hammaslääkäreitä, kai niitä voi suositella ihan samalla tavalla ku kampaajiakin :).

Jeii

Multa on poistettu vain kaksi maitohammasta, nekin rautojen tieltä kunnallisella. Itsellä ei ole vielä viisaudenhampaita edes tulossa. Pikkusiskolta vetästiin juuri äskettäin viisauden hampaat pois- myöskin kunnallisella. Eipä tuolla mitään valittamista näyttänyt olevan. Tällä seudulla kun ei hirvittävän kauan tarvitse jonotellakaan tuollaisiin toimenpiteisiin.

Onhan niitä kauhutarinoita tietty tullu kuultua ja nähtyä erinäisiä kertoja.

Miffy

Mä oon kyllä jtoenkin taipuvainen uskomaan, että YLEISESTI OTTAEN ykistyiseltä saa parempaa palvelua; kiireetöntä ja laadukasta. Tämä omien kokemukiseni pohjalta.. Ja yksityiset ainakin tekevät kaiken tarvittavan, kun julkisella saatetaan tehdä vain akuuteimmat jutut.

Muttah, julkiselle mäkin nyt kyllä joudun, YTHS:lle. Et ei auta valittaa...

sakura

Mulla on pistettu kaikki viisaudenhampaat YTHS:llä ja kaikki meni hienosti. Ylipäätään oon kyllä tohon YTHS:n hammashoitoon tosi tyytyväinen! (mulle on siis tehty siellä vähän muutakin)

fortuna

Minä olen ikäni käynyt yksityisellä ja niin aion kyllä tulevaisuudessakin. Haluan uskoa, että yksityisellä palvelun laatu on parempaa ja tietenkin se nopeuskin vaikuttaa. Tuntuu myös, että jotkin kunnan lääkärit tekevät vain työnsä olematta kiinnostuneita lopputuloksesta, kun taas yksityiset todella panostavat työhönsä. Käy järkeen, koska kunnan lääkärithän saavat aina saman palkan riippumatta työn määrästä, yksityisillä palkka riippuu työn määrästä. Mutta en siis tarkoita, etteikö myös yksityiselläkin puolella voisi olla huonoa palvelua ja varmasti kummassakin on omat haittapuolensa. Omat kokemukseni vain puhuvat yksityisten puolesta :)

Abigail

Minulta on poistettu viisaudenhampaita kunnallisella. Palvelussa ei ollut mitään vikaa, mutta ne jonotusajat :shock:! Itse olisin joutunut jonottamaan melkein puoli vuotta aikaa, mutta "onneksi" hampaani olivat tulehtuneet, joten pääsin vastaanotolle heti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat