Synnytyspelko? - Terveys ja hyvä olo

SunLion

mä en usko että pelkäisin kipua tms...mutta pelkäisin varmasti ettei tule komplikaatioita synnytyksessä.

Sivut

Kommentit (241)

figaro

Sen verran voin kertoa, että liki 4.5kg painoisen pojan synnytin alateitse. Tikkejä tuli yli 15 + siihen välilihan haava. Noin parissa viikossa olivat parantuneet. Paranemistahti toki riippuu siitä, ovatko ompeleet syvällä vai ei.

Ja elossa ollaan. Toisesta myöskin tulevaisuudessa haaveillaan.

Minusta synnytykseen kannattaa asennoitua niin, että se tapahtuu vain kerran. Jokainen synnytys on erilainen, yhdelläkin ihmisellä. Ei siis kannata pelätä synnytystä sen vuoksi, että joku toinen kertoo jotain tiettyä omasta kokemuksestaan. Kaikkeen toki voi varautua, mutta suurin osa kuitenkin menee hyvin.

Jos synnytys pelottaa tai joku muu asia sairaalaan menemisessä pelottaa (ei välttämättä itse synnytys), aina voi pyytää ajan pelkopolille. Itse kävin juttelemassa ja sain moneen kysymykseen vastauksen sitä kautta ja myös kätilöt sekä lääkärit ottivat huomioon polilla käynnin aikana läpikäydyt asiat. Toisin sanoen tuosta käynnistä oli valtavan suuri hyöty.

Muistaa vain ottaa rauhallisesti ja pyytää tarvitsemansa asiat synnytyksen aikana. Jokaisella on oikeus vaatia ja kätilöillä sekä hoitajilla on velvollisuus kuunnella ja toteuttaa toiveet tai selittää, mikäli jotakin asiaa ei voida tehdä niin kuin toivotaan. Ja jos jonkun kätilön kanssa ei synkkaa niin aina voi pyytää toisen kätilön tilalle.

Miehen osallistumisesta voin sanoa, että minulle oli suuri helpotus, kun mies ei ollut se kädestäpitelijä tai otsan pyyhkijä vaan hän osallistui synnytykseen auttamalla ponnistusvaiheessa. Siitä iso plussa kätilölle, kun otti miehen mukaan ja samalla tavalla miehelle, kun oli mukana kuin ammattilainen konsanaan koko synnytyksen ajan :)

Lyhyesti: Asennoitumiskysymys kokonaan siis :D

Torspo

Mä huusin niin että ukkoa rupes hävettään :oops: :lol:
Ja näytin keskisormea ja tiuskin kun se polvet kolahteli sänkyyn ja se yritti muistuttaa miten pitäis hengittää.. Ja vit'tu kun se hengittäminen ei auttanut yhtään mitään!!!!! :evil: :roll: :D (Siis avautumisvaiheessa vielä)

Ponnistusvaiheessa tiuskasin vaan ukolle kun se pyyhki hikeä mun otsalta mitä ei edes ollut pois että "Ei mulla oo hiki!!" ja viskasin se käden pois mun naamalta. Ja huusin etten mä jaksa ja pysty... :lol: :lol:

Mut vinkki; Se huutaminen ponnistusvaiheessa ei auta yhtään. Mullakin meni sen takia turhaa aikaa ku huusin. Heti kun lopetin huutamisen ja kaikki paine menikin alapäähän ilman että olisin huutanut sitä ulos niin tytön pää alkoi tehdä tietään ulos vauhdilla :wink:

marika_

Pelkään synnyttämistä ihan hulluna ja en ole yhtään varma että kuinka hyvä idea tämän ketjun lukeminen taas olikaan :roll:

Kuitenkin haluan omien lasten olevan myös biologisesti omia ja haluan olla raskaana (adoptio tulisi siis kyseeseen vain jos en muuten voisi saada lasta). Sektion vaaroista olen kuullut niin 1000 ja 1 kauhutarinaa, että sitäkään en taida haluta ellei ole pakko..

Elättele kuitenkin vahvoja toiveita että minä päivänä tahansa Harry Potter muuttaa Kättärin kaappiin ja rupeaa ilmiinnyttämään niitä vauvoja pois kohduista...

sopuli

Kärsiikö monet täällä synnytyspelosta?

Itselleni asia ei vielä ole ajankohtainen (vaikka karmea vauvakuume onkin), mutta olen paljon miettinyt asiaa ja minulla on valtava synnytyspelko jo nyt. Tunnen melkeinpä paniikkia koko asiaa kohtaan... Tiedän, että haluan tulevaisuudessa saada lapsia, mutta pelko synnytyksestä ja kivusta on asia, minkä vuoksi voisin melkeinpä olla tekemättä lapsia.

Onko muilla samanlaisia fiiliksiä?

Shandy

Täällä yksi.

Ajankohtainen ei ole lasten hankinta, mutta synnytys pelottaa aivan hulluna. Oon kyl ajatellut, että noi pelot voi helpottaa tai ainakin tuntua aika merkityksettömiltä sit kun niitä lapsia haluaa hankkia... Mut eihän sitä tiedä. Se kipu siinä taitaa eniten pelottaa, ja paikkojen repeäminen. :shock: Tosin onhan ne kaikki epiduraalit ja muut jutut, ettei sattuis niin kovin.. Mut kuiteskin. Tää synnytyskammo syntyi yläasteella kun katsottiin sellainen synnytysvideo missä kyllä näytettiin se naisen alapää oikein kunnolla. :shock:

Adoptointi olisi tietysti yksi vaihtoehto lasten hankkimiseen, jos tuo synnytyspelko tästä yltyy.

figaro

Luulen, että moni pelkää. Kuitenkin tiedossa on, että sattuu ja tilanteeseen liittyy riskejä.

Pikemminkin olisi luonnotonta ellei ihan pientä pelkoa tuntisi ;)

taizu

Minä uskon, että kaikki pelkää. Jopa ne monen lapsen äiditkin pelkää, sillä joka synnytys on oman laisensa. Siihen samaan syssyyn pelko vauvasta, läheisten häslääminen ja kaikki muu lisää tuota pelkoa.

Valmennukset aloitetaan hyvissä ajoin ja synnytykseen valmistaudutaan melko varhaisessa vaiheessa. Synnytys on normaalia, joten pelko on aivan sallittu pelkotila.

sopuli

Kyllä pieni pelko kuuluukin varmasti asiaan, mutta... Musta tuntuu et mulla se menee ihan hallutsemattomaksi viimestään siinä vaiheessa, kun lapset kuuluu suunnitelmiin.

Turha kai tällasia on edes etukäteen miettiä, mutta... Koulussa ollaan naistentauteja ja perhetyötä juuri käyty ;)

Jzzu

Hassua.
Mie en haluais sitä lasta mutta raskauden ja synnytyksen tahtoisin kokea, eli en pelkää synnytystä.
Ehkä pitäis ryhtyy kohdunvuokraajaksi.

taizu

NO uskon, että se suurikin synnytyspelko on "kokeneillakn", niin moni äiti on kertonut, ettei siihen koskaan totu. Synnytystuskat kuulemma unohtuu äkkiä, kun nyyti on sylissä (minä olin nimeltäni Nyyti, kun synnyin)

jzz vuokraajaksi. 100e/kk.. :wink: ei vaines, en tiedä, mitä hintoja tuosta saa.

sakura
taizu
Synnytystuskat kuulemma unohtuu äkkiä, kun nyyti on sylissä (minä olin nimeltäni Nyyti, kun synnyin).

Mä oon taas kuullut monen sanovan, että on ihan väärin kertoa että se olis aina noin. Synnytyksen jälkeen kun pitää vielä synnyttää se istukka ja sen jälkeen kohtu rupee supistelmaan kun palautuu vanhaan kokoonsa, ja se ei kuulema ole mitenkään kivutonta. Kuulin, että synnytyksen jälkeen kohtu on noin suurin piirtein ison ämpärin kokoinen, ja sen pitää siitä sit supistella sellaseks päärynän kokoseks takas.. Mutta tohonkin on kuulema kivunlievitystä. Ja sit tietty monia pitää vielä tikkailla kokoon synnytyksen jälkeen..

Kaveri oli vaan järkyttynyt, kun luuli, että ne kivut tosiaan loppuu siihen kun se lapsi on sieltä tullut ulos, mutta eipä niin vaan ollutkaan.

Lania
figaro
Pikemminkin olisi luonnotonta ellei ihan pientä pelkoa tuntisi ;)

Hmm, mä oon aina aatellu et synnytys on monen mielestä niin normaalia ja luonnollista, ettei sitä pelätä. Tietty eri juttu tapauksissa, joissa tiedetään jo etukäteen joku ongelma tai sairaus.

Vaikka kai se tässä on sama kun nykyään joka asiassa (lääketieteen suhteen ja muutenkin), että tieto lisää tuskaa... :roll:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat