Hammasongelmat - Terveys ja hyvä olo

*Sandy*

Eli, olen nyt ihan maassa :cry:
Valitin tuossa eilen, että minulla on luultavasti ientulehdus ja sen kipu säteilee etuhampaaseen. Ilmeisesti näin ei olekaan, vaan etuhampaaseeni joudutaan tekemään juurihoito!! Onko kellään tehtu etuhampaaseen juurihoitoa? Millaista se oli, onko jälkeenpäin ollut jotain ongelmia?

Mua masentaa ihan hirveesti tää, pelkään että menetän kohta kaikki hampaani vaikka oon vasta 22-vuotias!

Sivut

Kommentit (31)

Annie the Pooh

Juurihoidoista en tiedä... mutta suuongelmia on sitten sitäkin enemmän... Puren yöllä todella kovaa hampaita yhteen (yöllä se puruvoima on kolminkertainen siihen mitä päivällä) joten reilu vuosi sitten leukani jämähti, en saanut suuta auki kuin 3 senttiä, kun normaali aukeama on 6-7 senttiä. Menin hammaslääkäriin ja sain purentakiskot, nyt suu aukeaa ihan normaalisti. Mutta jos en muista pitää niitä kiskoja, niin heti huomaa leuassa, käy koskemaan!

Hammaslääkärissä käyn siksi säännöllisesti, vieläpä yksityisellä (kivasti menee rahaa), mutta koska olen hammaslääkärikammoinen, niin katson sen menevän hyvään tarkoitukseen, koska hammaslääkärini on ihan huipputapaus! Perushoitojakso on nyt hetkeksi ohi, eli reiät on korjattu. Nyt odottelen toukokuun oikojan aikaa. Hammaslääkäri oli sitä mieltä, että noi leukaongelmat saattaa johtua siitä, että hampaani eivät osu kunnolla yhteen.

Mutta pointtina oli se, että käykää ihmiset hammaslääkärissä! Se on inhottavaa, mutta parempi hoitaa ajoissa kuin liian myöhään joka se tulee kalliiksi!

Et sinä *Sandy* menetä hampaitasi, jos hoidat niitä ja käyt reippaana tyttönä siellä hammaslääkärissä. Tsemiä!

*Sandy*

Annie, olen päättänyt kanssa käydä säännöllisesti hammashoidossa, vaikkakin se maksaa paljon. Juuri viime kesänä kävin monta kertaa laittamassa purukalustoni kuntoon. Siksi on niin vaikea ymmärtää, että jo nyt hampaissani on jotain häikkää. Ja olen mielestäni vähentänyt entisestään karkkien syöntiä.
Päätin nyt, että heivaan kaikki karkkini (jouluna saadut) jollekin tutulle, tai siten vaan roskiin. Tekee hyvää myös laihdutuskuurilleni.
Masentaa silti vaan. Onneksi poikaystäväkin on kovin kannustavainen :)

Miffy

Hammasongelmat on pahoja ja inhottavia :( (ja sitäpaitsi hammaslääkärissä on K-A-M-A-L-A-A.) Mä pelkään et mulla on reikiä... Ei ole ollut varaa käydä yksityisellä nyt viime aikoina ja pitäs mennä YTHS:lle.

EN tiedä juurihoidosta... (Tosin yks kaverini joutui ja se vissiin oli hiukan kivuliasta..)

Mäkin muuten puren ja kirskutan öisin... Haluaisin sellasen höskän joka pannaan tohon hampaitten väliin yöks, mut se MAKSAA.. :(

Annie the Pooh
*Sandy*

Päätin nyt, että heivaan kaikki karkkini (jouluna saadut) jollekin tutulle, tai siten vaan roskiin.

Onko sulla vielä jouluna saatuja karkkeja??!? :shock: ei ikinä olisi mulla säilynyt tänne asti, WOU!

Laura

Ei oo etuhampaisiin tehty juurihoitoa, mutta muualle kyllä. Ei se satu, kun puudutuksessa tekevät. Leuat menee kipeeksi, koska joutuu suuta pitämään kauan auki. Sellasilla neuloilla ronkkiivat sieltä hampaan juurikanavista jotain poikkeen. :-# Mulla joutuvat tekemään yhteen hampaaseen kahdessa erässä juurihoidon.

Hammas tavallaan kuolee, kun sieltä ne hermot ja muut otetaan pois ja ei käsittääkseni tunnu kipua hampaassa sitten hoidon jälkeen. mulla ei ainakaan.

Lips_

Mulle on tehty etuhampaaseen juurihoito. Mitäs haluat tietää? :D
Itse kävin yksityisellä, ei sattunut ollenkaan, paitsi se hinta! :( Makso joku 200€ yhteensä. Kävin siellä noin 4-5 kertaa, en ole ihan varma. Ne teki poralla muutaman reijän hampaan sisäpuolelle, ja tökki neuloilla, ja laittoivat reijät kiinni, joka kerta sama juttu. Ja viimeseksi lopullinen paikka.

annika

Mulla on tehty takahampaaseen juurihoito (joka tosin on vielä kesken). Kaksi kertaa olen ehtinyt käydä "putsauksessa", ekalla kerralla puudutettiin ainoastaan. Ei kyllä senkään jälkeen sattunut yhtään :) Nyt vähän ottaa päähän, kun mulla olis ollut pari päivää sitten vika käyntikerta, mutta soittivat pirulaiset että aikaa joudutaan siirtämään. Ei muuten, mutta muutan huomenna Espoosta Helsinkiin, joten en pääse enää samalle hampilekurille ja kaikkihan ovat kuulleet näistä Hgin älyttömistä jonoista hammashoitoon :( Nyt vielä päätti sitten irrota tuo väliaikainen paikkakin..plääh. No, heti maanantaina sitten soittelemaan ja kinuamaan lääkäriaikaa..

*Sandy*

Kiitos vastauksista :)
Olin siellä tosiaan tänä aamuna, ja juurihoitohan siellä tehtiin. Ei kyllä onneksi sattunut. Toinen kerta on tässä parin viikon sisällä. Niihin kuolleisiin hampaisiin saa kuulemma valkaisun, eikä sen pitäisi sitten sattua. Toivottavasti nyt ei ainakaan kovin nopeasti tummene tuo hammas.

Annie, juu, mulla on joku ~8 rasiaa syömättömia suklaakarkkeja jotka oon saanu jouluna :) laitoin ne ylähyllylle, minne en näe kovin hyvin, joten olen ihan unohtanut niiden olemassa olon :wink:

sira

Mullekin on kyllä selitetty jotain tuon tyylistä bakteerikannaste, josta Lainia mainitsi!

Mutta minulle hammaslääkäri on maanpäällinen he¨lvetti. Kävin tässä vähän aikaa sitten kunnan hammaslääkärissä (jossa hirveä kiire :arrow: sattuu huolimattomuusvirheitä). Se äijä sitten vähän vaikiana siinä, et ois aika iso ja kallis remontti tiedossa.
Sutena vaihdoin yksityiselle, joka sano, että tämä minun viimeset pennit vievä remontti johtuu hoitovirheestä. (Hampaaseen laitettu paikka, vaikka reikää ei oltu korjattu kokonaan). :evil:

Tuo yksityinen ei muuten edes tule montaa euroa kalliimmaksi, tein nimittäin hintavertailun. Kaikenlisäksi kaikki ne kelan vähennykset se yksityinen lääkäri tekee suoraan, joten asiakkaan ei tarvi niitten papereiden kanssa alkaa sahaamaan.

Laura P
Miffy
Ei ole ollut varaa käydä yksityisellä nyt viime aikoina ja pitäs mennä YTHS:lle.

Jos virallinen kotikuntasi on Helsinki, kannattaa yrittää päästä kunnalliseen hammashoitoon. Hieman kalliimpaa, mutta uskomattoman paljon laadukkaampaa. Lisäksi yleensä olen itse ainakin kunnallisesta saanut ajan kohtuullisen pian (joskus tosin vähän rutisemalla). Nimimerkillä ei ikinä enää YTHSsälle!

Lips_

Mä en ainakaa enää ikinä mene edes kunnalliselle! Sen verran huonoja kokemuksia sieltä on. Lyhyesti: menin päivystykseen valittamaan 2 viikkoa kestänyttä kovaa ja jatkuvaa hammaskipua. Ottivat sisälle, ja hammaslääkäri ihmetteli aikansa ja sanoi, että osta fluoritabletteja, sillä toi lähtee. Noh, menin yksityiselle, etuhampaan hermo melkein kuollut, ja 4-5 kertaa juurihoitoa. Että niin...

Laura P
Lips_
Mä en ainakaa enää ikinä mene edes kunnalliselle! Sen verran huonoja kokemuksia sieltä on. Lyhyesti: menin päivystykseen valittamaan 2 viikkoa kestänyttä kovaa ja jatkuvaa hammaskipua. Ottivat sisälle, ja hammaslääkäri ihmetteli aikansa ja sanoi, että osta fluoritabletteja, sillä toi lähtee. Noh, menin yksityiselle, etuhampaan hermo melkein kuollut, ja 4-5 kertaa juurihoitoa. Että niin...

Niin, no, tuotahan se pahimmillaan on kunnallisella, ja silti se on mielestäni paljon parempi vaihtoehto. Siitä voi sitten arvailla, kuinka huonot kokemukset minulla on YTHSltä!

Toinen pointti on tietenkin se, että siinä missä julkiset hammashoitolat yrittävät aina hoitaa niin vähän kuin mahdollista resurssipulan vuoksi, yksityiset usein ottavat mahdollisimman järeät aseet käyttöön, siitähän he rahansa saavat. Molempi pahempi.

Lania

Mun siskolle tehtiin juurihoito, ja se on nyt jotain neljä vuotta kauhistellu kuinka se oli sen elämän kamalin kokemus. Musta kyllä tuntuu että se hiukan liiottelee.

Mä kuulun niihin onnellisiin joilla ei oo ikinä ollu edes yhtä reikää, ehkäpä sen takia en osaa ees aatella et hammaslääkäri olis joku karsee paikka. Tosin multa on kyllä myös kiskottu pois neljä hammasta kun ei suppusuuhun muuten olis mahtunu, mutta ei niistäkään mitään traumoja jääny.

Eikös se jotenkin niin mee että suun ikiaikanen bakteerikanta (ei se toi oo kai oikeesti mut en nyt keksi täsmällisempää nimee) saa alkunsa ihan vauvana, riippuen millanen kanta on äidillä ja kuinka paljon käytetään samaa lusikkaa yms. Sitä ei sitten myöhemmin pahemmin voi korjailla, ja sen takia joilleki ahkerille ja sokerittomille pesijöilleki voi reikiä tupsahdella. Joku hammaslääketieteilijä voi korjata jos oon ihan hakoteillä ja/tai kerranki vanhoissa uskomuksissa kiinni.

Jeii

Jos mie joutuisin juurihoitoon vaihtaisin maata, nimeä ja ihon väriä. Kaverin äiti pitänyt kertomuksillaan hyvää huolta mun hammaslääkäripelosta :?

Loistavaa kannustusta *Sandy*lle. Reilua porukkaa ollaan!

Annie the Pooh
sira
Tuo yksityinen ei muuten edes tule montaa euroa kalliimmaksi, tein nimittäin hintavertailun. Kaikenlisäksi kaikki ne kelan vähennykset se yksityinen lääkäri tekee suoraan, joten asiakkaan ei tarvi niitten papereiden kanssa alkaa sahaamaan.

Miekin suosittelen yksityisellä käyntiä, jos vaan mahdollista. Niin paljon parempaa palvelua ja niillä on aikaa kuunnella mikä on vialla, ei vaan vilkaista ovelta suuhun ja sanoa diagnoosi..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat