Ilta kuuden jälkeen syömättä oleminen...toimiiko?!? - Terveys ja hyvä olo

kastraatio

kyllä illalla voi syödä. ennen nukkumanmenoa ei kuitenkaan kannata suorittaa mitään hiilihydraattitankkauksia vaan syödä enemmänkin proteiinia ja rasvaa. muutenkin, pysyt todennäköisesti hoikkana, kun keskityt syömään matalan glykeemisen kuorman aterioita. insuliini sekä korkea ja heittelevä verensokeri kiihdyttää ikääntymistä ja aiheuttaa ikääntymisvaurioita ennenaikaisesti.

[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin

insuliini on rasvaa varastoiva hormoni. terve ihminen on ns. insuliiniherkkä. eli mm. liikunta, matalat hiilihydraattikuormat ja kalaöljyjen syöminen parantaa insuliinivastetta.

"There are special transporter proteins in cell membranes through which glucose from the blood can enter a cell. These transporters are, indirectly, under insulin control in certain body cell types (e.g., muscle cells). Low levels of circulating insulin, or its absence, will prevent glucose from entering those cells (e.g., in untreated Type 1 diabetes). However, more commonly there is a decrease in the sensitivity of cells to insulin (e.g., the reduced insulin sensitivity characteristic of Type 2 diabetes), resulting in decreased glucose absorption. In either case, there is 'cell starvation', weight loss, sometimes extreme. In a few cases, there is a defect in the release of insulin from the pancreas. Either way, the effect is, characteristically, the same: elevated blood glucose levels."

kohonneet verensokeriarvot on myrkkyä ihmiselle. ihminen yksinkertaisesti mätääntyy nopeammin.

Sivut

Kommentit (40)

procyon-a

Kannattaa nyt miettiä sitä asiaa siltäkin kannalta, että onko mahdollista laihtua jos makrot menevät hiilihydraatit 350 rasvat 50 proteiinit 19. Se että täällä suomessa on tapana puputtaa perunamuussia, lihapullia, maksalaatikkoa ja leipiä(pahin hasardi ikinä voin kanssa vedettynä) ei kyllä hirveästi tue minkäänlaisen laihdutuksen onnistumista. On totta että illalla kulutus on normaalisti vähäisempää, mutta nimenomaan insuliinin tapittaminen illalla syömällä runsaita määriä hiilareita on typerää, ei mikään muu.

ambrosia

En jotenkin usko tuohon, ennemminkin perustuu justiinsa siihen, että ei sitten tuu napsittua pussillista sipsiä telkan ääressä iltasin. Itellä käy niin, että jossen 8-9 välillä illalla saa iltapalaleipää niin herään sitten kolmen aikoihin niin järkyttävään nälkään ettei pysty nukkumaan. Yöunethan siinä menee!

procyon-a

Komppi kastraatiolle. Yleensä syyt laihdutuksen epäonnistumiseen eivät johdu liiallisista kaloreista vaan se, että ne otetaan vääristä lähteistä. Tämä tarkoittaa sitä, että hiilareita syödään liikaa ja rasvaa liian vähän.

http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/masseating_2.htm

Tuossa john berardin sivuilta ateriarytmi mitä itse käytän. Tuossa siis kolme ensimmäistä on proteiini/hiilari aterioita ja kolme jälkimmäistä proteiini/rasva.

Kyseistä ruokavaliota voi suositella urheileville, mutta toimii myös muilla.

Rahel

Mä kokeilin tuota joskus lukioaikoina. Paino kyllä tippu, mut ei se kivaa ollut. Harrastin kyllä aika paljon liikuntaa lisäks ja pyrein sillon kuuden aikaan syömään iltapalan, vaikkei silloin oiskaan ollut nälkä. Jos ongelmana on iltanapostelu, niin voi toi toimiakin. Toinen tapa on vaihtaa ne iltanaposteltavat vaiks kasviksiin tai hedelmiin.

figaro

Syömisrytmi pitää mukauttaa sen mukaan, mikä on koko päivän rytmi. Ei voida olettaa, että kaikki menee aina klo 20-21 välissä nukkumaan, jolloin tuo kuuden jälkeen syömättä oleminen olisi perusteltua.. En siis noudattaisi tuota vaan lähinnä katsoisin, etten söisi noin paria tuntia ennen nukkumaanmenoani.

Jomina

Eräs tuttuni laihdutti tolla tavalla eli ei syönyt iltaseitsemän jälkeen mitään. Laihtu sen mitä oli lihonnutkin vuoden parin aikana, vähän yli 10kg jos muistan. Tosin en tiedä kyseisen henkilön ruokavaliosta tai liikuntamäärästä mitään... joten...

Mulle toi kyseinen tapa olis ainakin näännyttämistä :D En voi mennä nukkumaan, jos vähän nälän tunnetta ja muutenkin mulla on aika nopsa ruoansulatus. Täytyy keksiä muut keinot ;)

Kepatäti

Meitsi menee kyllä melkeen aina enemmän tai vähemmän nälkäsenä nukkumaan, ilman että noudattelen mitään sen enempiä "kuureja"

Ton iltasyömisen lopettaminenhan perustuu tosiaan tasan tarkkaan siihen, että suurin osa ihmisistä syö iltaisin enemmän tavan vuoksi kuin sen vuoksi, että olisi nälkä. Kiva napostella jotain pientä (vaikkapa voileipiä) TV:n ääressä ja vielä yleisemmin nää iltanapostelut taitaa olla sieltä kaikkein epäterveellisimmästä päästä. Kun sieltä illasta jää kaikki epäterveellinen pois (iltasyömisen "lopettamisessahan" suositaan sitä, että sen iltakuuden jälkeen syödään hedelmiä tai vihanneksia) niin se vaikuttaa pakostikin koko päivän kalorimäärään ja sitä mukaan sitten painoon.

Mutta eihän tästä mitään iloa ole sellaiselle ihmiselle, joka muutenkin syö järkevästi illalla.

(Tietty on myös mahdollista, että kun kuudelta lopettaa syömisen ja elimistö kuitenkin kokoajan käyttää energiaa, jonka lähteenä se ymmärtääkseni käyttää hiilihydraatteja, niin aamuyöstä voi nuo hiilarit olla lopussa, jolloin elimistö siirtyy käyttämään kehon rasvoja. Samalla tavalla kuin siis pitkäaikaisessa liikunnassa. Mutta tämä on siis ihan vaan sellainen ajatusleikki, ei mitään faktaa)

Pennsylvania
miss.
Pennsylvania

Edellinen kirjoittaja on laihtunut pari kiloa, koska pitää itseään nälässä, toimisi varmaan yhtälailla minä vuorokauden aikana tahansa, vaikka sitten aamupalan jälkeen ei söisi mitään ennen myöhäisiltaa tms..

Täytyy kyllä puuttua tuohon, koska todellakaan ei ole kyse siitä, että näkisin nälkää. Syön ihan yhtä hyvin kuin ennen mutta oon lopettanu iltamässäilyn, joka usein on jopa sellaista ilokseen syömistä eikä niinkään erityisen nälän vuoksi. Ja nälkäisenä nukkumaan ei tarkoita sitä, että mun maha kurnii ja sattuu enkä saa unta kun "pidän itseäni nälässä" vaan mulla on näläntunne, johon normaalisti ottaisin vaikka vähän jugurttia ja leipää.

Mistä oot lukenu aiheesta? Ois nimittäin ihan mielenkiintoista lukee noita, kun ite tutustuin koko systeemiin kaverin kokemusten perusteella.

Mulla ei valitettavasti ole sulle mitään suoraa lähdettä pistää, mutta kyseessä on ollut jotain terveyslehtiä. Asiaan on tullut kiinnitettyä huomiota lähinnä sen takia, että äitini on läpi mun elämäni höpötellyt tuosta iltakuuden jälkeen syömättömyydestä, ja olen iltasyöjänä ollut aina tosi huojentunut luettuani toistuvista artikkeleista asian olevan hölynpölyä :) Tokihan on aivan loogista, että kiireiseen päiväsaikaan harvemmin tulee popsittua ihmeemmin mitään turhia herkkuja, jotka kuuden jälkeen paastotessa luonnollisesti samalla jäisivät pois kaikki, aiheuttaen näinollen painon alenemista. Silti tämä periaatteessa noudattaa ihan sitä peruskaavaa "syö vähemmän ja terveellisemmin - paino putoaa", eikä mistään suklaapatukan kalorimäärän tuplaantumisesta ilta-aikaan tms :). Tahallisesti itsensä nälässäpitäminen kuitenkin voi olla huonompikin asia, kuin joku kevyt iltapala, jogurtti tms, kun elimistö hätääntyy ja pidemmänpäälle lyö säästöliekit päälle.

Hyvä silti, ettet nääntymässä ole, "meen nälkäsenä nukkumaan" -lause kuulosti vaan jotenkin erityisen pelottavalta.

miss.
Pennsylvania

Edellinen kirjoittaja on laihtunut pari kiloa, koska pitää itseään nälässä, toimisi varmaan yhtälailla minä vuorokauden aikana tahansa, vaikka sitten aamupalan jälkeen ei söisi mitään ennen myöhäisiltaa tms..

Täytyy kyllä puuttua tuohon, koska todellakaan ei ole kyse siitä, että näkisin nälkää. Syön ihan yhtä hyvin kuin ennen mutta oon lopettanu iltamässäilyn, joka usein on jopa sellaista ilokseen syömistä eikä niinkään erityisen nälän vuoksi. Ja nälkäisenä nukkumaan ei tarkoita sitä, että mun maha kurnii ja sattuu enkä saa unta kun "pidän itseäni nälässä" vaan mulla on näläntunne, johon normaalisti ottaisin vaikka vähän jugurttia ja leipää.

Mistä oot lukenu aiheesta? Ois nimittäin ihan mielenkiintoista lukee noita, kun ite tutustuin koko systeemiin kaverin kokemusten perusteella.

Pennsylvania

Mä en pystyis kyllä menemään nälkäisenä nukkumaan vakioon. Kamala ajatus! Paino kyllä varmasti tippuisi, koska lähes kaikki ruokailuni ajoittuvat kuuden jälkeiseen aikaan. Ei tulisi syötyä oikeastaan mitään, kahvia vaan ja vähän jotain puolen päivän aikoihin ehkä. Kai sitä laihtuisi, jos ei koskaan söisi, mutta tuskinpa se kovin terveellistä olisi.

Tiedän kyllä, ettei omat ruokatottumuksenikaan mitään erityisen järkeviä ole, mutta oon mielestäni lukenut tuosta varsinaisesta aiheesta sen verran, että uskaltaisin kyllä väittää tuon olevan melkolailla puppua. Edellinen kirjoittaja on laihtunut pari kiloa, koska pitää itseään nälässä, toimisi varmaan yhtälailla minä vuorokauden aikana tahansa, vaikka sitten aamupalan jälkeen ei söisi mitään ennen myöhäisiltaa tms. Aineenvaihdunta toimii myös yöllä ja tosiaan olennaisempaa on, mitä ja minkä verran syö, kuin se, mihin aikaan.

miss.

Mää oon noudattanu tuota jonkin aikaa, mutta en ihan kauheen tiukasti. Yleensä oon syönyt vielä ainakin kaheksan aikaan ja myös yheksältä oon saattanut vielä syödä, jos sitä ennen en oo syöny viimeksi ku päivällä. Kun ideahan on se, että ruuansulatus ei sais keskeytyä kauheesti.

Mutta periaatteena mulla on ollu tuossa se, että meen nälkäsenä nukkumaan. Eli oon tarkkaillu, mikä mulle on semmonen hyvä aika lopettaa syöminen niin, että kerkiää vielä tulla nälkä ennen kuin menen nukkumaan. Esim. kaverillani tämä aika on tosiaan melkeinpä tuo iltakuus, koska sillä on tosi hidas ruuansulatus.

Oon tehny tuota vajaan kuukauden ajan (tosin siihen sisältyy suunnilleen 4-8 semmosta iltaa, että oon juonu alkoholia tai syöny ihan reippaasti) ja paino on vakiintunut kaks kiloa alemmas kuin ennen. Tuo pudotus tapahtui tosi nopeeta, mutta sitten ei oo enempää tippunu. Eli luultavasti tiukemmalla linjalla pystyy pudottamaan enemmänki mutta mulle tuo 2 kiloa oli just hyvä enkä silti ole iltasin nälkäkuoleman partaalla :).

bananab

Jos herkuttelu on painottunut iltoihin, tai jos iltaisin yleensä tulee syötyä huomattavasti enemmän ja jopa liikaa niin uskon että tuo saattaa silloin auttaakin.

sheela

olen kuullut, että kun ei syö ilta kuuden jälkeen kuin korkeintaan vähän hedelmiä ja juo vettä, on se hyvä keino painonhallinnassa ja laihtumisessa? onko kukaan kokeillut?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat