Aamupalaa - Terveys ja hyvä olo

deadDream
taizu
dD: et syö koulussa? Etkö olenkaan? :shock: :shock:
Onko olosi sen oloinen? Väsyttääkö koulussa, kotona. Ottaako pienet asiat aivoon tai ärsyynnytkö muuten helposti?

Kyllä keho aamupalan tai välipalan aamusella kaipaa ja keskipäivällä viimeistään kunnon ruokaa..

Kyllä sinä minut tiedät, ärsyynnyn helposti. Muttei se ruuasta johdu.
Lämpimän aterian syön vasta kotona, joskus viiden aikoihin. Nykyään alkaa harvenemaan iltapalakin. Normisti syön sen yhdeksän aikaan, enää en välttämättä ollenkaan.

Eikä minua liiemmin väsytä koulussa.

Sivut

Kommentit (206)

taizu

Isot taputukset heille, jotka syövät aamupalansa(jopa paljon paljon monipuolisemmin kuin itse kysyjä)

ja pikku opettelutehtävä heille, jotka eivät saa mitään alas. makustelkaas aivan hiukan kerralla. Ei sitä kukaan kaikkea jaksa ahtaa aamu-unisena. Ensin voisi valmistella aamupalaansa ja sitten kun annos olisi valmiina niin menisikin tekemään jotakin muuta. Kasvojen hoitoon ja hiusten laittoon esim. Sitten viimeiseksi hetki ennen tulevaa sählinkipäivää. Kasaa päivä mielessä ja mitä pitikään tehdä. Tee siis siitä kiva juttu, ei mikään pakkopulla.

Lania

En oo oikeestaan koskaan syöny mitään aamupaloja, jo eskariaikoina väänsin itkua kun aamulla yritettiin jotain muroja syöttää, ei vaan uppoo. Kouluaamusin vaan join vettä tai mehua. Työaamuina sitten joskus väkisin yritin opetella nieleskeleen jotain aamupalaa, mutta sitte kävi just niin ku Shandy tossa sano että ei ollu yhtään nälkä sitte lounasaikaan eikä tullu syötyä, ja sitten oli ihan kaamee nälkä iltapäivällä kun pääsi kotio.

Nykyään kun heräilen joskus kymmenen aikaan tai sen jälkeen, juon yleensä puolisen litraa vettä, joskus pikkusen jotain mehua seassa, usein myös maitokahvia. Kahen maissa sitten syön jotain leipää tms, ja ruuan kuuden aikoihin kun tuun kotio. Illalla ei sit usein tarvikaan mitään varsinaisesti, riippuu vähän aiemmista ruuista ja syömisistä ottaako jotain pientä, jotain vähän isompaa vaiko mitään.

Jzzu

En miekään oo kyllä huomannu aamupalan syömisellä ja sen syömättä jättämisellä juurikaan eroa vaikka aika usein sen syönkin, nälkä tulee aikaisemmin ja jos ei heti ruokaa ole saatavissa saattaa tulla kiukkuiseksi.
Vireystilaan tai muuhun sillä ei ole mitään vaikutusta, aamu-uninen ja väsynyt olen kuitenkin.
Miulle aamupala sopii ihan sen takia että yleensä minulla on aamulla nälkä.

Peikko

Mä en kans pysty syömään kouluaamuisin oikein mitään. Yleensä syön joko yhden ruisleivän ja mehua tai jogurttia ja mehua. Jo tuosta määrästä olen tosi täysi ja koulussa jaksan hyvin odottaa ruokailuun asti. Viikonloppuisin jos nukuttaa kovinki pitkään niin saattaa olla etten syö oikein mitään tai sitte noita samoja juttuja. Joskus tulee muniakin paistettua, mutta harvoin.

Carrie

Mulla useimmiten aamupala on pelkästään kuppi kahvia. Tulee maha kipeäksi jos syön jotain, enkä kyllä edes ehtisi.

Jos herään reilusti normaalia myöhemmin niin aamupala tulee syötyä. Silloin useimmiten jugurttia ja ruisleipää.

Lania

En nyt oikein tajua miks se aamupala olis pakko syödä, jos pienestäkin määrästä menee maha sekasin ja tekee vaan huonoo. Vaikka alottaiskin jollain pienemmällä määrällä ja kevyesti jne. Niinä aikoina kun oon syöny aamupalaa, en oo ollu mitenkään pirteempi tai energisempi, tai että se muutenkaan ois mihinkään painoon tms vaikuttanu. Toisille sopii, toisille ei.

taizu

En minäkään ole mikään himoaamupalailija, päinvastoin. ON minullakin suuri työ saada jotakin syötyä.

Laura P sanoi asiat hienosti> aamupala herättää ihmisen kropan uuteen päivään ja pääasiassa tuo heräily tasoittaa verensokerin ja muutenkin toimii piristävänä.

Tietenkin aamupalattomuus voi olla "hyvä" juttu, siihenhän keho äkkiä oppii, että ollaan "nollaenergialla" liikenteessä, mutta itse en tuota suosittele.
(nyt en voi viitata mihinkään kirjaan, kun en ole päässyt semmoista hienoa löytämään)

Enkä ole tuputtamassakaan, hienoa, että täällä on näin mukavat keskustelut käynnissä!

Laura P
Lania
En nyt oikein tajua miks se aamupala olis pakko syödä

Juu, ihmiset tuppaavat olemaan aika ehdottomia kun löytävät jonkun uuden hienon ravitsemuksellisen jutun, ja överiksi menemisen riski on aika iso aina. Itseäni aina naurattaa perunan julistaminen pannaan, mutta sehän nyt on toinen juttu.

Periaatteessa aamupalan syömisessä on se juju, että se herättää yön ajaksi hidastuneen aineenvaihdunnan. Muistelen aina välillä lukeneeni iltsikoista tutkimuksista, joiden mukaan aamiaisen väliin jättävät ovat useammin ylipainoisia kuin aamiaisen syövät. Mutta periaatteessa tältä kannalta ei ole mitään väliä, mitä syö, kunhan nyt jotain pistää suuhunsa. Ja se on ihan vissi, että pelkästään aloittamalla aamiaisen syömisen kukaan ei laihdu! Sen sijaan hyvä aineenvaihdunta voi toki olla hyvä tuki laihduttamiselle. Lisäksi itselläni olen huomannut, että aineenvaihdunnalla on ollut myönteinen vaikutus ihooni.

Mutta tosiaan, kukin tekee tavallaan. Jos ei mitenkään kärsi ärtyneisyydestä jos aamiaista ei syö, eikä koe tarvetta laihduttaa, en oikeastaan näe mitään sen kummempaa syytä muuttaa tapoja, vaikka kaikki ravitsemusneuvojat niin sanoisivatkin.

Jimmy KImmel

Jos haluaa yhdistää aamupalan ja laihtumisen, niin sitten "oikea oppisesti" pitäisi käydä ensin lenkillä tyhjällä vatsalla, jonka jälkeen vasta aamupala nautitaan... Onkin vaan eri asia, että kuka viitsii käydä tunnin sauvakävelyllä tyhjällä vatsalla ennen töihin lähtöä. Mutta siinä se aineenvaihdunta lähtee tosissaan käyntiin.

chona_

Mie syön aika harvoin aamupalaa, kun sille ei taho jäädä aikaa aina ja eikä maistukaan.Mut sit jos on aikaa juon kahvii ja tuoremehuu sekä paahtoleipää tulee syötyy.
Päivällä syön sit vaan jotakin hedelmii ja vasta neljän viiden aikaan kunnon ruokaa.En tiiä et mistä johtuu mut päivän aikana en pysty syömään kunnon ruokaa.

Jzzu
taizu
Kuinka moni panostaa tähän päivän ateriaan? Kuinka moni tietää, että tämä on koko päivän voimalähde ja varsinkin aamupäivän piristys?

Kuinka moni juo vain teetä ta kahvia? Kuinka moni voisi yrittää syödä edes jotakin?

Riippuu ihan siitä miten kiireen olen saanunt aamulla itselleni aikaiseksi, yleensä pyrin kuitenkin syömään edes jotain.
Aika tavallinen aamupala on mysli maidon kera tai appelsiini.

Huomaa kyllä aika pian jos ei ole aamupalaa ehtinyt syömään, nälkä tulee tosi nopeasti ja olo on aika kiukkuinen.

Lisa

Mun on kanssa saatava jotain suuhuni ennen ku voin lähetä yhtään mihinkään. Pari kertaa oon läheteny liikkeelle ilman mitään aamupalaa, ekat pari tuntii menee ihan hienosti mut sitten tulee niin kauhee nälkä ja paha olo, että on pakko saada jotain suuhun ja äkkiä.
Yleensä syön pari leipää ja jogurttia tai muroja. Sekä sitten pari lasia vettä tai mehua. Ja johan jaksaa lounaaseen asti :lol:

taizu

Kuinka moni panostaa tähän päivän ateriaan? Kuinka moni tietää, että tämä on koko päivän voimalähde ja varsinkin aamupäivän piristys?

Kuinka moni juo vain teetä ta kahvia? Kuinka moni voisi yrittää syödä edes jotakin?

Aamupala on tosi tärkeä ja jos sitä ei heti aamusta saa alas, niin meneepä pienen evään kanssa(myslipatukka, hedelmä) kouluun tai töihin. Sitten jo maistunee.

Aamupala nostaa yön aikana laskeneen verensokerin(jonka takia olemme usein aamulla nuutuneita ja "heikkoja") normaalille tasolle ja käynnistää kehon moottorit.

Itse huomasin, että jos söin aamulla niin iltasyöntiä ei ollut niin paljon kuin yleensä.

Eli aamupalajutustelua, lisää kiitos! 8) (>>menen mikropuuron tekoon)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat