Hygienian perusjuttuja - Terveys ja hyvä olo

misere

En oikein tiedä minkä keskustelun alle tän mun avautumisen olisin tunkenut, joten laitetaan tänne, kun kyse kuitenkin on hygieniasta.

Mä en tiedä nyt, että teenkö kärpäsestä härkäsen ja oonko vain vatun neuroottinen, mutta... Olen tässä pari kuukautta tapaillut yhtä vallan mukavaa miekkosta. Toimeen tullaan mainiosti, arki on sujunut ongelmitta, kunnes olen nyt alkanut häiriintymään oikein kunnolla miehen yltiöpäisestä hikoilusta, hajusta ja tavastaan huolehtia hygieniasta.

Mies hikoilee aivan vietävän paljon. Koko ajan on pienet tai suuremmat hikikarpalot otsalla ja hyvä, että kädestäkään saa kunnon otetta, kun se miltei lipsuu. Alussa ajattelin, että okei, mies, joka hikoilee vähän tavallista enemmän. Nyt olen kuitenkin huomannut, että mies ei oikeastaan tee asialle itse mitään. Mies suoraan sanottuna haisee joka paikasta aina, kun näemme toisemme. Seksin aikana minulla menee halut, kun mies lähetyssaarnaaja-asennossa (tai oikeastaan missä tahansa) hikoilee niin valtoimenaan, että suuret hikipisarat tippuvat hänen otsaltaan ja kasvoiltaan minun silmiini tai jopa suuhuni. Yleisesti ottaen minua yököttää se, että itsekin kylven hänen hiessään. Seksin jälkeen, jos jäämme hetkeksi loikoilemaan vierekkäin, hän ottaa minut yleensä vaistomaisesti kainaloonsa. Hampaat irvessä yritän niellä yökötykseni kainalossa, josta jumalattoman pistävä hien haju tarttuu minuun ja tuntuu, että ei lähde pesussakaan moneen päivään. Eilen havahduin nokosia ottaessani siihen, että jokainen sohvatyynyni haisi poikaystäväni hieltä ja se ei todellakaan ollut hyvä haju.

Kuulostaa naurettavalta ongelmalta, ja minusta tuntuu pahalta, että teen tästä näin ison jutun. Mies käy harvoin suihkussa, en ole tähän mennessä nähnyt hänen kuin ehkä pariin otteeseen pesevän hampaitaan. Hän käyttää jonkin sortin parfyymideodoranttia, joka tuo hetkeksi ihan mukavan tuoksun, mutta häviää kyllä heti taivaan tuuliin, kun poikkis alkaa vähänkin hikoilemaan. Eilen poikkis tuli suihkusta kylpytakissa antamaan minulle pusun ja havahduin kylpytakin pistävän likaiseen hajuun. Ei siis ihme, jos suihkustakaan hän ei tule raikkaana, kun pyyhkeet ja kylpytakki haisevat märiltä sukilta.

Itselleni kuitenkin hygieniasta huolehtiminen on itsestäänselvyys ja en ole tottunut tällaiseen, että hygieniaa katsomaan vähän niinkus sormien lävitte hällä väliä-asenteella. En ole sanonut asiasta mitään, koska pelkään loukkaavani miestä ja jotenkin tuntuu tosi typerältä sanoa tästä mitään edes ääneen. Mutta pitäisikö? Suurentelenko asiaa vai pitäiskö poikaystävän ryhdistäytyä? Hikoilullehan ei loppupeleissä varmasti voi oikein mitään, mutta kun saisi poikaystävän edes käyttämään vaikka jotain antiperspiranttia sen ihmeen dödö-suihkeensa sijaan, niin sekin voisi vähän auttaa. Tämän hajuseikan takia olen vähän kuin alkanut pakittaa läheisyydessä hänen kanssaan eikä seksikään oikein innosta.

Sivut

Kommentit (113)

Magnolia

omasta mielestäni olen järkevän tarkka, mutta en hysteerinen.
pesen hampaat ja kasvot aamulla ja illalla huolellisesti ja kainalot aamulla ennen dödöä. suihkussa käyn jokainen/joka toinen päivä, koska iho ei kestä jatkuvaa suihkussa olemista. hikoilen normaalielämässä todella vähän. jos tulee hikoiltua päivän aikana (juoksen kun olen myöhässä jostain, ainoa liikuntani :D ) tai jos olen harrastanu seksiä, niin sitten ryntään kyllä suihkuun vaikka olisin sinä päivänä jo käynytkin. ja puhtaat alushousut joka päivälle ja suihkun jälkeen en elinehto. rintsikoista en ole niin tarkka, ne voi mennä viikonkin kun käsin peseminen on niin muka-vaivalloista :oops: haluan ehdottomasti tuoksua raikkaalta kaikissa tilanteissa. onneksi miehenikin on mieheksi erittäin hygieeninen, käy suihkussa melkein joka päivä, pesee hampaat päivittäin ja käyttää deodoranttia.

jotkut lojumisviikonloput on poikkeuskia, annan hiusten rasvoittua kunnolla. uskon että ne saa levätä silloin ja luontaiset öljyt tekee välillä ihan hyvää. sen jälkeen on aivan ihanaa mennä suihkuun ja pestä ne putipuhtaiksi:)

egyptilaiset

Mun poikaystävä on kova pesemää hampaita kyllä, mut joskus se haraa vastaa suihkuun menemisestä. Tulee ihan mielee joku pikku lapsi. Viimeks lähetin sen kesken sänkypuuhien suihkuu, mut siinä oli niin hyvät palkinnot luvassa, et kyllä meni ja nopeasti.

lillly

Minua ainakin ällöttäisi, jos mieheni ei kävisi päivittäin/jokatoinen päivä suihkussa, eikä pesisi hampaitaan.

Ei ole kauhean suuri vaiva käydä suihkussa tai pestä hampaita. Toisaalta, jokainen taplaa tyylillään, mutta itse käyn päivittäin suihkussa, pesen hampaani kahdesti päivässä ja käytän dödöä. Tällöin toivon sitä myös seurustelukumppanilta.

Okei ylihygieenisyys on kyllä jo toinen juttu. Juuri nämä tuoksuvat kuukautissuojat yms. ampuvat mielestäni jo yli!

Merilyn

no joo itselleni aika perusjuttuja on ensisijassa hampaiden pesu, jota itse harrasta 2-3 kertaa päivässä. Tässä minulla ja poikaystävälläni onkin eroavaisuuksia, koska hän pesee vain kerran päivässä, mutta enpä hänelle kehtaa sanoakaan. Ennemminkin on käynyt niin, että itseltänikin nykyisin hampaiden iltapesu unohtuu.

Eli perusjuttuja on siis:

-hampaiden pesu vähintäänkin kerran päivässä
-Suihkussa käyminen kerran päivässä tai joka toinen päivä
-dödön käyttäminen joka päivä
-kasvojen pesu päivittäin, itselleni kasvovesi riittää jos ei ole meikkiä, välillä vaikka olisikin :roll:
-alapesu päivittäin
-alusvaatteiden vaihto vähintäänkin joka suihkun jälkeen eli joka toinen päivä, mutta mieluiten kuitenkin päivittäin.
-samoin kuin aluspaitojen ja toppien vaihto vähintäänkin joka toinen päivä.
-muiden vaatteiden vaihtamisella nyt ei ole niin väliä kun se riippuu ihan vaatteesta.

Daniina

En tiedä onko tästä ollut puhetta mutta kerro sinun ja mahdollisen miehesi/poikaystäväsi hygienia-tavoista?

Hämmästyin tänään erästä palstaa lueskellessani, että läheskään kaikkien miehet eivät pidä hyvää huolta hygieniastaan, esim. eivät käytä deodoranttia, jotkut suihkuttelevat vain kerran viikossa vaikka hikoilisivatkin (!), vaihtavat vaatteita/pesevät hampaansa harvoin tms. :shock: Mietin vain että kuinka tällaiset yksinkertaiset perusjutut unohtuvat aikuisilta miehiltä/naisilta? Eikö äiti opettanut että suihkussa käydään ja hampaat pestään :?: Luokallamme oli lukiossa tyttö joka tuskin koskaan pesi hampaitaan :cry:

Mainittakoon että itse olen hyvin tarkka hygienian suhteen, ONNEKSI miehenikin pitää hyvää huolta itsestään!

marimma

En toisaalta ymmärrä tällästä valittamista ihmisten hygieniasta. Ymmärrän toki että kouluissa/työpaikoilla se on melko tärkeää, mutta minusta jokaisella on oikeus haista sille mille haluaa.

Ei omakaan ukko pese joka päivä hampaitaan, en tosin minäkään välttämättä. Ei mies käytä deodoranttiakaan läheskään aina. Ymmärrän kyllä. Töissä sekin menee ihan hukkaan kun kuitenkin haisee hielle kun kotiin pääsee. Enkä minä valita. Minusta mies saa haista miehelle.

Daniina

No, minulle itselleni hygienian perusjutut ovat tärkeitä, enkä henkilökohtaisesti ymmärrä miksi hampaita ei voi pestä tai käydä suihkussa.. Eikä minun mielestäni miehen haju ole hien haju :roll:

Toki jokaisella on oikeus olla minkälainen on.

Maruchka
Daniina
No, minulle itselleni hygienian perusjutut ovat tärkeitä, enkä henkilökohtaisesti ymmärrä miksi hampaita ei voi pestä tai käydä suihkussa.. Eikä minun mielestäni miehen haju ole hien haju :roll:

Toki jokaisella on oikeus olla minkälainen on.

:shock: Samaa mieltä. Kyllä se itsestään huolehtiminen osoittaa, että välittää muistakin ihmisistä. Mielestäni on jotenkin todella itsekästä haista paskalle, saati sitten ällöttävää

Miffy
Daniina
Eikä minun mielestäni miehen haju ole hien haju :roll:

Täs mä oon kyllä samaa mieltä, joskin tarkemmin ajateltuna hiki kyl taitaa olla ihmisen haju.

Mä en ymmärrä överiksi menevää hygieenisyyttä enkä hygieniafasismia. Jos joku haisee hielle, niin haiskoon - aika naturellia. Nykyään on kyllä meno jokseenkin hiukan ehkä jopa liian hygieenistä ja outoa - naisille ollaan esim. koko ajan tunkemassa jotain oksettavaa kukanhajua pikkuhousunsuojien muodossa :roll:

Susette

Mulla oli joskus poikaystävä, jolla oli hampaat ihan järkyttävässä kunnossa.. En tiedä oliko kyse sitten siitä, että hän oli lyönyt laimin niiden hoidon. Se oli kyllä viimeinen piste, todella ällöttävää :x En aluksi tuota huomannut, vasta jossain vaiheessa.

Nykyiselle poikaystävälle huomauttelen joskus, että voisit pestä useammin hampaasi.. Mulle on itsestään selvää, että pesen hampaat kaksi, kolme kertaa päivässä. Hän on sitä mieltä, että kerta riittää.. Minun mielestäni ei.

Miffy

Toi hampipesu on kyllä sellanen juttu, josta mä olen aika tarkka... Joskus saatan jopa miehelle huomauttaa, jos se jostain syystä ei oo älynny pestä hampaitaan vaik sänkyyn tullessaan.

oranssi
Susette

Nykyiselle poikaystävälle huomauttelen joskus, että voisit pestä useammin hampaasi.. Mulle on itsestään selvää, että pesen hampaat kaksi, kolme kertaa päivässä. Hän on sitä mieltä, että kerta riittää.. Minun mielestäni ei.

Hm, mua on hammaslääkäri ripittänyt ja siksi pesen nykyään kaksi kertaa päivässä. Mutta mun mielestä toi ei ole niin "ällöä", että siitä pitäisi alkaa läksyttämään toista. Se jos pesee kerran viikossa tai kukaudessa niin joo, mutta kerta päivässä on ihan kelpo määrä hygienian kannalta (jos on huono hammaslaatu niinkuin mulla, niin sitten on kyllä muita syitä hinkata). Paitsi jos henki haisee, niin se on tietysti eri asia. Mut normaalisuu raikastuu purkalla harjausten välillä.

Lania

Mulla kyllä kirjaimellisesti loksahti leuka, kun luin että joku ei pesis edes joka päivä hampaitaan :shock: sen mä vielä periaatteessa ymmärrän jos ei käy joka päivä suihkussa, mut öhhöööh. Luulis sen itteekin jo aika paljon häiritsevän jos samat möhnät suussa päivästä toiseen.

Ja just että mikä ongelma se on käyttää esim dödöö? Joo okei hiki on "luonnollinen" haju, mutta samalla tavalla on paska ja oksennuskin, ei luonnollisuus aina sitä tarkota että sitä ei tarvis/kannattais "peittää".

Miffy

Musta tuntuu et just nyt mulla on ongelma käyttää dödöä :D Siitä menee kaikkukuopat punasiks :( Mut siis, ei kai sitä tartte käyttää jollei haise... Mun mies ei aina muista laittaa eikä se ikinä silti haise :)

Aimée

Kyllä nyt hampaiden pesun pitäis olla jokapäivästä puuhaa... Itse en kestäis olla möhnäisissä hampaissa :roll: Ihan kanssaihmisten vuoksi jos ei sitten itsensä takia viitsi, niin olis mukavaa jos ihmiset jaksais huolehtia perushygieniasta, eihän se mikään iso homma ole ja sillä tekee myös palvelukseen itselleen!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat