Epilepsia - Terveys ja hyvä olo

Sonkku

Minulla on epäilty epilepsiaa kun olin pieni. Asiaa tutkittiin ja todettiin että sitä ei minulla ole. Epilepsiaa epäiltiin koska sain vastaavia kouristuksia kaatuessani usein pienempänä.

Kommentit (15)

Teeritär

Olen lueskellut aiheesta keskusteluja joillain foorumeilla, mutten ole irc-galleriaa lukuunottamatta osallistunut yhteenkään.

eli onko täällä moista sairautta sairastavia ihmisiä? haluatteko jakaa erään sairastajan kansa kokemuksianne? :)

Neppis_

Itselläni (myöskään) ei ole, mutta miehelläni ikäväkseen on.
Pari kohtausta olen nähnyt ja ambulanssin soittanu. Pelottavin kokemus tähän mennessä. Kohtauksia ei oo nyt vuoteen ilmennyt, ja toivottavasti ei myös ilmaannu.
Tsemppiä sinne ilman suuntaan :)

figaro

Itselläni ei ole epilepsiaa, mutta eräällä sukulaisellani on. Hän ei saata vuosiin oireilla, mutta kovan stressin alla voi tulla pahojakin kohtauksia.

kishuli

Täälläpäs on yksi epilepsia potilas, en kylläkään sairasta ku lievää ja sekin on diaksonoitu jo aikoja sitten pois, mutta kyllä se välillä itsestään muistuttaa pahallaololla. -tänään viimeksi :evil:

Kuten jo tuolla akupunktio-osiossa mainitsin niin saan nämä kuriin akupunktiolla. yksittäiset olot itsekin pois hieromalla akupisteitä. onneksi :roll:

chinchilla

Mulla todettiin epilepsia vähä vajaa kuukaus sitten...mutta ei oo kyllä oikeestaan vaikuttanu mitenkään elämään...paitsi siten etten saa enää mennä yksin saunaan tai uimaan... :? :D ja tietysti se ajokielto rassaa kans... :evil:

Mulla ilmeisesti sai alkusa kuumekouristuksesta, joka (tai joita, en oo ihan varma että oliko niitä useempia) mulla oli ihan pikkusena vauvelina. Mulla kohtaukset on tähän asti tullu yöaikaan, eikä niitä oo ollu kolmee enempää...kaks viimestä kertaa kulta nukku mun viekussa ja tokana yönä mut vietiin ambulanssilla sairaalaan...vähä oli kulti järkyttyneen olonen, mutta onneks se on nyt ihan sujut tän asian kanssa niinku minäkii...

Ny vaan toivon ettei niitä kohtauksia tulis yhtään enempää...jos niitä kohtauksia ei tuu 3-5 vuoteen niin lääkitys voidaan lopettaa. Eli siihen asti ainakii tarttee ny oottaa ennen ku rupee lapsia yrittään (:wink:) ku noi lääkeet saattaa aiheuttaa kaiken maaliman kehityshäiriöitä... :?

Mutta tosiaan...en minä osaa ees aatella itteeni epileptikkona...kännykässä mulla on muistutus, että varmasti muistan ottaa lääkkeet...mutta noin muuten en aattele asiaa oikeestaan ollenkaan ja minusta se on ihan hyväkii...ei siitä mitään tuu, jos koko ajan vaan pelkää niitä kohtauksia eikä sen takia uskalla tehä mitään tai käyttää epilepsiaa syynä miks ei vois tehä sitä mitä haluaa ja toteuttaa unelmiaan!

Huvittavinta oikeestaan koko jutussa on ollu se, että ku käyn suihkussa ja kolistelen siellä jotain, pudottelen esim. puteleita lattialle, äiti ryntää aina saman tien kattomaan, että kaikki on hyvin. :) Kyllähän sen huolen ymmärtää, mutta on se vaan silti jotensakkin huvittavaa... :roll: :D

PinkPanther

Miun kaverilla on diabeteksen lisäks myös epilepsia, ja vaikka hänellä ajokileto onkin, niin hän ajaa silti. Välillä on tosi masentunut kun hänen kohdalleen on osunut nuo molemmat taudit, ja puhuu lääkkeiden lopettamisesta. Mut nyt on kai sujut sen asian kanssa, kun ei uusia kohtauksia ole tullut, ja on muistanut ottaa lääkkeensä. Mut ihmettelen tuota autolla ajamista, koska hän sai kohatuksen lääkkeistä huolimatta keväämmällä, ja olisi ihan hyvin voinut saada sen autossa!

chinchilla
PinkPanther
Mut ihmettelen tuota autolla ajamista, koska hän sai kohatuksen lääkkeistä huolimatta keväämmällä, ja olisi ihan hyvin voinut saada sen autossa!

Niinpä...minä en kyllä aio vaarantaa kaikkia muita ihmisiä vaan sen takia, että saisin ajaa...kyllä sitä ihan hyvin tulee toimeen...tarvii vaan aina sumplia sit kyytiasioita ja sen sellasia...ja tosiaan toivon, ettei kohtauksia tuu, koska sitten saisin jo ens toukokuun lopussa ajaa taas! :D

chinchilla

No mulla ku ne kohtaukset on tullu yöllä, niin itelläni ei oo mitään hajua koko kohtauksista... :| mut mitä kulti on kertonu, niin mulla ne kohtaukset oli sellasia kouristelukohtauksia, että mun kädet ja jalat oli vähä niinku sätkiny ja minä olin ollu ihan tajuton ku se ei ollu saanu minua hereille...tosin niiten kohtausten jälkeisenä päivänä on ollu aina sit vähä sellanen outo ja sekava olo ja päätä on särkeny. :roll:

Mutta tosiaan niitä kohtauksia on tosi monenlaisia...jollain saattaa olla vaan sellasia, että jää vaan seisoon paikoilleen ja jää tuijottaan johonki kaukasuuteen...vähä niinku sellanen poissaolokohtaus...että oikeestaan on tosi hankala tunnistaa niitä kohtauksia, varsinki jos ne on just ton tyyppisiä...

Mulle ne lääkärit sano, että jos sellanen kouristelukohtaus kestää yli 5min niin sit pitää soittaa ambulanssi tai sit jos niitä kohtauksia tulee monta peräjälkeen niin sit kans...mutta jos sattuu tuleen paikalle ku jollain sellanen kohtaus on niin kyllä minä silti varmasti soittasin apua paikalle...eihän sitä nimittäin koskaan tiiä mikä on hätänä... :roll:

Sit se ois aina hyvä tehä ku sellanen kohtaus menee ohi, että laittaa sen ihmisen kylkiasentoon, jotta hengitys varmasti kulkee...eikä suuhun saa laittaa mitään (esim. lääkkeitä) sen kohtauksen aikana tai sen jälkeenkään...ne lääkkeet on nimittäin ennaltaehkäseviä, eikä niiten avulla pysty sitä kohtausta lopettaan...

kishuli

Juu niitä kohtauksia voi olla monen laisia. Mut pahin on mielestäni tuo että keho alakaa sätkimään, jos sellainen tulee vastaan niin sitä ihmistä ei saa estää "sätkimästä" täytyy vaan kattoo ettei se loukkaa itseään. ja tässä kohtauksessa tulee myös valkoista vaahtoa suusta. se taitaa olla helpoin merkki tunnistaa epilepsiakohtaus. joillekin kuten minulle tulee pahaolo ja jos seisoo/ häärää niin sitten pyörtyy. Ja nuo yhtäkkiset pitkät valot jotka jäävät päälle, niitä tulee aika paljonki itselläni.

chinchilla mites nuo lääkitykset on nykyään. vieläkö niitä pitää napsia monta pilleriä kerralla? ..jos saan udella. Itse söin sillon pienenä aamulla ja illaalla puolikkaan kapselin ja ruuan aikana piri ottaa about 5 eri lääkettä

Mutta siis jokainen ihminen saa elämässään joskus epilepsia kohtauksen, jota ei välttiinsä huomaa.

Meni vähän kirjoitukset loppua kohden aiheen vierestä, mut epilepsia on ns. kiinostava sairaus :shock: , jolle ei oikeen voida tehdä mitään. :P

chinchilla
kishuli
chinchilla mites nuo lääkitykset on nykyään. vieläkö niitä pitää napsia monta pilleriä kerralla? ..jos saan udella. Itse söin sillon pienenä aamulla ja illaalla puolikkaan kapselin ja ruuan aikana piri ottaa about 5 eri lääkettä

No mulla on ainakii silleen että otan yhen lääkkeen aamulla ja toisen illalla...mutta sitten joillain voi olla niin että pelkästään yks lääke ei tehoo, jollon tarttee syödä ainakii kahta eri lääkettä samanaikasesti...en sit tiiä että otetaanko noi aina samaan aikaan vai eri aikaan päivästä...mutta mulla tosiaan on vaan yks lääke aamulla ja yks illalla...sit tietysti, jos annostusta tarttis lisätä niin varmaan joutusin ottaan useamman pillerin saman aikasesti, mutta ainakii tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että toi annostus riittää mulle :)

figaro

Onkohan tuolle muuten selitystä, että miksi nuo kohtaukset tulevat yöllä? Tuttavallani ne ovat kaikki tulleet juuri yöllä niin kuin sinullakin chinchilla.

chinchilla

En minä tiiä...ei ainakaan lääkärit sanonu mitään erityistä...kai se vaan johtuu siitä, että syvä uni alentaa sitä kohtauskynnystä...eli siis ku aivot on lepotilassa niin se kohtaus iskee helpommin...en minä oikein muuta syytä keksi! :D :roll: mutta minä ainakii oon ilonen siitä että mun kohtaukset on tullu öisin...aika vaikee nimittäin satuttaa itteään ku on jo valmiiks pehmeellä alustalla vaakatasossa...ei tuu sitä kaatumista...paitsi jos putoo sängystä! :roll: :wink:

kishuli
figaro
Onkohan tuolle muuten selitystä, että miksi nuo kohtaukset tulevat yöllä? Tuttavallani ne ovat kaikki tulleet juuri yöllä niin kuin sinullakin chinchilla.

Mää voisin ajatella niin kun ihminen nukkuu, sen aivot käsittelee päivän asioita ja tietoja ja silloin sit tulee aivoissa semmoinen oikosulku niin sanotusti, josta tämä epilepsia kohtaus iskee. Ja ihan kehonkin palautumisesta tuolla selkärangassa hermoradalla tulee jokin "konflikti"

xaz

Mun serkulla on epilepsia, mutta sillä on asiat nyt niin onnellisesti että ku lääkkeet autto niin hyvin, niin se sai pari vuotta sitte mennä autokouluun ja sai kortin :) Kohtauksia sillä ei ole tullu jtn 5-6 vuoteen.
Exällä otti ihan hulluna päästä ku oltiin seurusteltu melkein 9 kk, joista se oli sen puoli vuotta intissä, niin eräänä kauniina päivänä loikoiltiin sängyllä anoppilassa ja se vain sai kohtauksen. Siis otti päästä se et se ensimmäinen kohtaus tuli vasta intin jälkeen eikä sitä ennen. Se ei tykänny pätkääkään intistä mutta kilttinä poikana suoritti asevelvollisuutensa.
Meidän seurusteluaikana kohtauksia ehti tulla 2. Tai en tiiä, saattaa olla että enemmänki, mutta kahta olin itse todistamassa. Taudistaan herra oli kovin vaitonainen, ei halunnu eritellä tunteitaan. Sen verran sain puristettua että hän ei millään voinu ennakoida milloin kohtaus on tulossa, mutta kohtauksen jälkeen oli kamala päänsärky, mikä on kyllä jännä juttu sinänsä, ku herralla ei koskaan särkeny päätä. Ei siis koskaan. Ei ees krapulassa. Lääkityksenä oli Trileptal (?) 1 kpl aamuin illoin. Pelottavaa että muistan tuo lääkkeenki nimen ulkoa vielä :shock:

vinkulelu

Itselläni ei ole epilepsiaa. Kuitenkin tiedän asiasta jonkin verran sillä ala-asteen kaveri kertoi paljon sairaudestaan ja koirallani oli myö tämä tauti.

Miten eläimen ja ihmisen epilepsia sitten eroaa toisistaan? Meidän koiralla tauti meni niin pahaksi lääkkeistä, kohdun poistosta ja muista hoidoista huolimatta, että hän pääs eläinten taivaaseen. Tietysti ihminen ja koirahan on aivan eriasia, mutta ihan mielenkiinnosta vain..

Lainaus:
Mutta siis jokainen ihminen saa elämässään joskus epilepsia kohtauksen, jota ei välttiinsä huomaa.

Siis yölläkö näitä kohtauksia saa vai miten?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat