Sokeririippuvuus - Terveys ja hyvä olo

marru

Kokeilkaapa googlettaa.
"hiivasyndrooma"
Se sopii aika monelle.

Ei siitä karkin syönni lopettamisesta ainakaan haittaa ole.

Sivut

Kommentit (88)

Marika_

En selannut kuin sivulle 3. tätä keskustelua...Tuttua mullekin. :?

Yleensä jos huomaan että iskee makeanhimo, otan banaanin tai omenan. Joskus sitten ihan kunnon ruokaa, tai jonkun kaurakeksin.

Helpoiten auttaa se, kun ottaa jalat alle ja pinkasee lenkille ;)
sitten voi tulla kotiin ja laittaa jotain kunnon ruokaa...

figaro

Tästä oli vastikään jossain ihan isompikin juttu.. en valitettavasti muista missä. Sen tiimoilta sitten oli äidin kanssa puhetta, miten aina välillä iskee sellainen puuskittainen himo kaikkeen makeaan. Välttämättä ei edes tarvitse olla karkkia - kunhan on vain makeaa.

Usein, jos on pitemmän aikaa ollut ilman imeläntuskaa ja syömättä karkkia tms. suorastaan kenkuttaa, jos yhden namun jälkeen tulee se tunne taas takaisin... jostain syystä on helpompi aloittaa kuin lopettaa.. heh.

Minulla on yhä jäätelöhimo.. jäi nielurisaleikkauksesta päälle :? Pitäisi vissiin todenteolla kaupassa käskeä jättämään se paketti kaupan pakastimeen.. :(

Mona

Onko muita, joille sokerista on muodostunut paha riippuvuus?
Päivittäin pitää saada jotain makeaa, muuten masentaa, keskittyminen häiriintyy, päätä särkee, väsyttää.. Oloni voisi olla verrattavissa alkoholismiin tai kovaan nikkikseen!
Pelkkä karkkien näkeminen esim. mainoksissa sytyttää sokerinhimon, jota eivät hedelmät tai marjat sammuta. Pahimpaan tuskaan tekisi mieli syödä vaikka hienoasokeria suoraan pussista (tähän en kuitenkaan ole sortunut :lol: )
Ihan ihmisen mitoissa olen, ja melko monipuolista liikkumista tulee harrastettua, mutta pelottaapa että pian rupeaa myös kiloja kertymään jos tällä tavoin jatkan.. Puhumattakaan hampaiden reikiintymisestä ja verensokerin noususta ym. Ja alkaa häiritä jo muutenkin ainainen karkin himo, kun kaupassakaan sitä osastoa ei vaan VOI ohittaa.. :shock:
Kohtalotovereita, vinkkejä??

Shandy

Mulla oli kans hirveä makeanhimo yhessä vaiheessa. Sitä jatkui puolisen vuotta, kunnes tajusin että vähän olen tätä menoa kohta lihava :shock:

Lopetin pitkäksi aikaa makensyönnin kokonaan ja nyt osaan käyttää kohtuudella ;) Itsekuriahan se vaati, mutta onneksi sitä löytyi! :D

taizu

Sokeririippuvuus on yksi tulevaisuuden jutuista. Ei edes vielä tiedä, mitä kaikkea tuo liikasokerin syönti aiheuttaa, no tulipa tuo liikalihavuus jo kyllä mainittua jollakin tapaa yllä ja sen mukana tulee kaikki muut suomalaisuuden perussairaudet.

Olen itsekin makean perään, mutten tarvitse imeliä joka päivälle. Tietenkin jotakin jälkkäriä tulee miltei joka päivä otettua, mutta yritän suosia kuituisia keksejä ja hedelmiä (huom. yritän..)

Jzzu

Hei, olen Jzzu ja olen sokeririippuvainen.
Pahemman luokan riippuvuus jota yritän kovasti rajoittaa.
Olen muutaman lakon pitänyt mutta huomannut sen totaalisen kannattamattomaksi sillä lakon päätyttyä ahmin kahta kauheammin karkkeja. :?
Nyt yritän rajoittaa karkinsyöntiä kerran viikossa tapahtuvaksi.

Olen lakkoa pitäessäni nähnyt unta karkin syönnistä, saan todella huonon omatunnon siitä, piilottelen karkkipapereita ja pusseja ettei tiedettäisi kuinka paljon todella syön karkkia ja olen myös itkenyt jos en ole karkkia saanut.
Pätee muihinkin herkkuihin, tämä on oikea ongelma minulle.

Miffy

Jooh, mä pahaa pelkään että olen riippuvainen makeasta, siis sokerista, siis karkista. Paskamaista!

Mulla tosin on niin, että jollen makeeta syö, olen pirteämpi kun taas karkkia syötyäni melkeinpä joskus lamaannun tai vähintäänkin vireystila laskee jne.

Mutta karkit... Mä saan mielettömän orgastisen nautinnon siitä, kun olen ostanut kauheen kasan irtokarkkeja, kaikkia ihania herkullisia erilaisia nannoja, meen kotiin, mul on ehkä vähän nälkäkin, ja SIT! Mä avaan sen pussin ja vaivun transsiin ja syön ja syön ja syön ja syön. Kunnes tulee niiiin paha olo. Ja siltikin mä viel syön. (Joo, bulimiaa on ollut...)

Mä koitan nyt kanssa pitää karkkipäivän kerran viikossa. Koska en koe pystyväni täyteen lakkoon. Kun on se karkkipäivä, niin voi sitten aina aatella et "kohta se jo on, mitäs hyvää sit ostaiskaan, kyl mä sinne saakka jaksan odottaa...". Huooooooh.

Jzzu
Miffy

Mutta karkit... Mä saan mielettömän orgastisen nautinnon siitä, kun olen ostanut kauheen kasan irtokarkkeja, kaikkia ihania herkullisia erilaisia nannoja, meen kotiin, mul on ehkä vähän nälkäkin, ja SIT! Mä avaan sen pussin ja vaivun transsiin ja syön ja syön ja syön ja syön. Kunnes tulee niiiin paha olo. Ja siltikin mä viel syön. (Joo, bulimiaa on ollut...)

Kuulostaa niin tutulle.
Mikä ihme siinä on että vielä sittenkin pitää syödä kun on jo aikaa sitten saavutettu se piste missä tulee huono olo?
Minulla ei ole koskaan ollut syömishäiriöitä mutta jos oksentaisin niin sekin olisi sit siinä.
Tuosta ahmimisesta on varoiteltu kyllä.

Miffy

Jooh... Toi on niin totta. Ja sit kumminkin mun on jotnekin aina ostettava niin paljon karkkeja, että se paha olo tulee.. Jos en osta niin paljoa, niin sitten tulee vaan vihaseks jollei saa jostain lisää. Mä oon suoraan sanottuna ollut tai siis välillä olen ihan yrjöämispisteessä (siis muutenkin kuin sen bulimiataipumuksen takia).

Jzzu

Mie oon käsittäny et toi pelkkä ahmiminenkin ois jonkun sortin syömishäiriö, en sit tiiä sen tarkemmin.
Mut kyllä se kieltämättä tuntuu ihan sairaalle syödä ja syödä ja syödä ihan vaan siitä syömisen ilosta, ihme kiksejä siitä kyllä saa. :?

Jzzu

Onkohan tuo mitenkään hoidettavissa tuo BED?
En ole lihava mutta tuo kuulostaa niin tutulta muuten, joskus syön todella niukasti ahmimisen vastapainoksi. :(

Miffy

Hmm.. Mulle tulee mieleen joku ravitsemusterapeutti tai sitten normaali terapia... Voiskohan jostain psyykkisestäkin syystä johtua, että opitää ahmia..? Itellä varmasti osittain ainakin... ja kyllä mä luulen, että tota voi esiintyä hoikallakin.

Jzzu
Miffy
Voiskohan jostain psyykkisestäkin syystä johtua, että opitää ahmia..?

Miulla aika usein tuo ahmiminen liittyy siihen että on paha olla ja siitä saa hetkellisen hyvänolon tunteen.
Syön pahaan oloon ja saan vielä pahemman olon. :?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat