kasvavatko reidet paksuutta jos harrastaa runsaasti liikunta - Terveys ja hyvä olo

kastraatio

maratoonareiden jalat -> tikkuja
ranskan ympäriajossa fillaroivien jalat -> ohuita

Eli suuri määrä aerobista liikuntaa tekee sinusta hoikan.

Kommentit (14)

sheela

olen tässä miettinyt miksi en laihdu vaikka harrastan liikuntaa paljon, ainakin viisi kertaa viikossa. yleensä juoksen juoksumatolla, crossaan tai käyn spinningissä, myös tanssin ja teen vatsoja. Kuntosalilla varsinaisissa laitteissa en harrasta juuri koskaan. Mutta siis reiteni ovat vain kasvaneet vaikka juuri sitä en haluisi, haluisin niiden kapenevan, ja muutenkin on siis mietityttänyt että mikä sitten on sellaista liikuntaa joka polttaa rasvaa mutta ei kasvata hirveitä lihaksia :roll:

ärsyttää koska juuri sitä en haluis :evil:

onks vinkkeij??

Marika_

kun reitesi tulevat mukaan treeniisi, niin totta kai lihasmassa kasvaa, eli läski lähtee, tilalle tulee lihasta. ja mun mielestä hieman "pyöreähköt" reidet on seksikkäämmät kun semmosen tikut :wink:

Maaria

Pääasiassa aerobisella ei kuitenkaan mitään jättilihaksia kasvatella, joten kyllä sitä voi mun mielestä ihan rauhassa tehdä. (Huomasin tosin itsekin, kun aloitin enemmän pyöräilemään joskus nuorempana, että etureisiin tuli lihasta lisää). Lihakset kuitenkin antaa jaloille muotoa, joten kun rasvat päältä saa vähän vähemmälle, niin paremmaltahan ne jalat vaan näyttää :)

Laihtuaksesi tarvitset kalorivajeen, joten onko ruokailut kunnossa tältä osin?

Lumi_
bananab
toi spinning on ainakin sellanen joka kasvattaa reisien lihasmassaa.

Spinning enemmänkin kiinteyttää jos osaa tekniikan, koska silloin se rasittaa myös takareisiä ym. eikä vaan yhtä isoa lihasta. Ei mulla ainakaan oo yhtään reidet leventyny,päinvastoin, kiinteytyny! :)

apila

Miulla on ainakin kaventunut reidet todella paljon tanssin ja kuntosalilal käymisen aloittamisen jälkeen. Mitään tikkukeppejä niistä ei tuu, aika jytyt on silti vieläkin :). Mut pelkkää lihasta !

metsätähti
sheela
olen tässä miettinyt miksi en laihdu vaikka harrastan liikuntaa paljon, ainakin viisi kertaa viikossa. yleensä juoksen juoksumatolla, crossaan tai käyn spinningissä, myös tanssin ja teen vatsoja. Kuntosalilla varsinaisissa laitteissa en harrasta juuri koskaan. Mutta siis reiteni ovat vain kasvaneet vaikka juuri sitä en haluisi, haluisin niiden kapenevan, ja muutenkin on siis mietityttänyt että mikä sitten on sellaista liikuntaa joka polttaa rasvaa mutta ei kasvata hirveitä lihaksia :roll:

ärsyttää koska juuri sitä en haluis :evil:

onks vinkkeij??

No tuskimpa tuo liikunta kovin runsaasti on reisiäsi kasvattanut, pikemminkin kiinteyttää niinkuin monet ovatkin jo sanoneet. Eivät ne lihakset nyt niiin helposti kasva kuitenkaan... Syy laihtumattomuuteen on luultavasti jossain muualla kuin urheilussa. Kannattaa tarkkailla syömisiä vähän aikaa, vaikkapa kirjata ylös mitä syö, että varmasti sitten syö vähemmän kuin kuluttaa (kun siis laihtua haluat).

Rasvaa polttavaa liikuntaa on juuri tuollaiset pitkät aerobiset harjoitukset, eli rauhallista juoksua/reipasta kävelyä/pyöräilyä/uintia tai vastaavaa ja kesto mielellään vähintään tunti. Mutta siis: jos syöt enemmän kuin kulutat, et voi laihtua, eli syöminen on kaiken a ja o.

Rahel

Mulla on käynyt pikemminkin niinpäin, että aerobinen likunta ja kuntosaliharjoittelu ovat kaventaneet reisiä. Aika huomattavastikin (2cm per reisi neljässä kuukaudessa :D). Saako lihakset sitten tarpeeksi vastusta, että reidet oikeasti kehittyisivät? Jalkaprässi ja kyykät tangolla kuntosalilla vois auttaa. ja mä suosisin kyllä ihan kunnon painoja: niin että oikeasti on lihaksille jotain vastustakin. Et sä mitään kehonrakentajalihaksia itselles kehitä kovin helposti. :D Se vaatii jo ihan hemmetillistä kurinalaisuutta harjoittelussa ja ruokavaliossa plus aika paljon lisäravinteita.

Maaria

Minua vähän nyt hämää tämä "kiinteytys" sana. Halutaan, että lihas ei kasva, mutta pitäisi kiinteytyä. Eikös kiinteytyminen ole juuri sitä, että saadaan enemmän lihasta ja rasvaprosentti pienenee? Jos kiinteytyminen on pelkästään rasvan häviämistä, niin sen voi saavuttaa pelkästään laihduttamalla. Lihasten kasvamiseen tarvitaan lihastreeniä esim. kuntosalilla. Läski itsessään ei kiinteydy. Se joko lisääntyy tai vähenee. Samoin on lihasmassan laita, se lisääntyy tai vähenee. Kumpikaan noista ei kiinteydy tai muuta olomuotoaan mitenkään.

En nyt halua ärsyttää tai kettuilla tällä, vaan ihan selvennyksen vuoksi ;)

zinella

Jos reisissä on paljon läskiä niin silloin se lähtee pois ja lihas tulee tilalle eli reisi kaventuu,

jos taas reisissä ei ole läskiä niin se paksunee kun lihas kasvaa.

näin ainki oon ite aatellu:D mul paksuni reidet koska ei ollu valmiiks läskiö niissä paljoo:DDD

pieces
kastraatio
Jospa kiinteytyminen tarkoittaa rasvakudoksen poistumista lihaksesta? :) Rasvaahan varastoituu käsittääkseni myös lihasten sisään.

Rasvaa ei kerry lihasten sisään, vaan ihonalaiskudokseen (ja pahimmassa tapauksessa sisäelimien ympärille/vatsaonteloon) lihaksen PÄÄLLE.

Kiinteytyminen on väistämättömästi yhteydessä lihaskuntoon. Lihasmassan lisääntyminen (aerobisella liikunnalla ja kuntosaliharjoitelulla) kiihdyttää aineenvaihduntaa ja tämän myötä myös rasva palaa ja keho kiinteytyy ja hoikistuu.

Tiedän monia tapauksia, jotka kyllä onnistuvat laihduttamisessa, mutta eivät kiinteydy juuri lainkaan - päinvastoin. Monesti näkee ns. "laihaläskejä", eli hoikkia ihmisiä, joilla on kuitenkin löysiä kohtia ja selluliittia vartalossaan. Ja silti mennään miinuskaloreilla ja liikutaan kuin hullut ja ihmetellään, että "miksi mä en kiinteydy?" Ei se ole mahdollista, jos ne pienimmätkin lihakset on kuihdutettu jollain kitudieetillä.

Suosittelen lihaskuntoharjoittelua, ihan tuntuvaa sellaista esim. 2-3 kertaa 1-jakoisella ohjelmalla ja siihen päälle vaikka 2-3 aerobista treeniä viikossa. On aivan turhaa pelätä, että salilta tulisi "kauheat" lihakset - se on naisilla työn ja tuskan takana (nim. kok). Salilta saa kroppaan todella hyvännäköistä ryhtiä ja X-muotoa kehoon.

Maaria on ihan oikeassa, läski ei itsessään kiinteydy - se joko lisääntyy tai vähenee. Ja läski vähenee silloin, kun syöt vähemmän kuin kulutat. Sen sijaan JOS aloitat saliharjoittelun ja harrastat aerobista liikuntaa samanaikaisesti n.2-3*vko, uskon että kiinteydyt vaikka söisit juuri kulutuksesi verran, koska saliharjoittelulla on niin kiihdyttävä vaikutus aineenvaihduntaan. Aloittelevilla saliharjoittelijoilla käy yleensä niin, että alussa rasva palaa jopa samalla kun lihasmassa kasvaa = tästä seuraa kiinteytymistä! :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat