Yskäkohtauksia - Terveys ja hyvä olo

Tapsu

Mietin vaan tässä että oonkohan ainoo kuka saa tällasia outoja yskäkohtauksia.

Yhtäkkiä alkaa vaan kurkussa kutittaan (en oo siis yleensä kipee ku tällane tulee), ja sit ku alkaa yskiin ni se ei lopu millään. Sitä sit yskii siinä koko ajan, kerkii välillä vaan henkäseen äkkii lisää happee. Jos yrittää olla yskimättä tulee sellasta köhköh ja sit on pakko taas alkaa yskiin kunnolla.

Mulle tuli tällanen joskus ala-asteella, en muista tuliko useemmin kun ton kerran. Nyt tuli sit yks perjantai ku olin teoriakokeessa (josta tuli muuten sit hylsy), kerran kaupassa poikaystävän kanssa ku oltiin kassalla, ja just äsken vessassa ku lähin tästä koneelta (oon siis koulussa).

Kiva ku alkaa yhtäkkiä vaan yskiin ja sitä ei saa loppuun millään (loppuu sit itekseen jotenkin jossain vaiheessa). Jatkuu aika pitkään ja silmät alkaa valuun kyyneliä ja punottaan ja naama menee punaseks ku tomaatti. Alkaa nolottaakin ihan hitsisti ja sillon kerran mua siä kaupassa mua harmitti poikaystävän puolesta ku siinä yskin ja kyynelehdin.

Ihmettelin vaan et mistäköhän nää johtuu ku en oo kipee eikä mitään. Ja nyt nää kolme kertaa on tullu sillee aika lähekkäin, kuukauden sisään..

Niin että onko muilla tällasia juttuja vai oonko ainut? :D

Kommentit (13)

Shandy

Voi olla että johtuu jostain pölystä tai jostakin. Itsellä ainakin pöly pistää kutittamaan kurkkua ja sitten sitä vaan yskii, juuri noin kun kuvailitkin.

Ja jos huolettaa kovasti niin voihan sitä käydä lääkäriltä kysymässä. :)

Tapsu

Voi kyllä olla :/ mut välillä on kuitenkin tullu sellasissa paikoissa missä ei kauheesti luulis pölyä olevan. oon epäilly että joskus vois johtua ihan siitä jos jännittää hirveesti ja jos on vaik huono ilma huoneessa tjsp.

Mut kiva tietää etten oo ainoo kelle tällasia tulee, nää on kuitenkin hiukka ärsyttäviä ja nolottavia juttuja :/ ku kesken kaiken alkaa yhtäkkiä yskiä ja silmät valuu :lol:

Shandy

No se on kyllä totta että on ärsyttävää, varsinkin jos alkaa yskittämään jossain hiljaisessa paikassa (esim. tentissä) eikä se kyllä lopu sitten millään. Veden juominen auttaa mulla, jos vaan pystyy yskäisyjen välissä vettä hörppäämään ilman että menee väärään kurkkuun. ;)

Tapsu
figaro
Tupakoitko? Saako suusi tarpeeksi kosteutta? Hengitätkö paljon suun kautta? Olisitko mahdollisesti allerginen huonepölylle tms.?

En tupakoi. En hengitä suun kautta, aina nenän kautta ja suu on kyllä koko ajan kostea (on aina pullo vettä mukana jos alkaa janottaan tai suu kuivuu). Ja en oo tietääkseni allerginen millekään. Ja jos huonepölylle olisin, kuolisin varmaan kotona mun ja siskon huoneessa kun siellä on hirveet villakoirat ja hirveesti pölyä :lol: eikä tällasia tuu muuten ikinä kotona, yleensä jossain muualla vaan.

Tapsu
Shandy
No se on kyllä totta että on ärsyttävää, varsinkin jos alkaa yskittämään jossain hiljaisessa paikassa (esim. tentissä) eikä se kyllä lopu sitten millään. Veden juominen auttaa mulla, jos vaan pystyy yskäisyjen välissä vettä hörppäämään ilman että menee väärään kurkkuun. ;)

Se oli kans kiva ku oli ajokorttia varten teoriakoe ja oli yks jätkä tekemässä samaan aikaan siellä huoneessa. Ajattelin sitten et toivottavasti en kauheesti sen suoritusta häiritte. Se sitten kyllä pääs läpi, mut itellä meni uusintaan :oops:
Eikä kauheen kiva jossain kaupassakaan alkaa yskiä, tai luokassa kun on ihan hiljasta tunnilla.. Ja ku alkaa silmätkin valua ni ei oo kiva :D

Jzzu

Mulla oli noita silloin tällöin myös, todella ärsytttävää esim. muuten täysin hiljaisessa luokkahuoneessa koehetkellä.
Tuntui tosiaan että tujkehtuu hetkenä minä hyvään, todellä epämiellyttävä tunne.
Minä pääsin vaivasta nielurisaleikkauksella, sen jälkeen ei ole tuollaisia yskäkohtauksia ollut paitsi joskus johonkin kurkkupöpöön tai flunssaan liittyen.

Rahel

Kuulostaa astman oireilta. Onko rasituksella mitään vaikutusta? Tuttavallani on rasitusastma ja huonepölyallergia. Kuitenkaan oireet ovat satunnaiset eli aina ei huonepölykään laukaise kohtausta.

Tapsu
Rahel
Kuulostaa astman oireilta. Onko rasituksella mitään vaikutusta? Tuttavallani on rasitusastma ja huonepölyallergia. Kuitenkaan oireet ovat satunnaiset eli aina ei huonepölykään laukaise kohtausta.

Ei mulla astmaa oo, ja rasitus ei vaikuta mitenkään. Kun toi voi tulla ihan yhtäkkiä, ku vaan istun paikallaan. Ja mulla ei oo mitään allergioita, siis minkään sortin, ollu ikinä. En oo ees testeissä käyny.
Tää varmaan kyl johtuu jostain et jos on huono ilma tai jotain :/

figaro

Minä suosittelisin testauttamaan.. osaa hyvinkin olla, että joku ärsyttää hengitysteitä tietämättäsi. Oletko kiinnittänyt huomiota siihen, että jossain erityisessä tilassa/tilanteessa tai jonkin materiaalin lähellä tms. tuo kohtaus tulee?

Ja kuten jzzu mainitsi, voi olla myös risoissa syytä ellei risojasi ole sitten poistettu jo.

MiuMiu*

Eikös muuten paperipölyllekin voi olla allerginen ja painomusteelle jne.? Itse tiedän yhden toimistotyötekijän, joka saa töissä välillä hirveitä yskimiskohtauksia paperipölyn vuoksi

sira

Mulla on ihan sama ongelma ja on ollut jo vaikka kuin kauan. Ihan vakio on se, että "kohtaus" tulee silloin ku se ei sais tulla tai jos on just joku semmonen hiljanen tilaisuus.

Mulle on sanottu, että tuo ois joku psyykkinen juttu, että sittekö sitä alkaa jännittään niin "kohtaus" tulee takuu varmasti.

Mulla tuli viimeksi tuo ystävän häissä kirkossa. Hitto, ku hävetti! Ei siinä auta muu, ku yskiä vaan naama punasena ja silmät vettä valuvana. Mitään apukeinoja en oo keksiny. Meidän äitilla on ihan sama ongelma.

Tapsu
figaro
Minä suosittelisin testauttamaan.. osaa hyvinkin olla, että joku ärsyttää hengitysteitä tietämättäsi. Oletko kiinnittänyt huomiota siihen, että jossain erityisessä tilassa/tilanteessa tai jonkin materiaalin lähellä tms. tuo kohtaus tulee?

Ja kuten jzzu mainitsi, voi olla myös risoissa syytä ellei risojasi ole sitten poistettu jo.

En oo huomannu mitään erityistä toistuvaa asiaa. Ja ei tosiaankaan oo nielurisoja poistettu.. Lähinnä tulee just silleen et on hiljasta tai paljon ihmisiä, jotka alkaa sitten kattoon kieroon.
Eikä niitä jossain vaiheessa tullu pariin vuoteen, et niitä tulee joku ehkä kerran vuodessa, joskus ei silleenkään, et useemman vuoden tauko voi olla tjsp. Joskus vähän lievempi ja joskus ihan hirveen paha..
Ehkä toi on vaan tuolla mielessä, että tulee sillon ku ajattelee et nyt ku kukaan ei huomaa mua ja oonpas hiljaa tässä tjsp.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat