Psykologilla käynti - Terveys ja hyvä olo

Miffy
Sitron
Kävin pari kertaa, sitten sanoin äitille että jo riittää, en mene enää, psykologi oli pettynyt, hänestä edistyimme. Mjoo, vaikka sitten niinkin, mutta minua ei saa puhumaan, ellen itse halua puhua. :?

On ihan mahdollista, että edistyittekin. Ja lisäks pitää erottaa psykolla juttelemassa käyminen terapiasta, ne ei oo sama asia.

Sivut

Kommentit (45)

EnvyMe

Viimeisenä lukio vuonna kävin säännöllisesti psykologilla.
Olin jatkuvasti "liian" väsynyt, kärsin kausittaisesta unettomuudesta, en syönyt eikä mikään huvittanut. Illat istuin kotona ja sain todella hysteerisiä itkukohtauksia jotka eivät yksinkertaisesti vain loppuneet. Stressasin kirjoituksia ihan hirveästi, mutta en saanut oikein mitään aikaiseksi. Tajusin että pitäisi lukea mutta en pystynyt keskittymään. Elämä oli muutenkin silloin sellaisessa myllerryksessä ettei tämä tyttö oikein pysynyt perässä.
Tajusin lopulta ihan itse että jutteleminen voisi helpottaa.

Aika pitkälle meilläkin meni nuo istunnot niin että minä itkin ja purkauduin ja puhuin ja välillä olin vain ihan hiljaa. Vuorovaikutus minun ja psykogin välillä oli vähäistä, mutta pikkuhiljaa 'istunnot' alkoivat muuttua keskusteluiksi.

Itseäni nämä tapaamiset ainakin auttoivat merkittävästi. Kun asioista pääsee keskustelmaan jonkun täysin ulkopuolisen kanssa, osaa hän tuoda omatkin vikani ihan erilailla näkyviin kuin muut. Ei syyttelevästi vaan rakentavasti. Vähitellen tilanne alkoi näyttää valoisammalta kun asiat selvisivät ja elämääni tuli uusia hienoja asioita :)

Olen oppinut puhumaan asioistani avoimesti ja avaamaan aina suuni kun jokin pienikin juttu vaivaa. Tämä ehkä vähän ärsyttää miestäni, mutta siitä en suostu antamaan tuumaakaan periksi.

Jostain syystä koen kuitenkin tuon psykologilla käymiseni jotenkin häpeälliseksi, enkä ole puhunut siitä koskaan edes nykyiselle miesystävälleni. Uskoisin tämän johtuvan jotenkin siitä, että koen olevani huonompi kuin muut koska en ole osannut itse eläämäni järjestää vaan tarvitsin siihen jonkun muun apua. Todella tyhmää ajatella niin, mutta sitkeästi se ajatus itseään vielä elossa pitää :)

Susette

Kuinka moni teistä käy tai on käynyt psykologilla? Millaisia kokemuksia on ollut? Itse varasin ajan psykologille, ja kävin siellä ensimmäistä kertaa tänään. Suurimman osan ajasta psykologi istui vain hiljaa ja kuunteli. Paljon tuli myös aivan hiljaisia hetkiä, kun olin sanonut sanottavani, eikä psykologi sanonut mitään. En tiedä olisiko minun pitänyt jatkaa puhumista vai mitä hän oikein odotti? Hiljaiset hetket tuntuivat hieman oudoilta! Luulin, että psykologilla käynti olisi enemmän keskustelu-tyyppistä kommunikointia, mutta tuosta käynnistä sain sen kuvan, että psykologin tehtävä on vain istua hiljaa, kuunnella ja esittää tarkentavia kysymyksiä. Olisin toivonut tai toivonut enemmän jonkinlaista mielipide- tai ratkaisutyyppistä keskustelua.

Jzzu

Käyn psykologilla ja aika tutulle kuulosti tuo lertomuksesi psykologilla käynnistäsi, tuollaistahan se tuppaa vähän olemaan.
Ei sen psykologin tehtävä ole antaa sinulle ratkaisuja vaan auttaa sinua itseäsi löytämään ne.

pinni

]

mun psykologilla käynnit alkoivat psykologisilla testeillä.. sitten sain niistä jonki ajan kuluttua palautteen. nyt jatketaan terapia-hoidolla ja lääkkeillä.
aikaa vievä homma, mutta toivotaan, että tässä parannutaan :)

Neppis_
Jzzu

Ei sen psykologin tehtävä ole antaa sinulle ratkaisuja vaan auttaa sinua itseäsi löytämään ne.

aika nerokas havainto :) . Oon nimittäin itse pohtinut väliajoin miten keskustelu ei varsinaisesti etene (psykologilla/vast. lääkäril). että itse pitää olla "koko ajan" äänessä ja vastaan tulee nyökytyksiä ja lisää kysymyksiä..

Tässä vast ikään jätin menemättä,taas, yhdelle käynnille. Teen sitä väli ajoin. En joskus nää mitään hyötyä mennä juttusille, ihan sama kuin selittäisin/avautuisin jollekin ystävälleni.. Oon sen verran pohtija jo itsekseen niin en tunne tarvetta jokaisesta asiasta muille purkaa ja valittaa.

[Nii ja oon muutenkin kiinnostunut aika lailla psykologiasta .. ihmisen käyttäytymisestä eri elämäntilanteissa ym.]

Toivottavasti oma masennukseni kaikkoais joskus(ja samal ahdistuskin), vituttaa elää sen(niitten) kans, -varsinkin "kaamos" aikaan ..
[size=9]Ahdistuksesta en jaksa tilittää, ja eihän se nyt tähän liittynekään[/size] :)

ankku

ite olen käyny psykologilla pienestä asti kun on elämässä ollut vähän kaikkea nyt en ole vuoteen käyny ja hyvin menee mut luulempa vähän et ei menisi näin hyvin jos en olisi käynyt, sain omalta osalta tosi paljon apua pelkästä puhumisesta vaikkakin psykologi vain kuunteli ja kysyi tuntemuksia jos minkäki asian suhteen jne. tulee omat ajatukset selvemmäksi ja siellä voi puhua niistä asioista mistä ei voi/ei halua/ei pysty puhumaan kaverin kanssa tai vaikka vain arkipäivästä mitä on tehny ja blaablaa. suosittelen :wink:

Nannerl

Ehkä noiden hiljaisten hetkien tarkoitus on antaa asiakkaalle aikaa. Meille nimittäin lääkiksessä neuvotaan, ettei aina ole hyvä ruveta puhumaan heti kun potilas on lopettanut. Niiden hiljaisten hetkien aikana potilaalle voi tulla mieleen jotain olennaista, joka jäisi kertomatta, jos puhe olisi aivan jatkuvaa ilman taukoja.

Olen muuten itsekin käynyt psykologilla lukioaikoina. Minulle käynnit olivat todella positiivinen kokemus ja sain niistä paljon apua. Oli mukavaa, kun sai kerrankin valittaa kohtaloaan oikein kunnolla ilman, että tarvitsee pelätä kuuntelijan väsymistä :lol:

uni

Eri psykologit toimivat eri tavoin. Joissakin koulukunnissa psykologi istuu hiljaa puhumatta oikeastaan yhtään mitään ja joissakin taas vuorovaikutus on aktiivisempaa. Olen kokeillut molempia koulukuntia ja minulle sopii vuorovaikutteinen, aktiivinen keskustelu :)

Ja kuten sanottua, terapeutti ei anna valmiita vastauksia vaan auttaa löytämään ne. Eivät ne hiljaiset hetketkään kiellettyjä ole, niitä tulee itselläni melkein aina terapiassa muutama, ja oikeastaan on mukava ettei joka sekuntia tarvitse täyttää puheella.

Jos tuntuu ettei oma terapeutti ole sellainen jolle on helppo puhua voi aina miettiä terapeutin vaihtamista.

Yummy

Mulla on nyt menossa kolmas vuosi intensiivistä psykoterapiaa. Kaks ekaa vuotta kävin 2 kertaa viikossa, tänä vuonna halusin ite vaihtaa yhteen tuntiin, koska esim. ylppäreiden takia en jaksa käydä niin usein. Psykoterapiaa ennen kävin puol vuotta vaan psykiatrisella poliklinikalla kerran viikossa.

Hinnoista sen verran, että alle 18-vuotiailla HUS tai KELA maksaa, jos tekee hakemuksen. Joka vuosi pitää siis tehdä uusi hakemus. Mulla oli eka vuosi HUSin maksama ja nyt on ollu kaks vuotta KELAn maksama. Mun tunnit maksaa kait jotain 48 euroa. Jos en käy siellä, joudun maksamaan tosta puolet (koska olin vielä alaikäinen, nyt en itseasiassa tiedä, pitääkö mun maksaa jo koko hinta).

Onhan toi auttanu jonkun verran, on saanu selvitettyä itelleen noita asioita. Eihän siellä suoranaisesti saa vastauksia, vaan ne löytää ite sen psykologin avulla. On mulla vieläki vaikeeta puhua joistain asioista. Esim. seksi on yks vaikee aihe. Ja koskaan en pysty itkemään. Eli mulla ei oo vielä ihan loistava luottamussuhde, mutta mulla onkin ollu pettymyksiä näiden "auttajien" kanssa. (Koulun kuraattori ei pitänyt vaitiolovelvollisuuttaan ja sit mun psykologi polilla vaihto työpaikkaa...)

Vuoden lopussa ois kuitenki tarkotus lopettaa käynnit, omasta tahdosta.

Yezzi

Joku kysyi istuntojen hintaa! Poikaystäväni juuri käväisi psykologlla tms. lasku tuli kotiin ja se oli positiivinen yllätys olisikohan hinta ollut 18 euroa !
Pidemmän päälle se on kyllä kallista mutta itse odotin jotain 50 euron laskua. Ja tietysti se on paikkakuntakohtaista ja käykö yksityisellä vai terveyskeskuksessa tms ...

Itse olen käynyt useammallakin psykologilla.
Ensimmäiset olivat juuri tuollaisia istun hiljaa ja kuuntelen tyyppejä.
Sellaisista käynneistä jäi tosi p*ska fiilis kun yrität vain selittää jollekkin jotain asiaa jota hän ei kommentoi sanallakaan välillä sanoo vain että "jatka vaan". Tästä syystä eräänkin kerran palanut hermot ja psykologia vaihdettu. Sitten löysin tämän aivan iiihanan ihmisen \:D/
Hän kuunteli , vastasi puheeseeni ja ME todellakin keskusteltiin en vain minä. Sain vihdoinkin asioihini jotain tolkkua joista olin mennyt puhumaan sain VASTAUKSIA kysymyksiini ja miltäni muuten vaan askarruttaviin asioihin. Tämän ihmisen kanssa kaikki onnistui loistavasti KUNNES yhdellä käyntikerrallani hän kertoi että hänen työ sopimuksensa päättyy ja häntä ei uudelleen pailkata paikkaan jossa kävin. Jotn se siitäkin sitten ... siihen jäivät minun psykologi käyntini ... En jaksanut enää alkaa etsimään mukavaa psykologia ..

lily

Kävin joskus vuosia sitten. Psykologilla tuntui olevan "vastaukset" kaikkiin mun kysymyksiini. Opiskelujen kanssa oli ongelmia, joten psykologi suositteli ottamaan vaikka pari oikeustieteen kurssia, koska ainakin häntä oikeustiede kiinnosti. Samoin hän kehotti menemään samaan paikkaan opiskelijabileisiin, jossa oli itse opiskeluaikoinaan käynyt kun oli kuulemma niin mukava paikka ja mukavaa porukkaa. Muuten hyvä, mutta mulla ei silloisena ammattikoululaisena kauheasti ollut asiaa yliopiston ainejärjestön yksityiseen bilekämppään! En viitsinyt häntä asiasta valistaa, mutta tuli vain mieleen, että kumman elämää ja unelmia tässä oltiin ratkomassa :roll:

Minttumarianna

Mä kävin kouluterveydenhuollon järjestämällä stressinhallinta kurssilla kolme kertaa (sellanen pienryhmätouhu, 8 paikkaa, mut meitä oli 3-4hlöä paikalla) ja sit sen jälkeen kolme kertaa kävin itse yksin samaisen psykologin juttusilla.. ilmaisia olivat, kun kouluterveydenhuollon kautta tosiaan.

Ja täytyy se sanoa, että olen ollut aivan hirvittävä stressaamaan, haitannut jo elämääkin, kun aina ja kaikesta hirvee ressinpoikanen. Aikoinaan meinasin jättää lukionkin kesken jne.. mutta mua ainakin auttoi. Olen parantunut siitä, millainen olin :) Nykyään on helpompaa. Kyllä vieläkin stressaa, mutta osaa suhtautua siihen ja on se vähentynyt tosi paljon..

k87

mulla oli ilmasia. kävin muistaakseni 4 kertaa juttelemassa. ensin kävin kouluterkkarilla kertomassa sen hetkisestä jaksamattomuudesta ja huonosta olosta. sieltä sain lähetteen lääkärille, joka kirjotti mulle lähetteen mielenterveyspolille. en sit tiedä miten toimii työssäkäyville :?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat