Supersize me eli roskaruoasta - Terveys ja hyvä olo

k87
rei
kastraatio
Joku ruotsalainen tutkija teki vastaavanlaisen kokeen muistaakseni, eikä tulokset olleet tuollaisia kuin tuossa "dokumentissa". Eli ilmeisesti roskaruoan haitallisuus riippuu henkilön geeneistä. Tossa ruotsalaisessa tutkimuksessa joillekin henkilöille tuli lisäpainosta suuri osa lihasmassan muodossa ja joillain esimerkiksi HDL eli hyvä kolesteroli nousi.

Mutta ellen aivan väärässä ole voihan siihen vaikuttaa maakin missä koe tehdään.
niinpä. ruotsalaisethan saa mm. poppareista syöpää :lol:

Sivut

Kommentit (75)

ena

Minua tässä häiritsee se että tahtoisin aina syödä pelkän hampurilaisen koska en erityisemmin välitä ranskalaisista, mutta jos ottaa pelkän juoman ja hampurilaisen niin onki kalliimpaa... Vesiki monesti maksaa pikaruokaloissa... Tympeää. Tulee kuitenki semmonen olo niistä plus-aterioista että no samahan tuo on ottaa. Ekaa kertaa erehdyin ottaamaan ison koon ku oli mäkissä niitä laseja kaupan päälle. Eihän se kuitenkaan maksanu ku 50 senttiä enemmän. Vahingossa lopulta olin kuitenki syöny kaiken ruuanki, eikä kyllä ollu kovin hyvä olo. :roll:

rei
kastraatio
Joku ruotsalainen tutkija teki vastaavanlaisen kokeen muistaakseni, eikä tulokset olleet tuollaisia kuin tuossa "dokumentissa". Eli ilmeisesti roskaruoan haitallisuus riippuu henkilön geeneistä. Tossa ruotsalaisessa tutkimuksessa joillekin henkilöille tuli lisäpainosta suuri osa lihasmassan muodossa ja joillain esimerkiksi HDL eli hyvä kolesteroli nousi.

Mutta ellen aivan väärässä ole voihan siihen vaikuttaa maakin missä koe tehdään.

SunLion

Itse kannatan itse tehtyjä ruokia ja kartan roskaruokaa ja eineksiä.
Verotushan voi tietysti hieman vähentää roskaruoan kulutusta joka olisi toki suotavaa. Surkea ajatus toisaalta, että vain raha ratkaisee. Kyllä se järki pitäisi saada taottua ihmisten päihin. Harmi että kaikkea saa valmiina.

Pikaruokaloissa en käy juuri koskaan...en ees muista koska oisin syöny hampparia viimeks. Pizzaa oon ruvennu valitettavasti tilaileen useammin kun ennen kotoa pois muuttamista, sitä ennen ei koskaan tilattu kotiin. Krapulassa se vaan on joskus paras apu :D

karkkia tulee syötyä sillon tällön

KataTheBlondi

Järkyttävää. Onneksi syön hesessä/mäkissä vain n. kerran puolessa vuodessa. Pizzaa syön kyl pari kolme x kuussa, vaihtoehtoisesti kepabia. Karkkia syön liikaa. Tosin nyt on taas vähentynyt sekin.

Oikeesti jenkkilässähän on ihmisiä jotka syö aamiaisen, lounaan, päivällisen ja iltapalan mäkissä... lisäks jotain naposteltavia niiten välissä.

Emmily_

En oo vielä nähny, mutta tarkotus on. Jo senkin takia, että alkais ällöttää toi pikaruoka enemmän.. :o En tosin muutenkaan sitä paljon syö, mutta kyllä sitä aina silloin tällöin tekee mieli.. Kuinkakohan haitallista se kohtalaisen harvoin syötynä on?

rei

Samaa mieltä. On järkyttävää katsoa niitä päättäjiä ja pörssihaita joilla ei tunnu olevan yhtään moraalia, kun ihmisiä kuolee lihavuuteen (ja heidän markkinoimaan ruokaan). Eikös se ole niin, että roskaruuan mainostamiskieltoa on harkittu suomeen? Samalla lailla kuin esim. tupakka. Olisi kyllä ihan hyvä asia ympäri maailman!

Niin ja kaverini oli vaihto-oppilaana jenkeissä, sieltä tullessaan hän oli 11 kg lihavampi, vaikka oli yrittänyt syödä terveellisesti. "kevyttä" ruokaa saatetaan mainostaa esim. lähes rasvattomana, mutta sokerit ym. ovat puolestaan todella korkeat! Ei ihme että siellä lihoo, pitäisi laittaa koko systeemi uusiksi.

Itsellä tulee syötyä aika usein pizzaa, mutta hampurilaiset olen jättänyt pois lähes kokonaan. Pitää varmaan alkaa rajoittamaan tuota pizzaakin.

Rahel
Kepatäti
Mun mielestä toi dokkari oli ihan typerä. Ihan viihdyttävä sinällään, mutta en mä sille kyllä oikeestaan minkäänlaista dokumentaarista arvoa antais. Etenkin niille tutkimustuloksille.

Totta hlvetissä elimistö krapaa, jos monta kertaa päivässä sellasta pskaa syöt, mutta kuka sitä loppupelissä oikeesti tekee? Mun mielestä se oli ihan liian skandaalihakuinen ja etenkin kun mulle se jätti vielä sellasen kuvan, että "syö kerran kuussa mäkkärissä ja saa kaikki nämä taudit". Niitä vaikutuksia liioteltiin ihan kokonaan ja plaa.

Yhdysvalloissahan oikeasti on ihmisiä, jotka syövät Mäkkärissä joka päivä ja vielä useamman kerran päivässä... Ja jengi on maailman ylipainoisinta kansaa. Tuossakin dokkarissa viitattiin tutkimustuloksiin, joitten mukaan about 15% (?)Mäkkärin asiakaskunnasta oli roskaruoan suurkuluttajia. Keskivertokuluttajia olikin sitten aika paljon enempi... Eihän se hamppari kerran kuussa ketään tapa, mutta hamppari ranskiksilla ja litran kokiksella pari kertaa päivässä sen kyllä tekee.

Lukretia

Kieltämättä noi tietyt Spurlockin ja Michael Mooren dokumentit antaa amerikkalaisista tosi yksinkertaisen kuvan. :D Mutta varmaan ne fiksummat ihmiset tosiaan jätetään kuvasta pois. :P

Itse syön roskaruokaa suunnilleen kerran viikossa. Olen syönyt karkkiakin aika paljon tähän mennessä, mutta viime viikolla ei juuri tehnyt mieli. Toivottavasti tämä tunne kestää, en haluaisi kyllä elimistööni sokeria ja vehnäjauhohöttöä ja rasvaa liikaa.

Maaria

Ei se roskaruuan syöminen joka päivä Suomessa olekaan niin yleistä kuin jenkkilässä. Siellä ne ateriat on halvempia ja huomaahan sen kun ne on niin ylipainosta sakkia, että takuulla sitä roskaa vetävät :) Varmasti siellä on paljonkin porukkaa, joka syö mäkkiruokaa useemman kerran viikossa. Ja luulen, että Suomessa on ihmisillä jotenkin paremmin tiedossa kaikki haitat tuosta roskaruuasta, joten jenkkiläisille tuo saattoi olla enemmän silmiä avaavampi kokemus. Huomasi siitäkin, että eihän siinä dokkarissa haastatellut kadunihmiset edes tienneet mitä kalori tarkoittaa. (Tai sitten ne tietäjät oli leikattu pois :D)

Itse syön roskaruokaa (hampurilaisaterioita, pizzaa) ehkä noin kerran kuussa tai harvemmin. Syön yleensä ottaen tosi terveellisesti, eikä mulla tee oikeestaan edes mieli tollasta hesesafkaa. Ennemmin kuolaan karkin perään, mutta sitäkin vaan kerran viikossa.

Rahel

Miten paljon cosmolaiset muuten vetelee roskaruokaa? Ite periaatteessa syön aika terveellistä ruokaa (Hesellä tulee käytyä ehkä kerran vuodessa, pizzalla pari kertaa), mutta se makeanhimo onkin siten eri juttu... Rasvaa ja sokeriahan siinä suklaassa ja kahvipullassakin on. :?

Kepatäti

Mun mielestä toi dokkari oli ihan typerä. Ihan viihdyttävä sinällään, mutta en mä sille kyllä oikeestaan minkäänlaista dokumentaarista arvoa antais. Etenkin niille tutkimustuloksille.

Totta hlvetissä elimistö krapaa, jos monta kertaa päivässä sellasta pskaa syöt, mutta kuka sitä loppupelissä oikeesti tekee? Mun mielestä se oli ihan liian skandaalihakuinen ja etenkin kun mulle se jätti vielä sellasen kuvan, että "syö kerran kuussa mäkkärissä ja saa kaikki nämä taudit". Niitä vaikutuksia liioteltiin ihan kokonaan ja plaa.

k87

niin ja ne mielialanmuutokset oli kans aikas jänniä. ihan maassa kun ei saanu syödä ja sit siitä tuli ihan kaheli kun sai murua rinnan alle. kai siinä tulee semmonen sokeriryöppy :arrow: verensokeri nousee ja tulee parempi mieli. kai...

Lilla My

Pikaruokaloissa ei tule kovin usein käytyä. Jos on kaupungilla ja siellä täytyy syödä, silloin tulee yleensä pyörähdettyä hesellä tai mäkkärillä. Aina en tosin ota hampparia ja ranskiksia vaan salaatin, koska jostain syystä oon hirveen mieltyny hesen salaatteihin. :) Lähimpään kotipizzaan on ehkä 100m, mutta sieltä on tullu aika harvoin kuitenkin tilattua. Jos on ollu porukkaa käymässä niin tulee käytyä sieltä tilaamassa, koska ei olla alettu tekee ruokaa koko poppoolle. Ja onhan niitä päiviä, jolloin ei jaksa alkaa tehä ruokaa niin saattaa ostaa lihapiirakoita, pizzaa tms.

Oon ite terveellisen ruokavalion kannalla ja teen perusruokaa, joka sitten riittää tavallisesti muutamaksi päiväksi. Ajatus jatkuvasta roskaruoan syömisestä saa aikaan vaan huonon olon. :roll:

Rahel

^ Juu, näin meni. Ja se supersize oli kooltaan kyllä jotain ihan älytöntä... Tyyliin yli 200 grammaa ranskanperunoita, hampparin pihvi 150 grammanen ja päälle yli litranen kokis. Siis yhdelle aterialle. :shock: Mut toi annoskoko poistettiinkin tuon dokkarin jälkeen. Lähinnä itseäni hämmästytti se järkyttävä muutos, mitä ihmiskehossa tapahtuu lyhyessäkin ajassa, jos sinne tungetaan hirveet määrät rasvaa ja sokeria.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat