Kohdunkaulan syövän esiaste, APUA! - Terveys ja hyvä olo

tiikeli
Kepatäti
Käsittääkseni joku verenvuoto/hyytymistauti on sellanen, että leikataan, jotta sitä verenhukkaa saadaan paremmin säännösteltyä.

Vähän OT, mutta mä oon aina luullut että leikkauksissa yleensäkin olis isompi verenhukka kuin synnyttäessä. :shock: Mutta ehkä sen tosiaan pystyisi paremmin säätelemään noin.

On juu moniakin sairauksia ja fyysisiä esteitä jotka estää synnyttämisen alateitse... tai ainakin niiden kohdalla suositellaan keisarinleikkausta.

Kommentit (12)

keiju

papastako ne tuommoiset huomaa.. :/ Itse kävin tuossa jonku aikaa sitten ja soitin ja kysyin papasta sanoivat siellä että se on ykkönen. ok kiva! :) mutta parin päivän päästä ne soittivatkin takaisin ja sanoivat että minun pitää tehdä vuoden päästä papa uudestaan? ja muistutti oikein että muistan sitte itse varmasti käydä siellä..jooh.. eli mitäköhän siellä on.. pelottaa kyllä hirveästi mennä uudestaan, vielä yli puolivuotta. :?

olematon

muakin vähän pelottaa että onko mulla jotain pelottavaa tulossa, ku meen nyt ens viikolla käymään, vuos sitte ku olin papassa, mulla oli luokka kakkonen.... :? *apua*

Nanan

mullakin on kauhea paniikki nyt, en tiiä onko samasa asiasta vai ei, mutta kun soitin testituloksista niin se selitti jotain jostain puhtausarvosta ja jostain, ja että mun pitäis tulla puolen vuoden päästä uudestaan tarkituttamaan oonko parantunu ittekseen vai pitääkö tehdä jtn.. en nyt muista mitä.. mut pienoinen kauhu tässä odotellessa.. ja kun en saa päähäni mitään mite se sillon selitti puhelimessa, kyseli kovasti onko mulla ollu jotain oireita yms.. :/

Niitu
SunLion
Rupesin miettiin et mitä tarkotit tolla ettet synnytä alateitse? saako Suomessa valita keisarinleikkauksen :shock: oon luullu et se on lääkärin päättämä "hätäratkaisu"

Tuohon on syynä a) Kallellaan oleva kohtu b) Kapea ja matala lantio sekä c) Synnytyspelko. Keisarinleikkaus on vain yksinkertaisesti turvallisin vaihtoehto, sillä melko suurella todennäköisyydellä kaikki ei muuten menisi ihan niinkuin pitää. Tosin synnytys on vielä vuosia edessäpäin!

Mainitsin asian ihan sen vuoksi, koska joissain tapauksissa sähkösilmukkahoito voi aiheuttaa komplikaatioita tulevassa alatiesynnytyksessä.

Kiitos kaikille viesteistä! Varmaan ensi viikolla soittelen gynelle ja kyselen vaihtoehdoista. Syöpäosastolla läheisen sairauden vuoksi usein vierailleena edes tuo esiaste saa todella pahoja viboja... Muiden tuki on aina silloin tällöin enemmän kuin tarpeen :P

SunLion

oho.....hassua et miten vähän tiedän mitään raskaudesta ja synnytyksestä vaik se tuntuu olevan se aihe mistä naiset yleisesti ottaen tietää eniten :D

Kepatäti

Eiköhän sitä yksityiselle voi mennä ja sanoa ihan mitä vaan, kyllähän ne tekee.

Toisaalta on sitten näitä, joilla on niin kapea lantioa (tai yleensäkin niin pienikokoisia) että saavat suoraan keisarin. Sitten on tietty jotain tauteja käsittääkseni, jotka johtavat siihen, että saa suoraan keisarinleikkauksen. Käsittääkseni joku verenvuoto/hyytymistauti on sellanen, että leikataan, jotta sitä verenhukkaa saadaan paremmin säännösteltyä.

SunLion

suosittelen myös että keskustelet alkujärkytyksen jälkeen nyt uudestaan gynen kanssa. Lääkärin velvollisuus on toimia potilaan, eli sun parhaaksi. Ei hän tahallaan todellakaan sinun terveyttäsi pilaa. Toki hän esittää kaikki vaihtoehdot koska myös siihen hänellä on velvollisuus. Ja päätös on sinun, mutta suosittelen että odottelet puolisen vuotta...Rupesin miettiin et mitä tarkotit tolla ettet synnytä alateitse? saako Suomessa valita keisarinleikkauksen :shock: oon luullu et se on lääkärin päättämä "hätäratkaisu"

Rahel

Mä muistelisin mun gyneni kertoneen tuosta esiasteesta, että se yleensä paranee itsekseen vuodessa. Sen jälkeenkin kuulemma menee useita vuosia ennen kuin se voi muuttua pahalaatuiseksi. Mut kannattaa varmaan soittaa sille lääkärille ja keskustella asiasta. Kertoo, et pelottaa ja että mielellään hoitaisit tuon pois alta jo nyt. Tsemppiä.

tiikeli

Jos asia vaivaa, niin kannattaa varmaan kysellä pääseekö siihen sähkösilmukkajuttuun hetikin. Sen hoidon ei pitäisi edes olla iso homma...
Tai vaihtoehtoisesti käydä vaikka 3kk päästä gynellä, ja sitten taas 3kk päästä, jos puoli vuotta tuntuu liian pitkältä. :?: Mutta oikeasti noi "esiasteet" on vaan jotain jotka saattaa lisätä sitä syövän riskiä, ei siis mitään syöpäpöpöjä itse. Ja vaikka ne olis vielä puolen vuoden päästä siellä, niin ei ne silti vielä mitään syöpää olisi. Ne vaan otettaisiin pois sieltä silloin varmuuden vuoksi kun eivät itekseen ole lähteneet.

Toivottavasti rauhoitti jonkun verran. 8)

*edit*
Niin ja se sähkösilmukkahoito ei varmastikaan haittaa vaikka synnyttäisi alateitsekin sitten joskus. Siinä on mun tietääkseni vaan sellainen pieni vehje millä poltetaan varovasti pois sitä pintaa "sieltä", ja poltetun alueen tilalle tulee tervettä pintaa.

Niitu

Kolposkopian tulokset tulivat... ja voi kun kiva, tuloksena kondylooma sekä kohdunkaulansyövän lievin esiaste kohdunkaulassa.

Gyne ehdotti, että tulisin puolen vuoden päästä uudelleen kolposkopiaan, kuulemma tällaisilla on "suuri taipumus parantua itsekseen". Silloinkaan ei kuulemma ole liian myöhästä hoitaa, vaikka pahenisikin.

Onko muilla tästä kokemuksia? Olen ihan paniikissa, ja mietin kovasti, kannattaisiko vaatia heti sähkösilmukkahoitoa vai odottaa se puoli vuotta ja toivoa parasta. Kyllähän nuo kuulemma usein paranevat ihan itsekseen (varsinkin alle 25 v), mutta kiva stressata asiasta 6 kuukautta ja mahdollisen pahenemisen jälkeen katua.

Gyne sanoi, että keliakin puhkeaminen on voinut laukaista tilanteen, 2 vuotta sitten papa oli puhdas eikä gyne havainnut viime vuonna tarkastuksessa mitään poikkevaa. Eli ei periaatteessa pitäisi ehtiä kovin pahaksi, mutta...

Alatiesynnytys ei ole minulle muutenkaan mahdollinen, joten olisiko tuosta sähkösilmukasta haittaa tässä vaiheessa? Mielenterveys voisi kyllä kohentua, jos esiaste saataisiin pois. Minun käsittääkseni se ei onnistuneen poiston jälkeen enää pääse kehittymään syöväksi.

Neuvoja, kiitos! Tällaisen asian kanssa on vaikea olla yksin.

keiju

tosin nyt kun alkoi miettimään niin en kyllä muista pitikö se puolen vuoden vai vuoden päästä käydä siellä :? ois varmaan pitäny johonki panna ylös..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat