Lintuinfluenssa - Terveys ja hyvä olo

Teresa_

En tie kuuluuko tää aihe tänne mut joo, eli mitä mieltä ootte lintuinfluenssasta? Pelottaaks se teitä?

Mua vähän mietityttää että mitä kevät tuo tuollessaan ku euroopastakin on jo löytyny kyseistä tautia, viimeks tänään saksasta.. Täytyy vaan toivoo ettei tauti muunnu niin että alkaaa tarttumaan suoraan ihmsestä ihmiseen yhtä helposti ku normaali flunssa...se ois aivan kauheeta :?

Sivut

Kommentit (84)

Jzzu

Sen verran puutun tohoon otsikkoon että se on influenssa ei infulenssa. :wink:

eipä meillä sinänsä ole huolta ennen kun ne muuttolinnut palaa, ei tosin paljoa loohduta sillä kohtahan se on jo senkin aika.
Emmie kyllä kuitenkaan oikein osaa pelätä.
Se kylläkin hiukan ihmetyttää miten huonosti Suomi on tuohon mahdolliseen epidemiaan varautunut sillä varatut lääkkeet eivät tule koko kansaa pelastamaan jos niin pahasti kävisi.
Näin olen ainakin ymmärtänyt että lääkkeitä olisi vain murto-osalle. :roll:

figaro

Jossain takaraivossa tuo on.. Ei mitenkään merkittävästi vaivaa päätä - vielä :roll: Eikös ne ihmiset kohta ala pakastimeen hamstrata lintujen lihaa.. :)

Rixuliini

No, ei se minua pelota, mutta luultavasti vähän katson missä kasvatettua kanaa syön, ja muutenkin, taidan jättää sitten keväämmällä tuon kanan syönnin vähän vähemmälle.

Ainakin broilerin hinta tippuu luultavasti. :wink:

Miffy

Hmm... Niin siis voiko se levitä ihmiseen millä tavoin? Mua ainakin pelottaa! Onneks en syö lihaa.

Ja samaa sanon kuin Jzzu, että liian huonosti on täällä varauduttu!

MUOKS: Tietääkö joku, mistä tuo tauti on lähtenyt? Siis MIKSI sellaista on??

tanjazuzanne

Ei se varmaan mahdotontakaan ole, että Suomessakin tavattaisiin tuota jossain välissä. Kun muuttolinnut tulee takaisin, niin tiedä jos niissä olisi jotain influenssaa, näinhän kai oli käynyt Saksassa päin (?)

Itsekin sitä mieltä, että Suomi ei ole varautunut järin loistavasti tuohon epidemiaan.. :?

Teresa_

Niin siis toi tautihan on ulkomailla tarttunu pääsääntösesti niin että ihminen on jossain missä on sairastuneita lintuja ollu ja saanu niin sen viruksen... ja toihan siis voi johtaa kuolemaan. Ja on jossain ollu niinkin että joku söi just kanaa ja sairastu sitten itekkin...Mut tauti siis tarttuu niin parahiten et on jostain syystä tekemisissä sairastuneen linnun kans... Ja totta, munkin mielestä suomi on varautunu huonosti siihen jos pandemia puhkee, vaikka toisaaltahan täsmälääke voidaan tautia vastaan kehittää vasta sitten kun pandemia on jo puhjennut ja lääke olisi siis käytettävissä siitä noin puolenvuoden päästä, jolloin monet ihmiset olisivat jo sairastuneet ja osa kuolleet kyseiseen tautiin :? Noh, toivottavasti mitään pandemiaa ei koskaan puhkeaisi...

hiini

en voi sanoa että pelottais..vaikka ihmisiä siihen on kuollutkin aasiassa ja turkissa. mutta epäilen, että se suomeen tullessaan tappaa vaan lintuja niinku nyt on tuolla saksassa esimerkiksi. Mutta eihän sitä tiedä vaikka siitä tuliskin sellanen pandemia..aika näyttää.

MiuMiu*

Kyllä se vähän huolestuttaa, mutta pelottamaan alkaa vasta sitten jos se leviää pohjoismaihinkin ( mitä ei toivottavasti tapahdu...) Ja alkaahan sitä vähän miettimään mitä tässä uskaltaa syödä...

Tää ei kuulu aiheeseen, mutta mua ottaa päähän se tapa millä noita sairastuneita lintuja kohdellaan...survotaan vaan kaikki johonkin pussiin elävinä! :evil: :evil: eihän se niiden eläinten vika ole jos ne sairastuu, mutta silti niitä kohdellaan, kuin rikollisia!...Luulisi, että tuohon löytyisi jokin inhimillisempikin keino...

Meisy

Ei pelota,mitä sitä pelkäämään. Vähän niinkun sillon joskus oli se sars-virus,niin ihmiset oli ihan paniikissa! Jos tulee,niin tulee, kyllä on varokeinoja olemassa. Jos ei ole tarpeellisiä ennaltaehkäisykeinoja,niin sitten ei voi mitään!!!

Lizzie

Mietittiin kaverin kanssa että lähdetään jollekin pakettilomalle hillumaan ja mietittiin että Kroatia vois olla aika cool, mutta sit tajusin et siel ei paljo kanaa viittis vedellä, eikä varmaan Bulgariassakaan.
Syön kanaa tosi paljon, hyvä vaan jos hinta laskee mut jotenki en osaa pelätä et saisin sen. Tää on taas tää ilmiä et "ei mulle".

Jos saisin lintuinfluenssan suomalaisesta kanasta ja kuolisin, sitten ei voisi mitään :lol: En saanut hullun lehmän tautiakaan, sarssia eikä muuta. Kampylon tosiaan sain pohjois-Afrikassa mutta mitäs vedin äyriäisiä.

andra

mua ainakin pelottaa! varsinkin viime päivinä kun se on niin innokkaasti levinnyt euroopassa ja lähestyy koko ajan suomea. joka päivä on uusia maita josta sitä löytyy. veikkaan että viikon päästä se on täälläkin. mua pelottaa että se kehittyy sekunnissa ja tappaa kaikki.

Rixuliini

Miettikää kuinka monta ihmistä Aids tappaa joka päivä, ja kaikkialla maailmassa, eikä me silti (tai minä ainakaan) panikoi, että voisin saada hiv-tartunnan, vaikka luultavasti se on huomattavasti luultavampaa kuin saada kanasta tai muusta linnusta lintuinfluenssa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat