Unettomuutta... - Terveys ja hyvä olo

Tonde

Onko teillä siskot kokemusta unettomuudesta? Mulla on taas vaihteeks ihana kausi menossa, tulee nukuttua viikon aikana keskimäärin 10 tuntia. Illalla ei saa unta. Sit ku saa unta, ni näkee koko ajan kummia unia ja tajuaa olevansa unessa. Heräilee koko ajan. Sit nukahtaa kunnolla joskus tuntia ennen ku pitää herätä kouluun. Ai että on ihanaa.
Mikä sit auttais tähän? Mulla näitä kausia aina ilmenee välillä, kerran olen unilääkkeitä syöny, ku meni niin pahaks. En kuiteskaan haluais lääkkeitä popsia...

Sivut

Kommentit (35)

Jzzu

Välillä on vähän unettomampia öitä.
Masennukseen liittyen ollut enemmänkin aikoinaan.
Myös unen katkonaisuus vaivaa, tälläkin hetkellä.
Uninapeilla ja masennuslääkkeillä mie oon saanu rytmit kohdilleen tai valvomalla vuorokauden tai pari putkeen että nukuttais.

Tonde

Mäkin aikoinaan sain kerran unirytmin takas ku söin kuukauden ajan lääkkeitä, mut mua jotenki vaan kammottaa kaikki pillerit.
Ja pitäis kuitenki nukkua edes vähän, et jaksais jotenki olla koulussa...
Täytyy varmaan sit viikonloppuna ottaa valvomismaratooni, jos se auttais...

marru

kiitti vinkistä!
täytyypi kokeilla tuota valvomista, jotta sitten saisi kunnolla nukuttua.
En vielä viittis hakee unilääkkeitä.

Tuosssa em. linkissä oli kyllä juttua nukkumisesta, vaan eipä juurikaan vinkkejä unettomuuteen.

Onko kukaan kokeillut "yömaitoa"
Onkohan siitä mitään apua.

joskus kokeilen ottaa lusikallisen hunajaa ja lasillisen maitoa, kun ei saa unta.

Usein myös heräilen aamuyöstä nälkäisenä, jos oon syönyt illalla liian vähän.

Tiesittekö että kahvin juonti kannattaa jättää pois illalla/iltapäivällä. Siis eli klo. 16 jälkeen (tai jopa aiemmin). Kofeiini vaikuttaa elimistössä vielä tuntienkin kuluttua kahvin nauttimisesta.

Olen kuullut että iän myötä unettomuus vain lisääntyy... iik. Millaiseksi tämä nukkuminen vielä menee. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä rankemmalta valvominen tuntuu vuosi vuodelta.
Jos vaan joskus edes saisin täydelliset yöunet!

Valvottamista on jopa käytetty kidutuskeinona. Siltä se todella tuntuu kun ei saa nukuttua ja sitten nukuttaa kun ei saisi nukkua.

Miffy

Joo... Mulla on välillä kausia, jolloin nukkuminen tai sen yrittäminen on tuskaisaa :(

Oon itestäni huomannu, että kahvia ei TODELLAKAAN kannata juoda enää illalla... Aiemmin pidin rajana kello kuutta, mutta nyt en kyllä uskalla enää neljän jälkeen, tai ainakin tiedostan et se on tyhmää. Eilen join kaks jättilattea välillä 17-19 ja se oli [size=24][/size]VIRHE.

Jzzu

En juo kahvia enkä muitakaan kofeiini pitoisia juomia joten miulla ainu vika mikä on on ihan tuolla omassa kuulassa.
Ois taas ens kerralla kun nään psykologiani pyydettävä vanhat masennus ja unilääkkeet takaisin ennen kuin menee olo kurjemmaksi.

Rixuliini

Minullakin näin kevään lähestyessä alkaa virkeystaso kohota iltaisin, joten nukkumaanmenoaika siirtyy noin tunnilla eteenpäin. Silti yritän kiskoa itseni väkisin joka aamu samaan aikaan ylös, että normaali rytmi säilyisi.
Tosin tällä viikolla olen ollut iltaisin väsynyt, mtten kuitenkaan saa heti unta..

Tonde

Mulla taas kofeiini ei vaikuta unen saantiin mitenkään. Olen sitä pennusta asti kiskonu, joten olen varmaan jotenkin "immuuni" sille.
Mut ku viimeks söin unilääkkeitä, ni sain mukana sellasen vihkosen, missä kerrottiin kaikkia vinkkejä unettomuuteen. Hitto, ku olen hukannu sen! Sitä lukemalla meinaan melkein tuli aina uni...

Maruchka

Mulla ollut koko iän uniongelmia iltasin. Uni ei vaan tule, meni sitten kuinka väsyneenä tai mihin aikaan tahansa nukkumaan.
Vähän aikaa sitten tajusin, että kyllähän minä nukahdan aina autossa ja sohvalla päikkäreille ihan hyvin kuitenkin, yöunet ei vaan onnistu :?

SooZ

välillä on todellakin sellasia kausia että ei saa unta vaikka kuinka väsyttää, tai uni on katkonaista, tai täynnä painajaisia.
Yleensä mulla tää johtuu stressistä tai muista asioista jotka painaa mieltä ja joita tulee sitten mietittyä. Ja välillä on sitten ilman syytäkin.

Aimée

Onko muilla sellaista unettomuuden yhteydessä, että olo on TODELLA ärtynyt vaikka väsymyksestä ei unen puutteesta huolimatta ole tietoakaan?

Itsellä on taas vähän rankempi kausi nukahtamisongelmien ja nukkumisen kanssa muutenkin ja olen välillä ihan persuksille ammuttua karhua ettei mitään rajaa! Eilenkin riehuin yksin koko päivän kanavoiden raivoni siivoamiseen, mutta eipä tuo auttanut.. Illalla poikaystävä nukkumaan mennessään teki jotain todella pientä hölmöä ja raivostuin. Annoin tulla ihan täydeltä laidalta ja haukuin raukan maanrakoon. Oli varmaan mukava lähteä nukkumaan ihan riepoteltuna.. :oops: Aamulla tottakai kullan herättyä töihin lähtöön kun vielä satuin hereillä olemaan (yllätys, yllätys) pyysin aidosti anteeksi. Inhotti olla ilkeä syyttäsuotta just sille jolle sitä viimeisenä tässä maailmassa tahtoisi olla.

Amalia
marru
kiitti vinkistä!
täytyypi kokeilla tuota valvomista, jotta sitten saisi kunnolla nukuttua.
En vielä viittis hakee unilääkkeitä.

Käsittääkseni on olemassa nukahtamislääkkeitä, jotka auttaa kai rauhottumaan tai rentoutumaan sen verran, että nukahtaminen helpottuu. Kyse ei siis ole unilääkkeistä. Ainakin parilla kaverilla nuo on tehneet tehtävänsä.

Perusvinkit unettomuuden luomuhoitoon on kai ihan simppelit; ei raskasta ruokaa eikä rajua liikuntaa ennen nukkumaan menoa (pieni iltapala ja leppoisa lenkki on ihan eri juttu!) eikä sänkyyn muuta aktiviteettiä kuin nukkuminen (lasketaankohan seksi tähän :roll: ? Ainakin telkun kattomiset ja lukemiset pitäis suorittaa jossain muualla). Tuuletetun makkarin ja puhtaan punkan pitäis myös auttaa.

figaro
Amalia
Käsittääkseni on olemassa nukahtamislääkkeitä, jotka auttaa kai rauhottumaan tai rentoutumaan sen verran, että nukahtaminen helpottuu. Kyse ei siis ole unilääkkeistä. Ainakin parilla kaverilla nuo on tehneet tehtävänsä.

Rauhoittumiseen kai perustuu vanha niksi lämpimän maidon juomisesta. Ja ulkoilukin voi toisia auttaa.. Jos vielä mahdollista lenkin päälle saunoa niin voi hyvinkin alkaa uni tulla. (Ei auta kaikilla.)

Pai25

Mulla on kans välillä kausia etten vaan pysty nukkumaan mitenkään normaalisti.
Joskus mennyt monta viikkoakin ettei oo tullut pahemmin nukuttua... Mutta sillon siihen haahuiluun on ollut joku todellinen syy olemassa.
Yleensä työstressi valvottaa ja sitten jos on jotain muita huolia siihen päälle...
Kofeiinia yritän välttää illalla, ettei se unen saaminen ainakaan siitä jäis kii...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat