atooppinen ihottuma - Terveys ja hyvä olo

*Jinnai*

kärsiikö kukaan muu täällä atooppisesta ihottumasta???? itselläni se on ollut vuoden tosi pahana ja tuntuu että olen tämän asian kanssa aivan yksin. olisi kiva kuulla muiden kokemuksia, jos joku on joskus kärsinyt ihottumasta tai kärsii juuri nyt.

Sivut

Kommentit (160)

Jzzu

Rakkaallani on atooppinen laikkuihottuma joka on jo jonkin aikaa ollut todella pahana mm. käsistä nahka ollut auki lihakseen saakka ja hänellä on ollut useita kortisoni kuureja tulehduksiin.
Omassakin suvussa isosiskollani on psoriasis joka tosin on jo jonkin aikaa ollut parempana: pahimmillaan nahka käsistä lähti kokonaan ja jopa kynnet tippuivat.
http://www.ostosmesta.com/atopialiitto/ Atopialiiton foorumilla voit keskustella muiden atoopikkojen kanssa kokemuksista.
Jaksamista sinulle, tiedän että olet tekemisissä vaikean taudin kanssa.

*Jinnai*
Jzzu
Rakkaallani on atooppinen laikkuihottuma joka on jo jonkin aikaa ollut todella pahana mm. käsistä nahka ollut auki lihakseen saakka ja hänellä on ollut useita kortisoni kuureja tulehduksiin.
Omassakin suvussa isosiskollani on psoriasis joka tosin on jo jonkin aikaa ollut parempana: pahimmillaan nahka käsistä lähti kokonaan ja jopa kynnet tippuivat.
http://www.ostosmesta.com/atopialiitto/ Atopialiiton foorumilla voit keskustella muiden atoopikkojen kanssa kokemuksista.
Jaksamista sinulle, tiedän että olet tekemisissä vaikean taudin kanssa.

kiitos sinulle!

SunLion

atopiahan on siis ihan älyttömän yleinen suomalaisten keskuudessa..

itellä on atopia mutta nykysin se ei kyllä enää ilmene muuna kun ihon kuivuutena (mikäli en rasvaa)..ja joskus tosi harvoin saattaa olla pieni iholäikkä jossa on pienen pienia nyppyjä...ei näy, mutta tuntuu sellaselle karheelle.

Atopiaan auttaa helokkiöljy-kapselit. Jopa eräs proviisori tuttava joka ei mihinkään luonnonlääkkeisiin usko, suosittelee helokkia ;)

Ceralan-rasva apteekistä on tosi tehokasta.

Tigerheart

Minullakin on ollut atooppista ihottumaa, sitä esiintyi lievänä jo kun oli lapsi, käsivarren taipeet kutisi ja oli punaiset. Myöhemmin se iski täydellä voimalla, ja pahimmillaan minulla oli kuivana ja punertavana iho aina kasvoista rintojen alapuolelle. Se kutisi ja hilseili aivan kamalasti! :( Lopulta menin hoitoon, ja sain kortisoni kuurin ja tulehdus lääkkeet. Olin masentunut pitkään sen takia, ja tunsin itseni rumaksi! Lääkäri antoi minulle myös lähetteen valohoitoon, jossa ihoa hoidetaan valolla, se on vähän sama kuin solariumissa. Kävin koko talven ajan valohoidossa, ja se auttoi! Se maksoi kyllä aikas paljon, jotain vähän yli 200 euroo koko hoito. Mutta sain apua kelalta. Sen jälkeen ihottuma parani, ja itsetuntoni koheni. Nykyään se ilmenee vain ihon kuivuutena (joten rasvaankin aina aamulla ja illalla kasvoni ja käteni, ja suihkun jälkeen koko vartalon), ja joskus saattaa tulla pieni punainen näppylä, jos iho altistuu ärsytykselle, koska ihoni on hyvin herkkä, mutta se menee pois, kun ei raavi sitä. Nykyään voin paremmin. Voin kulkea kesälläkin topissa, ei tarvitse hävetä ihoaan! 8)

Voimia sinulle, tiedän miten kamalan asian kanssa olet tekemisissä! Se masentaa täysin, ja vie elämänilon. Mutta kannattaa käydä lääkärillä, sieltä löytyy kyllä apu. Apteekissa on paljon atoopikon iholle varattuja rasvoja ilman reseptiä. Muista rasvata itseäsi aamuin illoin, ja varsinkin suihkun jälkeen koko vartalo. Kannattaa syödä myös hyvin ja terveellisesti, ja syödä paljon marjoja ja vihanneksia. Talvella atoopikon iho on kovilla, joten kanna mukanasi koko ajan rasvaa. Pimeään aikaan kannattaa syödä d-vitamiinia, jota saa myös tapletteina apteekista ilman reseptiä. Sen nimi on MiniSun. Kylve paljon valossa, se piristää kaamoksen keskellä! Kesällä ei kannata polttaa ihoaan, vaan käyttää aurinkorasvaa. Uimahallin kloorattu vesi voi myös ärsyttää ihoasi. Mutta rasva ja iloinen mieli on paras lääke!! :D Meidän kanssasisarten pitää pitää yhtä!!

Elida

Itse olen kanssa pienestä asti kärsinyt atooppisesta ihosta. Tosin itse olen selvinnyt pitkälle juurikin helokkiöljykapseleiden syömisellä, joka on pitänyt ihon kohtalaisen moitteettomassa kunnossa. Poikaystävälläni atooppinen allergia oli kanssa todella paha kouluiässä, oli kädet auki lihaksiin asti. Nyt kun itse olen joutunut syömään käsiini muutamia kortisonikuureja pisti poikaystäväni minut syömään ternimaitokapseleita, jotka kouluaikana veivät poikaystävältäni kaikki atooppisen ihon oireet pois. On syönyt niitä kapseleita 15-vuotiaasta, samalla todella pahan ihottuman mukana hävisi sairastelu, eikä ole nyt neljään vuoteen sairastanut ainoatakaan tautia :D

Itse olen nyt syönyt atooppiseen ihooni ternimaitokapseleita nyt muutaman kuukauden, ja voin suositella! Iho on moitteettomassa kunnossa, ja puolen vuoden sairasteluputki katkesi! Suosittelen ternimaitoa ja helokkiöljykapseleita siis kaikille atoopikoille lämpimästi!

Ja kortisonista, muistakaa, että kortisoni ei anna kalsiumin imeytyä hyvin, joten kun olette kortisonikuurilla syökää paljon maitotuotteita!

Lania
Tigerheart
Nykyään se ilmenee vain ihon kuivuutena (joten rasvaankin aina aamulla ja illalla kasvoni ja käteni, ja suihkun jälkeen koko vartalon)

En halua mitenkään vähätellä tms., mutta eikös tollanen kuulu periaatteessa ihan jokaisen "normaali-ihosenkin" puuhiin :o

*Jinnai*

kiitos kaikille avusta. todellakin piristää mieltä, kun kuulee toistenkin jutuista ja varsinkin kun nyt tiedän etten ole asian kanssa yksin.

toivoisin että ihoni paranisi kesään mennessä sen verran, että voin kulkea topissa ja hameessa häpeämättä ihoani. nyt pelkään tutustua uusiin ihmisiin, varsinkin miehiin, koska pelkään että he eivät tykkäisi minusta ihottumani takia, kun huomaavat sen. tyhmä luulo, mutta tunne on hirveä.
sekin on ärsyttävää ja kiusallista, kun joku kaverini (joka ei ole niin hyvä ystävä että olisin kertonut ihottumastani) kysyy miksi minulla on kädet ruvilla. tosi kiva yrittää aina selittää jotain ja piilotella ihottumaani. vaikka uskon että ystäväni ymmärtäisivät, jos kertoisin. mutten halua puhua asiasta heille... liian kiusallista :oops:

Aimée

Atopia on todellakin kettumainen, itsellä ollut nyt nelisen vuotta. Joskus oli sellainen kausi , että paheni niin, etten ulos viitsinyt mennä ihmisten ilmoille kun kasvojen iho oli punainen, turvonnut ja tulehtunut niin pahasti peräti siten että lihasnestettä tihkui ohimoilta ja välillä poskistakin.. :cry: Nyt asiat huomattavasti paremmin, iho ei raivostu enää niin helposti, mutta kuivuu etenkin käsivarsista ja selästä.

Halusinkin kertoa, että The Body Shopin voiteista olen saanut mieletömän avun! Iho on todella kosteutettu ja tasoittunut ja ne voiteet tuoksuukin tosi syötävälle! Moni atoopikko on kehunut niiden muutenkin sopivan iholleen, valinnanvaraakin on kiitettävästi että voiteita voi vaihdella jos tuntuu että iho alkaa tottua, itsellä ei sellaista ole päässyt onneksi vielä käymään, sen verran ihanan tuoksuinen tuo nykyinen voide on :wink:

Atopian kanssa pystyy elämään, pitää vaan aina muistaa iho..

Tigerheart
Lania
Tigerheart
Nykyään se ilmenee vain ihon kuivuutena (joten rasvaankin aina aamulla ja illalla kasvoni ja käteni, ja suihkun jälkeen koko vartalon)

En halua mitenkään vähätellä tms., mutta eikös tollanen kuulu periaatteessa ihan jokaisen "normaali-ihosenkin" puuhiin :o

:) Jep, kyllä toi kuuluu sellasillekkin, joilla on terve iho. Mutta atoopikoilla on usein aikalailla kuivempi ja herkempi iho, ja rasvaus on tarpeen. Esim. minulla on hyvin herkkä iho, ja saattaa tulla vähän punaiseksi, jos iho kuivuu liikaa ja sitä ärsyttää. Mutta en nyt todellakaan tarkottanu, että muiden kuin atoopikoiden pitäis unohtaa rasvaus. Eli älkää nyt käsittäkö väärin...

Sinsemilla

Poikaystävälläni on psoriasis ja hänellä ainakin on auttanut just nuo helokkiöljykapselit ja sinkkitabletit... on hällä myös jotain lääkärin määräämää hoitolitkua mitä päänahkaan laitetaan...mutta noihin nivel- ja kynsimuutoksiin nuo on ainakin auttanut hyvin...

tehtiin just seminaarityö kaverin kanssa välttämättömistä rasvahapoista ja kävi ilmi että just nuo omega-3 ja -6 rasvahapot vois auttaa noihin iho-ongelmiin... eli pitäis syödä rypsiöljyä (tai käyttää, ei juoda suoraan pullosta ;)) ja kalaa paljon...varsinkin rasvasia kaloja kuten silakoita ja sardiineja... mut noissa Itämeren kaloissa kun on niin suuret dioksiini ja muut myrkkypitoisuudet, niin niitä silakoita ei suositella usein syötäväksi...joten, joku kalanmaksaöljy tms vois ehkä auttaa... yleensäkin kalaöljyt on hyviä...

kaverilleni oli lääkäri suositellut solariumia atooppisen ihon hoitoon näin talvella, kun ei pääse aurinkoon muuten...jos ei sitten oo varaa lähteä etelänmatkalle... :)

Lania
Sinsemilla
mut noissa Itämeren kaloissa kun on niin suuret dioksiini ja muut myrkkypitoisuudet, niin niitä silakoita ei suositella usein syötäväksi...

Mikä noissa muuten on "usein"? Päteekö siihen se sama pari kertaa viikoissa mikä aika monissa muissakin kaloissa, vai harvemmin?

Sinsemilla
Lania
Sinsemilla
mut noissa Itämeren kaloissa kun on niin suuret dioksiini ja muut myrkkypitoisuudet, niin niitä silakoita ei suositella usein syötäväksi...

Mikä noissa muuten on "usein"? Päteekö siihen se sama pari kertaa viikoissa mikä aika monissa muissakin kaloissa, vai harvemmin?

merilohta ainakin jossain suositeltiin syötäväksi vaan pari kertaa kuussa... ja just noita isoja rasvasia merikaloja jotka kerää ne myrkyt itseensä... mut muuten kannattaa syödä vaihtelevasti kalaa noin 1-3 kertaa viikossa...näin luin... hauessa oli muistaakseni elohopeaa aika paljon, jos on iso hauki...

Lania

Joo no noin mäkin oon kuullu, paitsi että lohia vois syödä vaihtelevasti kyllä viikottain. Mutta kunhan nyt edes syö, en oo hirveen perehtyny kaikkiin eri kaloihin.

Sinsemilla
Lania
Joo no noin mäkin oon kuullu, paitsi että lohia vois syödä vaihtelevasti kyllä viikottain. Mutta kunhan nyt edes syö, en oo hirveen perehtyny kaikkiin eri kaloihin.

nii joo... tuo lohi juttu saatto olla vaan näin raskaanoleville että ei kannata syödä niin usein... ja riippuu siis lohesta että mistä on kalastettu...

ja sit ne jenkit oli muistaakseni tehny sen tutkimuksen että norjan merilohta ei kannattas syyä ku suurinpiirtein kerran vuodessa...no ei nyt ihan... mut niitten mielestä siinä on niin paljon niitä myrkkyjä... en nyt itte ainakaan uskois että oma lohensyöntini, vaikka kerran viikossa teklee musta ihan sairasta... ;)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat