Negatiivisuus/Pessimistisyys - Terveys ja hyvä olo

Mirtelli

IHanaa, että täällä on tälläinen keskustelu, itse olen kohtalaisen kiinnostunut pessimismi-optimismi yms jutuista.
Täälläkin yksi pessimisti, tai oikeastaan en halua olla pessimisti, mutta perheeni pitää minua pessimistinä ja se on jossain määrin tottakin... mutta koitan kovasti ajatella positiivisesti, ainakin silloin kun se sattuu itselleni sopimaan...
Ajattelun muuttaminen on kyllä vaikeaa, on paljon paljon helpompaa ajatella aina niin kuin ennenkin, eli negatiivisesti. Mutta uskon että ajattelua kannattaa koittaa muuttaa positiivisemmaksi, niin ei tarvisi turhista murehtia ja jaksaisi antaa innostusta muillekin, sillä itse ainakin olen mieluummine iloisessa (ja positiivisessa) porukassa kuin negatiivisessa. Tosin tiedän kyllä hyvin päästeleväni negatiivisia kommentteja, mutta en mielestäni moiti toisten tekemiä juttuja, että lähinnä vain itseeni liittyvät jutut ovat negatiivisia. vaikkeei sekään kyllä mitenkään hyvä juttu ole.
jos haluat rohkaisua positiiviselle ajattelulle, kannattaa käydä osoitteessa www.positiivarit.fi, sieltä voi tilata mm. ajatuksen aamiaisen sähköpostiinsa.

Kommentit (6)

femma

Täällä yksi pessimisti (ja vielä tuleva lähihoitsu :D)! Olen myös itse huomannut itsessäni tuon pessimistisyyden, lähinnä itseäni koskevissa asioissa. Se ehkä johtuu myös siitä että itsetuntoni on aika heikoilla.
Pessimistihän ei pety koskaan, joten se kannattaa :D

Lintu

Mutta tuohan on jo hirmu hyvä, että olet itsessäsi huomannut tuollaisen piirteen ja mietit mitä sille voisi tehdä! Useat eivät edes huomaa, jolloin sellaista ei pysty edes muuttamaan.
Tuossa voisi koittaa myös sellaista asennetta, että "katsotaan mitä tapahtuu". Eli jos vaikka asunnonsaannista ei ollut vielä tietoa, niin voisi ajatella että vaikka on sellainen tunne, ettet saa sitä niin siitä huolimatta tulevaisuus on vielä avoinna, eli "saa nähdä kuinka käy". Sinänsä negatiivinen ajattelu ei aina välttämättä ole huono, ihminen tavallaan kai varautuu sillä tavalla pettymyksiin. Jos odottaa liikoja, niin voi pettyä pahasti. Mutta jos koet sen huonoksi jutuksi, niin uskoisin että olet jo muuttamassa ajatteluasi, kun olet sen huomannut. Aina kun tulee niitä pessimistisiä ajatuksia, niin voit kyseenalaistaa niitä itse ja miettiä muitakin vaihtoehtoja ja ehkä ajatella juuri niin, että ottaa sitten vastaan sen mitä tulee.

Äläkä ole liian armoton itsellesi, vaikka aina et huomaisikaan ja tulisi kommentoitua poikaystävällesi ikävästi. Voit jälkikäteenkin miettiä reaktiotasi ja koittaa sitten ensi kerralla olla "valppaana" kun tulee taas niitä negatiivisia ajatuksia :).

Saippuakeiju

Se olisi kyllä hyvä koittaa että kun sanoo jtn negatiivista niin kääntäisi sen sitten positiiviseksi, mutta ainut ongelma että tiedän olevani oikeassa joten en käännä sitä positiivisemmaksi asiaksi. Esim: Silloin asuntoa hankitessani olin varma että kaikki oli jo menneet kesäkuussa eikä niitä saa.. mutta kappas kummaa sain sen sitten heinäkuussa eli en voinut kääntää sitä positiiviseksi koska olin niin varma että sitä ei saa enää :D vaikka toisin kävi.

Nannerl

Tuollaisia pitkään muhineita asenteita on varmaan aika työlästä muuttaa, mutta ilman muuta kannattaa yrittää :D Voisitko kokeilla vaikka sellaista, että aina kun sinulle tulee negatiivisia ajatuksia mieleen, keksisit tilanteesta myös jotain positiivista sanottavaa :wink:

SunLion

lisäsin otsikkoosi tuon toisen sanan..

Joo eli samaa piirrettä löydän itsestäni. Olen kovinkin pessimisti ja kotona kasvatettu stressaamaan ja pelkäämään pahinta. Voi siitä yrittää päästä eroon..se vaatii sitten vaan niitä onnistumisia/hyviä tapahtumia että siihen optimismiin voi siirtyä. Itse olen koittanut mutta on tullut sitten hyvän sijaan paljonpaljon vastoinkäymisiä joten en oikeesti enää halua ja viitsi olla aina optimisti. Tuntuu turhalle kun useimmiten kuitenkin käy jotain ikävää, vasten omia haluja.

Saippuakeiju

Olen huomannut että olen hyvin negatiivinen. Äitini on samanlainen kuin minä joten olen perinyt sen häneltä. Monet huomauttaa asiasta kun ajattelen niin negatiivisesti. Kun hain koulupaikkaa ja asuntoa oli kokoajan sellainen'' ei sitä saa.. ei sitä saa.. en minä sinne kouluun pääse... no ei sitä asuntoa kuitenkaan saa ku se on meny'' kokoajan tuota samaa. Noh sain kuitenkin sen koulupaikan ja asunnon. Itse en edes aina huomaa tätä negatiivisuuttani vaikka kuinka yritän olla positiivinen. Kavereille sanon aina että ajattele positiivisesti jos he ajattelevat jonkun tilanteen negatiivisesti.

En tule pärjäämään mitenkään lähihoitajan työssä jos on sellainen negatiivisuus päällä. esimerkiksi jos tapahtuu jotain uutta ja yllättävää niin se on heti'' voi herra ihme miten se nyt noin on menny ja mitä nyt tapahtuu'' ihan kuin sitä ei voisi ajatella '' no onpa jännä ja kiva juttu''

Seurustellessani jos kulta jotain tekee väärin tai mokaa niin se on heti '' no kannattiko sinne lähtee ja mitä sinä niin teit, olisi kannattanut tehdä niin ja näin.... plaaplaa'' siinäkin heti etsitään negatiivisuus vaikka voisi sanoa '' noh voi harmi. ei voi mitään, ensi kerralla parempi onni sitten ja kyllä se siitä kulta''

Vihaan itsessäni tätä... enkä aina huomaa itsekkään tätä jos ei joku sano.. miten ihmeessä voisin olla positiivisempi ja ajatella positiivisemmin? Olen muuten iloinen ja virkeä ihminen mutta tämä on yksi niistä huonoista luonteenpiirteistä. :(
Olisi kiva jos joku vastaisi ja sanoisi jotain.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat