Ihmeellinen käsien täriseminen - Terveys ja hyvä olo

KataTheBlondi

joskus on ollut vammaset kädet- keskustelu mutta hieman eri asiaa. Suapi tää mun puolesta olla omana aiheenaan. Tätä kuitenkin sattuu joskus kaikille. :D

Kommentit (11)

Chimerah

Ookei.. mietin tässä, että pitäiskö mun kysyä tätä yksärillä Sunlionilta vai laitanko kaikkien nähtäville. Ehkä joku toinenkin saa tässä vastauksen ongelmaansa (jos kellään mulla ees on tämmöstä :D ), joten laitan tämän tänne nyt.

Mulla on nyt jo puolen vuoden ajan esiintynyt tämmöstä outoa käsien tärinää. Ei ne suinkaan koko ajan tärise vaan aina välillä. Se tärinä ei ole mitään pientä vapinaa vaan ne oikeasti kans tärisee. Se on vähän noloa. Tärinä kyllä sitten loppuu itsestään jonkin ajan kuluttua, mutta se on häiritsevää eikä sitä pysty hallitsemaan.

Tätä tärinää tapahtuu melkein minkälaisissa tilanteissa vain.. kun ollaan syömässä kiinalaisessa tai kaupassa tai kotona.. ihan missä vaan.

Mistäköhän tommonen vois johtua? Ei tätä mulla aina oo ollut, nyt vaan puolen vuoden ajan. :?

[size=9]P.S. En löytänyt hakemalla tällaista ketjua, mutta jos on jo olemassa, niin ohjatkaa minut oikeaan paikkaan. ;)[/size]

Lintu

Stressikin saattaa moista aiheuttaa. Itselläni joskus pari vuotta sitten äärimmäisen stressaavassa elämäntilanteessa kädet tärisi koko ajan ja sitä jatkui n. puoli vuotta. Nyttemmin kaikki on jo paremmin eikä kädetkään tärise enää nykyään ollenkaan. Kävin silloin aikanaan lääkärissä, mutta eipä kukaan osannut sanoa mitään, tuntuu olevan vaikea ongelma määritettäväksi. Mutta jos huolestuttaa, käy silti lääkärissä :).

Walbu

Jaa. aika paha sanoa tuohon tärinään yhtään mitään. Tuleeko se tärinä silloin kun käsi on jännityksessä (siis pienikin lihasjännitys) vai silloin kun se on täysin levossa vai molemmissa? Mikä osa kädestä tärisee -siis sormet, kädet vai täriseekö käsi kyynärpäästä tai olkapäästä lähtien? Kofeiini nyt tulisi ekana mieleen, tai sitten lihasperäinen ylirasitus...

SunLion

Tuota... täytyy sanoa etten voi tällee äkkiseltään sanoa mitään tiettyä syytä koska niitä on monia ja varmasti pitäisi kuulla enemmän oireita ja toisaalta olla itselläkin enemmän tietoa :D
Osaisko nanneri jelppaa paremmin tässä? tai walbu varmasti, muttei neitoa usein täällä näy.

Tärinä voi johtua esim henkisistä tekijöistä, stressistä paniikki-häiriöstä yms.
Oletko lopettanut jonkinasteista addiktiota aiheuttavan tuotteen käytön? esim kahvin juonnin (kofeiini).(tietty myös niksa voi ton tehä, mutta etköhän tunistais jos vanha tupakoija olisit). Myös runsas alkoholinkäyttö voi olla syynä.
Toisaalta voi olla kyse elektrolyytti tasapainoista jotka sitten vaikuttavat lihaksiston ja hermoston toimintaan.Esim. kilpirauhasen toimintahäiriöt voi aiheuttaaa käsien tärinää käsittääkseni juuri tuohon tasapainoon liittyen.

Mutta nappaile nyt vaikka aluksi jotain multivitaa ja katso menisikö itsehoidolla ohi parissa viikossa. Jos ei, suosittelen lääkärillä käyntiä!

(Tärinää voi tietysti aiheuttaa myös parkinssonin tauti mutta en usko että todellakaan siitä on kyse ;))
silti tuollainen pitkään jatkunut oire olisi hyvä tarkistaa, nimittäin on niitäkin sairauksia jonka oireisiin pikku hiljaa tottuu, eikä huomaakkaan ennen kun sairaus on jo edennyt pitkälle (näin kävi mulla kilpir. vajaatoiminnan kanssa.)

Angel

Mulla on kans nyt viime aikoina kädet tärissy. Ja olen kysellyt ihmisiltä mikä mua vaivaa ni käskivät mennä terveydenhoitajalle. Siellä sanottiin että se voi olla ihan vaan stressiä (mulla vanhemmat eroamassa ja alotin just uuden koulun) niin uskon että se johtuu stressistä :) Eli ei mitään suurempaa hätää :)

Faunastic

Mä osasin yhdistää käsien tärinän ja sormien puutumisen paniikkihäiriöön. Luulisin, että kyseessä ei ole fyysinen juttu, vaan henkinen.

hallatar*

[url]Essentiaalinen vapina, yleisin vapinasairaus
"Essentiaalinen vapina ilmenee käsien asento- ja liikevapinana, ja ilmenee selvästi käsien kannatusasennossa. Vapina on fysiologista vapinaa hitaampaa, se on näkyvää ja sosiaalisesti sekä fyysisesti haittaavaa. Vapinaa voi esiintyä myös pään \\\"kieltävänä\\\" liikkeenä, äänessä, leuassa ja kielessä sekä jaloissa. Essentiaalinen vapina on aluksi usein lievää, mutta vaiva saattaa hankaloitua iän myötä. Usein se pahenee tarkkuutta vaativissa tehtävissä ja psyykkisessä jännityksessä ja voi vaikeimmillaan estää kirjoittamisen ja jopa syömisen."

Itselläni on ainakin edellä kuvattu vaiva onneksi rajoittuen vain käsiin. Juhlissa en uskalla kantaa itse omaa kahvikuppiani, ja toisinaan jopa tietokoneella kirjoittaminen tuntuu hankalalta. Toisinaan kädet tärisevät enemmän ja välillä ei juuri lainkaan. Tätä on ollut ainakin seiskaluokalta asti, nyt olen jo parikymppinen. Sanoin tästä joskus lääkärille ja se vaan kysy et häiritseekse sun normaali elämää. Toisinaan se kyl häirii, mut kyl mä syötyä oon saanu.. :)

Tytsi 17 v.

Mulla on tuota samaa käsien tärinää ilmestynyt viimeaikoina enemmän. Voisiko kyse siis olla pikemminkin kiireistä/ stressistä vai olisiko syytä mennä lääkärille ?

Rami 72

Minulla on tuntunut muutaman päivän vasemman käden sisällä sellainen tärinä, joka on kännykässä sen soidessa. Siinä on vielä sama jaksottelukin. sen tuntee vaan levossa.

Onkohan jollain ollut vastaavaa?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat