Huono muisti - Terveys ja hyvä olo

figaro

Tuli mieleen, että periaatteessa muistiakin voi kohentaa tai ylläpitää erilaisilla tehtävillä (ristikot ym.). Itse huomannut, miten on pää lahonnut entisestään, kun ei enää täytä ristikoitakaan... :(

Sivut

Kommentit (22)

masra

(Eipä tämä oikein muuhun kategoriaan sovi mielestäni, mutta siirtäkää, jos on joku parempi)

Ongelmanani on aivan järkyttävän huono muisti. Syön luontaistuotekaupan eye q -tabletteja päivittäin, ne ovat auttaneet jonkin verran.

Etenkin arjessa huono muisti hankaloittaa paljon asioiden sujumista, joudun esimerkiksi tarkistamaan monesti illalla, että olen laittanut varmasti herätyksen. Ennen kuin lähden kämpältä, tarkistan monta kertaa, että avaimet ovat mukana, vaikka olisin juuri pari sekuntia aiemmin tarkistanut tämän. Yllättäen en juuri nyt muista, mitä muuta en muista :P

Toisissa asioissa muistini taas on aivan erinomainen, muistan esimerkiksi hyvin paljon lempiyhtyeideni kappaleita ulkoa, lähes koko tuotannon. Ja kyseessä on hyvin tuotteliaat yhtyeet ;) Saatan myös muistaa helposti pitkän aikaa sitten tapahtuneen asian hyvinkin tarkasti.

Pienempänä olen saanut aivotärähdyksiä, eräänkin vuoden aikana taisi tulla peräti kolme kertaa (koulukiusaus ja pari muuta juttua). Olen myös kokenut paljon traumaattisia asioita (psykopaattinen ex, koulukiusaus), joten onkohan tällä jotain tekemistä nykyisin niin huonon muistin kanssa? Ja ikää tosiaan vasta 19, en halua edes kuvitella, kuinka huono muisti minulla on mummona :D

Onko muita samasta ongelmasta kärsiviä? Entä neuvoja ongelman (ainakin osittaiseen) parantamiseen?

Jeii

Minullakin on häiritsevän huono (oikeastaan lyhyt-) muisti vaikka mitään traumaattista en kokemaan ole joutunutkaan. Joudun tekeen hirvittäväsi kaikkia muistilappuja ja olisin ihan onneton ilman kännykän kalenteria, johon joutuu pienimmistäkin asioista laittaan hälytyksen.

Ruusunjuurikapseleita tässä odottele, niiden pitäisi muun muassa parantaa muistia.

~tulitikkutyttö~

Masra, minun mielestäni ainakin noi herätyskellon ja avainten tarkistelut ei viittaa muistihäiriöön, vaan ennemminkin ns. neuroottisuuteen. On vaan pakko tarkistaa sata kertaa, että onhan avaimet varmasti mukana, herätyskello soimassa tai vaikka ettei hellan levy jäänyt päälle ja ovi tuli varmasti lukkoon. Neuroosista on kyse, kun muistat että olet jo tarkistanut asian, mutta on pakko tarkistaa uudelleen. Et siis mun mielestä kärsi muistihäiriöstä ainakaan noiden asioiden perusteella. Noihin neurooseihinkin voi hakea apua,jos ne häiritsee paljon elämää.

Ps. Itse vältän esim. avainten tarkistelun niin että poistun asunnosta avaimet kädessä ja kun olen ulkona, laitan ne laukkuun. :)

Jzzu

Mulla varsin on jotain häröö muistin kanssa.
Jatkuvasti tavarat hukassa, pakko olla puhelimessa muistutus suunnilleen joka asiasta: jopa tv ohjelmista että muistaisin katsoa jonkun minkä olen meinannut katsoa, olen kerran unohtanut korttini laskunmaksuautomaattiin ja kerran hukannut sen kokonaan, kerran jätin myös vanhempieni luo viikoksi lähtiessäni asuntoni oven sepposen selälleen ja tätä listaa voisin jatkaa loputtomiin.

masra

Avaimet kädessä ulos menen minäkin, ja täytyy oikein katsoa, että ne on siinä kädessä :P Ei minulla onneksi ole pakkomiellettä tarkistaa näitä juttuja, mutta kun ei vaan oikein ole varma, tarkistiko jo jotain, niin pitäähän se sitten varmistaa. En sentään joka ilta katso viittä kertaa herätystä, vaikka muistaisinkin tarkistaneeni :D

Rahel

Mulla on kanssa ihan karmeen huono muisti käytännön asioiden kanssa. Saatan unohtaa kokonaisia keskusteluja ja pienempänä olin usein eksyksissä, kun ajatuksissani kävelin harhaan. Ja nuo avain ym. jutut on kanssa tuttuja. Oon ratkaissut asian sillä, että laitan avaimet AINA samaan paikkaan kassissa. Samoin lompakon ja kännykän (okei kännyn kyllä välillä unohdan kotiin) aina kassiin. Sitten kun lähtee, pitää vaan tarkistaa, että kassi on mukana, koska silloin on kaikki muukin tärkeä.

vihollinen

Mulla on itseasiassa juurikin samoja ongelmia kuin keskustelun aloittaneella. :?
Eli, esim. kun lähden kotoa niin tarkistan moneen, moneen kertaan että kaikki oleellinen on mukana..
Samoin herätyksen kanssa, illalla tarkistan sen todella monta kertaa ja usein vielä öisin jos herään niin tarkistan sen noin niinkuin ohimennen.
Jos teen ruokaa, niin tarkistan jälkeenpäin aina että uuni on pois päältä.
Kun laitan saunan lämpiämään, täytyy käydä tarkistamassa lähes aina että laitoin sen varmasti päälle.
Tosin, välillä ongelmani alkaa enemmänkin tuntuun joltain epävarmuudelta kuin muistamattomuudelta. Mutta kyllä pääasiassa musta tuntuu vaan siltä että en ole varma olenko jonkin asian tehnyt.

SunLion

stressaantuneena sattu mullekkin tuota.

Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikutti myös radikaalisti. Sen huomaa varsinkin nyt kun on lääkityksellä ni on vihdoin taas oma ittensä.

marru

Keskittymiskykyä on mahdollista parantaa

Kannattaa todellakin yrittää rauhoittaa elämäänsä sen verran että ei hosota koko ajan jonnekin.

Kannattaa siivota kaapit kunnolla ja laittaa hyllyjen raunaan teipillä tarrat, niin että koko perheellä on helpompi tietää minne mikin tavara kuuluu. Se on auttanut meillä tosi paljon. Kannattaa heittää kaikki ylimääräiset tavarat pois/kirpparille sellaiset tavarat joita ei ole vuoteen käyttänyt.

Yrittää keskittyä siihen mitä on parhaillaan tekemässä ja tehdä se mahdollisimman hyvin, ettei tarvi sitten myöhemmin paikkailla.

Keskittyä myös siihen mitä toisella on todella asiaa, eikä samaan aikaa murehtia omia asioitaan, vaan todella paneutua siihen mitä toinen yrittää sinulle viestittää.

Yllätä itsesikin hankkimalla joku mukava ja vaativa harrastus, joka vaatii keskittymistä. esim. Kielten opiskelu tai joku keskittymistä vaativa urheilulaji. Keskittymiskyky paranee yllättävän nopeasti kun sen eteen näkee hiukan vaivaa.

figaro

Itselläni katoilevat sanat kesken lauseen. Hetki sitten mielessä olleet ajatukset katoavat mystisesti ja välillä en muista yksinkertaisiakaan sanoja.

Kilpirauhasilla osaa tähänkin olla vaikutusta :(

Tonde
figaro
Itselläni katoilevat sanat kesken lauseen. Hetki sitten mielessä olleet ajatukset katoavat mystisesti ja välillä en muista yksinkertaisiakaan sanoja.

Kilpirauhasilla osaa tähänkin olla vaikutusta :(

Tuokin niin tuttua, kuten kaikki muutkin jutut, mitä olette maininnu.
Tänään viimeks etin hengenhädässä yhtä paperia ja vihdoin, jes!, löysin sen. Menin sit ilmoittamaan asiasta, enkä enää muistanu ollenkaan, mistä sen paperin löysin.

figaro

Minulla kaikki aina kateissa. Jotain mystistä oikeasti.. Vaatteet hyvä esimerkki. Saattaa olla, että viikkojen päästä pomppaa esiin: "Ah, täällähän nämä rintsikat onkin!"

Ennen ei ollut ongelmia :roll:

marru

vitsi:
Mulla on kaksi sairautta, yksi on dementia ja toista en muista :D

B- vitamiini vaikuttaa hermosoluihin / aivotoimintaan.
Olisko b vitamiinin puutosta.
Siihen saattaa liittyä myös suupielien halkeamat, hiustenlähtö jne..

B- vitamiinin puutos voi viitata myös hiivasyndroomaan
Katso myös hiivasyndrooman muut oireet täältä:
http://www.cosmopolitan.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=1679

Erityisesti tuolla kannataa katsoa toi ruotsikielinen linkki!
Siinä hiivasyndrooma potilaalla esiintyi muistihäiriöitä, kirjoitteli käteensä asioita, ettei vain unohtaisi mihin on muistilapun laittanut.

brunetti1981

Mullakin on noita ongelmia! Ei kiva!! Kun lähden kotoa, tarkistan 2-3 kertaa ettei liesi ole päällä tai uuni... Vaikka en olisi ees käyttänyt sitä vähään aikaan tai koko päivänä! Ja onko kännykkä, avaimet, lompakko, ym... Ja tarkistan sata kertaa illalla onko herätyskello päällä ja sanon vielä kulallekkin että kato nyt, onko mun kello herättämässä... Onko ulko-ovi varmasti lukossa.. Ym.!!!

Ärsyttävää!!! #-o Miten tämmösestä pääsee eroon?!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat