ANEMIA - Terveys ja hyvä olo

Niitu

Mulla on ikävuosina 12-22 ollut jatkuva anemia päällä. Sitten aloitin rankan treenaamisen ja aloin syömään pillereitä 3 laattaa putkeen = kuukautiset 3 kuukauden välein. Sen jälkeen veriarvot olleet hyvät. Tiedä sitten mikä auttoi... Sitä ennen joka syksy verikokeen jälkeen rautakuurille. En ole ollut väsynyt/kalpea, mutta suvussa on ollut anemiaa.

Onko se sitten joku sairaus? En ole ikinä edes ajatellut sitä niin... Se ei ole vaikuttanut terveydentilaan millään havaittavalla tavalla.

Sivut

Kommentit (16)

millis

Mulla oli joskus ylä-asteella anemia. Se tuli ilmi terveystarkastuksen hemoglobiini mittauksessa. Mittari näytti eka 111, sit 102. Terkkari lähetti mut uuteen kokeeseen, jossa se veri lähetettiin labraan, se oli 105. Oikeestihan se on 120. Mä sain rauta kuurin ja parannuin. Mut ilkee terkkariakka kerto sen yhelle opelle jne. Mua katottiin vielä pitkään ilmeellä tyyliin: tossa se sairas lapsi nyt menee... Juuu. Olipa kivaa. Ja se tietenki lisäs mun masennusta edelleen... :( Mut koskaan en lintsannu, jääny nukkumaan, nukahtanu tunnille tai valittanu et mua väsyttää. Aina olin virkee ja pitkiä lenkkejä vetelin.
Mutta, onko jollakin muulla kokemusta anemiasta? Miten tuli ilmi, parannuitko nopeasti, kärsitkö paljon..?? :)

aesthesis

oli joskus syömishäiriöaikoina.
olen muutenkin todella vaalea, mutta silloin olin kuin kummitus.
tuli ilmi terkkarin tekemässä verikokeessa ja sitten hankittiinkin rautatabletteja. syömisiä muutettuani tilanne parani kuitenkin ihan luonnollisesti. nykyään hemoglobiinini huiteleekin keskiarvoa huomattavasti korkeamalla.

agentti

Juu, no mulla on kans anemiaa tosi usein. Ruokavalion on nykyään monipuolinen, eikä ennenkään surkea, mutta mulla vaan on huono veri. Äidillä sama ongelma, että siltä oon saanu..
Yleensä hemoglobiini on about (+/-) 110. Pahimmiillaan siiinä 105. Oon silloin tosi väsynyt, kiukkuinen, pahoinvoiva etc.
Mä oon miettinyt, että ehkä se on aina osittain vaikuttanut siihen, että mulla on koulussa ollut puuduttavaa, koska oon ollut sairas tietämättäni. Vähän ärsyttää. :roll: Mut ei voi mitään...
Tällä hekelläkin olen rautakuurilla. Aiemmin menin aina lääkärille tutkituttamaan hemoglobiinin, mutta nyt tunnistan itse kun menee huonoon suuntaan ja säntään apteekkiin. :)

Jzzu

Mulla on kans aika huono veri, rautakuureja oon tainnut syödä pariin kolmeen otteeseen, nykyään huomaa etenkin menkkojen aikaan kun raudat menee ihan nollaan.
Huomaa kun alkaa tehdä mieli maksalaatikkoa että on vissiin raudanpuutetta. :lol:

Ei mulla oo tainnut tosin olla mitään erityistä ongelmaa tuosta, se vaan on huonoo se veri ja that's it.

PinkPanther

Runsaiden menkkojen johdosta myös raudan puutetta esiintyy.. ja oon sillon tällön joutunu syömäänkin rautaa ihan päivittäin. Nyt en oo syönyt rautaa, kuin viimeksi keväällä, ja vasta kun lokakuussa kävin gynellä, samalla katottiin hemppari, ja se oli 145. ja kyllähän punasolujen tuotantoo lisää se, että harrastaa paljon aerobista liikuntaa, hapenotto- ja hapenkäyttökyky paranevat. Ja paljon erilaisia marjoja ja mm. pinaattia ruokavaliossa auttavat myös. Lihasta en rautaani saa, eli saan sen pääosin sitten muualta ruokavaliostani.

Lania

Mulla on aina ollu jotain 100-150 toi, kerran oli 122, joskus nuorempana tais olla 97. Oon aina juonu tosi paljon maitoo ja se voi olla siihen syynä että rauta niin huonosti imeytyy. Joskus on äiti pistäny rautakuureja jos alkaa huomaan että väsähtäminen ja kalpeus siitä johtuu, mutta ei siitä mitään suurempaa haittaa muuten oo.

Alina

Mulla on tutkittu muutamaan otteeseen verikokein, että miksi mun hb-arvot on niin alhaiset, muttei koskaan ole saatu vastauksia. Menkat normaalit, liikun kovasti mutta syön lihaa, etenkin kalaa. NAM.
Viime vuonna arvot tippui alle sataan, väsytti kamalasti ja olin aika huonovointinen. Sitten taas vähän obsidania naamariin ja olo parani. ( En ole varma miten toi lääke kirjotetaan, en muista enää. )

sintti

mjoo täälläkin päin anemiaa podettu kolmesti jo. Ekan kerran ala-asteen lopuilla,toisen yläasteella ja kolmas lukion alussa. Arvot laski todellaki reilusti alle sadan, kerran ollu 89 ja viimeksi 88..että muutamat kuukaudet nautittu rautakuureja :D ja tämä kaikki vaan menkkojen takia ;o nyt pitäis vielä kerran saada lääkärikäynti aikaseks niin sais pillerit käyttöön että ei enää tätä samaa ongelmaa eteen tulisi. Eipä minun anemiaa muuten ole todettu kuin,että kerran opettaja soitti kotiin "kovin on kalpea tuo teidän tyttö" ja muuten sitte ihmetyttäny menkat ja kalpeus niin terkkarille mars!

kertopa yks täti että sen kaverilla oli ollu 100 hemoglobiini ja oli tiputukseen joutunu.. mihinköhän minun ois pitäny joutua :D

nakymaton_ninni

Mulla on hemoglobiini yleensä jotain 130-160 välillä, sitten se saattaa tipahtaa ihan yhtäkkiä 110 ja viikon päästä nousta taas ylemmäs. Kuukautiset aiheuttaa...

Noh, mun mielestä matalassa hemoglobiinissa ei ole mitään kummallista. Terveydellistä haittaa siitä on tietenkin siinä vaiheessa, kun se alkaa tuntumaan omassa olossakin.

capuccino

Mulla oli hetki sitten hemoglobiini 97, mut nyt rautakuurin ansiosta se on 140.
Mut tämä ei johtunut ruokavalion yksipuolisuudesta, vaan siitä kun kärsin puoli vuotta menkkahäiriöstäni. Nyt onneks kaikki on hallinnassa.

Barriss

Mulla on ollu kahdesti jotain 3 vuoden sisällä niin alhaiset veriarvot, että on pitäny syödä rautakuuri... Väsymystä ilmenee tasaiseen tahtiin aina silloin tällöin, mutta siitä tiedän että nyt pitäis lähteä taas terkkarille, kun alkaa pyörryttämään herkästi. :)

Koulussa on muutaman kerran meinannu taju lähtee, yritän syödä mahd. monipuoliesti ettei se hemppari laskis niin alas. Kasvissyöjä oon, mutta silloin kun jätin liharuuat pois, niin hemoglobiini lähti nousuun. \o/ Eli siitä ei oo kiinni. :wink: (Mutta se pyörtyily voi tietty johtua myös huonosta verensokerista.)

Alhaisimmillaan hg oli 98. On se siitä sitten aina rautatablettien myötä noussu yli 120:iin. :D

pikku-kata

Mä oon nyt kahtena syksynä joutunu rautakuurin syömään, kun hemoglobiini menny ton 120:nen alle... En tiedä mistä johtuu, syön monipuolisesti ja varsinkin lihaa tulee syötyä varmaan liikaa, menkat on kyllä mun mielestä runsaantuneet että varmaan siitä sitten johtuupi!

k87

mulla oli yläasteella anemia ihan henkisistä syistä. ahemoglobiiniarvo terkkarin tarkastuksessa oli 112. ei vaan ruoka maistunu ja nukutti koko ajan. mulle määrättiin obsidan-rautatbletteja. en voinu syödä kun maha meni sekasin niistä. sit mä rupesin liha-appelsiinikuurille ja hemoglobiini nous 130.

Rasberry

Anemia iski 12-vuotiaana kovien kuukautishäiriöiden seurauksena. Vuosin 3 viikkoa putkeen kuin seula. Kun sain vihdoin rohkeutta kertoa asiasta äidille (joka oli pitkään ihmetellyt mikä vikana, olin kuin kalkkilaivan kapteeni) oli terveyskeskuksessa hg 89. Niistä ajoista lähtien ei ole hg noussut yli 127, ja sekin on minulle aivan äärettömän hyvä! Perus on siinä 110 hujakoilla. Syön kuureina rautaa, ja esim. kahden e-pilleriliuskan jälkeen (ilman menkkoja) saan hg:n nousemaan yli 125, jolloin menen luovuttamaan verta. Tyhmää? Periaatteessa, mutta tunnen sen olevan velvollisuuteni. Onnettomuuden uhrina ja kuukautishäiriöiden jälkeen sain itse monta pussia verta... tunnen vain olevani sen velkaa. :roll:
Noh, verta olen nyt vain kerran luovuttanut ja toisen kerran menen silloin kun se paikkakunnallamme järjestetään, ja kun hg olisi yli sen 125:n rajan=)

Alhainen hemoglobiini ei mulla kuitenkaan aiheuta enää mitään sen kummempia oireita (väsymystä, kalpeutta, voimattomuutta). Syön vitamiini, terveellisen ruoan ja urheilen. Verivarastot eivät vain ehdi aina täyttymään tarpeeksi suht runsaiden kuukautisteni kanssa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat