mononukleoosi/pusutauti - Terveys ja hyvä olo

Annie

Onko kellään ollu mononukleoosia? Jos on, niin onko teillä turvonnu kaulan sivultaki jotku rauhaset? siis ei tosta ihan kurkkutorven vierestä vaan jostain korvan alapuolelta...Ajattelin vaan että onko mulla pusutaudin lisäks vielä kysta.... :cry:

Kommentit (10)

Sadi

Mononukleoosi on todella inhottava... Mulla oli se vuosi sitten, oikean puolen imusolmuke kaulassa turposi ison viinirypäleen kokoiseksi.
Mulle tuli hirmu ärhäkkänä, kuumetta 2 viikon ajan liki 40 C, laihduin 4kg.
Todettiinpa samalla pernan laajentuma, ja liikuntakielto pamahti 2 kuukaudeks...

Lania

Ei kyllä niin pitkältä kun korvan alapuolelta, mutta ton kurkun lisäks kyllä myös kaulan sivuilta, suunnilleen niitten isojen jänteitten paikoilta turpos jotain. Käsittääkseni aika iso osa tosta kurkku-/kaula-alueelta on sitä kriittistä aluetta mononukleoosissa.

Carrie

Mulla oli kans vähän yli vuosi sitten, jouluna. Oli tuskaa kun oli rauhaset niin turvoksissa ettei nielemään meinannut pystyä. Ja eihän tietenkään kesken kiireisimpien jouluhässäköiden keskellä voi ruveta sairastamaan, joten semmosen viikon ajan touhusin kuumeisena niin kun ei olisi ollut mikään. Olis ehkä kannattanut levätä eikä hössöttää kaikkea :roll:

Ameliem

mulla pääsi mononukleoosi niin pahaksi että se muuttuin nielupaiseeksi. Viime hetkillä, etten tässä enää istuis, kiidätettiin sairaalaan, jotta hengityskoneeseen saatiin ja leikattiin. Kyllä, rauhaset olivat todella turvoksissa ja serppi 200, ja kun oli kulunut vuosi tunsin selvästi että rauhanen olisi alkanut laskeutua normaaliksi. ELi jos kysta mietityttää niin kannattaa mennä lääkäriin.

Walbu

Ihan on normaalia että kaulan imusolmukkeet turpoaa sieltä korvan tienoiltakin. Kyllä ne siitä laskeutuu, ota ihan rauhallisesti ja vältä kaikkea ponnistelua. Eikä kannata tuota hengityskonetarinaa säikähtää, mononukleoosi ei yleensä johda mihinkään nielupaiseeseen, kyseessä on ihan eri tauti (tosin huono tuuri voi käydä niinkuin edelliselle kirjoittajalle...)

Ameliem
Walbu
Ihan on normaalia että kaulan imusolmukkeet turpoaa sieltä korvan tienoiltakin. Kyllä ne siitä laskeutuu, ota ihan rauhallisesti ja vältä kaikkea ponnistelua. Eikä kannata tuota hengityskonetarinaa säikähtää, mononukleoosi ei yleensä johda mihinkään nielupaiseeseen, kyseessä on ihan eri tauti (tosin huono tuuri voi käydä niinkuin edelliselle kirjoittajalle...)

:oops: Tosiaan se oli vain oma tarina...

Teresa_

Mulla oli kyseinen tauti joskus yläasteella. Olin 2 viikkoo kipeenä, kuumessa ja noi rauhaset oli turvonneet sillon. Lisäks mulle tuli maksatulehdus, joka on lääkärin mukaan varsin yleinen juuri tuon pusutauidn kanssa.

mörrikkä

jooh.. mulla oli ihan just viime viimeviikkoina tuo kyseinen tauti.. todella inhottava ku ei pystyny syömään mitään ja lääkäri vielä eka luuli sitä angiinaksi. mulla oli kuumetta muutaman päivän mutta se ei todellakaan noussut niin kovaksi sairaudeksi kun siskollani. sisko oli kuumeessa viikon ja laihtui myös muutaman kilon. mulla oli vuorotellen aina toinen puoli kurkusta tulehtunut. oli toodella rasittavaa :S

Disturbance

Noin kuukausi sitten mulla turpos rauhaset molemmilta puolilta kaulaa mutta sen lisaksi myos ikenet, kieli ja kitalaki. Ei ollut ihan selvaa oliko se pusutauti vaiko kenties jokin vitamiininpuutostauti, mutta sanomattakin selvaa etta kun koko suu oli kuin yhta vesikelloa en pystynyt kovin hyvin syomaan minakaan! Laihduin tietenkin, mika oli mieluisaa, mutta kuume pisti viluttamaan. Hyvan reippaan viikon tuo kesti.

Vierailija

Mulla kans epäiltiin pusutautia. Ku ekat 3viikkoo kuumeilin ja sit sen jälkeen mulla turposi nielu ja rauhaset oikealta puolen kaulaa. No nyt on tullu sellane ongelma et ku juon vettä nii cälillä tulee viiltävä kipu ikeniin ja kurkun päähän. Onko toi iha normaalii vai kannattaako huolestua

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat