Hampaiden oikominen - Terveys ja hyvä olo

epu

Multa puuttuu kakkoset eli niihin ei kasva rautahampaita ollenkaan. Nyt niissä on muovihampaat ykkösiin kiinni liimattuina, mutta pysyvät implantit on suunnitteilla, kunhan ensin saadaan oikasu hoidettua. Hampaat mulla on suorassa, mutta ykkösten ja kolmosten juuret pitää saada suoraks, jotta implanteille on tilaa ikenissä. Tää paljastu kun alettiin implanttiprojektia suunnitella eli 2 vuoden ajan mulla on ties mitä rautoja suussa (oon 21v.) ja oikasuhoidon arvioitu hinta on 4000€. Implantit 3000€. Ja kaikki pakko teettää yksityisellä, kela ei korvaa mitään.

Sivut

Kommentit (26)

Will P

Mulla oiottiin lukioiässä yksityisellä. Hintaa tuli yhteensä vähän vajaa kaksitonnia. Ei se oo paha, kun se maksetaan pienissä erissä. Kannattaa mennä ja ottaa vaikka lainaa sitä varten. Uskomaton tunne, kun saa ne raudat ekaa kertaa pois ja katsoo hymyään peilistä. Hampaat sulla kuitenkin säilyy lähes eliniän eli sijoitus ei mene hukkaan.

Jeii

Itselläni oli rauat ala-asteelta 8-luokalle. Ihan hammastarkastuksessa mietittiin sillon, että tarvitsenko oikomista. Tää hoitaja oli sitä mieltä, että eipä välttämättä, mutta ohjasi kumminkin konsultille, käskien samalla varautua siihen, että hän toteaa olevan vain kosmeettinen haitta, elikkä ohjais yksityiselle. Muistaisin äidin kyselleen tulloin hintaa tältä hoitajalta ja kyllä se euroiksi muutettuna lähemmäksi kymppitonnia nousi. Onneksi tämä konsultti passitti pelkältä vilkaisulta oikasuun :) Aivan kauheet nää oli ennen näitä hoitoja.

Hintahan tosi riippuu siitä, kuinka pahasti hampaat on hajallaan :P

Lania

Mulla joskus ala-asteella revittiin hampaita pois, kun ei pieneen suuhun mahtunu muuten. Kulmahampaat pukkaskin vähän eri kohtaan, tosin edestäpäin ne näyttää olevan suorassa rivissä, mutta takaa kielellä tuntee että ne on edempänä kun muut, itse hampaan kohdalla on väli.

Pointti? Niin sitä että jos vaan mahdollista niin kyllä kannattaa mahdollisimman aikasin hoidattaa kuntoon. Se on kuitenkin vaan muutama vuosi ja "pieni" rahasumma suhteutettuna siihen, että kuitenki sitte loppuiän on kunnossa. Mulla siis ei oo ongelmia ollu, mutta kummallakin siskolla on ollu raudat, sekä ne kitalakihommelit että telaketjut. Ja kyllä on ihan älytön ero kun niitä kipsivaloksia kattoo, vaikka paljaalla silmällä ne vinotkin hampaat oli mukamas ok.

Lizzie

Mulla oli 17-vuotiaaksi saakka ihan suora helminauha. Sitten alkoi viisaudenhampaat pukkaamaan, ja etuhampaat on ihan vähän päällekkäin ja alarivissä yks hammas on puristunu taaksepäin. Eivät suostuneet oikomaan edes 18-vuotiaana koska vinouma on niin pieni, ja kuulemma ne siirtyisivät kuitenkin samoille paikoille. En tajua miten muka? :(

Tää alahammas harmittaa, ei se paljoa näy mutta ärysttää kun enne oli ihan suorat!

Rahel

Ystäväni hampaat oiottiin YTHS:llä jäa hän on kyllä pitkästi päälle kahdenkymmenen... Hinnasta en tiä, mutta melkoisen pitkä projekti se kyllä oli; olisiko parisen vuotta mennyt rautojen kanssa älskätessä.

emma

Itsellä oikaistiin yksityisellä lukioiässä. Kolmen vuoden setti, hinta oli noin 10 000 markkaa. Aikuisiällä hoitoaika vielä huomattavasti pidempi. Kelalta voi anoa korvauksia, mutta jos syy on "kosmeettinen" eli ei purentavikaa, korvauksia ei saa (niinkuin en mäkään saanut).

Tsemiä matkaan jos lähdet oikopoluille :)

Satsuma

Hei!
Onko kellään kokemuksia hampaiden oikomisesta aikuisiällä? Itselläni on aika vinot hampaat, ja ollessani 16 niitä olisi alettu oikoa, mutta typerä ja ajattelematon teini kun olin, en silloin suostunut ottamaan rautoja. Kadun sitä nyt päivittäin. :(
Kysyin taannoin YTHS:n hammaslääkäriltä voisiko hampaitani vielä oikoa, ja ainoa mitä sain hänestä irti oli että "voi, mutta se on hyvin, hyvin kallista". YTHS ei käsitykseni mukaan edes anna oikomishoitoa, vaan minun olisi mentävä yksityiselle. Jos jollain on kokemuksia hampaiden oikomisesta aikuisena tai tietoa kustannuksista, olisin iloinen jos jakaisitte kokemuksianne!

figaro

Minulla ei hinnoista eikä oikomisesta aikuisena ole tietoa, mutta vastaisuuden varalle muille tiedoksi (ainakin näin muistelen), että alle 19-vuotiaille hammashoito on vielä ilmaista. Sen jälkeen maksetaan sitten normihinnat.. ;)

Amalia

Mun sisko on parasta aikaa suunnittelemassa yksityisen lekurin kanssa oikomishoitoa. Kohtuullisen hintavaa puuhaahan se tuntuu olevan, mutta toisaalta siskolle oli sanottu, että kannattaa oikoa ajoissa, ettei sitten myöhemmin tarvi kiskoa liian piukkaan jääneitä hampaita kokonaan pois, että saa rivit suoraan :shock: .

Soittele yksityisiä läpi tai kysele, josko YTHS:llä tietäisivät jonkun oikomiseen erikoistuneen tyypin. Käyntikerta hiukkasen rupattelemassa asiasta ei ainakaan vie jalkoja alta kenenkään budjetilta :).

Jomina

[color=blue]Hmm figarolle tiedoksi, ainakin täällä tuo ikäraja on ihan se 18-vuotta. Kokemusta oikomisesta on. Muistan, kun viimeinen kerta varattiin juuri ennen kuin täytin 18v. Silti se ala-asteelta jatkunut "tuska" ei tuottanut odottamiani tuloksia. Minulle jäi vielä pieni rako hampaiden väliin, tosin kaverini sanovat ettei sitä edes huomaa, mutta minua se häiritsee. Hammaslääkärikin totesi tuolla viimeisellä kerralla "Niin jos haluat päästä tuosta raosta eroon niin se täytyy tehdä leikkauksella". Olin hetken, että ahaa...:shock: Kiitos, että tässä vaiheessa kerroit, kun täytän juuri 18v. Mutta kaippa nekin yrittivät säästää tällä tavalla jotenkin. Mene ja tiedä. Ehkä korjautan oman koloni sitten, kun olen rikas [/color] :lol:

Jzzu

Siskolta leikkasivat ja oikoivat noi hampulit kondikseen nyt aikuisiällä (sisko jo yli 30) ja kalliiksi tuli (en tarkkaan tiedä kuinka kalliiksi, mutta kovasti on tuon operaation tyyriyttä sisko kironnut).
Katuu todella ettei hoidattanut hommaa ajallaan: todella kivulias, kallis ja pitkäkestoinen juttu nyt hoitaa.

Itselläni oli raudat ylä-asteikäisenä ja ihan hyvä niin, ei ainakaan nyt tarvitse tuskailla kun ei ilkeiäisi hymyillä ja kun leuat olisi kipeät.

figaro
Jomina
Hmm figarolle tiedoksi, ainakin täällä tuo ikäraja on ihan se 18-vuotta.

Voi olla, että on pudonnut tuo ikäraja vuodella. Vuonna 1999 se vielä oli tuo 19vuotta. Muistan sen siitä, koska täytän maaliskuussa ja kirjoitukset olivat juuri tuolloin. Lukulomalla olisi ollut viisaudenhampaiden poisto leikkaamalla ja en voinut silloin tuota teetättää.. Sittenpä täytinkin jo vuosia ja olisi ollut liian kallis operaatio opiskelijabudjetilla teetättää :(

Satsuma

Kiitos kaikille vatauksistanne! Mulla onkin ens viikolla hammaslääkäriaika, pitääpä kysyä mistä voisin aloittaa tämän projektin.. :)

dixie chick

Kyllä mäkin kiittelen, että joskus "kärsin" raudat ja muut. Ja alaikäisenä vielä, ettei tarvinnut asiasta maksaa.

Olin 12-vuotias kun laitettiin niskaveto, sit tavalliset raudat ja kaikki muut mahdolliset. 16-vuotiaana leikattiin viisauden hampaat, ja 17-vuotiaana siirrettiin yläleukaa leikkauksella. Mulla oli avopurenta, en saanut etuhampaita yhteen. Se leikkaus oli kyl tuskaisa, heti leikkauksen jälkeen ainut osa naamasta joka ei ollu turvoksissa, oli otsa :D
Turvotus lähti kokonaan vasta muutaman kuukauden kuluttua.
Nyt jaksaa jo asialle nauraa, mutta olin aika säälittävän näköinen silloin :) Niin ja leikkauksen jälkeen "sidottiin" ala-ja yläleuat kuminauhoilla, eli en saanut suuta auki kuin pari senttiä. Sitä oltiin joku viikko nestemäisellä ravinnolla. Leikkauksen jälkeen sain raudat pois mutta alahampaiden taakse laitettiin kaari, joka otettiin vasta nyt tammikuussa pois, eli se oli siellä 5,5 vuotta.

Eli nyt vasta olen täysin vapaa oikomishoidoista, ja ikää on se 23. :)

Mutta olen NIIN tyytyväinen että jaksoin, vaikka olen kymmenen vuoden aikana ravannut melkein joka kuukausi hammaslääkärissä, niin sietää hymyillä. Vaikka se avopurenta ei mua mitenkään vaivannut ennen, mutta sanottiin, että saattaa vanhemmiten vaivata, tulla pää-ja niskasärkyä tai muuta.

Ei ehkä vastannut alkuperäiseen kysymykseen, mutta pakko oli kertoa mun tarina :) eikä ollut tarkoitus kauhistuttaa ketään :)

Narsku

mulla oli koko ala-asteen ajan varmaan viidet tai kuudet eri raudat koko ajan suussa ja inhosin niitä yli kaiken...mut niillä oijottiin vaan ylärivistö...yläasteelle ois laitettu alahampaisiin mut olin jo niin kyrsiintyny niihin enkä halunnu muutenkaan...mitä nyt muutkii ois ajatellu!!!
sillon se tuntu maailmanlopulta jos ne ois laitettu mut nyt sit edelleen alarivi vinksallaan :? nyt varmaan tulis aika kalliiks?? mut antaapa ainaki toistaseks olla...ei oo niin paljoo vielä vaivannu:)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat