Patit kaulalla ja rinnassa - Terveys ja hyvä olo

figaro

Kävitkö lääkärissä ja selvisikö pattien alkuperä? Mitä ne olivat?

Sivut

Kommentit (18)

||jonsku

Vuosi sitten huomasin kaulassani pienen patin aivan ihon alla. Noin 1 cm * 1 cm. Nyt se on ehkä hieman suurentunut ja samalle puolelle kaulaa on tullut syvemmälle jotain hassun tuntuisia patteja myös. Kun kallistan päätäni oikealle, näyttää kaulani paksummalta toiselta puolelta. Itse patit eivät kuitenkaan ole kipeitä. Tuntuvat silti aika isoilta ja olen viime aikoina kärsinyt niska särystä, en pysty hyvin kääntämään päätäni vasemmalle. Olen vain ajatellut, että olen nukkunut jotankin huonosti.
Nyt huomasin vasemmassa rinnassa myös patin, vasemmalla puolella (aivan kuin salattujen elämien jennillä). Kauhistuin aluksi. Sitä ei huomaa paitsi jos sitä koskettaa tai nukkuu kyljellään. Se on kyllä hieman kipeä.
Minulla ei ole rohkeutta mennä koulun terveydenhoitajalta kysymään mitään ja varaamaan aikaa lääkäriin. Pelkään vain pahinta, mutta epävarmuus on vieläkin pahempaa. Rekisteröidyin tänne, koska täällä saisin asiallisempia kommentteja kuin demin palstalla. Tarinani on täysin totta ja haluaisin asiallisia mielipiteitä. En tiedä mitä nyt oikein tekisin. Voihan olla, että se ei ole mitään vakavaa, mutta kuitenkin pelkään huonoja uutisia ja mitä lääkärissä oikeastaan tapahtuu. Toisaalta eihän se voisi olla vakavaa. Täytin tänä vuonna vasta 18...

Rixuliini

Nopeasti lääkäriin tai ensiksi terveydenhoitajalle. Jos tuo olisikin jotain vakavaa, sitä paremmin se on hoidettavissa mitä aiemmin se tutkitaan, eli ei missään nimessä kannata pitkittää enää tuota lääkärille menoa.

Minä en todellakaan tiedä mitään tuollaisista pateista, joten en osaa sanoa mikä voisi olla kyseessä. Mutta saat mielenrauhan kun menet lääkärille ihan reippaasti!

Tsemppiä, toivottavsti kyseessä ei ole mikään vakavaa!!

blaah:)

Minulla oli muutama vuosi sitten kanssa noita kyhmyjä kaulassa. Näytin niitä kerran lääkärille ja hän käski minua odottamaan muutaman kuukauden. Odottelin ja patit vain lisääntyivät ja kasvoivat.

Menin siitä sitten muutaman kuukauden päästä lääkäriin, joka poisti yhden suurentunaista imusolmukkeista (joita siis nuo patit kaulassani olivat) ja lähetti tukittavaksi. Jotan solumuutosta patissa oli, mutta ei kuitenkaan mitään hälyyttävää, jonka takia olisi tarvinnut ryhtyä jatkotoimenpiteisiin. Nykyään kuitenkin tarkkailen kaulaani, jossa siis vieläkin on patteja. Menen sitten lääkäriin, jos ne kipeytyvät tai muuttuvat kooltaan yhtäkkiä.

Mene siis käymään lääkärissä. Todennäköisimmin nuo patit ovat suurentuneita imusolmukkeita, jotka saattavat olla suurentuneet esim. tulehduksen takia. En usko että sinullakaan kyse on mistään vakavasta, mutta kannattaa kuitenkin ehdottomasti käydä niitä jollekin näyttämässä.

Lizzie

No, ne taitaa olla imusolmuke-kohtia joista puhut, joten voipi olla että esim jonkun tulehduksen takia kropassasi on imusolmukkeet kovilla.
Joka tapauksessa ne pitäisi tutkia.

Rohkesti vain koulun terkkarille näyttämään ja hän sitten ohjaa eteenpäin.

Terveydenhoitajassa tai lääkärissä ei ole mitään pelättävää, he ovat varmasti mukavia eivätkä kerro kenellekään mitään eteenpäin.

Kannattaa punnita, että pelkäätkö mieluummin pahinta yksiksesi ja et mene terkkarille, vai menetkö reippaasti sinne ja saat selvyyden ongelmaasi?

Jos jotain hoitoa tarvitsevia juttuja on, sitä parempi mitä nopeammin pääset hoitoon!

Heti huomenna menet terkkarille! Tsemppiä! :)

Mielestäni myös tuolla kainalonpuolella on joitain imusolmukkeita, mutta en kyllä ihan varma ole...

Ja voihan nuo olla esim. rasvapatteja, mitä tulee ihmisille joilla on liian korkea kolesteroli..

Mutta minä en todellakaan ole lääkäri. Joten mene sellaisen luo ja VAADI että hän todella tutkii sinut kunnolla.

Minulla itselläni on nimittäin kokemusta lääkäreistä, jotka aina sanovat että eihän noin nuorilla yleensä ole kasvaimia tms. :evil: Inhottavaa kun ei oteta tosissaan.

Lizzie
Mielestäni myös tuolla kainalonpuolella on joitain imusolmukkeita, mutta en kyllä ihan varma ole...

Juu, kainalossakin on imusolmukkeet, tai ainakin lääkärisetä niitä angiinan tms yhteydessä on aina kähminyt :shock: :D

Lania

Mietin kanssa että mitä tolla "rinnassa" tarkotetaan, jos meinaa rinnan ulkoreunaa niin siinä kainalon ja rinnan välimaastossahan on nimenomaan myös imusolmukkeita.

*Sandy*

Tunsin myös itselläni pienen patin rinnassa, menin siitä sitten lääkäriin (pelkään aina meinaan pahinta). Siellä lääkäri tunnisteli rintaani, eikä löytänyt mitään (enkä minäkään tietenkään siinä paniikissa). Hän ainoastaan löysi sellaisia lihassäikeitä joita saattaa luulla pateiksi. Oma 'pattini' ei ole ollut yhtään kipeä, eikä se ole suurentunut. Lääkäri sanoi, että se saattaisi olla hyvänlaatuinen fibrino.. (ja mun vielä pitäisi osata nämä nimet, alaa kun luen..) kasvain joita nuorilla on. Sille ei tarvisi tehdä mitään. Menen kohta uudestaan lääkäriin, jos silloin se patti löytyisi rinnasta, niin päästäisiin asiassa eteenpäin :)

Wattlegrange

Heti lääkäriin! Minulta juuri poistettiin kasvain rinnasta, eikä se todellakaan ollut leikin asia. Olen myös 18-vuotias, joten ei ne kasvaimet ikää katso :?
Oman pattini huomasin lokakuussa, ja leikkaukseen mennessä se kasvoi noin kaksinkertaiseksi.

Ensin menin terveyskeskukseen, josta sain lähetteen sairaalaan ohutneulanäytteeseen ja ultraan. Näytteen tutkittuuan lääkäri keroi solumuutosten olevan hyvänlaatuisia rintarauhasen omia soluja, mutta suositteli leikkausta, koska patti kasvoi.

Nyt kaksi viikkoa leikkauksesta, ja ruma arpihan tuohon jää, nännin alareunaa pitkin viitisen senttiä.

*Sandy*
figaro
Kävitkö lääkärissä ja selvisikö pattien alkuperä? Mitä ne olivat?

Et varmastikaan minulle osoittanut kysymystäsi, mutta vastaan nyt kun olin tänne kirjoittanut kyhmystä rinnassani. Eli siis, menin mammogarfiaan (lainatakseni luokkakaveriani, jos kyseessä olisi miehen pallit, olisi siihen ajat sitten kehitelty kivuttomampi tapa) eikä sieltä onneksi mitään löytynyt! Lääkäri sanoi että se oli varmaan rintasäie. Kehoitti kuitenkin jatkossakin tarkkailemaan rintojani.

figaro

Juu.. alkuperäiselle toki esitin, mutta mukava on kuulla, ettei sinullakaan ollut mitään sen kummempaa. Mitä ne muuten noin yleisesti sanoivat, kun pyysit tutkimuksia?

*Sandy*

Ensimmäinen lääkäri ei suositellut mammografiaa vielä tässä iässä, mutta toinen oli ehdottomasti sitä mieltä että asia pitää tutkia (mikä musta oli hyvä juttu, olisin vaan eläny inhottavas epätietoisuudes). Sitten vaan sain lähetteen rintaklinikalle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat