kestävyyttä kohentava jauhe - Terveys ja hyvä olo

Walbu

"kylkeen pisto" hengästyttävän rasituksen aikana on itseasiassa pistos vatsalihaksessa. Kun hengästyy kovasti, tai jo vähemmänkin kovasti tottumattomalla liikkujalla, hengityksen tehokkuutta rajoittaa eniten uloshengitys; normaalisti levossa hengitettäessä vain sisäänhengitykseen tarvitaan lihaksia ja uloshengitys tapahtuu ns. passiivisesti. Kun mennään kovempaa, pitää uloshengityksessäkin käyttää lihaksia eli ns. uloshengityksen apulihaksia, joista yksi on juuri tämä vatsalihas johon se pistos tulee. Kyseessä on siis kramppi uloshengityslihaksessa, ja periaatteessa siis harjoituksen puute.

Kannattaa lenkillä käydessä ottaa vaikka ihan pikku spurtteja alkuun ja muuten kävellä, ja aina kuin mahdollista pyrkiä rantouttamaan sitä kipuilevaa kohtaa silleen että nimenomaan uloshengitys olisi mahdollisimman rento. Mutta harjoitus auttaa, ja hengityksen pitäminen mahdollisimman rentona.

Kommentit (9)

Joy83

Käypä vanja lukemassa sivustoa www.pakkotoisto.com...

Se on lähinnä kehonrakentajille ja muuten painoharjoittelua harrastaville tehty sivusto, mutta siellä on myös erittäin hyvää tietoa ravinnosta, kuntosalista.. ja myös noista proteiinilisistä..

Miida
vanja
Globe, kiitoksia :) En ammattimielellä ole liikenteessä, vaan lähinnä siksi, että tässä nyt olen muutaman kuukauden käynyt jumpilla ja nyt aloitin salikäynnitkin ja mielestäni aerobinen kunto ei ole kohonnut juuri ollenkaan.

Se, että aerobinen kuntosi ei ole kehittynyt johtuu siitä, että itse en ainakaan laskisi aerobickiä tai salitreeniä peruskuntoharjoitteluksi. Tällaista peruskuntoa parantavaa treeniä on esimerkiksi juoksu/kävely, pyöräily, uinti ja hiihto. Ja nämä täytyy tehdä suht matalalla sykkeellä eli jotain 125-140.

vanja

Olen tässä uuden liikuntaharrastuksn parissa ryhtynyt miettimään, että mahtaako noita "jauheista" olla hyötyä? Koska peruskuntoni on edelleen huono, haluaisin edes vähän enemmän kestävyyttä salilla liikesarjoja tehdessä.

Että jos jollain on kokemuksia niin olis kiva kuulla :)

vanja

Siis niitä myydään semmosissa purkeissa, ainakin saleilla on. Oon kyllä nähny ihan normaaleissa kaupoissakin. Ja sanotaan, että ne parantaa kestävyyttä ja lisää lihaksia (jos mielin määrin vetää..).

Hengitystekniikka on ainaki semmonen ihan ykkönen, mulla alkaa samantien koskeen kyljestä jos oon esim juostessa pantannu hengitystä.

figaro

Eikös se oikea hengitys ole urheillessa nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.. Pelkästään suun kautta hengittämistä pitäisi välttää, muistelen, että liittyi yleensäkin hapen saantiin :roll: Joku fiksumpi voisi vaikka valaista ;)

deadDream
figaro
Eikös se oikea hengitys ole urheillessa nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.. Pelkästään suun kautta hengittämistä pitäisi välttää, muistelen, että liittyi yleensäkin hapen saantiin :roll: Joku fiksumpi voisi vaikka valaista ;)

Minunkin mielestä noin olisi, mutten sitten tiedä varmaksi . O.o

Kylkeen tosiaan sattuu minullakin juostessa, mutta johtunee lähinnä iitä kun en aikoihin ole juossut ja heti pistän parastani. :P

Globe

Ne jauheet on proteiinia, jota tarvitaan lihaksen kasvamiseen. Jauheen syöminen ei kasvata lihasta, vaan lihasta kasvattaa lihaksen rasittaminen, eli punttien nostelu (ja tietysti lepo sen päälle). Jos et syö tarpeeksi proteiinia, ei kasva lihakset, vaikka treenaisit kuinka. Proteiinia saat kyllä ihan tavallisesta ruuastakin (lihasta, kananmunista, rahkasta), joten tuskin sulle noista jauheista hyötyä on, jos et ole ammattimielellä liikenteessä.
Jauheet ei vaikuta peruskestävyyteesi, sitä voit kasvattaa vaan aerobisella liikunnalla, eli hölkkäämällä, uimalla, pyöräilemällä jne. Jos pistää kylkeen juostessa, juokset liian lujaa kuntoosi nähden. Juokse sellaista vauhtia, että jaksat juosta puoli tuntia putkeen. Voit myös kävellä välillä, jos et jaksa juosta koko puolikasta tuntia. Lisää matkaa ja vauhtia vähitellen. Eikä kannata urheilla ulkona näillä pakkasilla!

vanja

Globe, kiitoksia :) En ammattimielellä ole liikenteessä, vaan lähinnä siksi, että tässä nyt olen muutaman kuukauden käynyt jumpilla ja nyt aloitin salikäynnitkin ja mielestäni aerobinen kunto ei ole kohonnut juuri ollenkaan.

Mutta joo, mitä siihen hengitykseen vielä, niin juu sisään nenän kautta ja suun kautta ulos. Ite vaan en tiedä että milloin pitäis puhaltaa ulos jne. liikkeitä tehdessä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat