verenpainetta e-pillereistä - Terveys ja hyvä olo

eia

Joku tuolla sano että yasmineihin vaihto auttoi, mutta nää on ekat epilsut mitä mää syön, ja oon lihonu oikeesti monta kiloa. Ja ruokapäiväkirjaa pitämällä oon todennu että syön todellakin dietti kalorimäärällä, mutta paino ei vain laske. Hirveetä tappelua, entiselle syömishäiriöiselle tää on kauheeta tuskaa.. pitää kait vaan jaksaa, vaihdan lievenpiin pillereihin niin jos se auttais. Syön näitä koska mulla ei tulis muuten kuukautisia ollenkaan, luultavasti vanhan bulimian takia, menin sössimään terveyteni. :(

Sivut

Kommentit (37)

tiikeli

Höh, mun gyne ei koskaan kyllä mitannut verenpaineita. Onneks äite pakottaa kotona, ja terkalla mitattiin kerran jossain tavallisessa tarkistuksessa. Tosin nykyään syön minipilsuja, joten ilmeisesti niissä ei oo sitä vaaraa sitten...

Zuzannah

mulla on verenpaine noussu pillereiden alottamisen jälkeen (saattaa myös johtua kolmivuorotyöstä), ja viime viikolla lääkäri kun mittas verenpaineen, se sano että alapaine on aika korkee (93) kun aiemmin se on ollu alle 80. tokalla kerralla kun se mittas, alapaine oli 90. yläpaine oli jotain 130 tjtn. muistan ajat kun verenpaine oli 104/70 :roll:

Lakka

Minulla kävikin toisin päin. Kolme kuukautta pillereiden syömisen jälkeen verenpaineeni oli tippunut selvästi. Aikaisemmin se oli normaali, ja nyt vielä aleni. :roll:

PinkPanther
marso
Kun jos oon ymmärtänyt oikein, niin se alapaine kertoo kuinka tiuhaan sydän pumppaa levossa.

Ei tuo voi olla mahollista! Miul on paineet 110/68, ja miun leposyke on 50... Että tuohan ihan hullua olisi jos alapaineet olis viidessäkympissä. Oot ymmärstänyt nyt vähän väärin.. vai ymmärsinkö mie siun kysymyksen väärin. Verenpainelukemathan kertovat, kuinka suurella voimakkuudella se sydän sitä verta pumppaa, eli kuinka kovalla paineella veri kulkee suonissa. Ja jos painetta on liikaa, se rasittaa verisuonten seinämiä. Jos taas liian vähän, veri ei pääse tarpeeksi nopeasti mm. aivoihin, josta johtuu esim. pyörrytys...

Maruchka
marso
Jepjep, varmasti noinkin :) Mutta eikö niitä verenpainelääkkeitäkin ruveta määräilemään jos alapaineet nousee hurjasti? Kun jos oon ymmärtänyt oikein, niin se alapaine kertoo kuinka tiuhaan sydän pumppaa levossa.

Ääh, kaikki tommonen hössötys on vaan lääketehtaiden keino saada lääkkeitä myytyä! Johan munki pitäs sitte syödä vaikka mitä pillereitä, kun sydän hakkaa ku mikäkin, kuten kaikilla meidän suvussa.

marso
Maruchka
marso
Nii ja jos oikein muistan niin jos se verenpaine pysyy siinä 120/80 niin kaikki on ihan jees.

Ei sitä voi noin sanoa, tai siis mitään "oikeita" lukuja ei oikeastaan ole. Jokainen on oma persoonansa ja jokaisella niin kolesteroli- ja maksa-arvot kuin verenpainekin on omansa. Se on geneettinen juttu. Ei se tarkoita, että jos on jotenki vähän korkeammat verenpaineet kuin naapurilla, niin olisi jokin pielessä ja syötävä lääkkeitä. Tai, jos maksa-arvot ovat kohollaan, niin maksa kärsisi. Ehei, tämän todistaa tuoreimmat tutkimuksetkin aiheesta. Lisäksi voin ihan lähipiirini kokemuksista puhua.

Toki jotkin lääkkeet voivat vaikuttaa arvoihin ja paineisiin, mutta ei siitä kannata niin hädissään olla heti.

Jepjep, varmasti noinkin :) Mutta eikö niitä verenpainelääkkeitäkin ruveta määräilemään jos alapaineet nousee hurjasti? Kun jos oon ymmärtänyt oikein, niin se alapaine kertoo kuinka tiuhaan sydän pumppaa levossa.

Tonde

Yläpaineenhan sanotaan olevan ok, jos se on noin 100+oma ikä.
Alapaineeks toi 80 kuulostaa musta huisin korkeelta... tai sit johtuu vaan siitä, et mulla on aika alhanen itellä, siinä 50+ pintaan.

Maruchka
marso
Nii ja jos oikein muistan niin jos se verenpaine pysyy siinä 120/80 niin kaikki on ihan jees.

Ei sitä voi noin sanoa, tai siis mitään "oikeita" lukuja ei oikeastaan ole. Jokainen on oma persoonansa ja jokaisella niin kolesteroli- ja maksa-arvot kuin verenpainekin on omansa. Se on geneettinen juttu. Ei se tarkoita, että jos on jotenki vähän korkeammat verenpaineet kuin naapurilla, niin olisi jokin pielessä ja syötävä lääkkeitä. Tai, jos maksa-arvot ovat kohollaan, niin maksa kärsisi. Ehei, tämän todistaa tuoreimmat tutkimuksetkin aiheesta. Lisäksi voin ihan lähipiirini kokemuksista puhua.

Toki jotkin lääkkeet voivat vaikuttaa arvoihin ja paineisiin, mutta ei siitä kannata niin hädissään olla heti.

marso
PinkPanther
MIula ei ole pillereistä ihme kyllä verenpaineet muuttuneet mihinkään suuntaan. Se on sellaista 114/65, joskus 100 peräti tuo yläpaine.. :roll:

Eikö sitä alapainetta yleensä pidetä tärkeämpänä? :) Mitä nyt ite oon käyny monta kertaa mittauttamassa lääkärillä. Ja tosiaan, sitä painetta pystyy helposti nostamaan jos jännittää, on hengästäynyt jne. Itse kun sain mittarin kotikäyttöön, niin alapainekin katosi. Mulla se korkea verenpaine oli sitten vissiin vaan jännitystä.

Niiin ja pilleritkin voi nostaa joillain verenpainetta, mut sitähän yleensä tarkastellaan niillä gynekologikäynneillä :) ja jos tuntuu ettei sitä käyntiä malta venailla, niin terveyskeskukseen vaan, tai sitten oma mittari kotiin :)

vaapukka

Kävinpäs juuri gynekologilla ja sain kuulla karmaisevia uutisia. Ei, minulla ei ollut mitään piilevää sukupuolitautia vaan viisikymppisen miehen veranpaine, ainakin melkein. Olen kuitenkin nuori, terve, normaalipainoinen, tupakoimaton ja vain kohtalaisesti alkoholia käyttävä nainen, jolla on suht terveet elämäntavat. Silti ennen hyvät (120/60) paineet olivat nyt pompanneet huimiin lukuihin (139/109). Viimeksi painetta oli mitattu toukokuussa, jolloin ne olivat täysin normaalit. Pillereitä (Harmonet) on popsittu jo reilu vuosi, joten tuntuu epätodennäköiseltä, että verenaine nousisi niiden vuoksi reilussa kuukaudessa noin paljon. Onko muilla kokemuksia tai ajatuksia asiasta? Lääkäri antoi ns. minipillereiden reseptin ja käski siirtyä niihin, jos ei paineet laske. Syön kuitenkin yhdistelmäpillereitä enemmänkin kukautisvaivojen kuin ehkäisyn vuoksi, ja minipillereillähän ei pääse vaikuttamaan kiertoon, vai...??

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat