Polvisärkyä yli 3 viikkoa.. - Terveys ja hyvä olo

Hegatzu

niin siis minulla on särkenyt vasenta polvea jo yli 3 viikkoa, ensimmäisen viikon polvi oli jäykkä ja turvoksissa, eikä jalkaa voinut taivuttaa. kävin koulun terkkarilla ja virolaisella lääkärillä, jotka sanoivat vaivaa mustelmaksi. kärsin vielä viikon ja menin toiselle lääkärille, joka sanoi että polvessa on voinut olla nestettä joka on itsestään parantunut, ja sanoi että kahden viikon ajan täytyy ottaa 2 kertaa päivässä 600 mg Burana tai muuta vastaavaa. olen syönyt buranaa kahdesti päivässä 2 viikkoa, mutta särky vain jatkuu, ja nyt myös oikean polven taive on jäykistynyt ja kipu on kova kävellessä. osaako kukaan sanoa mikä tässä voi olla kyseessä? kannattaako mennä reumatestiin, ja miten se otetaan? perjantaina menen verikokeisiin. ja tällä paikkakunnalla lääkärit ovat "toheloita", eivät ota tälläisiä vaivoja todesta, ja sanovat kaikkeen aina että tule parin viikon päästä uudelleen jos ei parane. on kokemusta näiden lääkäreiden virheellisistä diagnooseista..

Sivut

Kommentit (22)

Nannerl

En osaa eritellä vaivaasi sen tarkemmin, mutta reumaa en usko sen olevan, sillä se alkaa yleensä enemmän hiipien.
Suosittelen lääkärikäyntiä vaikkapa yksityisellä ortopedilla vähän kauempanakin.

satakieli

Hegatzu: ei se, että lääkärit käskevät tulla muutaman viikon päästä uudestaan, ole todellakaan välinpitämättömyyttä vaan aivan suositusten mukaista hoitoa. Fakta kun vain sattuu olemaan, että suuri osa esimerkiksi tuki-ja liikuntaelinten kiputiloista on lyhytaikaisia ja paranee muutamassa viikossa ihan itsestäänkin tai tulehduskipulääkekuurilla+levolla. Siksi ei ole perusteltua ruveta vasta vähän aikaa kestäneeseen kipuun (jos siihen ei liity hälyttäviä löydöksiä) määräämään syöpäriskiä lisääviä röntgentutkimuksia tai sivuvaikutuksia aiheuttavia vahvoja lääkkeitä, vaan nimenomaan seurata tilannetta ja pyytää potilasta tulemaan uudelleen jos vaiva ei tietyn ajanjakson sisällä helpota tai muuttuu erilaiseksi.

Hegatzu

kyllähän tuosta jatkuvasta särkylääkkeen käytöstä alkaa tulla sivuvaikutuksia, ilmankaan ei voi kauaa olla kun särkee niin hemmetisti. ja ei oikein hyvää tee vatsallekaan syödä vahvoja särkylääkkeitä useaa viikkoa peräkkäin.

Nannerl

Mullakin pisti silmään tuo määrätty buranamäärä. Tietty mulla ei ole vielä oikein käsitystä, miten paljon kipulääkkeitä yleensä määrätään. Muistaakseni ibuprofeenin turvallisen päiväannostuksen yläraja oli 3200 mg, mutta en mä kyllä ikinä oo ottanut enempää kuin korkeintaan kolme buranaa päivässä johonkin karseaan kuumetautiin.

satakieli

600 mg Buranaa kahdesti päivässä on vielä tosi vähän, aikuisille määrätään yleensä 600 mg x3 tai jos kipu on oikein kova niin 800 mg x3. Nuo ovat useamman kuukaudenkin mittaisessa käytössä vielä ihan turvallisia annoksia jos ei ole entuudestaan mitään mahavaivoja tai veren hyytymiseen liittyviä sairauksia.

Nannerl

Joo, mua on äiti aikoinaan pelotellut varmaan vähän liikaakin noista ibuprofeenin haittavaikutuksista. Vaikka toisaalta meillä on kyllä suvussa aika monella ollut mahahaava :?

Kuulin tuossa viime viikolla koulussa jutun, jossa joku oli saanut lääkäriltä kymmenen päivän antibioottikuurin ja 100 kpl 600mg buranaa. Lääkäri oli ollut ulkomaalainen ja puhunut vähän huonosti suomea, ja potilasparka oli saanut sellaisen käsityksen, että pitää nuo buranatkin vetää kymmenessä päivässä... :roll:

satakieli

Röntgenkuvista ei polvivaivoissa ole juuri hyötyä jollei nimenomaan epäillä murtumaa tai jotain muuta luuhun liittyvää vikaa (koska pehmytkudoksethan eivät röntgenkuvassa näy). Aloitusviestistä päätellen polveen ei tässä tapauksessa ollut edes tullut mitään selkeää vammaa vaan kipu oli alkanut itsestään. Polvesta on myös aika helppo ihan käsikopelolla todeta tärkeimmät vaivat. Jos kuvantamistutkimuksiin mennään niin vaihtoehdot ovat lähinnä magneettikuvaus tai tähystys leikkaussalissa, ja näihin mennään vasta kun kyseessä on todella pitkittynyt ja hankala vaiva, tai sitten suoralta kädeltä epäillään jotain vakavampaa.

satakieli

Aloittajan oireista ensimmäisiä mieleen tulevia mahdollisia diagnooseja ovat polvilumpion kondromalasia ja Bakerin kysta. Edellistä hoidetaan ensin levolla ja sitten jumpalla, jälkimmäinen voidaan leikata mutta usein tilannetta seurantaan ensin pitkään (jopa pari vuottakin) koska lapsilla ja nuorilla se paranee usein itsestäänkin.

Miffy

No mun mielestä röntgenillä kannattais kuitenkin sulkea pois luihin liittyvät vaivat. Eikä magneettiinkaan pitäis joutua kovin kauaa jonottamaan... Polvivaivat (kuten monet muutkin toki) kun tuppaavat vaan pahenemaan jos hoidolle olisi tarvetta mutta ongelmaa ei voida diagnosoida!

Laura
Miffy
No mun mielestä röntgenillä kannattais kuitenkin sulkea pois luihin liittyvät vaivat. Eikä magneettiinkaan pitäis joutua kovin kauaa jonottamaan... Polvivaivat (kuten monet muutkin toki) kun tuppaavat vaan pahenemaan jos hoidolle olisi tarvetta mutta ongelmaa ei voida diagnosoida!

Täällä ainakin on 3-6kk jonot magneettikuviin, ellei ole sitten kiireellinen tapaus. Eri asia sitten jos on varaa maksaa yksityisellä se kuvaus, mutta on ihan törkeen kallis. Mulle on ortopedi sanonut, että harvoin röntgenistä on hyötyä kun polvi oireilee.

Miffy

Totta kyllä varmasti. Eipä kai tossa tilanteessa röntgenistä niinkään iloa oliskaan. Magneettiin kyl vaatisin päästä ja ortopedille. Ei kai ny mikkää yleislääkäri paljoakaan voi sanoa vaikka miten kopelois.

Laura
Nannerl
Varmaan noihin kuvauksiin pannaan helpommin silloin, jos polvikipu on alkanut jonkun tapaturman seurauksena.

Tämä on kyllä totta. Mulle itseläni on polvea kuvattu muutaman kerran juuri siksi, koska vamma on tullut tapaturmaisesti. Mutta silti joutuu jonottamaan kauan. Aina edes magneettikuva ei kerro kaikkea polven kunnosta. Terveyskeskuslääkäriltä voi pyytää lähetteen ortopedille tai mennä sitten yksityisesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat