Nielu-/kitarisaleikkaus - Terveys ja hyvä olo

Walbu

Ihan varoituksen sanana: nielurisaleikkaus on aikuisella jälkikäteen usein helvetin kipeä! Aina, ihan leikkaustekniikasta johtuen. Eli ne kipulääkkeet kannattaa pyytää poretablettina ja yleensäkin leikkauksen jälkeen kannattaa JUODA paljon! Yksi syy siihen kipuun nimittäin on että kun on kurkku tosi kipeä, ei juoda, jolloin auki jätetty limakalvo kuivuu ja on vielä sata kertaa kipeämpi. Eli paljon nestettä vaikka se sattuukin, koska jos ei juo niin sitten se vasta sattuukin. Viikko menee kärsiessä mutta toisella viikolla se sitten helpottaa.

Sivut

Kommentit (54)

taotao83
Venice Queen

Syynä niiden poistoon oli se, että kukaan ei enää oikein tahtonut saada puheestani selvää, sen verran olivat tiellä!

Mulla taas oli syynä parit korvatulehdus kierteet.

Venice Queen

Minä myös kävin leikkauttamassa nuo pois joskus tosi pienenä... Muistan vaan tosiaan sen kun herätessä sain kattoo videoita ja syödä jätskiä :D
Syynä niiden poistoon oli se, että kukaan ei enää oikein tahtonut saada puheestani selvää, sen verran olivat tiellä!

figaro

Ne antaa ne lääkkeet poreina :) Ja aika usealta taholta olen kuullut tuosta kivuliaisuudesta. Muksuilla paranee nopeammin, mutta aikuisilla se vie aika normaalisti 1-2 vkoa - sen verran olen selville saanut :D Toisilla jopa 4 vkoa.. Kiinteän ruoan syöminen vissiin aiheuttaa ongelmia toisille myöhemminkin.

Tuo nestetankkaus pitää todellakin muistaa.. Mutta eiköhän se mene, kun miettii, että ruokavalio muutenkin nestemäinen tuon jälkeen jonkun aikaa :D

Melissa

Itseltäni leikattiin nielurisat ja kitarisat, kun olin sairastanut monta angiinaa peräkkäin. Leikkauksen jälkeen pääsin samana iltana kotiin.

Seuraavat puol toista viikkoa meni kipulääkkeitä syödessä. Päivärytmi näytti tältä: Otin kipulääkettä, nukuin, heräsin ja otin taas lääkettä, nukuin jne. :roll: Kipulääkkeitä napsin 2 tunnin välein, yölläki sain herätä niitä ottamaan, vaik en kyllä pystynyt paljon nukkumaan.

En pystynyt syömään mitään, paitsi jätskiä vähän, joten tulin tosi heikkoon kuntoon ja aina kun nousin ylös meinasin pyörtyä. :? Jätskiki alkoi maistuun puulta, enkä saattanut syödä sitä pari päivää kauempaa. Itelläni ainakin teki suolaista ruokaa ihan kauheasti mieli, muttei pystynyt syömään. Aloin sit pikkuhiljaa litkimään suolaisia keittoja kylmänä, etten ihan tiputukseen joutunut. :)

Ei leikkaus ole monillakaan tuttavillani ollut paha, jotkut ollut tolpillaan jo parin päivän päästä. :shock: Mut itse olin kyl aika heikossa kunnossa seuraavat pari viikkoa. Se johtui tietysti myös kipulääkkeistä, jotka tekivät tokkuraisen olon.

Rixuliini

Tehty on, joskus kuusi vuotta sitten.
Pääsin leikkaukseen vihdoin ja viimein kun angiina uusiutui jo ties kuinka monetta kertaa. Itse jouduin kuitenkin ehdottamaan tätä.

Leikkaus oli lyhyt, herääminen nopea, ja suussa maistui palanut liha.. :shock: Sairaalassa vietin yhden yön.

Tulehdus uusiutui samantien kun pääsin kotiin. Kurkku oli niin tukossa että kaikki mitä join, tuli nenän kautta pihalle. Kipulääkkeitä oli pakko vetää poreina, mutta sekin tuntui ihan tuskalta. Tätä oloa jatkui noin viikon verran.
Syömään pystyin todella vähän, ja yleensä sen jälkeen kun kipulääkkeen vaikutus oli alkanut. Muuten en voinut edes ajatella syömistä.

Mutta tämä oli vaan minun kokemus, jotkut ovat selvinneet tuosta leikkauksesta hyvinkin nopeasti, minulla tuo uudistunut tulehdus pitkitti paranemista huomattavasti.

Rixuliini
figaro
Siis mikä tulehdus? :shock:

Minä olen kuullut 1-4 vkon paranemisajoista.. Keskivertoaika ilmeisesti 1-2 vkoa :roll:

No se sama angiina..

Rixuliini

Juu, ja saattaa olla että tuo toipumisaika oli pidempi, en muista varmaksi.

En käytä koskaan kipulääkkeitä, mutta tuolloin jouduin vetämään varmaan kaksinkertaisen määrän mitä reseptissä neuvottiin...joten aika tokkurassa oli tämä tyttö.. :roll:

Jzzu

Minulla hyvin pitkälti samanlainen kokemus tuosta nielurisojen poistosta kuin Rixuliinilla.
Minä kylläkin pääsin samana iltana kotiin ja kun kultani oli saattamassa ja yön minun luonani katsomassa että olen ok.

Minulla leikkaus tapahtui muista syistä kuin angiinan takia eikä mitään tulehduksia tullut leikkauksen jälkeenkään.
Koko kaksi viikkoinen sairasloma oli yhtä tuskaa kun ei voinut tosiaankaan niellä juuri mitään, hyvä että sai lääkkeen alas ja sekin oli pore (harvinaisen pahan makuinen vieläpä).

Tuonne leikkaukseen mennessä ketutti lähinnä se että jouduin ottamaan nännistä korun pois leikkauksen ajaksi. :x
Syyksi sanoivat mahdollisuuden saada sähkölaitteista palovammoja kun koru olisi voinut johtaa sähköä.
Just juu... :roll:

figaro

Noh.. Täälläkin kielikoru historiaa tuon jälkeen :( Ei vissiin saa olla ollenkaan..

Toisaalta parempikin kai niin ei pääse pöpöt kiertämään korun tiimoilta ainakaan.. :roll:

chinchilla

Minulta leikattiin kitarisat, muistaakseni 2.luokalla. Aamulla menin sairaalaan ja samana iltana kotiin. En kyllä muista että ois mitenkään erityisesti koskenu leikkauksen jälkeen. :roll: Mutta onhan tosta jo aikaa sen verran kauan että ei ihme ku en muista. Sen vaan muistan että jäätelöö ja marjakeittoo meni ihan älyttömät määrät! :D

Olisinko jonku viikon ollu koulusta poies ton jälkeen... :roll: Ja leikkaukseen jouduin sen takia ku mulle rupes tuleen yöllä hengityskatkoksia sun muita niin katottiin parhaaks että leikataan pois. Enpä kyllä tämän enempää osaa sanoo ku en tosissaan ihan tarkasti muista... :roll:

Lucky Lady

Joo, mulle on tehty kanssa. Joskus ala-asteella. Muistan olleeni sairaalassa yön yli (muistelen hipsutelleeni pitkin käytäviä yöllä ja joku hoitsu ajo mut takaisin sänkyyn..:D). Kurkku ei ollut kovin kipeä, enemmänkin tunne oli kuin olisin ollut tosi hengästynyt. Toivuin nopeasti, mutta niin kai kakarat yleensä. Ei se paha juttu ollut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat