Suussa aftoja - Terveys ja hyvä olo

taotao83
Asphyxia
Mulla on aina välillä, mutta korkeintaan kaksi kerralla, eikä sentään viittä :shock: Hemmetin kipeitähän ne on, mutta olen todennut että Oral-B suuvedellä kun huuhtoo pari kertaa päivässä niin aftat saa kyytiä ja nopeasti! :) Ei missään nimessä saa huuhdella alkoholipitoisella suuvedellä, koska se vaan ärsyttää ja pahentaa aftoja. Mutta tuo Oral-B suuvesi on sellaista mitä mulle lävistäjä määräsi kielilävistyksen hoitamiseen, ja toimii myös aftoihin :)

Mulla on kans tuota Oral-B suuvettä. Sain sitä samalla käyntikerralla ku sain tietää tuosta aftasta. Mulla tuo suuvesi on plakin syntymisen estämiseen.

Sivut

Kommentit (65)

Asphyxia

Mulla on aina välillä, mutta korkeintaan kaksi kerralla, eikä sentään viittä :shock: Hemmetin kipeitähän ne on, mutta olen todennut että Oral-B suuvedellä kun huuhtoo pari kertaa päivässä niin aftat saa kyytiä ja nopeasti! :) Ei missään nimessä saa huuhdella alkoholipitoisella suuvedellä, koska se vaan ärsyttää ja pahentaa aftoja. Mutta tuo Oral-B suuvesi on sellaista mitä mulle lävistäjä määräsi kielilävistyksen hoitamiseen, ja toimii myös aftoihin :)

taotao83

Mulla oli täs äskettäin sellainen valkoinen patti suussa joka oli tosi kipeä. Alahampaita pestessä siihen kävi tosi kipeää. Se nimittäin oli juuri tuossa alahampaiden edessä.

Mulla oli onneks suuhygienistille aika hammaskiven poistoon. Päätin sit sielä kysyä, et mikä valkoinen patti mulla on suussa. No se suuhygienisti sano, et se on afta. Se kehotti hakemaan apteekista tuota Aftabia. Mulla oli sitä geelinä. Se tehosi kyl tosi hyvin. Enää ei oo afta haittana.

PinkPanther

Kenelläkäs on tällaisia ongelmia? Minulla tuli tuoss aaatonaattona viisi isoa aftaa alahuulen sisäpuolella ja ikeneen tuohon alahampaiden viereen.. ja on aivan pirun kipeitä, syöminen ei onnistu, ja puhuminenkin on välillä tuskaisaa, aftat ovat nimittäin sellaisessa kohdassa, jossa ne hankautuvat koko ajan huulia liikutellessa... Aiemminkin on minulla aftoja ollut, mutta ei noin kipeitä, eikä noin montaa kerrallaan. Nämä johtuvat siitä, että sain pari haavaa huuleni sisäpuolelle, aiemmin olleisiin en löydä tarkkaa syytä, mikä ne olisi aiheuttanut.

Millä te olette hoitaneet aftoja pois? Itse olen yrittänyt huuhtoa niitä betadine-suuvedellä, ja myös vetyperoksidiliuoksellakin olen koittanut desinfioida. Eilen käväisin apteekissa ostamassa niitä juuri reseptivapaaksi tulleita Aftab-tabletteja, jotka kiinnitetään limakalvolle siihen kipeään tulehduskohtaan. En vain uskalla käyttää niitä kaikkiin, sillä annostusohjeessa lukee, että yksi tabletti aamuin illoin. Liika-annostus voi ohjeen mukaan aiheuttaa myrkytyksen, joten laitan yhden aamulla ja illalla, ja vaihtelen aina kohtaa, mihin sen laitan. tänä aamuna tosin tadletti halkesi kahteen osaan, sain siis laitettua sen kahteen kohtaan :)

Onko teillä mitään muita keinoja joilla noista pirullisista valkoisista läiskist pääsisi eroon? Parin päivän elo on ollut jo yhtä suurta tuskaa, kun noita ilmestyi kerralla noin paljon. :(

Miffy

Mulla oli niitä joskus suhteellisen useinkin, mutta pitkään aikaan ei ookaan ollut nyt... *koputtaa puuta*.

Mä en ainakaan keksinyt mitään sen kummempaa keinoa hoitaa niitä. Eli annoin vaan olla ja kärsin :(

Mutta tuo Betadine-huuhtelu... En usko että se ainakaan pahaa tekee.

Rahel

Itselläni oli muutama vuosi sitten samanlainen ongelma. Lopulta aftoja oli niin paljon, ja ne oli niin kipeitä, että menin lääkäriin ja selvis, että mulla olikin suussa herpes-tulehdus. Sain antibiootteja ja sellaisia aftatabletteja, joita laitettiin pahimpien kohtien päälle. Auttoi kummasti. Mutta nuo aftatabletit oli ainakin sillon vielä reseptilääkkeitä.

PinkPanther

Joo, aina tuo betadine-hoito on ainakin hetkellisesti helpottanut, ainakaan ei nukahtamisvaiheessa tarvitse kärsiä, kun huuhtoo betadinella, poitaa kirvelyä hetkellisesti... aamulla tosin on ´huippukivaa kun huuli on tarttunut kiinni ja suu pitäisi saada auki... :roll:

Lips_

On itellänikin noita aika usein, ja ne tulee mulla kans just pahimpiin paikoihin, missä hankaavat koko ajan. :( Mutta, näin telkasta mainoksen, että apteekkeihin on tullut nyt sellasia tabletteja (ilman reseptiä) jotka laitetaan sen päälle, ja muodostaa siihen suojaavan kalvon. En ole itse kokeillut..

Rahel
Lips_
On itellänikin noita aika usein, ja ne tulee mulla kans just pahimpiin paikoihin, missä hankaavat koko ajan. :( Mutta, näin telkasta mainoksen, että apteekkeihin on tullut nyt sellasia tabletteja (ilman reseptiä) jotka laitetaan sen päälle, ja muodostaa siihen suojaavan kalvon. En ole itse kokeillut..

Ne on sitten varmaan samoja, mitä mäkin käytin. Apteekissa silloin mainitsivat, että on mahdollista, että ne muuttuu reseptivapaiksi jossain vaiheessa. Toimi hyvin ainakin mulla, lievitti kipua ja punoitusta ja aftat paranivat suht nopeesti.

Lania

Itellä ei oo noita vähään aikaan ollu, mutta aikasemmin turvauduin johki suuveteen tai mitähän se oli, hyvin mahdollista et just tota Betadinee. Ikinä ei kyllä oo ollu montaa kerralla, mutta se ykskin kerrallaan oli jo liian tuskanen :(

Sen jälkeen kun lopetin sitrushedelmien syönnin lähes kokonaan, ei oo aftoja ilmestyny.

SooZ

mulla tuli nuorempana aina kun lähdin johonkin reissuun tai jännitin/stressasin jotain.
Nykyään tulee tosi harvoin enää. onneksi. Mulla auttaa usein noi suuvedet ja sellaisella viimeeksikin sain aftan pois. Toivottavasti helpottaa pian.

Tania

Osaan ottoni miulla on kans tällähetkellä yks semmonen pirulainen suussa , alahuulessa ja sattuu nii....
Kuulin joskus kauva aikaa sitte että ku laittaa suolaa siihe haavan päälle ni se häviäis nopeesti, mut en oo hirvinny kokkeilla, tosin siskoni on joskus niin tehnyt ja on sattunut kaameasti eli ei kannata varmaa kokeilla.

SunLion

itella on tepsiny bafucin (oiskohan ton niminen tai ees jtn tonne päin :roll: ) desinfioivat tabletit...kuulemma myös käypiä jos on joku bakteeriperänen kurkkukipu..

EDIT:
hih, näköjään ei muisti pettäny ;) :
http://www.yliopistonapteekki.fi/searchProductInfo.do?searchResultByProd... Bafucin-imeskelytabltetit

koti-konsteista vesi-ruokasuolaliuos auttaa toisilla...eli lasilliseen (~2-5dl) lämmintä (ei kuitenkaan kuumaa) vettä, 1tl ruokasuolaa. Liuoksella voi huuhdella suuta niin monta kertaa päivässä kun haluaa..sitä siis purskutetaan tms..ei niellä :P

Ja tässä jotain http://66.249.93.104/search?q=cache:U9k2tZUVerIJ:www.kuopionlaakeinforma... netistä löydettyä tietoa..

Sitten sanotaan että pepsodent (tms sodium/natriumlaurylsulfaattia sisältävät )hammastahnat voivat edesauttaa aftoja.. samoin seuraavat ruoka-aineet: esimerkiksi pähkinä, tomaatti, kiwi-hedelmä.

Lisäksi sanotaan että limakalvohaavaumia aiheuttaa monet yleissairaudet...esim ruuansulatuskanavan sairaudet, erilaiset puutostilat. Että jos niistä jatkuvasti kärsit, kannattaa varmaan terveydenhoitajalta/lääkäriltä kysellä neuvoja :roll: ja ehkä just joku multivita-kuuri vois olla hyväks?!

PinkPanther

Kiitos vinkeistä, tänään itse kokeilin epätoivouksissani carmolis-tippoja (saa apteekista, tarkoitettu monenlaisiin vaivoihin sekä sisäisesti käytettynä että höyryhengittämiseen) Laitoin carmolis-tippoja suoraan aftojen päälle, kirveli niin maan perusteellisesti mutta sitten koko alue muuttui tunnottomaksi, eikä koskenut yhtään, ja vaikutus kesti viisi tuntia, kunnes täytyi kirvelyttää uudestaan. Mutta ihana vaikutus, nyt niihin ei koske yhtään. Betadine ja Aftab ovat myös jo auttaneet.

Onneksi minulla ei ole usein noita, ja nytkin ovat juuri sen takia, kun sain tuonne niiden esiintymisalueelle tässä taannoin pari veristä haavaa ja ne sitten tulehtuessaan muuttuivat aftoiksi. Syön vitamiineja jo muutenkin, eli niiden puutteesta se ei johtunut. Onneksi olen jo voiton puolella. Kannattaa todellakin kokeilla nita carmolistippoja vaivaan kuin vaivaan :)

chinchilla

Minullakii nuita pirulaisia on aina sillon tällön...mutta oon yrittäny ehkästä niitä Salutem-hammastahnalla (saa apteekista maksaa jotain 6€ eli pirun kallista :x ). Joskushan on nääs niin että niitä tulee jos pesee liian ärmeellä tahnalla (sellasella missä on kaikenmaailman valkasuhommia ja sen sellasia) niin tulee aftoja. Mulla on ainaki toi tahnan vaihto auttanu.

Mä kysyin mun hampitohtorilta joskus kolmisen vuotta sitten että onko niihin jotain lääkettä ja se sano että se voi laittaa jotain mönjää niihin mutta se värjää hampaat ruskeeks... :? mutta on se vaan hyvä että noita tabuja saa ny sit apteekista ilman reseptiä! :) eihän ne muuten värjää hampaita? :o

PinkPanther

eivät värjää hampaita. Ja tuo carmolistippa odellakin auttaa! eilen aamulla koski vielä ihan älyttömästi mutta nyt ei ole enää mitään :) IHANAA!!!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat