Laihdutus ja terveet elämäntavat - Terveys ja hyvä olo

cherryblossomgirl

Aiheesta laihdutus löytyy kymmeniä keskusteluja, mutta haluaisin kerätä tähän järkeviä, toimivia ja helposti noudatettavia neuvoja ja ohjeita laihduttajille. Ärsyttää kun tosi hajanaisesti, erillään ruoka-jutut, liikunta jne jne.

Itse olen ollut aina hoikka (Mitä nyt ala-asteella vuoden tai kaksi oli vähän pullukka, sellaista lapsimaista pyöreyttä, ei todellakaan ylipainoa)

Viime kesän aikana lihoin n.4kg ja voi että syksyllä otti päähän, ja ajattelin ettei ne kilot lähde millään koska olin silloinkin vielä normaalipainon alarajoilla. Nyt ei olekkaan ollut tarkoitus painoa niinkään pudottaa, vaan saada lisää lihasmassaa ja kaunis kroppa. Tässä olen n. 5-6kk:n aikana painoa pudottanut n.4,5kg ihan vain elämäntapamuutoksilla ja liikunnan lisäämisellä. Olen aina ollut liikunnallinen, joten sitä onkin saanut lisätä aika paljon.
Lenkillä pyrin käymään väh. 3krt/vk (n.1h) jolloin kävelen ja hölkkään, välillä pari spurttia. Jos sää on ollut huono, niin kotona kotijumppaa ja kuntopyörää. Ratsastamassakin muutamia kertoja viikossa käyn (n.1-2,5h/kerta) ja usein aika reipasta ja hikistä menoa. Hyötyliikuntaa olen lisännyt ja vatsa-selkä-käsi ja jalkalihastreeniä teen n.0,5-1,5h/kerta ainakin 3-4krt/vk.
Ruuasta sen verran, että karkit, pullat, kakut, leivokset yms herkut olen koittanut jättää pois (ennen karkkia meni ainakin 5päivänä viikossa), tosin 1-2pv/vk on ollut herkuttelupäiviä, vähän karkkia(useimmiten sokerittomia tai lakuja, ei suklaata), maitojäätelöä, pulla, tms. Sipsejä, limsaa tai roskaruokaa en syö usein, keskimäärin 1-3krt kahdessa kuukaudessa.

Miten muuta ovat saaneet hoikistuttua elämäntapamuutoksilla? Ilman kovia diettejä, paastoja, nälkää jne.

Olisi mukava jakaa kokemuksia, ja saada lisää vinkkejä, miten saisi ihan kotikonstein vyötärön kapenemaan.

Millä te herkuttelette? Ja millaista ruokavaliota muuten noudatatte?

Sivut

Kommentit (26)

cherryblossomgirl

Ainiin, olen kauhistellut kun lueskelin (laihduttajien) ruokapäiväkirjoja.

"aamu: kahvi
lounas: salaatti ja kahvi
iltapala: omena ja joqurtti"

Miten tuollaisella voi pärjätä. Eivätkö ihmiset tajua että syömättömyys ei ole avain hoikkaan vartaloon? *huokaa syvään*
Heti kun alkaa syödä normaalisti, paino tulee (jopa 3kertaisena) takaisin, ja tuo on ihan lääkäriltä saatu tieto. Ja eikös maalaisjärkikin sano ettei nälässä tarvitse olla.

Aamulla tulee syödä kunnollinen aamiainen, esim. puuroa/muroja/joqurttia/rahkaa, leipää ja teetä/kahvia/vettä.

välipaloa 1-3päivässä (esim hedelmä)

lounas sekä päivällinen

ja tietysti kevyt iltapala.

Onko ihmisten niin vaikea ymmärtää että ne terveystiedon tunneilla opetetut asiat eivät ole mitään leikkiä, vaan totta. Niin sitä kuuluu elää. Säälin ihmisiä jotka joutuvat nälkää kärsimään kun eivät tajua että syömälläkin voi laihtua.

Miffy

1. Syö niin paljon, ettei nälkä vaivaa - taistelussa nälkää vastaan nälkä on aina voittaja.

2. Syö tasaisesti pitkin päivää (eli siis esim. aamupala, lounas, välipala, illallinen, iltapala) mutta älä napostele.

3. Pidä ruokavaliosi sellaisena, että voisit noudattaa sitä lopun ikääsi - kuureilu ei kannata.

4. Syö ainoastaan hyvää, itseäsi tyydyttävää ruokaa.

5. Syö terveellisesti!
- rasvaa kohtuullisesti, suosi hyviä rasvoja
- suosi hyviä hiilareita (täysjyvävilja, tummat pastat, tummat riisit, ruisleipä jne)
- paljon kasviksia
- huolehdi myös, että saat riittävästi muttet liikaa proteiineja
- hiilareita kannattaa syödä päivän alkupuolella, kun taas illemmalla on proteiinien vuoro

6. Liiku!
Harrasta hyötyliikuntaa jos tahdot, mutta urheile muutenkin: muista sekä aerobinen että anaerobinen liikunta.

7. Nuku tarpeeksi.

8. Pidä herkkupäiviä
- silloin saat herkutella vapaasti, ilman huonoa omaatuntoa, auttaa jaksamaan.

9. Jos "repsahdat", unohda se ja jatka eteenpäin. Älä rankaise itseäsi.

10. Hirveän herkunhimon ilmestyessä kannattaa pohtia hetki, miten lyhyt ja ohimenevä nautinto esim. suklaasta tulee - mitä se on siihen verrattuna, miten hyvän olon voi saada terveellisesti syömällä ja liikkumalla?

Miffyn 10 käskyä terveempään elämään :lol:

cherryblossomgirl

Miffyllä aikalailla samanlaiset "ohjeet" kuin minulla. Välillä tulee repsahduksia, viime viikonloppuna varsinkin. Tuli karkkia syötyä vähän liikaakin. Mutta eihän elämä olisi mitään ilman niitä nautintoja ;)

Minkä kokoista porukkaa täällä pyörii? Painoa, pituutta ja vyötärön sekä lantionympärystä olisi kiva tietää. Ja ikää tietenkin, vaikuttaahan sekin energiankulutukseen.

cherryblossomgirl

Virtahevotkin voivat olla siroja ja pieniä ;)

Pakko kai itsekkin vastailla kun muilta kysyy tietoja.
Eli 18vuotta ikää ja pituutta vain 158-159cm ja painoa 48kg.
Vyötärönympärys n.62-65cm ja lantio pikkaisen alle 90cm.

Schneesturm

Minulla on tarkoitus muuttaa elämäntapoja sporttisempaan suuntaan. Ja jos paljon liikkuu niin millään kaalisoppadieeteillä ei kyllä jaksa :)

Yritän välttää kaikkea karkkia, limsaa jne. ja syödä muuten tavallista perusruokaa. Pizza kerran viikossa ei vielä maailmaa kaada :)

Lania
cherryblossomgirl

Aamulla tulee syödä kunnollinen aamiainen, esim. puuroa/muroja/joqurttia/rahkaa, leipää ja teetä/kahvia/vettä.

välipaloa 1-3päivässä (esim hedelmä)

lounas sekä päivällinen

ja tietysti kevyt iltapala.

Mutta kannattaa muistaa myös se että on tärkee kuunnella ja tarkkailla sitä omaa kroppaansa ja sen toimimista, täälläkin on tullu ilmi että joillekin laihduttaminen sopii niin että syö viis kertaa päivässä vähän, joillekin niin että syö kaks kertaa päivässä paljon :)

Noista Miffyn ohjeista mun suosareita on kolmonen, vitonen ja kymppi! Vitosessa on paljon järkee ja edellytyksiä ylipäätään hyvään elämään, kymppi vaatii tahtoo mutta toimiessaan saa päälle voittajafiiliksen, ja kolmonen on muuten vaan mun uus suosikkilauseeni!

Nannerl
cherryblossomgirl
Eli 18vuotta ikää ja pituutta vain 158-159cm ja painoa 48kg.Vyötärönympärys n.62-65cm ja lantio pikkaisen alle 90cm.

Oih! Sä olet just sellainen mitä mä olin, ennen kuin parin viime vuoden aikana vähän "plösähdin". En onneksi mitenkään pahasti :D Tällä hetkellä painoa on sellainen 52-54 kg ja pituutta 160 cm. Kiinteytyskuuri on hyvässä vauhdissa ja tavoite olisi päästä tuohon 50 kiloon, niin mahtuisivat vanhat farkut jalkaan (ei ole varaa ostaa uusia :? ). Ikää on siis 20 vuotta.

Mun herkullinen laihdutusruokaresepti on tällainen:

broilerin fileesuikaleita
wokattavaksi sopivia vihanneksia tai pakastewokkivihanneksia
soijakastiketta
Thai Sweet Chili -kastiketta (pirkka)
ananaspaloja

Sitten vain ruskistaa broilerit, lisää sekaan kasvikset, maustaa maun mukaan (tuo chilikastike on aika tulista) ja lisää viimeisenä joukkoon ananaspalat. Lisukkeena vaikka tummaa riisiä.
NAM =P~

Rahel

Mä pyrin noudattamaan tällaisia ohjeita:

-Rasvan laatu ennen määrää: suosi kasviöljyjä, vältä piilorasvaa
-Korvaa vaalea leipä tummalla
-Mitoita syöntisuunnitelmat sen mukaan, millainen päivä on tiedossa:

-Vapaana lököpäivänä voi esmes jättää ruokalautaselta riisin, pastan ja
perunan pois ja syödä muutenkin kevyemmin

-Raskaana päivänä (esmespitkiä koulu/työpäiviä ja siihen päälle liikuntaa) kannattaa syödä kaksi vähän tukevampaa ateriaa jatkuvan välipalanapostelun sijaan. Mä opein tän just eilen. :?

-Syö kalaa monena päivänä viikossa ja vaihtele eri kalalajeja
-Kiinnitä huomiota ruokavalion tasapainoisuuteen: sopivassa suhteessa proteiineja ja hyviä hiilareita

Lania
Miespuolinen
Itse ainakin pyrin siihen etten lähtisi kauppaan kun on nälkäinen vaan mielellään syön sopivasti ja sit kauppaan niin ei tuu ostettua läheskään niin paljoa safkaa ja ehkä hieman kevyempää ruokaa tulee valittua muutenkin.

Yhdistäpä tohon viä darra, tulee ihan hulluks kaupassa :?

Miss H
Miespuolinen
Itse ainakin pyrin siihen etten lähtisi kauppaan kun on nälkäinen vaan mielellään syön sopivasti ja sit kauppaan niin ei tuu ostettua läheskään niin paljoa safkaa ja ehkä hieman kevyempää ruokaa tulee valittua muutenkin. Samoin pyrin jättään karkit jne jo kaupan hyllyyn, eli sen tietää et jos kämpillä on helppoja ansoja niin niihin kyl sortuu mut jos niitä ansoja ei ole niin tuskin jaksan niiden takia erikseen lähteä kauppaan.

Sama! Just se että ei mene nälkäisenä kauppaan (jolloin ei tule mielitekoja kaupassa), ja se että ei osta kotiin herkkuja. Jos kotona alkaa tekemään mieli herkkuja ja niitä ei vaan ole kaapissa, niin ei sitä useinkaan jaksa kauppaan pelkän suklaapatukan takia lähteä (no, joskus jaksaa :lol: ).

Jos ostaa herkkuja niin ei kilokaupalla. Osta suklaapatukka, EI koko levyä. Joskus tuli ajateltua että ostan tämmösen isomman paketin niin tulee halvemmaks, ja se riittää sit koko viikoks. Ei riitä! Mulla ainakin menee melkeimpä samana päivänä se määrä minkä ostan, joten pyrin sitten ostamaan vähemmän.

Joskus luin jostain tämmösen ohjeen: "Syö enemmän, älä vähemmän". Eli tarkoitti sitä, että ei pidä ajatella niin että EN saa syödä tätä enkä tätä enkä tätä. Niitä vaan alkaa tekemään sillon enemmän mieli. Vaan ajatella niitä asioita mitä pitäisi syödä enemmän, esim. syö enemmän kasviksia, syö enemmän hyviä hiilihydraatteja jne.

Itsellä ei varsinaisesti ole tarvetta laihduttaa, mutta yritän lähinnä ennaltaehkäisevästi vähän katella syömisiä (välillä :roll: ), ettei koskaan tarttiskaan tosissaan alkaa laihduttamaan.

nakymaton_ninni

Woa. Puntarilla kävin viimeksi kolmisen viikkoa sitten, silloin kilomäärä 75 kg. Pituutta 173 cm.
Mitkähän nuo mun strategiset mitat on.. :-k
Pitääki ettiä mittanauha jostain.

Ärry

Minun vinkkini on että määrittele oma heikko kohtasi! Minun laihtumiseni lähti käyntiin kun totesin että tykkään liikkua (hyvä tapa), mutta syön ihan liikaa karkkia (huono tapa). Joten otin ykköstavoitteekseni sen että minulla on vain yksi karkkipäivä viikossa ja keskityin lähinnä siihen, koska liikunta ja terveellisesti syöminen sujuu jo! Sitten kun yksi karkkipäivä viikossa alkaa sujua jo ilman kamppailua voin asettaa uuden ykköstavoitteen. :)

sanzhes

Mulla ei monen mielestä laihduttamisen tarvetta ole, mutta itseä häiritsee pömppömasu ja jenkkakahvat... yleinen ongelma :D
Ja kun mä tykkään liikkua, niin hitaasti mutta varmasti kiinteydyn vain liikkumalla enemmän ja vähentämällä karkkia/suklaata/roskaruokaa. Eli nää perusjutut. Jouluna painoin 70 kg, sinä oli todella 5 kg jouluekstraa, joten ne lähti nopesti muutamassa viikossa pois. Tällä hetkellä vaaka näyttää n. 63 kg, ja tästä on paljon vaikeampi laihduttaa. 58 kg on kaukainen unelma, mutta olisin erittäin tyytväinen ja onnellinen 60 kg:ssakin :) Sitä kohti hitaasti mutta varmasti!

Ja mun vinkki on kaikille että tosiaan muistakaa että pysyvä laihtuminen ei tapahdu hetkessä. "Pikadieetit" ovat huonoja aina ja iankaikkisesti, koska ne eivät millään anna pysyviä tuloksia. Kilot siis tulee nopesti takaisin. Eli pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä kehiin :) ei saa turhautua jos viikonkin jälkeen vaaka näyttää samaa lukemaa.

capuccino

Mulla nous tässä viime kesän jälkeen paino e-pillereiden aiheuttaman masennuksen takia. Etsin mielihyvää kekseistä ja muusta epäterveellisestä ja paino nousi pikku hiljaa 45:stä 51:teen eli 6 kiloa pompsahti. Mun painajainen oli aina että lihon ja nyt kun se tapahtu sen masennuksen aikaan niin se ei ainakaan helpottanut oloa. :-s Mutta nyt kun merkki on vaihettu ja oon taas okei, yritän pudottaa painoni takaisin sen neljänkymmenen puolelle (45 tuskin koskaan tavoitan, olin silloin alipainoinen enkä mä nyt välttämättä halua sinne alipainon puolelle). Vaikka en vieläkään ole mikään läski, niin silti ärsyttää kun olin silloin laihoina aikoina tyytyväinen itseeni ja itsetuntoni on romahtanut nyt täysin enkä ole enää tyytyväinen vartalooni.
Liikkunut olen aina aktiivisesti ja kesällä olen automaattisesti liikkunut monipuolisemmin, joten toiveenani olisi muutaman kilon pudotus. :P Ongelmani vain on, että minun on hankala enää totutella enää siihen entiseen ruokavaliooni. Koko ajan tekee vieläkin mieli aina jotain makeaa. Olen kyllä nyt pyrkinyt terveellistämään ruokavalioni ja olen onnistunut siinä hyvin, mutta se että pitäisin kerran viikossa karkkipäivän ei onnistu melkein koskaan. Kiusauksia tulee liian helposti ja minun on nykyään hankala hillitä itseni. Olisiko teillä kokemuksia/ratkaisua tähän ikuiseen makeanhimoon? Hedelmiä olen yleensä syönyt makeanhimoon, mutta aina se ei auta. Tulee vaan kovemmat ruokahalut! Ja yleensä kun syön jotain (esim leipää), niin minun on hankala lopettaa ja etsin käsiini lisää kaikkea syömistä! Kuinka saan hillittyä itseäni?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat