Ensimmäinen gynekologikäynti.... - Terveys ja hyvä olo

k87

siis mitä siinä papa-testissä otetaan? tai siis miksi se nipistää? mun pitäs kans varata aika ehkäisyneuvolaan että saisin jonkun hormoniehkäisyn. ei enää jaksa pelleillä kortsujen kanssa :roll:

Sivut

Kommentit (142)

shespider

Hmm. Mulla olis sellasta kysyttävää, kun siis mä olen nyt syöny aika tarkalleen vuoden ajan pillereitä.. Mulla oli siis sillon alussa sisätutkimus kun alotin pillerit. Mitenkäs nyt jatkossa, pitääkö mun soitella lääkärille aikaa? Kuinka usein siellä gynen juttusilla kuuluis käydä?

omppu

Juu elikkäs mlloin olit ekan kerran gynellä?? Miksi olit (oliko jokin erityinen syy vai vaan tarkastus?)Mitä hän teki/kyseli??
Itse en ole vielä ollut,siksi näin utelias... :oops:

Shandy

16-vuotiaana kävin ekan kerran papa-kokeessa ja tekivät sisätutkimuksen. Sen takia menin kun pillerit hankin. Kyseli lähinnä sitä että miltä ne pillerit nyt tuntuu, onko vakituinen seksikumppani, koska viimeksi kuukautiset. Eipä sen kummempia.

omppu

Niin mistä sinne sa varattua ajan??? Marsssimalla terveyskeskukseen ja että "tarttis ny päästä tonne gynekologille....!" ?? :D J atarviiko äidin tietää? tai siis ei oo ongelma jos täytyy,mutta mieluumin menisin yksin...
Ja nii sitte vielä (iha hävettää kysyä,mutta en oo iha varma..) niin mikä pap koe?? Miten se otetaan?? :oops:

deadDream

Öö, huhtikuussa taisin olla juu. Oli aika koominen tilanne minulle. En voinut mitään että aloin nauramaan siinä haarat levällään. :lol:

Äidin ei tarvitse tietää jos et itse halua kertoa, koulun terveydenhoitajan kautta minä sinne ajan sain kun itse en uskaltanut soittaa.

Siellä juuri seksistä kyseltiin ja kuukautisista ja minulla kyseltiin myös alkoholin käytöstä.

Tuolla myös teetätetään kaikille klamydia testi eli pissitään purkkiin. Tai siis täällä Lahdessa, en minä muista paikkakunnista tiedä. :)

Shandy
deadDream
Tuolla myös teetätetään kaikille klamydia testi eli pissitään purkkiin. Tai siis täällä Lahdessa, en minä muista paikkakunnista tiedä. :)

Ei meillä ainakaan. Kai se tehtäisiin jos itse pyytäisi, tai jos lääkäri huomaa alapäässä jotain vikaa.

Se on oikeastaan ihan sama mistä lääkäriltä kysyt gynekologista, kyllä ne osaa sut oikeaan paikkaan neuvoa. Kouluterveydenhoitajalta on hyvä kysyä apua taikka sitten soitat suoraan äitiysneuvolaan (numeron voi saada netistä jos on iso paikkakunta, taikka sitten ihan puhelinluettelosta ;) ).

Ja eihän siitä vanhemmille kukaan muu kerro ellet sinä itse, lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus.

Ja tässä on papa-kokeesta tietoa.
[url]http://tornio.terve.com/neuvola/irtosolu

Jzzu
vihollinen
Tuota..
Ihan semmosta tiedustelisin, että kun olen menossa nyt ensimmäistä kertaa papa-kokeeseen, että maksaako se kaupungin terveyskeskuksen laboratoriossa? Koska eihän siellä maksa verikokeetkaan, niin ajattelin maksaakohan papa-koe..? Jos, niin paljonko?
Kiitos :)

Papa-koetta ei oteta laboratoriossa vaan joko gynekologin tai neuvolassa terveydenhoitajan vastaanotolla.
Se myöskin kuuluu perusterveydenhuollon piikkiin eikä maksa terveyskeskuksella käydessä erikseen.

Rahel
omppu
Niin mistä sinne sa varattua ajan??? Marsssimalla terveyskeskukseen ja että "tarttis ny päästä tonne gynekologille....!" ?? :D J atarviiko äidin tietää? tai siis ei oo ongelma jos täytyy,mutta mieluumin menisin yksin...
Ja nii sitte vielä (iha hävettää kysyä,mutta en oo iha varma..) niin mikä pap koe?? Miten se otetaan?? :oops:

Ehkäisyneuvolan nimellä paikka toimi ainakin minun aikaan kymmenisen vuotta sitten. Ihan soittamalla voi varata ajan. Ja jos olet vielä koulussa, niin terveydenhoitajalle voi mennä juttelemaan, sieltä ainakin minä sain aikoinani apua, kun tarvitsin ehkäisypillerit.

sanni

Olin viime vuonna ensimmäistä kertaa gynekologilla. Elikä siis 15-vuotiaana. Minulla oli hormonitoiminnassani häiriö minkä vuoksi kuukautiseni kestivät monta viikkoa ilman taukoja. Sain ehkäisyyn käytettäviä ehkäisyrenkaita vaivani hoitoon ja tämän takia lääkäri otti minulta papa-näytteen.

Tyttönen

Olin yläasteella, noin 14- vuotias kun ekan kerran gynellä kävin. Ongelmana oli munasarjakasvaimet,eli kystat. Vaikeat kuukautiset olivat myös osasyynä.Enpä sen ikäisenä muuten varmaan olisi käynyt. E-pillereitä sain kipuihin ja söin niitä noin puoli vuotta,eivätkä auttaneet. Nykyään syön niitä sitten ehkäisyn takia. Kipuja on vieläkin kuukautisten aikana,mutta huomattavasti helpommat kk:t.

Ja tosta,kun joku sanoi,että papa-koetta ei oteta laboratoriossa,niin Turussa ainakin tehdään niin aina. Labrassa otetaan kaikki näytteet.

vihollinen

"Papa-koetta ei oteta laboratoriossa vaan joko gynekologin tai neuvolassa terveydenhoitajan vastaanotolla.
Se myöskin kuuluu perusterveydenhuollon piikkiin eikä maksa terveyskeskuksella käydessä erikseen."

Ai, kun mulle kouluterveydenhoitaja anto erilaisten laboratorioiden osotteita joihin voin mennä papa-kokeeseen, mutta ne kaikki oli yksityisiä ja olis maksanut 30euroa, niin en halunnut. Ja kun tutkailin oman kaupunkini terveydenhuolto palveluiden nettisivuja, niin kyllä sieltä pystyy suoraan varaamaan ajan terveyskeskuksen laboratorioon papakokeeseen..
Mutta se terveyskeskuskäynnin hinta edelleen häiritsee. Koska siis verikokeista ei siellä tarvitse maksaa mitään, niin miten on tämän kanssa.

Jzzu
vihollinen
"Papa-koetta ei oteta laboratoriossa vaan joko gynekologin tai neuvolassa terveydenhoitajan vastaanotolla.
Se myöskin kuuluu perusterveydenhuollon piikkiin eikä maksa terveyskeskuksella käydessä erikseen."

Ai, kun mulle kouluterveydenhoitaja anto erilaisten laboratorioiden osotteita joihin voin mennä papa-kokeeseen, mutta ne kaikki oli yksityisiä ja olis maksanut 30euroa, niin en halunnut. Ja kun tutkailin oman kaupunkini terveydenhuolto palveluiden nettisivuja, niin kyllä sieltä pystyy suoraan varaamaan ajan terveyskeskuksen laboratorioon papakokeeseen..
Mutta se terveyskeskuskäynnin hinta edelleen häiritsee. Koska siis verikokeista ei siellä tarvitse maksaa mitään, niin miten on tämän kanssa.

Miulta papa on otettu kyllä aina ihan gynen tai terveydenhoitajan vastaanotolla, ei taida täällä ainakaan labroissa olla ees sellasta tuoli mihin vois paikkansa levittää papaa varten. :roll:

blaah:)
Jzzu

Miulta papa on otettu kyllä aina ihan gynen tai terveydenhoitajan vastaanotolla, ei taida täällä ainakaan labroissa olla ees sellasta tuoli mihin vois paikkansa levittää papaa varten. :roll:

Myös minulta otettu ihan siellä gynen omassa huoneessa...

Tosin käyn aina yksityisellä, kun en voi sietää toimintaa omassa terveyskeskuksessani :roll:

Minä olin 16-vuotias kun ensimmäistä kertaa kävin ja tykkäsin lääkäristäni niiiin paljon että käyn nykyään vain hänellä... Myös kaikki ystäväni käyttävät samaista naista.

Multa ei kyllä edes otettu ensimmäisellä kerralla Papaa :?:

Vasta vuosi pillereiden aloituksen jälkeen otettiin papa ja nykyään otetaan kahden vuoden välein.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat