Polvet - Terveys ja hyvä olo

deadDream

Minulla on ollut jo noin 3 vuotta oikea polvi kunnolla kipeä ja olen sen takia tasannut painoa vasemmalle jalalle jonka polvi on pikkuhiljaa kipeytynyt. Jos otan parikin juoksuaskelta niin oikea polvi sanoo itsensä irti alkaen vihlomaan. Kävin viimevuonna lääkärissä, hän vain väänteli ja käänteli polveani ja laittoi kortisooni piikin ilman kyselyjä.

Ei se ole kipeä jos en sitä rasita joten tuo lääkäri käynti ei auttanut asiaa.

Mitä minun kannattaisi tehdä. Mennä tähystykseen? Voisiko siinä olla liika rustoa tai rasitusvamma. Miten rasitusvammasta pääsee eroon.

Sivut

Kommentit (28)

figaro

Minulla polvet paukkavat koko ajan ja rasittuvat herkästi. Vuonna 1999 tehtiin tähystysleikkaus, jossa napsaistiin jotain hieman löyhemmäksi (en muista, mitä osia.. :roll: ) ja se helpotti varsin pitkäksi aikaa. Se, että polvet pysyisivät pitempään kunnossa, vaatisi sen, että venyttelet joka päivä ja teet jalkojen lihaksia vahvistavia liikkeitä.. Tilanne on hyvin nopeasti sama, jos ei itse tee mitään..

Allu

mul on ollu kans ongelmii polvien kaa..mut se johtuu uinnist..oon harrastanu sitä kauan ja polven rasittuvat..Jotkut sairaudet joita on vaikea havaita..niitten tunnusmerkki voi olla myös polvien kipu.. :shock:

Miffy

Lääkärille ja tähystykseen mars! :) Melko vakavalta kuulostaa eikä se muuten selviä.

Mulla on ollu myös ongelmia plvien kanssa. Yläasteen alussa alkoi kipuilu, jota sitten lähdettiin tutkimaan. Oieka polvi tähystettiin, ei löytynyt mitään. Vasempaan polveen laitettiin ruuvi, jotta se kasvaisi suoraan (mulla on hieman pihtipolvet). Monta vuotta meni jees, kunnes sitten viime helmikuussa kaaduin ja loukkasin polven ja torstaina leikataan :(

Henni-

Mulla oli kans vähä samanlainen ongelma, ja se todettiin rasitusvammaksi (en kyl ollu harrastanu mitää normaalista poikeavaa tai mitää liikaa..) olin sit puoli vuotta liikunta kiellos ja kai sä vähä helpotti. lääkärit on kieltäny multa konttaamisen :D nykyään polvet vain menee tosi helposti pois sijoiltaan :| suosittelisin uutta lääkäri käyntiä :)

Jzzu

Miulla menee polvi "sijoiltaan" aina välillä jos nousen huonossa asennossa tai muuten pääsee vääntymään.
Pitää aina rusauttaa takaisin paikoilleen, on yleensä tuon jälkeen pitempäänkin kipeä.

Joskus kipeytyy muuten vaan, en ole oikeastaan kiinnittänyt sen enempää edes huomiota kun kerran menin polvesta valittamaan ja antoi jotain "haistapaskan"-lääkkeitä joilla ei ollut mitään virkaa. :roll:

Jeii

Samaa ongelmaa löytyy täältä. Lenkkeily asfaltilla on lähes mahotonta, vaikka onkin kunnolla vaimennetut lenkkarit. Samaa ongelmaa ollu muillakin suvussa :?

Muutenkin vihaan polvia. Ihan väärät ja vinot :evil:

Carrie

Mä sanoisin että kannattaa magneettikuvissa käväistä ennen tähystystä. Kalliithan ne on, mutta ilman niitä tehdään paljon turhia leikkauksia :/

Ja nopeasti kannattaa toimia, ettei mahdollinen vamma pahene. Ja kipeät polvet on inhottavat, mun polvet esim. ei kestä juoksemista kun ihan hetken, ja toinen jouduttiin tähystämään muutama vuosi sitten.

Ensi hätään osta mahdollisimman tukeva polvituki, niin saa edes jonkinverran liikuttua :)

sopuli

Mä oon kans ihmeen heikkonivelinen... ärsyttävää, kun kaikki lonksuu ja on kipeinä. Olkapää, ranteet, polvet ja leuat. Huoh :shock: Mahdan olla vanhana raihnainen.... :roll:

Rose

Mulla sama ongelma. Viel ku polvi meni aina lukkoon. Menin lääkäriin teki lähetteen eteenpäin ja pääsin tähystysleikkaukseen melko pian viel. Leikkasivat rustoa ja niin kuin nivel siteitä vähän löysemmälle. Jumpata pitää ahkerasti, sain ainakin itse kysistä hyvät jumppa ohjeet mukaan. elikkäs mars uudestaan lääkäriin.
Lääkäri suositteli minulle uintia liikuntamuodoksi, ei rasita niin paljon polvia, ja tota on.

figaro

Nyt kun saat sen treeniohjelman deadDream niin teet pikkuhiljaa myös niitä liikkeitä, jotka vahvistavat polvia.. Alituinen varominenkaan ei ole hyvästä ;)

camomilla

Juu täälläkin on jo pitkään kärsitty polviongelmista. Mulla on muljahtanut toi vasen polvi monta kertaa. Viime kesänä mulla muljahti se taas ja sen seurauksena kaaduin ja sain murtuman mun käteen. Olen tässä tapellut mun vakuutusyhtiön kanssa että pääsisin magneettikuvauksiin niinkuin ortopedini suositteli. Mutta ei... he eivät suostu sitä maksamaan. Vasta sitten kun on magneettikuvaukset tehty ja tiedetään että mikä vika siinä on, niin sitten he kuulema voivat maksaa mulle tähystysleikkauksen. Justjoo. Ollaan sitten vähän umpikujassa. :evil:
Mun pitäis nyt päästä kunnalliselle puolelle kuvauksiin. Onko joku teistä ollut? Meenkö mä ekaks terveysaseman lekurille joka toivottavsti kirjottaa mulle lähetteen jonnekin muualle....? Pöh.

Miffy

Noinhan se sitten luultavasti menee, että ensin lääkärille...

Miksei vakuutusyhtiösi suostu mukamas maksamaan magn.kuvausta, jos sitten kuitenkin leikkauksen suostuisivat!? :roll:

figaro
Miffy
Juu, tärkeät on varsinkin reisilihakset! ;)

Juuri näin :)

camomilla
tiedetään että mikä vika siinä on, niin sitten he kuulema voivat maksaa mulle tähystysleikkauksen.

Minulle tehtiin tähystysleikkaus v. 1999. Sain lähetteen yleisen sektorin lääkäriltä suoraan operaatioon.. Ilman kuvauksia. Ja tuo leikkaus ei maksanut kuin sen poliklinikkamaksun verran :roll: Oletko tiedustellut magneettikuvausten Kelan korvausta? Mikäli siis joudun yleisen kautta käymään siinä..

camomilla
Miffy
Noinhan se sitten luultavasti menee, että ensin lääkärille...

Miksei vakuutusyhtiösi suostu mukamas maksamaan magn.kuvausta, jos sitten kuitenkin leikkauksen suostuisivat!? :roll:

No mulla on pelkkä tapaturmavakuutus. Ja vakuutusyhtiön lääkäri (joka ei koskaan polvea ole nähnytkään) väittää että mulla on joku sairaus. Että silleen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat