Kuukautiset ja häpeä - Terveys ja hyvä olo

neitokainen85

Tämä tuli mieleeni, kun joku mainitsi Kuukuppi-keskustelussa, että iski pieni paniikki, kun kupin tyhjentämisen jälkeen vessanpönttöön jäi punaiset vedet. Kuukautisen merkit pyritään yleensäkin hävittämään aika tehokkaasti.

Tuntemillani naisilla tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että kuukautissiteitä ei näytetä julkisesti tai niistä ei puhuta. Koulussakin ne piti ottaa laukusta jotenkin piilossa. Monesti ei edes puhuta kuukautisista, vaan puolukkapäivistä tms.

Miksi niitä hävetään? Hävetäänkö naiseutta, likaisuutta tai onko kyse vain siitä, ettei intiimiasioista haluta julkisesti puhua? Miten itse suhtaudut kuukautisiisi? Entä lähipiiri?

Sivut

Kommentit (66)

Miffy

Mä rakastan mun kuukautisia. Ne on merkki siitä, että olen nainen. Ne ovat ehkä maailman luonnollisin asia. Ne myös kertovat, etten ole raskaana.

Joskus jotenkin häpesinkin niitä; tai siis, oli esim. vähän noloo jos joku side putosi koulun käytävälle kassista. Nykyään en enää häpeä todellakaan. Ei ole mitään syytä.

Tonde

Olihan se noloa sillon joskus teininä. En mä kyllä tiedä miks..

Ite kyllä menkkojen aikaan ilmottelen porukoille aika aktiivisesti. Joskus meinaan oon niin saatanan pahalla päällä, et parempi varotella etukäteen. Sillon osataan olla ottamatta mun vttuilut liian vakavasti.

marimma

Ehkä se on perityny jostain sieltä vanhoista ajoista. Esimerkiksi äidin nuoruuden aikaan niistä ei puhuttu. Ne pidettiin salassa.

Ja joissakin maissahan tämä on saastaisuuden merkki jne. Mutta minkäs sille mahtaa :)

Kyllähän näitä on vieläkin joskus näitä hävetää kohtauksia, vaikka johan näitä on tullut kestettyä viitisen vuotta. Joissakin paikoissa. Kotiin en halua mennä kuukautisten aikana, enkä kauheasti mennä mihinkään kyläilemään. Tämä omien "merkkien" jättäminen sinne vessaan on tavallaan se mikä minulla tämän "häpeän" saa aikaan. "Nyt kaikki tietää" jne. Vaikka johan tässä ollaan isoja tyttöjä ja kaikki ihan varmasti tietää jo :)

SunLion

Jaa-a.

Mäkin kyl ala-asteella ennen ku menkat alko aattelin et miten kukaan kehtaa ostaa siteitä tai kondomeja kaupasta :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Ja viel sillon ekoina vuosina ku menkatki oli, olin vähän sillee naama punasena. Ja kun kuppiaki menin ostaan niin vitutti ku siin seisoskeli jotain poikia vieres.

Mut sitte taas toisaalta, kotona mulla on kylppäri/vessan avonaisessa korihyllyssä kaikki siteet ja kuukuppi pussissaan.

En halua kailottaa vieraille ihmisille menkoistani...mutta naispuoliset kaverit jos näkee siteitä tms, niin sou vot. Ja voin kyl sanoo et ei sul olis lainaa kipulääkettä? nyt tarttis ibuprofeiinia kun särkee alavatsaan niin pirusti...Jne...mutta enmä toisaalta miespuolisille, ja vaikka kultsin kavereille rupeis jauhaan et nyt tarttis päästä veskiin vaihtaan sidettä. Kuukuppiakin suosittelin kälylle avoimesti ja se kävi ostamassa ;) Jatkossa meinaan kyllä kehua tuota kuppia jolleillekkin, mutta enmä siitä nyt niinku erikseen kahvipöydäs ala keskustelemaan..vaan sopivassa tilanteessa voin mainita. Ei mitään hävettävää, päin vastoin.

Kuukuppi tekee menkoista helpot kun ei tartte pelkää et vuotaa housujen läpi ja voin nukkuakkin alasti. Ja jopa käydä uimassa!

Abigail

Minullakin teininä kuukautiset olivat tosi vaikea asia. Sain raivokohtauksen, jos äiti edes mainitsi niistä. Sillä oli varmasti jotain tekemistä sen kanssa, että en muutenkaan ollut sinut naisistuvan kroppani kanssa. Pukeuduin telttoihin koko yläasteen ajan ettei kukaan huomaisi, että minulla on tissit. Enää en suhtaudu kuukautisiin niin häpeillen. Kai sitä on aikuistuttua tullut huomanneeksi, että en ole ainoa, joka vuotaa joka kuukausi. Itsekin ihmettelen, miksi kuukautisiin suhtaudutaan hys hys-asenteella. Varmaan todellakin jäänne niiltä ajoilta, kun oikeasti uskottiin, että vuotava nainen on saastainen.

Shandy

Eipä ne hävetä, luonnollinen asia.

Muistan et joskus oli kauheeta jos meni kauppaan siteitä ostaan.. piti ostaa hirveesti kaikkee kamaa ja jemmata ne siteet tavararöykkiön alimmaiseks.. Eipä enää hävetä, keväälläkin vaan flirttasin myyjäpojalle eikä yhtään hävettänyt että ostin pelkkiä siteitä ;)

Nii ja kyl me kavereitten kans ihan puhutaan asioista, parhaan kaverin kans on aina menkatkin ollut yhtä aikaa niin se on sit hyvä kärsiä yhessä ;) ..vaikkei enää niin usein nähdäkään, mut kummasti ne puhelutkin tulee soiteltua menkkojen aikaan ja valiteltua et "vitsit kun on taas maha kipee".. :P

SunLion
Miffy
Mä rakastan mun kuukautisia. Ne on merkki siitä, että olen nainen. Ne ovat ehkä maailman luonnollisin asia. Ne myös kertovat, etten ole raskaana.

Joskus jotenkin häpesinkin niitä; tai siis, oli esim. vähän noloo jos joku side putosi koulun käytävälle kassista. Nykyään en enää häpeä todellakaan. Ei ole mitään syytä.

mielenkiinnosta, puhutko sä kuinka avoimesti menkoistasi eri ihmisille?

itsekkin tykkään menkoista sikäli että tiedän etten oo raskaana, olen terve jne..

Miffy
SunLion
mielenkiinnosta, puhutko sä kuinka avoimesti menkoistasi eri ihmisille?

No riippuu tietenkin ihmisestä. Kyllä mä saatan kaverille (vaikkei aivan läheinenkin olisikaan) puhua, esim. jos vatsaa kivistää niin saatan mainita. Tässä ei ole eroa sukupuolessa. Mutta en mä esim. jossain proffan vastaanotolla selitä et en saanu esseetä kunnol tehdyks kun oli kamalat kuukautiskivut tms :D

Nina_

pakko myöntää, kyllä mua pikkasen aina hävettää ostaa siteitä ja tampooneja kaupasta. valitsen mielellään sellaisen kassan, jossa ei oo miesmyyjää. tai no ei nyt hävetä, mutta silti jotenkin vähän kainostelen. tyhmää sinänsä, se vaan on refleksi.
kavereille voin hyvin puhua menkoista, mieluiten kutenkaan en erityisemmin niille miespuolisille, vaikka ei mua sekään nolottaisi. jos on vaikka joskus sidepaketti jäänyt pöydälle kun vieraita tulee kylää, ei se mua haittaa.

oikeestaan ne nolottaa pelkästään kaupassa :roll:

sira

Mää en todellakaan rakasta mun kuukautisia. (Jos ei nyt lasketa sitä, et ne on merkki siitä että on terve ja plaa plaa plaa). Kertakaikkinen kiusa ja haitta. Mut emmä niitä häpeäkkään, ne on vaan välttämätön paha.

Teininä just sitä oli ihan kusessa, ku joutu eka kertoja ostaan. Väijyin kauan hyllyjen välissä ja tarkkailin etten vahingossa joutuis kenenkään kundin kassalle/taakse jonottaan. :lol:

Nii ja en ikinä kehannu sanoa äitilli tai isälle josko tois rättejä kaupasta.

Mut nyt tosiaan yks ja sama, ei oo mikään tabu...

Jzzu
neitokainen85

Miksi niitä hävetään? Hävetäänkö naiseutta, likaisuutta tai onko kyse vain siitä, ettei intiimiasioista haluta julkisesti puhua? Miten itse suhtaudut kuukautisiisi? Entä lähipiiri?

En mie häpeä ja juttelen kyllä aika avoimestikin menkoista jos niistä jotain huolta minulle on esim. kullalle voin kommentoida menkoistani vaikka paikalla olis sen kavereitakin.
Ei ainakaan toistaiseksi ole kukaan asiasta huomauttanut ja tietenkin seurasta riippuen myös valitsen sanani seuran mukaan.
Olen aika avoin intiimiasioista muutenkin ja menkat on vaan yksi sellainen aihe muiden joukossa.

Menkkoja "siedän" kun pakko mutta koen vastenmielisyyttä en niinkään häpeää menkkoja ja muutamia muitakin naiseuden varjopuolia kohtaan.

Lania

Mäkin osaan jo olla normaalisti kun ostan tamponeja tai jotain, jes! Kyproksella kyllä oli hauskinta, kun ostin jonku sidepaketin sellasesta pikkukaupasta ni se vanha myyjäpappa meni ihan puihin :lol: parka.

Kyllä mä melkein kaikille, ainaki tyttöpuolisille kavereille voin menkoista puhua niinku muistaki asioista, en nyt tietty missään julkisella paikalla kailota, mutta enpä mä muistakaan yksityisasioista kailota. Yleensä.

Porukoille ja noille en kyllä puhu mitään, mut en erityisesti salailekaan.

SunLion

Joo mäkään en kailota porukoille/perheelle ym. Ei se oo mitään salailua mutta se ois enemmän outoo jos kailottaisin: meillä ei puhuta tälläsistä asioista. Mun porukat ei oo koskaan mitään seksistäkään (siis valistavasti) puhuneet..äiti kyl seurustelu vaihees hätäili pillereistä ja varas ajan gynelle :P

(tyttö)kavereille voin tosiaan mainita kaikille, mutta en kailota kaupungilla tms.

Ja miffy, juu tuollasta vastausta juuri hainkin...aattelin vaan että oletko mahdollisesti täysin avoin asian suhteen.

Miffy
SunLion

Ja miffy, juu tuollasta vastausta juuri hainkin...aattelin vaan että oletko mahdollisesti täysin avoin asian suhteen.

No siis... Mielestäni olen täysin avoin asian suhteen...

Jzzu

Miulla on kyllä aina ollu mutsin kanssa niin avoimet välit et oon pystyny puhuun menkoista ja seksistä sen kanssa ihan yhtä luontevasti kuin mistä tahansa muustakin. :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat