Kasvissyöjät huomio!!! - Terveys ja hyvä olo

Lauryn

1. Nimimerkki, ikä, sukupuoli.
Lauryn, 22, nainen.

2. Miksi olen kasvissyöjä ja mihin kasvissyöjä ryhmään kuulun?
Semivegetaristi, lakto-ovovegetaristi. Nimitys vaihtelee.

3. Milloin aloitin kasvissyönnin?
N. neljä vuotta sitten, muuttaessani yksin asumaan.

4. Miten syön monipuolisesti ja terveellisesti?
Syön joka päivä useampia hedelmiä/raakoja vihanneksia. Lisäksi käytän monivitamiineja, menkkojen aikana rautatabletteja, kalkkitabletteja. Aamuisin puuroa/muroja ja rasvatonta maitoa, ehkä jogurttia. Lounaaksi syön usein yliopistolla monipuolisia kasvisruokia. Kotona teen ruokaa tuoreista/pakastekasviksista, proteiinia saan pavuista, soijasta, linsseistä yms... (Korvaa lihan täysin)

5. Onko mielestäsi ravintoloissa/koulussa/ym. tarpeeksi vaihtoehtoja kasvissyöjälle?
Ainakin Turun yliopiston lounasravintoloissa kasvisvaihtoehtoja on jokaisessa ravintolassa, joita on siis useampia, että valita kyllä saa.

6. Tuleeko kasvisruokavalio mielestäsi kalliimaksi kuin "normaali" ruokavalio?
Poikaystävä maksaa ruoat, vaikea sanoa.

7. Paras reseptisi?
Pasta ja wok-ruoat, joita on lukuisia.

Sivut

Kommentit (84)

Tonde

[1. Nimimerkki, ikä, sukupuoli.
Tonde, 20 vuotta, nainen

Koska en pidä lihasta. Syön kuitenkin maitotuotteita ja kalaa.

Reilu kuusi vuotta sitten.

Mä vaan syön...

5. Onko mielestäsi ravintoloissa/koulussa/ym. tarpeeksi vaihtoehtoja kasvissyöjälle?
No EI! Yleensä vaan just se pakollinen kasvisvaihtoehto.

Eipä kai...

7. Paras reseptisi?
Eipä nyt tule mieleen...

Sharon

^^ kala-kasvissyöjä? Eipä tuonkaan sanominen vaikeaa olisi, mutta lähempänä kuin 'kasvissyöjä, joka syö kalaa'. Mun päähän ei nimittäin myöskään mahdu kasvissyöjä, joka sitten syökin lihaa. Siksi mun mielestä tuo ensimmäinen termi olisi paras, jos kuuntelijalla ei pescot ja muut termit ole hallussa.

Koko topic on ollut OT:tä jo hyvän aikaa, sillä nyt puhutaan termeistä, ei itse kasvisruokavaliosta. Siksi on turha mennä henkilökohtaisuuksiin, joten jospa rauhoittuisimme.

eia

-Elina, 15, nainen

-Eettisistä syistä; nykyinen tehotuotanto asettaa eläimen arvon samalle tasolle kuin cocacola pullon, eikä ihmisillä ole oikeutta riistää muiden eläinten oikeuksia näin ra'asti ja pelkurimaisesti. Olen pescovege, vaikka syön vain luomu maitoa ja munia.

-N. vuosi sitten

-Noo, kun syö kalaa kananmunaa ja maitoa niin ei tod ole mitään hätää :D Ihan normaalisti, niinkuin lihan syöjä mutta vaan ilman sitä lihaa. Tokihan se monestiesim kouluruuassa korvataan soijalla tms.

-Omassa koulussa tilanne on hyvä, mutta muissa ei tod, varsinkaan pikkukaupunkien kouluissa tilanne on HUONO. Ravintoloissa niitä on (enemmän englannissa kuin täällä!) mutta eikait niitä koskaan voi olla liikaa, häviää ne kuitenkin aina sille liharuokien määrälle...

-No ei todella, jos söisin lihaa ostaisin pihvejä ym, jotka on tosi kalliita.

7. Paras reseptisi?

-Soijarouhe Pasta Bolognese :D (valkosipulilla maustettuna, soija rouhetta ei kannata turvottaa! )

Asphyxia

-Satua, 20, nainen

-Koska en pidä lihasta, ja koska teuraseläimiä kohdellaan huonosti ja olen sitä vastaan. Syön kuitenkin maitotuotteita ym, eli en ole vegaani.

-En oikeastaan koskaan ole tykännyt lihasta, joten jo lapsena noukin lihan pois ruuastani.

-Syön huonosti ja epäterveellisesti :/

-Ei. Enemmän saisi olla, mutta nykyään onneksi ainakin joissain ravintoloissa on alettu ottaa myös kasvissyöjät huomioon.

-Ei. Päinvastoin, liha on kallista.

7. Paras reseptisi?
-Pasta ja kasviskastike, johon tulee paprikaa, fetajuustoa, tomaattia, papuja yms.

Miffy

*Miffy, 23 vuotta. nainen

* Pesco. Eettisistä syistä. Lihaa ei tarvitse mihinkään ja sen tuottaminen on epäekologista.

* 16-vuotiaana

* No höh? Tarkkailemalla, että saa ravinnosta kaikki tarvitsemansa; vitamiinit, aminohapot jne. Paljon tuoretta ruokaa, mahd. vähän eineksiä ja säilykkeitä jne.

* Ei! Yliopiston ruokaloissa välillä ihan jees kasvisruokaa; sen hienommissa ravintoloissa kasvisruokien tarjonta on ollut ala-arvoista ja ruoka poikkeuksetta melko huonoa.

* Sen ei tarvitsisi tulla aivan välttämättä, mutta taitaa se ainakin mulla hiukan tulla.

7. Paras reseptisi?

* Jaahs... Enpä tiedä. Jätän tyhjäksi ;)

may

Opiskelen hotelli- ja ravintola alaa ja teen opinnäytetyötä Kasvisruuasta. Tarvitsisin nyt haastattelun kasvissyöjiltä. Joten jos aikaa riittää olisin kiitollinen jos vastaisit minulle.
Kiitos!
7. Paras reseptisi?

[color=red][size=9]siirsin tämän terveys ja hyvä olo -puolelle, tänne se sopii paremmin :) -PinkPanther[/size][/color]

Miffy
koeputkilapsi

Miten rinnastatte oikasti kalan tuohon kasvissyöntiin ? Sehän on selvä eläin, kun taas kananmunat ja maito ovat ihan eri asioita. Onko kala teistä sitten jotenkin vähemmän eläin tai heikommin kärsvivä vai onko se kenties teidän lautasella jotenkin niin kauas jalostetu, että se ei edes muistuta kalaa ja siksi koko touhu vaikuttaa kasvissyönniltä?

No. Ensinnäkin, on ihan yleistä, että ihmiset puhuvat itsestään kasvisyyöjinä, vaikka söisivät kalaa; useat (kuten minä) tosin lisäävät syövänsä myös kalaa, kun ruokavaliosta joskus kysytään.

Toiseksi, mun mielestä näin voi ihan hyvin tehdäkin! Mulle kasvissyönti on ideologinen valinta, ja haluan osoittaa, etten ole sekasyöjä, joka vaan jostain syystä ei syö esim. possua, vaan että olen nimenomaan kasvissyöjä, joka lisäksi syö kalaa.

Kolmanneksi, mä en yhdistä kalaa munaan tai maitoon tai ajattele sen olevan jotenkin "sama asia" kuin ne. Eihän se ole, kala on eläin. Eikä ole lautasellani kauas jalostettu (tai no on joskus sitäkin); ite niitä mökillä ongin ja hengiltä kolkkaan ja revin vatsan auki ja suolet ulos jne.

Neljänneksi, mun mielestä kalansyönti on jopa eettisempää kuin maidon juonti. Maidontuotanto on niin kiinteässä yhteydessä lihantuotantoon, että on oikeastaan melkein sama, juoko maitoa vai syökö lihaa. Erittäin ikävää, mutta totta.

Mutta jos nyt ihan puhtaasti puhutaan siitä, voiko kalaa syövä, muuten kasviksilla (ja munilla ja maidolla) elävä ihminen sanoa olevansa kasvissyöjä, siis ollenkaan käyttää itsestään tuota termiä, niin kyllä mun mielestä voi. Oletko siis Koeputkilapsi sitä mieltä, että mun pitäisi sanoa olevani (esim.) "sekasyöjä, mutta en syö sikaa, possua, kanaa, kalkkunaa, eläimistä ainoostaan kalaa, maitoa ja muniakin välttelen...". Eli sua jotenkin ihan kamalsti korpeaa se, että mä kutsun itseäni "kasvissyöjäksi, joka syö kalaakin"? Pystytkö ollenkaan ymmärtämään esim sitä, että ideologisista syistä tää on paaaaaljon kuvaavampi termi mulle kuin mikään muu?

Sharon

Koeputkilapsi, mikä tuo demivegetaristi sitten on? :o Itse löysin määritelmiä, jotka viittaavat vain samaan ruokavalioon kuin pesco. Itse olen lakto-ovo, vaikka helpoiten pääsee vieraissa ja ravintoloissa, kun vaan sanoo kasvisruokavalio.
Minäkään en ymmärrä, miten vaikea joidenkin on tajuta kasviksen ja lihan ero. Jossain kun sanoo, ettei syö lihaa niin: "Ai, no mutta on mulla täälä kanaa.." :roll:
Olen kasvissyöjä ihan vain itseni ja niiden eläinten takia, enkä tarvitse mitään hienoja nimikkeitä tai muuten vouhota ruokavaliotani ympärinsä. Siksi tarkistin vasta nyt, mitä kaikki näitä termejä oikein onkaan. Eniten huvitti semivegetaristi, joka syö kaikkea muuta kuin punaista lihaa. Vegaaniystäväni kanssa olimme samaa mieltä siitä, että oikeampi nimitys olisi nirso. Ei tuohon ruokavalioon ainakaan mitään eettistä tai ekologista syytä ole, sillä broilerithan ne ovat, jotka lihateollisuudessa kärsivät eniten.
Samoin joidenkin vegaanien ruokavaliota ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa ekologiseksi. Ekologista tuskin on lennättää jotain soijamaitoa ties kuinka kaukaa, siksi ainakin itse käytän sen maitopurkin kuukaudessa mielummin oikeaana maitona, jonka alkuperän tiedän. Kauramaidot ja muut ovat sitten asia erikseen.

koeputkilapsi

No voihan :D
Jos kellään ei ole mitään vastaansanomista tai parempaa aihetta, niin keskustellaanko siitä ovatko kalansyöjät kasvissyöjiä vai eivät ? Jos vielä onnistuttaisiin pitämään sen verran yleisellä tasolla, ettei ketään yksityishenkilönä (tässä tapauksessa nickillä aleta antamaan esimerkkinä yms), niiin keskustelusta voisi ihan hyvin tulla rakentavakin.

Mie voin aloittaa, jos ette halua jatkaa, niin jättäkää vastaamatta.

Lainaus:
Kyllä meille ainakin peruskoulun köksäntunneilla opetettiin nämä eri lakto-, ovo-, pesco- ym. etuliitteet.

Tämä on oikeasti hyvä. Meille ei nimittäin opetettu, vaikka kasvisruokaakin tehtiin aina välillä, itse asiassa taidettiin joka kerta tehdä kasvisvaihtoehto. Itse opin taas uuden etuliitteen, nimittäin demi :shock:
Ja tähän samaan syyssyyn voin todeta, että ainakin sellaisia ketkä eivät näitä etuliitteitä tunne, niin löytyy keskustelun alkuosasta. (tuli vain mieleen, kun Miffyn kanss juteltiin, että kuinka paljon tunnetaan ihmisiä, jotka osaavat ja eivät osaa näitä liitteittä käyttää)

Lainaus:
os juo maitoa tai syö kalaa tai kananmunia ei silti ole lihansyöjä

Miten rinnastatte oikasti kalan tuohon kasvissyöntiin ? Sehän on selvä eläin, kun taas kananmunat ja maito ovat ihan eri asioita. Onko kala teistä sitten jotenkin vähemmän eläin tai heikommin kärsvivä vai onko se kenties teidän lautasella jotenkin niin kauas jalostetu, että se ei edes muistuta kalaa ja siksi koko touhu vaikuttaa kasvissyönniltä?

Myoni

7. Paras reseptisi?

1. Myoni, 23, nainen
2. En pidä tehotuotannosta, joka vie enemmän "tilaa" kuin viljan viljely. En myöskään pidä eläinten huonosta kohtelusta (erityisesti broilerituotanto). Eli eettiset syyt. Nykyään olen lakto-ovo-vegetaristi, eli munaa ja maitotuotteita käytän.
3. 14-vuotiaana, tosin tuolloin täytyi joskus äidin pakottamana syödä pieniä määriä kalaa. 16-vuotiaana minusta tuli vegaani, mitä kesti pari vuotta. Sittemmin tosiaan ollut lakto-ovo.
4. En syö terveellisesti, sillä rakastan roskaruokaa. :D Purkista otan B12 -vitamiinia aina kun muistan. Muuten ruokavaliostani saa samat vitamiinit ja hivenaineet kuin sekasyöjilläkin, sillä käytän kananmunia ja maitotuotteita.
5. Ei todellakaan ole. HKI:n keskustan Unicafeissa on ihan kohtuuhyvät ruuat, mutta Kumpulan Unicafessa kamalaa mömmöä. Ns. "hienot" ravintolat eivät oikein osaa tehdä hyvänmakuista kasvisruokaa.
6. Tulee ainakin talvisin.
7. Keitetyt perunat, kermainen sienikastike ja kasvispihvit.

Banda

Banda. 14. Tyttö
En hyväksy eläinten laitoskasvatusta ja joukkoteurastusta, hienoa termiä en tiedä, mutta syön maitotuotteita ja kalaa, mutta en kananmunaa
kuudennella, eli 12 vuotiaana
ravintolisillä
Koulussa ainakin meillä on, ravintoloissa harvoin, ainakaan tavallisissa
Ei, kun ei ne pavut/tofu yms ole sen kalliimpia kuin laadukas lihakaan loppupeleissä
7. Paras reseptisi?
varmaan kasvisushi..

Vanilja

Vanilja, 21, nainen.

En hyväksy eläinten kadvatusta ruuaksi ja niitten pitämistä epäinhimillisissä olosuhteissa. Olen semi-vegetarisi (?) koska syön kalaa.

Kun olin 17.

Syön paljon soijatuotteita, ja jonkin verran palkokasveja. Sillon tällön myös maitotuotteita ja kananmunaa. Syön paljon täysjyväviljatuotteita ja kasvikunnan tuotteita.

On, mutta söisin mielelläni vegaanista ruokaa, jota on välillä vaikea saada, ellei tee itse.

Ei, koska muutenkin ostan luomu - ja reilunkaupan tuotteita. Ne ohentaa lompakkoo jo itsessään vähän.

7. Paras reseptisi?

Munakoisopastasalaatti:

Tomaattikastiketta, paistettua munakoisoa ja kesäkurpitsaa sekä täysjyväpastaa.

Rahel

Rahel, 28, nainen

En halua syödä eläimiä, joita en itse pystyisi tappaa. Olen nykyään kala-kasvissyöjä (jonkin verran äyriäisiäkin), ensimmäiset viisi vuotta olin lakto-ovo-vegetaristi.

14 vuotiaana.

Pyrin pitämään huolen siitä, että ruokavalioni sisältää tarpeeksi proteiinia ja vihanneksia. Välttelen vaaleita vehnäjauhoja ja sokeria, mutta välillä on kausia, jolloin olen melkoinen suklaa-addikti ja pullahiiri.

Nykyään alkaa olla, mutta aika usein kasvissyöjien proteiinintarve unohdetaan ja kasvissyöjille tarjoillaan hiilihydraattipitoisia ruokia. Linssit, pavut ja soija ovat edelleen aika harvinaisia raaka-aineita.

Ei.

7. Paras reseptisi?

No, en tiedä parhaasta, mutta tätä tykkään tehdä jouluna:

-tofua kuutioina
-wokattavaksi sopivia vihanneksia sopivan kokoisina paloina (parsakaalta, sipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, herneenpalkoja tms.)
-tuoretta inkivääriä, (tuoretta chiliä, valkosipulia)
-soijakastiketta, (balsamiviinietikkaa)
-vesitilkkaan sekoitettuna hiukan maissijauhoja
-suolaa, mustapippuria, sokeria
-seesaminsiemeniä

Paitetaan tofu öljyssä inkiväärin, chilin ja valkosipulin kanssa, lisätään kasvikset ja paistetaan al denteksi. Lisätään seesaminsiemenet. Lisätään soijakastike ja balsamiviinietikka (ei välttämätön) ja suurustetaan maissijauhoilla. Maustetaan.

Resepti meni jotakuin tuolleen, se on improvisaatio-resepti. :D

apples

1. 19, tyttö
2. Olen muistaakseni "lakto-ovo-vegetaristi" eli syön kasvisten lisäksi kalaa. Aloitin kasvissyönnin aikoinaan puhtaasti eläin"oikeudellisista" syistä, nuoruuden angsti-aikoina.. Myöhemmin syyt ovat muuttuneet terveydellisiin, ja kasvissyönnistä on tullut tapa jonka näen turhaksi lopettaa.
3. 12-vuotiaana
4. Syön paljon kasviksia ja hedelmiä, papuja ja täysjyvää ym ym ym
5. Vähän fiinimmissä ravintoloissa on kyllä, mutta mielestäni pienemmät paikat voisivat vähän laajentaa kasvisruokavalikoimaansa..
6. Ei tule.
7. Ei ole yhtä tiettyä, mutta yleisesti ottaen rakastan thai-ruokia ja wokkeja. mm. Myös savulohi-pinaattipasta (ei niin kasvis) on ihanaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat