valtavat kuukautiskivut! - Terveys ja hyvä olo

blaah:)

Mulla on kanssa todella kipeät menkat. Yleensä herään keskellä yötä kipuihin jolloin menen aina joko kuuman suihkun alle makaamaan tai sitten menen saunaan. Mulla auttaa kuuma parhaiten. Särkylääkkeitä syön menkkoihin todella paljon, koska kipu on sietämätöntä :? Pillerit kyllä auttoivat kipuihin, mutta eivät siis muuten sovi (Kaikki aiheuttaa jatkuvaa päänsärkyä :roll: )

Mulle määrättiin lääke nimeltä Bextra. Auttaa ihan älyttömän hyvin. Oikeastaan ainoa lääke joka poistaa koko kivun ja huonon olon mutta ei kuitenkaan pistä päätä pyörälle.

Sivut

Kommentit (160)

Walbu

Ihan konkreettinen vinkki: syökää niitä särkylääkkeitä kunnon annokset ajoissa, niin kipu ei pääse edes alkamaan. Toisin kuin täällä joku mainitsi, Burana 800 ei ole mitenkään epäterveellistä jos sitä kerran-pari kuukaudessa käyttää.

Ihan liian moni nainen kärvistelee kauheissa menkkakivuissa kun ei uskalla ottaa muuta särkylääkettä kuin jonkun 400 mg buranan silloin kun sattuu jo. Eli jos vaan burana muuten sopii ja muuten olette terveitä, käykää pyytämässä lääkäriltä resepti vahvempaan buranaan ja ottakaa niitä heti kun alkaa yhtään tuntua siltä että kohta sattuu. jo kovaksi päässyt kipu ei heti taltukaan.

SunLion
Tiger
Itsellänikin oli aivan älyttömän kipeät kuukautisvaivat, en pystynyt tekemään muuta kuin makaamaan sängyssä ja itkemään, eikä siihen mitkään clotamiinit yms muut kuukautiskipuihin annetut lääkkeet auttanut. Minulle helpotuksen toi e-pillerit, ja se, että syön aina kaksi levyä putkeen, ja se pieni kipu mikä jää hoidan 800 buranilla (:
Hui! hurjan kova lääkitys...mutta ymmärrän kyllä, ite kärsin kanssa ekat 3½ vuotta tjsp...ja tais itse asias mennä pahoina päivinä gramma buranaa..huh! todella epäterveellistä.

Kuulun näihin onnekkaisiin kelle pillerit toivat täydellisen helpotuksen kipuihin (joskin muita sivuvaikutuksia on riittämiin :evil: )

sharey

mulla ei kyllä pillerit tuonu kans mitään helpotusta joskus kärsin tosi pahoista kivuista plus ihan liaan runsaasta vuodosta. joskus autaa jos ottaa just jotain särkylääkettä mut joskus tuntuu ettei mikän auta. vielä en oo kuitenkaan lääkärille mennyt, kun onneks noi kivut on yleensä vaan pari kolem ekaa päivää

Ambrel

Itse kävin hakeet lääkkeet just mahdottomien kipujen takia ihan lääkäristä.
Oli meinaan mahdotonta mennä kouluun, ja ei sitä nyt joka kk voi olla pois menkkojen takia. Itse oireilin lähinnä kamalalla mahakivulla, jalat särki, selkä oli todella kipeä, oksensin koko ajan, vatsa oli aivan kuralla.. jne.
Sitten kun sain lääkkeet niin helpotti vähän, tosin eivät ne enään niin paljoa tehoa kun niitä popsinu jo 2vuotta. :wink:
Mutta kyllähän ne auttavat, ei niitä ilman pysty olemaan.

foncé rouge

KÄrsin ajoittain todella pahoista kuukautiskivuista, kuten juuri parhaillaan. Yhtäkkiä saattaa iskeä (yleensä aivan alussa) kohtaus johon kuuluu vapinaa,kalpeutta,hikoilua, oksettava olo, huimaus ja valtavat kivut alavatsassa, seläsääs ja reisissä. Päätin tänään kääntyä lääkärin ouleen ja nyt odottelen vastaanottoa.. oletteko tarvinneet itse lääkitystä menkka kipuihin ja jos niin minkälaista?Auttakaa ja päästäkää minut tästä epävarmuudesta.. :)

marru

Kuntoplus lehdessä oli juttu että runsaasti kalsiumia nauttivilla on vähemmän kuukautiskipuja.
Se on siis ihan tutkittu juttu.

Eli kannattaa ottaa lasi piimää, jugurttia, maitoa, juustoa tmv. riittävästi ennen kuukautisten alkua. Eikä siitä ainakaan mitään haitta ole.

katruska

Onko menkkasi olleet aina kivuliaat vai ovatko ne muuttuneet kivuliaiksi? Jos ovat muuttuneet, on aihetta tutkia tarkemmin. Gynekologin pitäisi (huom. pitäisi...) ottaa selvää kivuistasi ja määrätä tarpeen vaatiessa vahvempia särkylääkkeitä - jos siis reseptivapaat ei selvästi auta. Viittaan tässäkin jo edellä käytyyn keskusteluun "kysta/endometrioosi". Kuvailemasi oireet eivät vaikuta tavallisilta menkkakivuilta, ja niitä sinun ei missään nimessä tarvitse sietää ilman helpotusta ja oireiden syyn selvittämistä!

Lania

"Kuntoplus lehdessä oli juttu että runsaasti kalsiumia nauttivilla on vähemmän kuukautiskipuja.
Se on siis ihan tutkittu juttu. "

Tällaset jutut on epäilemättä tosi tapauskohtasia enkä sano etteikö jotain vois auttaa, mutta ite oon kyllä aina juonu tosi paljon maitoo ja saanu muutenkin kalsiumia, mutta kuukautiskivut on ollu ihan helvetillisiä.

"Gynekologin pitäisi (huom. pitäisi...) ottaa selvää kivuistasi ja määrätä tarpeen vaatiessa vahvempia särkylääkkeitä - jos siis reseptivapaat ei selvästi auta. Viittaan tässäkin jo edellä käytyyn keskusteluun "kysta/endometrioosi"."

Mä olin tosta syystä leikkauksessa, ja oon huomannu että sen jälkeen on kivutkin vähentyny. Nykyään vaikee päivä on vaan ensimmäinen, kun ennen kärvistelin vähintään kolme päivää.

Elma

Kuinka ollakaan, kaaduin eilen kontalleni keskellä kaupunkia vienossa räntäsateessa kuukautiskipujen voimasta. Lähin rakennus sattui olemaan kirkko joten sain ryömittyä sinne toipumaan. Onneksi oli tosi vahvoja särkylääkkeitä mukana.

figaro
Elma
Kuinka ollakaan, kaaduin eilen kontalleni keskellä kaupunkia vienossa räntäsateessa kuukautiskipujen voimasta. Lähin rakennus sattui olemaan kirkko joten sain ryömittyä sinne toipumaan. Onneksi oli tosi vahvoja särkylääkkeitä mukana.

:( Eikö tuollaiseen jo ole muuta apua tarjolla kuin vahvat särkylääkkeet?

Elma
figaro
Elma

:( Eikö tuollaiseen jo ole muuta apua tarjolla kuin vahvat särkylääkkeet?

Mullla ilmeisesti ihana ärtynyt suoli -ongelma ja kuukautiskivut jotenkin toimii yhteistyössä aiheuttaen tällaisia kokovartaloshokkeja. Olin ehkä syönyt vääränlaista ruokaa tai jotain.

Suomessa YTHS:n lääkärit ovat vain nyökkäilleet myötätuntoisena, pitäisi kokeilla, mitä täkäläisten lääkärien asenne on.

Voinpahan ateistina nyt kerrankin sanoa, että kirkosta on ollut minulle hyötyä ja apua.

Jzzu

En muista kuin yhden kerran että kuukautiskivut olisivat olleet erityisen kivuliaat.
Sillon itkin ja huusin enkä saanut koko yönä unta, kipulääkkeetkään ei auttaneet.
En tiedä yhtään mistä tuo tuolloin johtui mutta se oli ensimmäisiä kertoja kun ikinä menkkoja minulla ollut, liekkö sillä tekemistä asian kanssa. :roll:
Onneksi menkat yleensä aika säyseät.

SunLion

hmm..tuota kannattaa harrastaa enemmän liikuntaa (aina ei sekään tosin auta)...

itsellä meni kivut ohi pillereiden myötä...siihen saakka oli kuukautisten ensimmäinen päivä aina yhtä helvettiä...

liz

Yleensä ennen kuukautisia mulla on ollu maha ja reidet kipeät. Ei siis koskaan ole ollut sen vakavampaa paitsi viime kerralla. Ihmettelin kauhean huonoa oloa, aivan järkyttävä mahakipu, hikoilutti, oksetti, oikeasti meinasi taju lähteä. Kuukautiset olivat vielä pari päivää myöhässäkin. Nyt on kyllä ollut paljon stressiä kaikesta, en sitten tiedä johtuiko siitä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat