migreenikö?? - Terveys ja hyvä olo

Maruchka
figaro
Minulla päänsärkyoireet ovat samanlaisia kuin threadin aloittajalla ja kipu johtuu puhtaasti niskoista ja selästä. Viimeksi eilen olin niin jumissa, että nosti pääkivun, joka alkoi takaraivosta ja iskipä vielä ohimoihinkin. Silmissä sumeni ja tuntui, ettei voi mitenkään olla.. Tähän ei meinaa tulehduskipulääkkeetkään tepsiä :(

Sama juttu. Enpä ole missään lääkäreissä käynyt, kun epäilen särkyjeni johtuvan juuri niskoista.
Säryt saattavat iskeä ihan salamana ja olla todellakin kovia ja kestää pitkään, pyörryttää, ei pysty liikkumaan... Eikä mikään lääke auta :?
Pitäisi vain jollakin keinoin saada pidettyä niskat kunnossa.

Kommentit (15)

**enkuli**

Mistähän voisi olla kyse jos useimmiten iltaisin pää on todella kipeä (kuin jatkuva krapula)? Kirkkaat valot ja samoin vilkkuvat valot ärsyttävät myös. Välillä pääkipua on myös aamuisin ja päivisinkin. En vielä ole lääkäriin jaksanut mennä, ajattelin eka kysyä täältä, onko jollain omia kokemuksia tällaisesta. Silmissä ei ole vikaa, eli pääkipu ei voi siitä johtua.

Miffy

Migreeni tulee usein kohtauksittain (ainakin itselläni), mutta mulla se ainakin usein liitty kirkkaisiin/vilkkuviin valoihin. Tuo saattaisi olla migreeni.. Mutta mene neurologille! :)

kameletontti

entinen luokkakaveri kärsi pahasta migreenista ja tavalliset särkylääkkeet eivät kuulemma auttaneet ollenkaan :? lääkäristä saa varmaankin migneeri lääkkeisiin reseptin ja tietääkseni ne eivät ole reseptivapaita :?:

Miffy

Ei ole. Monet on vielä kolmiolääkkeitä. Ja jotta ongelman syy selviäis, mä tosiaan suosittelisin neurologille menemistä. Tavalliset yleislääkärit ei ainakaan mun migreeniin osannu sanoa juuta tai jaata. Ei apua.

Shandy
Miffy
Ei ole. Monet on vielä kolmiolääkkeitä. Ja jotta ongelman syy selviäis, mä tosiaan suosittelisin neurologille menemistä. Tavalliset yleislääkärit ei ainakaan mun migreeniin osannu sanoa juuta tai jaata. Ei apua.

Juu ei todellakaan kannata mennä tavalliselle lääkärille. Itselläni todettiin migreeni vasta viidennellä luokalla, vaikka migreeniä oli ollut jostain kolmannelta saakka. Kaksi vuotta siinä kärvistelin ja itkin pahaa oloa ja pääkipua, kunnes tajuttiin soittaa neurologille. Sitten otettiin magneettikuvat päästä ja sain lääkkeet. Ennen tuota neurologilla käyntiä olin käynyt ihan yleislääkäreillä moneen otteeseen, mutta ei ne osannut mitään migreeniä edes epäillä. Olivat vaan äidille sanoneet että "tyttö taitaa katsoa liikaa telkkaria" :(

Migreeni on kamalaa, itselläni tosiaan ollut sitä jo kymmenen vuotta :( Äidilläkin oli pienenä/nuorena usein migreeniä (niinkuin minullakin), mutta sillä meni ohi kun sai esikoisensa (eli minut). Ei paljon auta kun en ole laisinkaan varma haluanko lapsia :(

miima

Mulla on ollu migreeni jo vaikka kuin kauan välilä päänsäryt loppu kokonaan ja sitten yhtenä yönä tuli niin hirvee kohtaus etten pystynyt makoileen en käveleen en tekemään mitään, itkin ja huusin vaan.
Jouduin käymään sairaalassa tiputuksessa koska ei ollu ees tavallista päänsärkylääkettä, no sieltä sitte kirjoittivat reseptin migreenilääkkeille.. Ja kokoajan niitä kohtauksia tulee noin kolmestiviikossa oikeastaan pää lähes aina kipeä. :S

tuohon aloittajalle voisin sanoa, että luulin tuon olevan migreeniä.

kuunlapsi

itse kävin ihan perus lääkärillä valittelemassa pääkipua ja se vaan totes että kyllähän tuo mirgeeniltä vaikuttaa ja kirjoitti reseptin, niitä sitten olen popsinut jo kauan, joka toinen viikko enkä ole lääkäriin jaksanut sen enempää mennä, reseptin uusin aina apteekin kautta.
pitäisi mennä kyllä koska lääkkeeni ei aina tehoa tai pistää tämän tytön vielä enemmän sekasin kuin mirgeeni..

mutta juuh. tuo vaikuttaa mirgeeniltä. ja lääkkeet on kolmiolääkkeitä, ainakin omani ovat, ja hiivatin kalliiita..

Shandy
kuunlapsi
pitäisi mennä kyllä koska lääkkeeni ei aina tehoa tai pistää tämän tytön vielä enemmän sekasin kuin mirgeeni..

mutta juuh. tuo vaikuttaa mirgeeniltä. ja lääkkeet on kolmiolääkkeitä, ainakin omani ovat, ja hiivatin kalliiita..

Kannattaa hyvä tyttö mennä lääkäriin jos lääkkeet on huonot! Itsekin kitkuttelin ekoilla lääkkeillä lukion tokalle asti (eli n. 7 vuotta), ja lukioaikana ei niistä pillereistä juuri apua ollut. Sitten sain itseäni niskasta kiinni ja menin lääkäriin, sain paremmat lääkkeet, ja nykyään migreeni menee ohi tunnissa kun pillerin nappaa (ovat tosin kolmiolääkkeitä, joten pakko mennä makuulle tai päänuppi sekoaa ;) ).

Kaikki migreenilääkkeet ei ole kolmiolääkkeitä, esim. miranax. Niitä annetaan melko pienillekin lapsille (itse olin viidennellä kun ne sain), ja nuo miranaxit eivät edes olleet kovin kalliita muistaakseni. Toinen vaihtoehto on Naprosyn, joka on nestemäistä, mutta muuten sama lääke kun miranax.

Nyt mulla on Imigranit, ja ne ovat kyllä melko kalliita (35 euroa, kuusi pilleriä, tosin itselleni tehoaa jo puolikaskin).

Slimgirl

Mä taas aloittajalle sanoisin että ei tuo kuulosta migreeniltä, minulla ainakin kohtaukset tulee niin ettei voi ajatellakkaan mitään. Itselläni on kaiken lisäksi vielä basilaarimigreeni, eli minulla mnee puhekyky kohtauksen tullessa ja raajat saattaa hetkellisesti halvaantua. Mulla on pää ollu kipee koko pinene elämäni ajan, ja normaalissa pääkivussakin valot voi ottaa silmiin. Useinhan migreenin tunnistaa jos tulee näköhäiriöitä eli on aurallinen migreeni, tosin niitä oireita ei kaikille tule.

Mutta tietysti kannattaa asia mennä selvittämään lääkärille, niin ei ainakaan mikään muu oo siellä pääkopassa.

Miffy

Migreeniä on kovin monenlaista, joten aloittajan ongelma saattaa hyvinkin olla migreeni. Mutta se saattaa olla myös jotain ihan muuta, ja tästä syystä neurologille ja mars on mun vinkkini :)

figaro

Minulla päänsärkyoireet ovat samanlaisia kuin threadin aloittajalla ja kipu johtuu puhtaasti niskoista ja selästä. Viimeksi eilen olin niin jumissa, että nosti pääkivun, joka alkoi takaraivosta ja iskipä vielä ohimoihinkin. Silmissä sumeni ja tuntui, ettei voi mitenkään olla.. Tähän ei meinaa tulehduskipulääkkeetkään tepsiä :(

kuunlapsi
Shandy
kuunlapsi

Kannattaa hyvä tyttö mennä lääkäriin jos lääkkeet on huonot! Itsekin kitkuttelin ekoilla lääkkeillä lukion tokalle asti (eli n. 7 vuotta), ja lukioaikana ei niistä pillereistä juuri apua ollut. Sitten sain itseäni niskasta kiinni ja menin lääkäriin, sain paremmat lääkkeet, ja nykyään migreeni menee ohi tunnissa kun pillerin nappaa (ovat tosin kolmiolääkkeitä, joten pakko mennä makuulle tai päänuppi sekoaa ;) ).

itselläni on jopa nyt harventuneet nuo migreenit, nyt noin kuukaden tai puolitoista aikana on ollut pari kertaa mutta todella "pieni" kohtaus entisiin verrattuina että toisella kerralla en tarvinnut edes lääkettä ja eilen otin ihan migreenilääkkeen ja auttoi heti, tänään tepsi pelkkä burana. hierojalla olen nyt neljä kertaa käynyt että se varmasti vaikuttanut, hierojakin tokaisi että niskan ja selkän kunto on varmasti ollut yksi iso syy minun migreeneihin

anni

Mä en kestä enää!! :(

Kärsin migreenistä. Viime aikoina kohtauksia on tullut aina vaa useammin ja useammin. :( Lääkkeet kyllä auttavat, mutta hirvittää syödä niitä niin usein. Maksavatkin ihan älyttömästi!

Kurjinta on se, että en edes tiedä mistä kohtaukset johtuvat. Yksi syy voisi olla kirkas valo, koska kohtaukset tulevat voimakkaammiksi ja niitä tulee useammin keväällä ja kesällä. Vilkkuva valo voi myös laukaista migreenin samoin kuin kova meteli ja alkoholi. Hartiaseudulla on myös pientä jännistystä. Pitäisiköhän kokeilla hierojaa? Myös erilaiset tunnetilat voivat laukaista päänsäryn. Eli syy voi olla ihan mikä tahansa! :?

Meinasin varata uudestaan ajan lääkärille. Haluaisin tietää lisää estolääkityksestä. Onko jollain kokemuksia? Olisin kiitollinen, jos kertoisitte. :) Olen netistä lukenut, että estolääkityksen mukana tulee sivuoireita, esim. hiustenlähtöä. Myös tieto siitä, että liikunta ei välttämättä tunnu enää niin kivalta, huolestuttaa himoliikkujaa!

Chimerah
anni
Mä en kestä enää!! :(

Kärsin migreenistä. Viime aikoina kohtauksia on tullut aina vaa useammin ja useammin. :( Lääkkeet kyllä auttavat, mutta hirvittää syödä niitä niin usein. Maksavatkin ihan älyttömästi!

Kurjinta on se, että en edes tiedä mistä kohtaukset johtuvat. Yksi syy voisi olla kirkas valo, koska kohtaukset tulevat voimakkaammiksi ja niitä tulee useammin keväällä ja kesällä. Vilkkuva valo voi myös laukaista migreenin samoin kuin kova meteli ja alkoholi. Hartiaseudulla on myös pientä jännistystä. Pitäisiköhän kokeilla hierojaa? Myös erilaiset tunnetilat voivat laukaista päänsäryn. Eli syy voi olla ihan mikä tahansa! :?

Meinasin varata uudestaan ajan lääkärille. Haluaisin tietää lisää estolääkityksestä. Onko jollain kokemuksia? Olisin kiitollinen, jos kertoisitte. :) Olen netistä lukenut, että estolääkityksen mukana tulee sivuoireita, esim. hiustenlähtöä. Myös tieto siitä, että liikunta ei välttämättä tunnu enää niin kivalta, huolestuttaa himoliikkujaa!

Kannattaahan sitä hierojaakin kokeilla. Ei siinä ainakaan mitään menetä :)

Mulla on migreeni.. olen käyttänyt täsmälääkkeitä, mutta mulle on määrätty myös estolääkitys. En vaan oo vielä aloittanu sitä, koska mun kohtaukset on nykyään paljon harvinaisempia ku ennen. Estolääkkeitäkin on niin monenlaisia.. siinä mitä mulle määrättiin sivuoireina oli mm. käsien ja jalkojen kylmäämistä, mutta ei mitään noin vakavaa kuin hiustenlähtö. Ja näillä mun lääkkeillä ei pitänyt olla liikkumiseen mitään suurempaa/näkyvämpää vaikutusta...
Käy siis ihmeessä juttelemassa lääkärin kanssa. Niitä lääkkeitä on tosiaan monenlaisia ja ihan varmasti löydätte niistä sullekin sopivan. Tsemppiä! ;)

anni
Chimerah

Kannattaahan sitä hierojaakin kokeilla. Ei siinä ainakaan mitään menetä :)

Mulla on migreeni.. olen käyttänyt täsmälääkkeitä, mutta mulle on määrätty myös estolääkitys. En vaan oo vielä aloittanu sitä, koska mun kohtaukset on nykyään paljon harvinaisempia ku ennen. Estolääkkeitäkin on niin monenlaisia.. siinä mitä mulle määrättiin sivuoireina oli mm. käsien ja jalkojen kylmäämistä, mutta ei mitään noin vakavaa kuin hiustenlähtö. Ja näillä mun lääkkeillä ei pitänyt olla liikkumiseen mitään suurempaa/näkyvämpää vaikutusta...
Käy siis ihmeessä juttelemassa lääkärin kanssa. Niitä lääkkeitä on tosiaan monenlaisia ja ihan varmasti löydätte niistä sullekin sopivan. Tsemppiä! ;)

Kiitos! :) Vois pyytää poikaystävää hieromaan hartioita. Ja lääkäriin täytyy mennä! Päänsärkykeskuksen lääkärien taksat on vaa aika hurjat opiskelijan kukkarolle! :?

Meiän äitiki on ihan huolissaan. Sen ystävättären poika on kans kärsiny migreenistä ja saanu nyt siihen estolääkityksen. Äiti meinas, et mentäis heille joku päivä juttelee ja vaihtaa kokemuksia. :) Tuskin siitäkää haittaa ois.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat